Waarom mocht niemand het weten ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor mealybug » 26 aug 2014 21:01

Waarom verbood Jezus nadrukkelijk, dat zijn discipelen verder zouden vertellen dat Hij de Messias was?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor JeeWee » 26 aug 2014 21:30

Ik geef het op. Vertel het maar...

(En mocht je er niet uitkomen, dan staan hier misschien een paar hints)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor mealybug » 26 aug 2014 22:19

JeeWee schreef:Ik geef het op. Vertel het maar...

(En mocht je er niet uitkomen, dan staan hier misschien een paar hints)


Wat een vreemde site.
Ik wil eerst graag een paar andere meningen :-)
Niet van een of andere vage site.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor gravo » 26 aug 2014 22:45

Nee joh, mealybug, kom op nou...vertel het ons gauw, laat ons niet langer in spanning!!

Oftewel, worden we weer met een vraagje in het riet gestuurd, een vraagje waar de vrager het antwoordje al op klaar heeft en dus eigenlijk helemaal geen vragen had hoeven stellen?

Het wordt een beetje een gereformeerde catechesatiepreek op deze manier.

Vandaag luisteren we naar : vraag en antwoord 1 uit de Mealyburger Catechismus.

Verzin een beter onderwerp of start een onderwerp niet met zo'n kinderachtig wist-u-dat sfeertje.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor jamillah » 26 aug 2014 23:37

gravo schreef:de Mealyburger Catechismus.


:lol:

mohamed

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor mohamed » 27 aug 2014 00:18

Beste Mealybug, ik denk dat ik het antwoord op je vraag maar liefst tweemaal gelezen heb.

'Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen; met waarheid zal Hij het recht voortbrengen.' (Jes 42,3)

'Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen, totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning.' (Mat 12,20)

Er zijn mensen die het bevreemdt dat er geen bronnen buiten de Bijbelse over Jezus zijn (uitgezonderd Flavius en Tacitus) maar op basis van deze verzen zou mij het tegendeel bevreemden.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor Boerin » 27 aug 2014 07:57

mealybug schreef:Waarom verbood Jezus nadrukkelijk, dat zijn discipelen verder zouden vertellen dat Hij de Messias was?

Misschien omdat ze Hem dan zouden vervolgen direct al of hun en Zijn tijd was nog niet gekomen denk ik.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 08:12

Ik denk dat Jezus vooral ook "massatoerisme" wil voorkomen. Je ziet dat helemaal in het begin al, in Marcus wordt het mooi duidelijk.

3 Jezus stuurde hem weg met de ernstige waarschuwing: 44 ‘Denk erom dat u tegen niemand iets zegt, maar ga u aan de priester laten zien en breng het reinigingsoffer dat Mozes heeft voorgeschreven, als getuigenis voor de mensen.’ 45 Maar toen de man vertrokken was, ging hij overal breeduit rondvertellen wat er gebeurd was, met als gevolg dat Jezus niet langer openlijk in een stad kon verschijnen, maar op eenzame plaatsen buiten de steden moest blijven. Toch bleven de mensen van alle kanten naar hem toe komen. (Mar 1)

Jezus wil niet de status van een wonderdokter en ook niet van een "Messias" zoals velen hem zagen, iemand die Israel zou bevrijden. Hij wilde dat de nadruk op het evangelie lag dat Hij bracht, niet op Hem zelf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor Boerin » 27 aug 2014 08:18

Marnix schreef:Ik denk dat Jezus vooral ook "massatoerisme" wil voorkomen. Je ziet dat helemaal in het begin al, in Marcus wordt het mooi duidelijk.

3 Jezus stuurde hem weg met de ernstige waarschuwing: 44 ‘Denk erom dat u tegen niemand iets zegt, maar ga u aan de priester laten zien en breng het reinigingsoffer dat Mozes heeft voorgeschreven, als getuigenis voor de mensen.’ 45 Maar toen de man vertrokken was, ging hij overal breeduit rondvertellen wat er gebeurd was, met als gevolg dat Jezus niet langer openlijk in een stad kon verschijnen, maar op eenzame plaatsen buiten de steden moest blijven. Toch bleven de mensen van alle kanten naar hem toe komen. (Mar 1)

Jezus wil niet de status van een wonderdokter en ook niet van een "Messias" zoals velen hem zagen, iemand die Israel zou bevrijden. Hij wilde dat de nadruk op het evangelie lag dat Hij bracht, niet op Hem zelf.

Oh ja, ze zagen dat natuurlijk heel anders, de Messias.
Joh. 6
Daar Jezus bemerkte, dat zij zouden komen en Hem met geweld meevoeren om Hem koning te maken, trok Hij Zich weder terug in het gebergte, geheel alleen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2014 13:28

mealybug schreef:Waarom verbood Jezus nadrukkelijk, dat zijn discipelen verder zouden vertellen dat Hij de Messias was?
vertel :-k ik weet het ook niet.
of... ben je met vakantie?

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor refo » 08 sep 2014 17:32

In 'Het Evangelie van Gods Zoon' geeft dr Jakob van Bruggen daar commentaar op. Ik zal het nog eens opzoeken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Waarom mocht niemand het weten ?

Berichtdoor mealybug » 08 sep 2014 18:25

benefietdiner schreef:vertel :-k ik weet het ook niet.
of... ben je met vakantie?


Ik was inderdaad even op vakantie :-)
Aangezien mijn catechismus bij voorbaat al verketterd wordt, zal ik middels pb nog wel verder met je van gedachten verwisselen hieroven, ipv hier paarlen voor de zwijnen werpen.... :wink:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten