Vuurwerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Vuurwerk

Berichtdoor BladeStraight » 24 dec 2014 10:27

Verbieden is geen oplossing. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, daar heb je ze op te wijzen.

Overigens denk ik dat zo'n verbod nooit gaat werken, net zoals het verhogen van de alcoholleeftijd niet werkt.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 24 dec 2014 22:46

BladeStraight schreef:Verbieden is geen oplossing. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, daar heb je ze op te wijzen.

Overigens denk ik dat zo'n verbod nooit gaat werken, net zoals het verhogen van de alcoholleeftijd niet werkt.


De regels zijn dit jaar wel aangescherpt. Voortaan mag vuurwerk alleen afgestoken worden van 31 dec. 18.00 uur tot 1 jan. 2.00 uur. Voorheen mocht dit al vanaf 31 dec. 10.00 uur (i.p.v. 18.00 uur).

Vuurwerk mag tevens op twee werkdagen worden verkocht. Voorheen was dit drie werkdagen.

Lees ook: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014 ... k-aan.html

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Vuurwerk

Berichtdoor moderngelovige » 25 dec 2014 21:42

Las, ik dacht op site van het AD, dat vuurwerktraditie afneemt mede door de beperkingen
zoal Spreeuw omschrijft.
Het meldpunt vuurwerkoverlast is trouwens ook weer open.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Chaya » 25 dec 2014 22:35

moderngelovige schreef:Las, ik dacht op site van het AD, dat vuurwerktraditie afneemt mede door de beperkingen
zoal Spreeuw omschrijft.
Het meldpunt vuurwerkoverlast is trouwens ook weer open.

En reeds al meer dan 4500 meldingen binnen! :!:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vuurwerk

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2014 23:02

BladeStraight schreef:Verbieden is geen oplossing. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, daar heb je ze op te wijzen.

Overigens denk ik dat zo'n verbod nooit gaat werken, net zoals het verhogen van de alcoholleeftijd niet werkt.



Hier is vuurwerk afsteken illegaal, verboden dus.
En of het werkt.
Muisstil het nieuwe jaar in, geen drama's met huisdieren en afgerukte handen, brandende kerstbomen en allerhande kolder.
Een van de momenten waarop ik weer zo vreselijk blij ben dat ik niet in Nederland woon.

mohamed

Re: Vuurwerk

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 23:08

Totdat schietgrage Henkie een paar schoten in de lucht lost op een doordeweekse dronken donderdag, want vuurwapens mogen bij jullie wel. :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vuurwerk

Berichtdoor mealybug » 25 dec 2014 23:11

mohamed schreef:Totdat schietgrage Henkie een paar schoten in de lucht lost op een doordeweekse dronken donderdag,


Ook dat is illegaal.
We mogen ons gelukkig wel verdedigen 8)

Nog nooit 1 schot gehoord of gezien trouwens..

mohamed

Re: Vuurwerk

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 23:29

mohamed schreef:Totdat schietgrage Henkie een paar schoten in de lucht lost op een doordeweekse dronken donderdag,

mealybug schreef:Ook dat is illegaal.
We mogen ons gelukkig wel verdedigen 8)

Dat is inderdaad positief, punt voor jou. ;)
mealybug schreef:Nog nooit 1 schot gehoord of gezien trouwens..

Tja, dat zegt niet zoveel want we weten beide wel dat die wel gelost worden. Maar goed, ik zou wel willen ruilen wat dat betreft, want het recht om je te verdedigen is inderdaad een die ze ons hier ontnomen hebben.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2014 00:56

BladeStraight schreef:Verbieden is geen oplossing. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, daar heb je ze op te wijzen.

Overigens denk ik dat zo'n verbod nooit gaat werken, net zoals het verhogen van de alcoholleeftijd niet werkt.


O, ik vermoed dat zo'n verbod prima zou werken. De eerste paar jaar misschien wat weerstand, maar na 5-10 jaar weet men niet beter.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

reformatorisch

Re: Vuurwerk

Berichtdoor reformatorisch » 27 dec 2014 15:16

Optimatus schreef:Onze cijfers hebben ook een heidense oorsprong, ons alfabet overigens ook.


Daar kunnen wij niets aandoen, maar idd de oorsprong van dit (feest) in dubieus, maar
ook andere feestdagen hebben van origine een andere betekenis, hier moeten wij wel waakzaam
op zijn

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Vuurwerk

Berichtdoor gravo » 27 dec 2014 16:50

reformatorisch schreef:(...) hier moeten wij wel waakzaam op zijn.


Allemaal leuk en aardig dit soort morele dilemmaatjes, zoals vuurwerk en zo, maar helaas leidt het ook vaak tot dit soort platitudes:

"...hier moeten wij wel waakzaam op zijn...".

Ja, denk ik dan, wat bedoel je daar nu concreet mee. Wanneer moeten we daar dan waakzaam op zijn? Al in oktober? Op de catechesatie?
Wat is waakzaam in dit verband eigenlijk?
Dat we elke keer als vuurwerk ter sprake komt opveren uit onze winterslaap?
"He, vriend, we zijn wel waakzaam hoor".
Of is het dat we tussen Kerst en Oud en Nieuw dag en nacht om ons heen loeren of er ook ergens medebroeders zijn die wel vuurwerk aan het aanschaffen zijn, maar niet tegelijkertijd de heidense oorsprong ervan in gedachten hebben?
Waakzaam, is dat soms dat we christelijk van niet-christelijk vuurwerk proberen te onderscheiden?
Of dat we gaan letten op de reactie der beschouwers:
"Wow, te gek vuurwerk".
En dat jij dan zo waakzaam bent om er direct vol in te gaan:
"Ho, ho, ho, vrienden, gaan we hier nu een beetje zitten te genieten van al dat moois, waarmee de heidenen vroeger dachten de demonen te verdrijven en zouden we niet..........."?
Ze zullen je stomverbaasd aankijken die opgeschoten jongelui met een gedoopt voorhoofd:
"Ja joh.....jij ook gelukkig nieuwjaar...".
BOEM.
"lache..."

Kortom, al die vrome dooddoeners, ze zijn slechts formele formules om een beetje reformatorisch te willen lijken in tijden dat het er wat anders aan toe gaat dan men in eigen kring gewend is.

In feite gaat alles gewoon zoals het gaat en kan de reformatorisch subcultuur zichzelf lang niet in alle gevallen overeind houden. Er glipt wel eens wat doorheen. En dan roept men maar plichtmatig:

"...kijk er maar mee uit, hoor..."
"...laten we er wel mee oppassen..."
"...wijzen we onze jongeren er nog op dat..."
"...we moeten wel waakzaam blijven..."
"..als het maar niet het belangrijkste is in je leven..."

Nou, om iedereen uit de droom te helpen: Voor jongens die vuurwerk aan het afsteken zijn, is dit even het allerbelangrijkste in hun leven.
Bij vuurwerk is dat het vuurwerk, bij voetbal de voetbal, bij uitgaan het bier, bij vrijen het meisje.

De rest is bla, bla, bla.
Of je leraar dat nou tegen je zegt, je vader, de dominee of God.
Nu even niet, nu is het Oud en Nieuw.

Maar goed, kwaad kunnen ze ook weer niet, deze platitudes die wegwaaien op de wind.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 15:22

Als je vuurwerk afsteekt, schiet je in feite naar de Hemel en daar woont God.

Op de laatste dag zal de bazuin klinken en komt het allergrootste vuurwerk dat bestaat.
De elementen zullen branden en vergaan.
De verbolgenheid van God zal dan voor ieder zichtbaar en hoorbaar zijn en zal men trachten weg te vluchten van dit vuurwerk.
God zal met vuur wraak doen over degenen die Hem niet wilden kennen.

Je hebt je kind, je ogen, je longen of je handen er toch niet voor over?

Burgemeester Broertjes van Hilversum zei:
Als je thuis met een glaasje champagne in de familiekring de jaarwisseling viert, zie je niet wat er op straat allemaal gebeurt. Ik had voor ik burgemeester werd ook niet door met hoeveel geweld zo'n jaarwisseling gepaard gaat. Het is verschrikkelijk, politie en brandweer zijn elk jaar weer tot het uiterste voorbereid om alle incidenten het hoofd te bieden.''

Een 16 jarige jongen stond alleen maar te kijken, op 50! meter afstand.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... knal.dhtml

Sinds er een vuurpijltje in de hand van mijn broer is ontploft, spendeert onze hele familie er geen euro meer aan. Het is gelukkig goed hersteld, zijn hand was ernstig verbrand, 2 nagels lagen er af, maar afgezien van een litteken, is het wonderwel goed genezen.
Hij droeg een vuurwerkbril.

De politie twitterde zonet:
Vandaag is de vuurwerkverkoop gestart. Afsteken mag pas vanaf 31 december 18.00 uur. Op te vroeg afsteken staat een boete van € 100.

Ik vind 100 euro te laag, jullie ook?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Vuurwerk

Berichtdoor mona » 29 dec 2014 17:14

Chaya schreef:Als je vuurwerk afsteekt, schiet je in feite naar de Hemel en daar woont God.
Zo had ik het nog nooit bekeken. En de rotjes die ik vroeger heb afgestoken als kind, heb ik ook niet met die bedoeling uit elkaar laten ploffen...
Maar bedoel je dat als een vuist naar God, Chaya?
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je er mee bedoelt.

Ik heb vier redenen om geen vuurwerk meer af te steken:
* zonde van het geld. De hoeveelheid geld grenst aan verspilling. Pats, boem, geld weg. Er zijn veel betere doelen.
* mijn man draait mee in de stand-by dienst van de gemeente op oudejaarsavond, en ziet inderdaad meer dan ooit de rotzooi die er uit voorkomt. Net wat de burgemeester zegt: binnen hoor je wat knallen, maar wat er buiten gebeurt, in de kern, dat gaat vaak langs je heen. Veel rotzooi, vuur, vandalisme en agressie.
* ik kom uit een omgeving waar carbidschieten met melkbussen traditie is. Het is lang geleden, maar mijn buurjongen schoot daarmee (met de melkbusdeksel) zijn broertje dood. Daardoor veranderde mijn kijk op die geweldige knallen. Gelukkig is men nadien wel op andere manieren gaan schieten.
*Ik moet elk jaar met oud en nieuw in ons eigen huis blijven, en kan niet naar iemand anders gaan. Want onze hond is zo verschrikkelijk bang. Het is zo zielig. Alleen om hem zou ik het vuurwerk al willen verbieden :(

Chaya schreef:Op de laatste dag zal de bazuin klinken en komt het allergrootste vuurwerk dat bestaat.
Ja, met al dat lawaai, en op dat moment in de tijd, denk ik daar ook vaak aan. Is ook een goed moment om je dat te realiseren. Daarom is het ook zo fijn om een paar uur daarna samen te komen, om met God het nieuwe jaar te beginnen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2014 17:24

mona schreef:Maar bedoel je dat als een vuist naar God, Chaya?
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je er mee bedoelt.


Het schieten naar God komt o.m. uit een oudejaarspredikatie.
De mens vuurt naar de hemel, maar als God nu eens terug zou vuren?
En vuurwerk gaat met een flits en een knal voorbij.
In tegenstelling tot het Woord, dat eeuwig stand houdt.

Als je de angst van de dieren ziet, (die in mijn ogen volstrekt normaal is, want het is hun instinct) hoe kun je dan als honden- of katteneigenaar, je eigen dieren zo angstig maken, voor een paar minuten lol?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Boerin » 29 dec 2014 18:29

100 euro boete? Lol we hebben net nog lopen knallen in het park. Blij dat ik het niet hier tegenover het politiebureau heb gedaan dan. Die stomme honden bleven een keer mooi weg.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten