Worden christenen gediscrimineerd?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 15:02

Spreeuw schreef:Worden christenen gediscrimineerd?


Nee. Sommige christenen verwarren discriminatie met niet altijd alles precies krijgen zoals je het wil.

Is dat zo? Als ik het nieuws volg, dan lijkt dat er vaak wel op. Op de werkvloer ben je een buitenbeentje wanneer je christen bent en bepaalde zaken, zoals popmuziek en sportverdwazing afwijst.


Dat moet je helemaal zelf weten. Anderen mogen van jouw standpunten vinden wat ze willen en mogen dat ook uitspreken. Kijk, als ik een vegetarische collega zou hebben, zou ik daar totaal geen probleem mee hebben. Als die collega het nodig vindt om haar propaganda in de kantine te verspreiden en elke keer als ik een broodje kroket eet daar opmerking over te maken, dan heeft dat als resultaat dat ik haar op een gegeven moment duidelijk maak dat ze haar mening voor zich kan houden.

Dus als jij elke dag luid en duidelijk meent te moeten verkondigen dat voetbal van de duivel is, dan is de kans groot dat een collega op een gegeven moment zegt dat je je waffel beter kunt houden.

Ook in de politiek worden zaken als abortus, euthanasie, winkelopenstelling op zondag goedgekeurd.


Zo gaat dat nu eenmaal in een democratie. Zie mijn openingsopmerking.

Alexander Pechtold van D'66 vroeg wat de rol van de SGP was in het (vorige) kabinet van CDA en VVD, met gedoogsteun van de PVV. Waarom was deze man zo bang voor de SGP?


Omdat het een partij is met verschrikkelijk enge ideeën als je een liberaal bent.

Wat mij bijvoorbeeld de laatste tijd ook erg opvalt, is het feit dat er dikwijls groot verzet is als men van plan is een kerkgebouw te bouwen (bezwaren van omwonenden e.d.). Dit begrijp ik niet. Wat voor last heeft iemand van een kerk? Is hier sprake van discriminatie?


Laten we eerlijk zijn, sommige buurtorganisaties verzetten zich tegen ALLES wat nieuw is. Het zal eerder zijn dat ze parkeerproblemen verwachten dan wat anders.


Een veel interessantere vraag lijkt mij deze: waarom klagen christenen zo? Waarom dat Calimero-complex? Is het echt zo moeilijk verteerbaar dat jullie van een volslagen dominant politiek-sociaal systeem zijn gereduceerd tot een organisatie in de marge? Let op, een organisatie met in Nederland 3 landelijke politieke partijen, eigen kranten, eigen tv- en radiozenders, vrijheid van godsdienst, waar verkiezingsdagen en nationale feestdagen voor worden verzet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2014 15:11

mohamed schreef:Nee dat gebeurt niet, want christenen zijn geen ras en geen natie, dus is er ook geen sprake van discriminatie.

Geen ras en geen natie, zeg je. Mmmm, waarom wordt er hier op dit forum dan wel uitgebreid geouweneeld over het discrimineren van homo's. :roll:
Selektieve verontwaardiging heet dan dan, geloof ik.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 16:27

schelpje3 schreef:Geen ras en geen natie, zeg je. Mmmm, waarom wordt er hier op dit forum dan wel uitgebreid geouweneeld over het discrimineren van homo's. :roll:
Selektieve verontwaardiging heet dan dan, geloof ik.



Ik begrijp niet helemaal waar die natie en dat ras vandaan komen. Er zijn tal van zaken waarop je gediscrimineerd kunt worden, onder andere geslacht, afkomst, seksuele voorkeur en inderdaad ook geloof.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2014 16:44

Inderdaad Mortlach, je hebt gelijk. Ik vergistte me, christenen kunnen gediscrimineerd worden. Kan gebeuren, vergissen is menselijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 17:07

Natuurlijk, en dat geeft niks.

Enfin, discriminatie is als je zaken of kansen wordt ontzegt om redenen waarvan het onwettig is je zaken of kansen te ontzeggen.

Dat iemand zich een buitenbeetje voelt op het werk kan inderdaad komen omdat de andere collega's christenen discrimineren, maar het lijkt mij veel meer voor de hand liggen dat die christen in kwestie gewoon niet weet hoe zich in een professioneel werkmilieu te gedragen en daarom met de nek wordt aangekeken.

Want net zo goed als dat de christen vrijheid van geloof heeft, heeft de niet-gelovige het recht niet te worden lastiggevallen door andermans geloof. Geloof is een privé-zaak die niet thuishoort op de werkvloer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Deti404
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 aug 2014 01:03
Locatie: Alblasserwaard

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Deti404 » 22 aug 2014 17:14

Mortlach schreef:Want net zo goed als dat de christen vrijheid van geloof heeft, heeft de niet-gelovige het recht niet te worden lastiggevallen door andermans geloof. Geloof is een privé-zaak die niet thuishoort op de werkvloer.


Dat is nou net een lastig punt. Als christenen geloven we immers dat we de plicht hebben om anderen bekend te maken met het christelijk geloof. In die zin hoort geloof dus overal thuis, ook op de werkvloer. Dus het is eigenlijk een keuze die je maakt tussen Bijbels 'recht' en werelds recht.
If we all give a little, we can make this world a home for everyone - Six4One

mohamed

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2014 17:16

Paulus zei blijf zoals u geroepen bent, dus als je niet aangenomen bent als evangelist doe dan je werk waar je wél voor in dienst bent en houd verder je mond tot het gedaan is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 17:20

Deti404 schreef:Dat is nou net een lastig punt. Als christenen geloven we immers dat we de plicht hebben om anderen bekend te maken met het christelijk geloof. In die zin hoort geloof dus overal thuis, ook op de werkvloer. Dus het is eigenlijk een keuze die je maakt tussen Bijbels 'recht' en werelds recht.


Je doet je best maar. Ik heb niks te maken met jouw 'Bijbelse recht', en dat werelds recht geldt voor ons allebei. En dus mag je mooi bij die vriendelijke HR-dame op gesprek komen als je iets te openlijk en herhaaldelijk meent kennis te moeten geven van je christelijkheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2014 17:24

Ach, als ze dan ontslagen wordt heet dat vervolging.

Deti404
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 aug 2014 01:03
Locatie: Alblasserwaard

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Deti404 » 22 aug 2014 19:03

mohamed schreef:Ach, als ze dan ontslagen wordt heet dat vervolging.


Ze?
If we all give a little, we can make this world a home for everyone - Six4One

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 16:44

Mortlach schreef:Want net zo goed als dat de christen vrijheid van geloof heeft, heeft de niet-gelovige het recht niet te worden lastiggevallen door andermans geloof. Geloof is een privé-zaak die niet thuishoort op de werkvloer.


Waarom? Ik praat graag met anderen over mijn geloof. Geloof is een deel van je persoonlijkheid. Je kunt dat niet verbergen. Als iets het belangrijkste is in je leven, dan "kun" je dat niet voor jezelf houden. Tja, het kan wel, maar is het dan nog wel oprecht geloof? Een bekend spreekwoord luidt: "Waar het hart vol van is, loopt de mond van over." Dat geldt zeker voor het persoonlijk geloof.

Als christen heb ik de opdracht anderen bekend te maken dat alleen door het geloof in Christus behoud mogelijk is.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 19:44

Christenen zijn een minderheid geworden, daar moeten we mee leren leven. Of laten we zo hard mogelijk ons best doen om meer zielen te winnen voor de zaligheid.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor jaapo » 06 dec 2014 17:26

Natuurlijk heb je het volste recht te getuigen van je geloof tegenover wie en wanneer je maar wilt. Maar er is een duidelijke grens, die je scherp in de gaten moet houden. Zodra je anderen verwijt, dat ze niet geloven, of je dreigementen uit ("het zal slecht met je aflopen"), ga je over die grens. En als je het in een neutrale omgeving in je werkuren doet, ga je ook over de grens. Vrijheid van godsdienst betekent ook vrijheid voor degene, die niets van het geloof moet hebben, nl. de vrijheid om er niet onverhoeds mee geconfronteerd te worden. Overschrijd je die grens, dan hebben zij het volste recht, daar hard tegenin te gaan. En dat is dan absoluut geen discriminatie. Ik ben trouwens allergisch voor de christenen die steeds maar lopen te mokken over de abortus, de euthanasie, de zondagsheiliging, de sportverdwazing, enz., enz. Je moet je eigenlijk schamen, als je dat doet, want dan heb je te weinig oog voor die christenen in andere landen die vervolgd worden, gediscrimineerd worden, in het verborgene hun geloof moeten beleven en belijden. De christen hier is gezegend met volledige vrijheid in alle geloofsopzichten. En door de vrijheid van meningsuiting kun je wel eens stevig worden aangevallen, dat wel. Maar echte gelovigen kunnen wel tegen een stootje. Dus hou op met dat geweeklaag.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor BladeStraight » 06 dec 2014 21:01

jaapo schreef: Zodra je anderen verwijt, dat ze niet geloven, of je dreigementen uit ("het zal slecht met je aflopen"), ga je over die grens.


Dit deden alle profeten, dit deden Johannes de Doper, Jezus en de Discipelen. Dit deden Paulus en de eerste zendelingen.

Allemaal over de grens gegaan?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Worden christenen gediscrimineerd?

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2014 21:03

Precies!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten