Heeft iedere religie vergevingsgezindheid als norm

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Noah88
Verkenner
Verkenner

Heeft iedere religie vergevingsgezindheid als norm

Berichtdoor Noah88 » 28 aug 2014 12:42

Bij de leer Jezus was het belangrijk om te vergeven, moeten alle andere religies ook hun wrok wegdoen en leven in vrede en vrijheid?

Hoe het gaat bij andere religies

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heeft iedere religie vergevingsgezindheid als norm

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2014 17:53

ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 07 sep 2014 08:38

ik zal eerlijk zijn als christelijke norm,maar ik vergeef mensen niet meer als ze aan mijn lichaam hebben gezeten,wie dat verkloot voor me mag de Hell in....laat god maar over hun oordelen want mijn oordeel zal wraakzuchtig zijn.

ik ga mensen niet vergeven die de wijsheid van god niet aangehoord en tot waargenomen hebben.
een dronken lap gaat maar eerst de geboden na leven......voor ik hem ga vergeven voor zijn dwaasheid.

"ik draag genoeg littekens van andere liever draag ik me eigen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 sep 2014 12:26

wat ik hier ook even toe zou willen voegen, dat is dat in mijn Bijbel vergeving wel altijd aan berouw is gekoppeld.
(kan ook wel bij onkunde, dus feitelijke onschuld)
Waar geen berouw plaats vindt, is 'vergeving' voor mij een goedkope manier van 'onder het vloerkleed vegen.'
(Dat laatste meen ik schrikbarend veel op dit forum tegen te komen.)

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 07 sep 2014 12:34

basubachs schreef:ik zal eerlijk zijn als christelijke norm,maar ik vergeef mensen niet meer als ze aan mijn lichaam hebben gezeten,wie dat verkloot voor me mag de Hell in....laat god maar over hun oordelen want mijn oordeel zal wraakzuchtig zijn.

ik ga mensen niet vergeven die de wijsheid van god niet aangehoord en tot waargenomen hebben.
een dronken lap gaat maar eerst de geboden na leven......voor ik hem ga vergeven voor zijn dwaasheid.

"ik draag genoeg littekens van andere liever draag ik me eigen"

Beste basubachs,

Aan je woorden te zien ken je een hoop leed. En dit gaat aan mijn hart. En wat een leed is er op deze aarde. Wat een littekens zijn er niet toegebracht aan elkaar. Het enige wat wij kunnen is ons en andere nog meer littekens toe brengen, doordat de wrok ons gaat overheersen. Wij kunnen onze littekens niet weghalen, ook niet al zouden wij ons wreken op de ander. De Heere Jezus Christus alleen kan ons leven weer helen.
De Heere Jezus heeft voor onze gebrokenheid en zonden de straf gedragen op het kruis. Hij die geen zonde gedaan heeft, werd als een zware misdadiger veroordeeld. En dat heeft Hij gewild, zodat vijanden (mensen die niet naar Hem vragen), weer verzoend zouden worden met God.
Door deze daad van Christus wil Hij ons vergeving schenken. Ga met je gebrokenheid en zonden naar Hem toe, want Hij kan je leven vernieuwen (helen). Dat is mijn wens, maar bij jou ligt de keuze.

Sommige mensen moeten zoveel lijden verwerken. En volgens mij ben je daar één van. Ik hoop zo dat je mag vertrouwen op de Heere Jezus Christus en dat Hij je van deze "halve" hel (aarde) zal verlossen, zodat je na je sterven eeuwig bij Hem mag wonen, waar gerechtigheid wonen zal en waar Hij (Gods Zoon) zal heersen vanuit Zijn liefde. Waar wij (als mensen) weer zullen beantwoorden aan Zijn doel. Zodat wij Hem daar eeuwig zullen lofprijzen. In de hemel, waar geen leed meer zal zijn. En waar alle tranen zullen afgewist worden.

Ik hoop je daar graag te zien. Dat je de vreugde van Zijn offer mag ontvangen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2014 14:24

ben db bd schreef:wat ik hier ook even toe zou willen voegen, dat is dat in mijn Bijbel vergeving wel altijd aan berouw is gekoppeld.
Waar geen berouw plaats vindt, is 'vergeving' voor mij een goedkope manier van 'onder het vloerkleed vegen.'

Ik begrijp dit nooit zo. In de praktijk is het namelijk een houding die niet behulpzaam is. Gegeven dat boos/wraaklustig zijn zich enkel en alleen in je eigen hoofd afspeelt, is bovenstaande verplichte koppeling berouw-vergeving onwerkbaar als de 'dader' iemand is die je niet kent of die dood is of om een andere reden geen berouw voelt. In dat geval blijf jij als slachtoffer dus je hele leven opgezadeld zitten met iets zonder dat je Bijbel-technisch de dader kunt vergeven - ook al zou je dat wel willen. Dat lijkt me niet erg zinnig.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 sep 2014 20:09

Ja, uw bemerking is duidelijk mijnheer Mortlach.
Maar voor mij stapt u over op wat ik noem: afstand nemen, los laten. En ja, daar misbruikt men dan graag het woord vergeven voor. Maar m.i. verschillen die twee heel veel hoor.

Bij vergeven is de tegenpartij de ontvanger, de begunstigde.
Bij afstand nemen, los laten, incasseren! ben je zelf de bevoordeelde. Heel wat anders!

ik zie u het woord boos/wraakzuchtig gebruiken. Voor mij een heel eerlijke reactie; puur menselijk!
Mijn wijze moeder zaliger zei dan: 'boos worden is menselijk, maar boos blijven is van de duivel'.
De Heere Jezus kon en m.i. kan ook vreselijk boos worden hoor. Hij sloeg eens alle ontheiligers met een geseltje de tempel Gods uit. Hij is op mij ook wel eens boos (waarom, dat zeg ik niet).
'Waarom wreekt U het bloed der heiligen niet op aarde' of zoiets roepen de martelaren in de hemel tegen de Heere God. Pas nog opgezocht en ik meen geschreven: Openb.6:10: "O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult U de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?" Wraakgevoelens zijn menselijk, wraak oefenen komt de Heere toe.

Haat dragen verteert ook de hater zelf. Daar wordt je niet blij van. Haat staat tegenover liefde en liefde behoort bij de vrucht van de Heilige Geest, toch? Blijdschap en vrede trouwens ook.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 sep 2014 20:11

ben db bd schreef:wat ik hier ook even toe zou willen voegen, dat is dat in mijn Bijbel vergeving wel altijd aan berouw is gekoppeld.

En hoe zit het dan met Jezus aan het kruis (en zovele martelaren) die vragen om de vergeving van de zonde die hun beul begaat? Veelal heeft/had die geen berouw.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 sep 2014 20:22

Faramir schreef:En hoe zit het dan met Jezus aan het kruis (en zovele martelaren) die vragen om de vergeving van de zonde die hun beul begaat? Veelal heeft/had die geen berouw.

Een heel goede vraag, meneer ben db bd, het zou ook mij bijzonder verheugen, als ik u niet ontrief, als u bereid zou zijn dit inhoudelijk te beantwoorden.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 sep 2014 20:57

En hoe zit het dan met Jezus aan het kruis (en zovele martelaren) die vragen om de vergeving van de zonde die hun beul begaat? Veelal heeft/had die geen berouw.

bij degenen welke de Heere kruisigden, was het toch heel duidelijk dat ze zich niet bewust waren wie ze aan het vermoorden waren? Dat valt dus onder onbekend, dus onschuldig. Die mannen waren gewoon soldaat en werden uitbetaald om te executeren; geen hoogwaardige arbeid, maar ook op Gods bevel vaak in het OT uitgevoerd.

Laten we toch blijven zien dat de Heere God een heilig Oppermajesteit is en buiten Jezus als Lam Gods een 'verterend vuur'. In Jezus als de Leeuw van Juda komen we Hem weer 'ouderwets' in Zijn heilige toorn tegen hoor.
Onze lieve toegewijde jonge dominee vertelde op de kansel toen hij refereerde aan de rampzaligheid welke ISIS veroorzaakt, dat de Heere dat allemaal in liefde zal oplossen. Dat zal hij als ijverige leerling op de universiteit zeker wel zo geleerd moeten hebben.
Maar wat een flagrante blunder als we dat naast het theologisch 'vergeten deel' (Zacharia, Openbaring e.a.) van Gods onversneden Woord leggen !!

Het is uitstekend als we als Refo's alle kerk- en oudvaders er op na lezen hoor, maar de Heere is al wel vele honderden jaren verder met het gewoon uitleggen van Zijn onversneden Woord aan de simpelen van geest. Dat had de profeet Daniël al zo voorzegd, dat het in de laatste dagen gebeuren zou, weten we nog? Mag het ook nog waar zijn?

basubachs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor basubachs » 07 sep 2014 21:11

Ronald schreef:

Beste basubachs,

Aan je woorden te zien ken je een hoop leed. En dit gaat aan mijn hart. En wat een leed is er op deze aarde. Wat een littekens zijn er niet toegebracht aan elkaar. Het enige wat wij kunnen is ons en andere nog meer littekens toe brengen, doordat de wrok ons gaat overheersen. Wij kunnen onze littekens niet weghalen, ook niet al zouden wij ons wreken op de ander. De Heere Jezus Christus alleen kan ons leven weer helen.
De Heere Jezus heeft voor onze gebrokenheid en zonden de straf gedragen op het kruis. Hij die geen zonde gedaan heeft, werd als een zware misdadiger veroordeeld. En dat heeft Hij gewild, zodat vijanden (mensen die niet naar Hem vragen), weer verzoend zouden worden met God.
Door deze daad van Christus wil Hij ons vergeving schenken. Ga met je gebrokenheid en zonden naar Hem toe, want Hij kan je leven vernieuwen (helen). Dat is mijn wens, maar bij jou ligt de keuze.

Sommige mensen moeten zoveel lijden verwerken. En volgens mij ben je daar één van. Ik hoop zo dat je mag vertrouwen op de Heere Jezus Christus en dat Hij je van deze "halve" hel (aarde) zal verlossen, zodat je na je sterven eeuwig bij Hem mag wonen, waar gerechtigheid wonen zal en waar Hij (Gods Zoon) zal heersen vanuit Zijn liefde. Waar wij (als mensen) weer zullen beantwoorden aan Zijn doel. Zodat wij Hem daar eeuwig zullen lofprijzen. In de hemel, waar geen leed meer zal zijn. En waar alle tranen zullen afgewist worden.

Ik hoop je daar graag te zien. Dat je de vreugde van Zijn offer mag ontvangen.

ik moet mij hele leven mijn rug dragen die anderen ver-nageld hebben,dank voor deze woorden ze raken het hart.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2014 08:46

nou ja, vergeef me het maar dat ik niet geheel op de hoogte was van je idiosyncratische betekenis voor het woord vergeven, of laat het los. geen idee.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 08 sep 2014 11:09

heel leuk en m.i. uitermate bekwaam, uw laatste opmerking, mijnheer Mortlach. Voor mij is die van hoog niveau hoor, ik roem u!

Uiteraard duurde het even eer ik doorhad dat hij aan mij geadresseerd bedoelde te zijn, want laten we eerlijk zijn; idiosyncrasie werd in de Rotterdamse utiliteitsbouw weinig geduid hoor en in mijn stokoude Abraham Trommius is die ook niet genoemd. Zo leer je als b. bd. nog weer eens wat in de Refohoek.

Het moet mij wel van het hart dat het gemak waarmee u (jullie) voor los laten het woord vergeven aanwenden, bij m.i. grote taalverarming hoort. Net zoals voor mij het woord respecteren nog steeds te maken heeft met hoogachting hebben, ontzag, en dit verworden is tot ongemoeid laten, zo heeft vergeven voor mij als rechts gereformeerd ge-(her-)vormde, alleszins te maken met kwijtschelding, genade schenken, verschonen.
Maar mag mij dat op een m.i. orthodox forum euvel worden geduid?

Weten jullie waar ik nou zo bang voor ben? Dat van de Allerhoogste straks ook wordt verwacht dat Hij de zonden niet zo zwaar opvat en maar laat hobbelen, los laat, omdat Hij wel lief is .......

Dat zou voor mij een nieuwe norm voor vergevingsgezindheid inhouden binnen een verwaterd christendom. (passend bij de eindtijd)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 sep 2014 11:22

ben db bd schreef:bij degenen welke de Heere kruisigden, was het toch heel duidelijk dat ze zich niet bewust waren wie ze aan het vermoorden waren? Dat valt dus onder onbekend, dus onschuldig. Die mannen waren gewoon soldaat en werden uitbetaald om te executeren; geen hoogwaardige arbeid, maar ook op Gods bevel vaak in het OT uitgevoerd.

De soldaten waren niet schuldig ? Dus ? Christus bidt een zinloos gebed ?
U maakt vreemde capriolen om uw dogma staande te houden.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 08 sep 2014 11:53

De soldaten waren niet schuldig ? Dus ? Christus bidt een zinloos gebed ?
U maakt vreemde capriolen om uw dogma staande te houden.

hier werd het voor mij zelf ook moeilijk, mijnheer rotterdam. Verwacht dus geen krachtige uitleg van mij.
Wel heb ik gedacht dat de uitspraak van de Heere Jezus misschien meer een proclamatie zou kunnen zijn dan een smeekbede. Hij noemt er immers ook de reden bij: 'want zij weten niet wat zij doen.'

jullie weten vast wel (de computer is voor mij geen vertrouwd instrument) waar we ergens zouden moeten zoeken naar de uitleg van Paulus dat waar geen wet is, er ook geen schuld bestaat, of woorden van soortgelijke strekking? Wie helpt? :?:

Terug naar “[Religie] - Open forum”