Vuurwerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 16:52

Spreeuw schreef:Nou nou, niet zo fanatiek. Heb ik vrijheid van meningsuiting, of denk jij soms van niet?

Je hebt vrijheid van meningsuiting evengoed heb ik vrijuit van meningsuiting. Die probeer jij mij te ontnemen door een drukmiddel in te zetten dat ik als christen x of y zou moeten doen. En dan het vreemd vinden dat mensen wat fel reageren...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 16:56

Faramir schreef:Je hebt vrijheid van meningsuiting evengoed heb ik vrijuit van meningsuiting. Die probeer jij mij te ontnemen door een drukmiddel in te zetten dat ik als christen x of y zou moeten doen. En dan het vreemd vinden dat mensen wat fel reageren...


Dat hoort niet bij "hoffelijkheid", zoals Optimatius jou typeerde.

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 17:01

Spreeuw schreef:Dat hoort niet bij "hoffelijkheid", zoals Optimatius jou typeerde.

En?

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Trajecto » 28 aug 2014 17:37

Mortlach schreef:(...)Uit de geschiedenis van het alfabet. De cijfers zijn Arabisch. Het concept achter het getal 0 is ook niet christelijk.

En cijfers nodig hebben? Hoe doen volken dat dan die geen schrift hebben en zelfs geen concept van getallen boven de 3? Die leven vrolijk verder hoor.

Eigenlijk komen de cijfers uit India, maar ze zijn wel door de Arabieren hier gebracht. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arabisch-Indische_cijfers
Nulla aetas ad discendum sera

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 18:02

Spreeuw schreef:Dat hoort niet bij "hoffelijkheid", zoals Optimatius jou typeerde.

Faramir schreef:En?


En dus is het niet zo?
Trouwens, ik schreef jou zojuist dat ik opensta voor andere meningen, maar daar ga je nu weer niet op in. Ik begrijp dat niet.

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 18:24

Spreeuw schreef:En dus is het niet zo?

Een aangename omgang moet groeien.
Trouwens, ik schreef jou zojuist dat ik opensta voor andere meningen, maar daar ga je nu weer niet op in. Ik begrijp dat niet.

Ter kennisgeving aangenomen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 18:59

@Faramir

Fijn dat je het ter kennisgeving aanneemt.
En we hebben elkaar toch al verschillende keren "gesproken" op dit forum. Dus al best veel omgang, lijkt me?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Pcrtje » 28 aug 2014 23:44

Beste Spreeuw, kun jij mij uitleggen waarom we geen vuurwerk zouden mogen afsteken als dat een heidense oorsprong heeft maar wel de dagen van de week mogen gebruiken zoals ze nu zijn?

Ik vind het prima, hoor, dat je je wilt distantiëren van vuurwerk wegens een eventuele heidense oorsprong; maar is het niet redelijk om dan óók de dagen van de week te gaan veranderen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 08:49

Er zijn tal van dingen in onze cultuur van heidense oorsprong. Tot het luiden van kerkklokken aan toe. Het wil alleen nog niet zeggen dat het per definitie slecht is als het ooit zo is bedacht maar nu heel anders wordt uitgevoerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vuurwerk

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 09:04

Het begrip vuurwerk roept bij mij tegenwoordig alleen nog maar verdriet op.
In onze bekendenkring is een dode te betreuren, vanwege een afzwaaiende vuurwerkpijl, hij stond alleen maar op een afstand te kijken.
Vloog vol in zijn gezicht en het was een paar uur later eeuwigheid voor hem, terwijl iedereen hem net een "gelukkig nieuwjaar" had gewenst. :?
En er waren meer verdrietige gebeurtenissen, rondom deze tijd.
De katten zijn dagenlang gestresst, lopen met doodsangst in hun oogjes, als het windstil is, hangt er een akelige mist in de straten, zodat je longen geprikkeld raken.
En dan het geld dat er aan uitgegeven wordt.
De rest van het jaar hypocriet jammeren over het milieu.
Dit soort uitingen zijn altijd van heidense oorsprong, de boze geesten moesten verjaagd worden.
Daar wil je als christen toch niet aan, die sterk milieuvervuilende en voor velen ergerlijke, soms zelfs schadelijke, feestelijkheid, meedoen?
Ik begrijp ook niet hoe je om half 8 in de kerk kan zitten (vaak een dienst met een ernstig karakter) om dan een paar uur later met die zooi aan de gang te gaan.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 09:32

Ik ben ervoor dat vuurwerk alleen door professionals mag worden afgestoken. Er gebeuren teveel ongelukken mee, feitelijk heb je vuurwapens in omloop. Het verdrietige voorbeeld van Schelpje ken ik gelukkig niet van dichtbij, maar ook wij houden onze dieren binnen, wat met één van de katten jaarlijks weer een crime is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 10:20

Ik heb ook ooit een vuurpijl door mijn haar voelen scheren. 10 cm lager en dat was helemaal fout gegaan. Ook vuurpijlen die tegen voordeuren aan vliegen heb ik gezien (had de deur open gestaan, was er misschien wel brand uitgebroken.

In Ierland is vuurwerk verboden, ook met oud en nieuw. In de steden moet je al goed luisteren om wat te horen en hier op het platteland is het er echt helemaal niet. Ik heb het nog geen moment gemist.

Ik was ooit een Oud en Nieuw bij een collega in Hilversum. Er was ook een Finse collega aanwezig en toen we om 24.00 naar buiten gingen, viel zijn mond open van verbazing. Hij kon niet geloven dat alleen al in die ene straat/wijk er al meer vuurwerk werd afstoken dan in zijn geboortestad totaal. Dat wij zeiden dat dit een 'normale hoeveelheid' vuurwerk was en dat er in IEDERE straat zoveel werd afgestoken, kon hij niet begrijpen.

Ik vind het ergens wel een lastige discussie; mensen vinden het leuk en het is traditie, dus dat zijn redenen om er niets aan te veranderen. Aan de andere kant is het gevaarlijk, ook voor anderen (en dieren). Dat zijn redenen om het te reguleren. Dat het geld kost (of verspilt) is voor mij geen reden. Ik heb mensen hun hele 13e maand zien besteden aan vuurwerk. Ik vind het onzinnig, maar het is mijn geld niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 10:54

Dat is het probleem. Vuurwerk is op zich niet gevaarlijk mits men er op een verstandige manier mee omgaat. En dat lukt een deel van de mensen na een paar glazen champagne en andere alcoholische versnaperingen niet goed. Dat is het lastige, gewonden zijn best regelmatig omstanders die zelf niets verkeerd doen maar het slachtoffer zijn van mensen die er niet verstandig (meer) mee om kunnen gaan. Daarom ben ik geen tegenstander van het afschaffen van de verkoop van vuurwerk aan particulieren. In veel landen is dat helemaal niet mogelijk, met oud en nieuw ga je naar een vuurwerkshow die door professionals wordt geregeld.

Ik ben alleen bang dat net als met zaken als roken en zo, de overheid het niet zo graag afschaft omdat ze dan veel geld mislopen... en zelfs moeten gaan investeren in vuurwerkshows. Aan de andere kant, als je weet wat een kosten er worden gemaakt om al het letsel dat door vuurwerk ontstaan is te behandelen.....

Zolang er wel vuurwerk te krijgen is kan je het prima kopen en afsteken mits je er op een verantwoorde manier mee omgaat.... en als mensen er niet verantwoord mee omgaan, blijf dan niet staan kijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Wim2600 » 29 aug 2014 11:11

Is dit eigenlijk een typisch Nederlandse traditie?

Hier in België is er wel eens één of ander vuurwerkspektakel: in mijn geboortestad werd er één keer per jaar een vuurwerk georganiseerd als opening van de jaarlijkse kermis, in Antwerpen is er met Nieuwjaar een vuurwerk op de Schelde, en aan de kust is er om de paar jaar een vuurwerkfestival met deelnemers uit verschillende landen (zoals in Scheveningen ook gebeurt). Maar dat zijn professioneel ingerichte evenementen, met de nodige veiligheidsmaatregelen.

Verder merk je er hier maar weinig van, zelfs op oudejaarsnacht... misschien hier en daar een enkeling die tien minuutjes lang wat miezerige vuurpijltjes afschiet, maar daar blijft het dan ook bij.

En maar goed ook... onze katten zijn niet bepaald bang, maar toch ook niet écht op hun gemak als er iets knalt in de buurt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 11:18

Marnix schreef:Dat is het probleem. Vuurwerk is op zich niet gevaarlijk mits men er op een verstandige manier mee omgaat. En dat lukt een deel van de mensen na een paar glazen champagne en andere alcoholische versnaperingen niet goed. Dat is het lastige, gewonden zijn best regelmatig omstanders die zelf niets verkeerd doen maar het slachtoffer zijn van mensen die er niet verstandig (meer) mee om kunnen gaan. Daarom ben ik geen tegenstander van het afschaffen van de verkoop van vuurwerk aan particulieren. In veel landen is dat helemaal niet mogelijk, met oud en nieuw ga je naar een vuurwerkshow die door professionals wordt geregeld.


O, er zou zeker streng moeten worden opgetreden tegen mensen die onder invloed van alcohol vuurwerkschade aanrichten.


Ik ben alleen bang dat net als met zaken als roken en zo, de overheid het niet zo graag afschaft omdat ze dan veel geld mislopen... en zelfs moeten gaan investeren in vuurwerkshows. Aan de andere kant, als je weet wat een kosten er worden gemaakt om al het letsel dat door vuurwerk ontstaan is te behandelen.....


Dat is wel wat cynisch. Ik zou eerder denken dat het gewoon stemmen kost omdat het geen populair besluit zal zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten