Occultisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Occultisme

Berichtdoor Spreeuw » 25 aug 2014 19:19

Wat betekent het begrip "occultisme" precies? En wat valt er zoal onder occultisme? En wat zegt de Bijbel over occultisme?


Volgens Van Dale betekent "occultisme":

oc·cul·tis·me (het; o)
1 leer van het occulte: spiritisme, toverij enz.

tandem
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 22 jul 2014 16:13

Re: Occultisme

Berichtdoor tandem » 25 aug 2014 20:47

Spreeuw schreef:Wat betekent het begrip "occultisme" precies? En wat valt er zoal onder occultisme? En wat zegt de Bijbel over occultisme?


Volgens Van Dale betekent "occultisme":

oc·cul·tis·me (het; o)
1 leer van het occulte: spiritisme, toverij enz.

Occultisme heeft een esoterisch kenmerk waarbij een onderscheid gemaak wordt tussen onze schijnbare natuur en werkelijke natuur, het kan enkel begrepen worden door diegenen die zich hebben overgegeven aan de dood als de schepper van het leven. Door de dis-identificatie van God met z'n schepselen wordt de schijnbare natuur of de egotransverwarring doorzien waardoor een andere taal ontstaat die de twee naturen tegelijkertijd in zich herbergt. Gewoon wat Jezus trachtte duidelijk te maken maar nog steeds niet zo goed begrepen wordt, net omwille van de identificatie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Occultisme

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 19:52

tandem schreef:Occultisme heeft een esoterisch kenmerk waarbij een onderscheid gemaak wordt tussen onze schijnbare natuur en werkelijke natuur, het kan enkel begrepen worden door diegenen die zich hebben overgegeven aan de dood als de schepper van het leven. Door de dis-identificatie van God met z'n schepselen wordt de schijnbare natuur of de egotransverwarring doorzien waardoor een andere taal ontstaat die de twee naturen tegelijkertijd in zich herbergt. Gewoon wat Jezus trachtte duidelijk te maken maar nog steeds niet zo goed begrepen wordt, net omwille van de identificatie.


Dat is wel opvallend, overgeven aan zowel de dood als het leven.
Ik heb iemand (een meisje) gekend die Gothic is, zij had altijd Gothic-kleren aan en zij vond het leuk om midden in de nacht over een kerkhof te lopen. Behoort dit ook tot occultisme?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Occultisme

Berichtdoor irmo » 28 aug 2014 21:31

Neu, da's niet spciaal occult. Ik loop ook gewoon in spijkerbroek in shirt rond, geen probleem. Op een kerkhof is het wel lekker rustig trouwens, misschien ging ze er daarom heen? Weet je waarom ze speciaal om middernacht ging? Of deed ze nog meer van dat soort dingen.....

mohamed

Re: Occultisme

Berichtdoor mohamed » 29 aug 2014 00:03

Occulte vrienden heb je Spreeuw en je weet dat je deel hebt aan haar werken door met haar om te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Occultisme

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 09:08

Spreeuw schreef:
Dat is wel opvallend, overgeven aan zowel de dood als het leven.
Ik heb iemand (een meisje) gekend die Gothic is, zij had altijd Gothic-kleren aan en zij vond het leuk om midden in de nacht over een kerkhof te lopen. Behoort dit ook tot occultisme?

Het hek sluit toch na zonsondergang of klom ze er overheen soms?
Wat ziekelijk zeg. :?
Natuurlijk is zoiets occultisme, het leven is immers niet verenigbaar met de dood?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Occultisme

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 09:25

Daarmee is het nog niet occult. Dat ligt een beetje aan de motivatie om daar te gaan lopen. Vaak is het gewoon een tegenreactie op bepaalde subculturen of een vorm van aandacht vragen of anders willen zijn.

Occultisme is als je op die manier probeert in contact te komen met geesten van overledenen, dat soort dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Occultisme

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 10:19

Occultisme is een vorm van bijgeloof.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Occultisme

Berichtdoor ineke-kitty » 29 aug 2014 11:34

Lees Deuteronomium 18:9-14 maar eens, wat occultisme inhoudt, dan weet je genoeg.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Occultisme

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 11:41

Het is volgens mij wel meer dan bijgeloof. Denk aan de waarzeggers in de Bijbel en zo.... Hoe kon de waarzegster van Endor Samuel die al was gestorven oproepen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Occultisme

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 11:47

schelpje3 schreef:Wat ziekelijk zeg. :?


Ik vind dit vrij sterke bewoording. Een kerkhof ademt een bepaalde sfeer uit, en sommige mensen willen die sfeer ervaren. Om dat direct ziek te noemen, vind ik erg ver gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Occultisme

Berichtdoor xsidd » 29 aug 2014 12:18

Ik zou zeggen, wees niet nieuwsgierig naar het occultisme...

Ik wilde jaren geleden mezelf verdiepen, in zaken aangaande occultisme. Niet omdat dat nodig was, maar ik wilde weten uit nieuwsgierigheid.

Ik weet nog dat ik dat plan in gedachten had, en ineens zie ik gedachten, een muis lopen. En die ging door een deurtje heen, en klap hij zat gevangen.

Zo werd ik gewaarschuwd om me niet op dat gebied te begeven. En al zou ik dat wel doen, dat ik dan, in de val zou lopen.

En wat een hoofdlijn is in het occultisme, is dat er een band word gelegd. Tussen een demoon, en mensen. Nogmaals, wees voorzichtig zou ik zeggen.

Groet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Occultisme

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 12:29

Mortlach schreef:
Ik vind dit vrij sterke bewoording. Een kerkhof ademt een bepaalde sfeer uit, en sommige mensen willen die sfeer ervaren. Om dat direct ziek te noemen, vind ik erg ver gaan.

Die sfeer, zoals jij dat noemt, is er niet snachts. Het is er ronduit griezelig. Er is totaal geen verlichting en om daar in de pikkedonker over die paden te lopen, is wat mij betreft ziekelijk ja.
Bovendien zit het hek op slot, je begaat dus een overtreding als je over het hek klimt.
De Heere Jezus vraagt:
Wat zoekt gij den Levende bij de doden?
de dood heeft zijn intrede gedaan vanwege de zonde. Zo'n meiske in een gothic outfit, zoekt een ander "beleving" dan gewone stervelingen overdag op de begraafplaats.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Occultisme

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 12:29

Marnix schreef:Het is volgens mij wel meer dan bijgeloof. Denk aan de waarzeggers in de Bijbel en zo.... Hoe kon de waarzegster van Endor Samuel die al was gestorven oproepen?


De vraag is of dit ook echt gebeurd is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Occultisme

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 12:45

schelpje3 schreef:Die sfeer, zoals jij dat noemt, is er niet snachts. Het is er ronduit griezelig. Er is totaal geen verlichting en om daar in de pikkedonker over die paden te lopen, is wat mij betreft ziekelijk ja.
Bovendien zit het hek op slot, je begaat dus een overtreding als je over het hek klimt.
De Heere Jezus vraagt:
Wat zoekt gij den Levende bij de doden?
de dood heeft zijn intrede gedaan vanwege de zonde. Zo'n meiske in een gothic outfit, zoekt een ander "beleving" dan gewone stervelingen overdag op de begraafplaats.


Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt, was het toch?

Kijk, ik hoef zelf ook niet zo nodig een kerkhof op te zoeken, maar ik begrijp dat zoeken naar het melancholische wel. Dat is echt geen unieke behoefte - sterker nog, er is een hele literaire stroming omheen ontstaan - de Romantiek.

Wat de reden van dat meisje ook waren, ze doet er niemand kwaad mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten