Vuurwerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 14:42

Marnix schreef:Ben je niet wat vroeg met deze discussie? Dat er al bijna weer pepernoten in de winkel liggen is al ernstig genoeg :)

Lastige met vuurwerk is dat of het gevaarlijk is, afhangt van hoe je er mee omgaat. Als je verantwoord met vuurwerk omgaat is het niet gevaarlijk. Hooguit geldverspilling. Maar ja......


Ja, het is vrij vroeg, maar zoals ik in de openingspost al aangaf, voor je het weet is het 31 december. Tegen die tijd zal dit topic wel naar de achtergrond zijn verdwenen, maar dan haal ik het wel weer naar boven.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 14:45

Optimatus schreef:Onze cijfers hebben ook een heidense oorsprong, ons alfabet overigens ook.


Waaruit blijkt dat? En als dit zo is, dan is er toch nog wel degelijk een verschil. Letters en cijfers hebben we nodig (we kunnen niet zonder), vuurwerk niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2014 14:47

Spreeuw schreef:
Waaruit blijkt dat? En als dit zo is, dan is er toch nog wel degelijk een verschil. Letters en cijfers hebben we nodig (we kunnen niet zonder), vuurwerk niet.


Uit de geschiedenis van het alfabet. De cijfers zijn Arabisch. Het comcept achter het getal 0 is ook niet christelijk.

En cifers nodig hebben? Hoe doen volken dat dan die geen schrift hebben en zelfs geen concept van getallen boven de 3? Die leven vrolijk verder hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Katlheen » 28 aug 2014 14:49

Dus als we het NIET nodig hebben, dan is een heidense oorsprong alle reden om je er verre van te houden, maar als we iets WEL nodig hebben, dan is die heidense oorsprong een stuk minder relevant zo niet irrelevant? Meten met 2 maten heet zoiets. ](*,)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 14:50

Mortlach schreef: Uit de geschiedenis van het alfabet. De cijfers zijn Arabisch. Het comcept achter het getal 0 is ook niet christelijk.

En cifers nodig hebben? Hoe doen volken dat dan die geen schrift hebben en zelfs geen concept van getallen boven de 3? Die leven vrolijk verder hoor.


Van cijfers kunnen we nog wel buiten, maar van letters niet....
Ik begrijp het niet echt. Heeft men het alfabet opgesteld met als doel het christendom te ondermijnen? Als heidenen het alfabet opgesteld hebben, dan wil dat toch nog niet zeggen dat het alfabet zelf heidens is?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2014 14:55

Het vuurwerk is ook niet bedoeld om het christendom te ondermijnen. Het komt uit China uit een tijd dat men van het christendom nog nooit gehoord had.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 14:56

Katlheen schreef:Dus als we het NIET nodig hebben, dan is een heidense oorsprong alle reden om je er verre van te houden, maar als we iets WEL nodig hebben, dan is die heidense oorsprong een stuk minder relevant zo niet irrelevant? Meten met 2 maten heet zoiets. ](*,)


Het blijft altijd relevant, maar als we echt niet van iets buiten kunnen, dan kun je haast niet anders. Maar goed, wat versta je onder een heidense oorsprong en wat niet?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2014 15:00

Die vraag kun je zelf wellicht ook beantwoorden, want jij begint over deze oorsprong. En als je wilt, kun je een compleet nieuw, niet-heidens alfabet maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 15:07

Optimatus schreef:Die vraag kun je zelf wellicht ook beantwoorden, want jij begint over deze oorsprong. En als je wilt, kun je een compleet nieuw, niet-heidens alfabet maken.


Ja, maar ik vroeg me af of het alfabet wel werkelijk een heidense oorsprong heeft.
Ja, dat kan, maar we zijn al zo gewend aan ons huidige alfabet, dat ik amper zou weten hoe dit (nieuwe) niet-heidense alfabet eruit zou moeten zien...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2014 15:09

Spreeuw schreef:Van cijfers kunnen we nog wel buiten, maar van letters niet....


Hoe doen al die stammen in de Amazone dat dan die geen schrift of alfabet hebben? Die mensen overleven toch echt gewoon elke dag weer. Het kan dus prima, je wilt er alleen niet aan omdat je dan te veel moet opgeven en blijkbaar is dat offer je te groot.

Ik begrijp het niet echt. Heeft men het alfabet opgesteld met als doel het christendom te ondermijnen? Als heidenen het alfabet opgesteld hebben, dan wil dat toch nog niet zeggen dat het alfabet zelf heidens is?


Natuurlijk wel. Wat zou 'heidens' anders betekenen? Het alfabet en het schrift als concept bestond al ver voor het jaar 0. Ons alfabet via de Grieken terug te voeren naar de Phoeniciërs, en we weten allemaal welke afgoden die lui allemaal aanbaden. Weg ermee dus!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2014 15:10

Spreeuw schreef:Het blijft altijd relevant, maar als we echt niet van iets buiten kunnen, dan kun je haast niet anders. Maar goed, wat versta je onder een heidense oorsprong en wat niet?


We kunnen prima zonder alfabet. Stammen in de Amazone bewijzen elke dag dat dat kan. De vraag is alleen of je bereid bent dat offer te brengen, of je liefde voor Christus groot genoeg is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 24 jul 2014 14:03

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Harmonica » 28 aug 2014 15:48

Mortlach schreef:
Uit de geschiedenis van het alfabet. De cijfers zijn Arabisch. Het comcept achter het getal 0 is ook niet christelijk.

En cifers nodig hebben? Hoe doen volken dat dan die geen schrift hebben en zelfs geen concept van getallen boven de 3? Die leven vrolijk verder hoor.



Er zijn dus ook stammen waarbij de ouders niet eens weten hoeveel kinderen ze hebben :mrgreen: Heb ooit eens gelezen dat deskundigen vermoeden (niemand weet het zeker) dat getallen pas zo'n 10.000 jaar geleden echt een rol gingen spelen in samenlevingen.

Grappig is ook dat dit soort stammen bij experimenten hoeveelheden logaritmisch indeelden op een getallenlijn. De verklaring hiervoor is dat deze stammen hoeveelheden verhoudingsgewijs inschatten. Als je puur kijkt naar de verhoudingen lijkt het gat tussen bijvoorbeeld 1 en 5 (5 keer zo groot) groter dan 5 en 10 (2 keer zo groot).
Dit komt omdat verhoudingen evolutionair gezien veel belangrijker zijn dan getallen (Als een vijandige stam je aanvalt is het belangrijker direct in te kunnen schatten of ze in de meerderheid zijn dan hun exacte aantal te weten).

Toch had ons brein altijd het vermogen om wiskunde en getallen te begrijpen, al heeft de mensheid het grootste gedeelte van haar bestaan daar niks mee gedaan. Lijkt me toch lastig te corresponderen met de evolutietheorie, aangezien dit hersenruimte innam zonder dat het ook maar enigszins voordelig was voor de overleving van de soort.

anyway, geheel off topic maar moest er even aan denken door je reactie :wink:
My 2 cents is free

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 16:22

Spreeuw schreef:Nou en of is dit nodig. Het is nodig om te waarschuwen voor de gevaren van het vuurwerk en de heidense oorsprong van het afsteken ervan. Een christen dient zich hiervan te distantiëren, maar niet iedereen heeft dit in de gaten.

Waarom een topic met vragen openen? Is dat oprecht? Mijn inziens niet (en christenen horen wel oprecht te zijn) als de antwoorden je niets interesseren en je enkel jouw mening door de strot van de ander wil schuiven. Open een blog indien dat je wens is.

Wie ben jij (en wat voor een leergezag heb jij) om mij jouw denkbeelden op te leggen?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 16:42

Faramir schreef:Waarom een topic met vragen openen? Is dat oprecht? Mijn inziens niet (en christenen horen wel oprecht te zijn) als de antwoorden je niets interesseren en je enkel jouw mening door de strot van de ander wil schuiven. Open een blog indien dat je wens is.

Wie ben jij (en wat voor een leergezag heb jij) om mij jouw denkbeelden op te leggen?


Nou nou, niet zo fanatiek. Heb ik vrijheid van meningsuiting, of denk jij soms van niet?
Ik ben wel benieuwd hoe anderen over vuurwerk denken. Dus een blog is geen optie voor mij. Dus geef gerust je eigen mening, ook al ben je het niet met mij eens. De antwoorden interesseren me zeker wel. Ik sluit niet uit dat ikzelf ook van mening verander.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 16:49

Optimatus schreef:Het vuurwerk is ook niet bedoeld om het christendom te ondermijnen. Het komt uit China uit een tijd dat men van het christendom nog nooit gehoord had.


Ook SE Fireworks te Enschede importeerde Chinees vuurwerk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten