Slavernij in de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor hettys » 23 aug 2014 18:55

mohamed schreef:Tja, zoals gezegd bevrijdde God zijn volk en kent de bijbel meerdere betekenissen aan slavernij toe, zowel fysieke als geestelijke slavernij. Jezus had het over een slaaf zijn van de zonde, voor jou misschien minder relevant maar kennelijk niet voor Christus.

Natuurlijk. Maar het gaat natuurlijk niet alleen over slavernij. Het gaat over de hele joodse wet die de cultuur in die tijd, dus die van 3000 jaar geleden weerspiegeld.

Tegenwoordig kunnen vrouwen iets erven als hun vader overlijdt. En ze zijn niet dubbel zolang 'onrein' omdat er een meisje is geboren. Mensen worden ook niet meer gestenigd omdat ze een ander geloof hebben, volgens de huidige mensenrechten, die toen überhaupt niet bestonden.

Ex 21
7 Wanneer iemand zijn dochter als slavin verkoopt, kan zij niet vrijkomen zoals de mannelijke slaven. 8 Als haar meester haar voor zichzelf bestemd had en zij hem niet meer aanstaat, moet hij haar laten terugkopen; hij heeft niet het recht haar aan derden te verkopen, omdat hij zijn verplichtingen tegenover haar niet is nagekomen. 9 Bestemt hij haar voor zijn zoon, dan moet hij haar als een dochter behandelen.


Er zijn, neem ik aan, geen mensen hier die morgen wensen wakker te worden in een dergelijke cultuur met openbare executies en onderdrukte vrouwen en waar slavernij doodnormaal is.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor mohamed » 23 aug 2014 19:38

Dat lijkt me niet nee, maar dat staat niet ter discussie toch?

Het topic is slavernij in de Bijbel, dus daar horen zowel het OT als het NT bij. Of wil niemand het over geestelijke slavernij hebben? Beneden de waardigheid van christenen?

Deti404
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 aug 2014 01:03
Locatie: Alblasserwaard

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Deti404 » 23 aug 2014 19:43

hettys schreef:Schei uit. Wij weten allang dat slavernij een schande is voor de mensheid. Als slaaf ben je namelijk eigendom van iemand. en dat is op zich al een inbreuk op de soevereiniteit van een mens. Je kunt verkocht worden en je waarde wordt uitgedrukt in geld.

Het gaat niet echt om het behandelen. Het gaat om het bezitten van een mens. Een slaaf is een onbetaalde kracht waarvan hoe dan ook misbruik wordt gemaakt, al behandel je hem of haar nog zo vriendelijk. Je bent bezit van iemand en hebt totaal geen beschikking over jezelf.
Een slaaf heeft geen salaris, kan nergens voor sparen, en heeft dus nauwelijks toekomst.


Zullen we het dan maar over voetbal gaan hebben? Daar gebeurt namelijk ongeveer hetzelfde, maar daar hoor ik niemand over. Dat wordt getolereerd, gedoogd of misschien zelfs toegejuicht. Dus dat 'verkocht worden' en een 'geldwaarde' hebben is blijkbaar een hypocriet argument, laat staan dat het de kern van de zaak is. En óf die voetballers geen salaris en geen toekomst hebben...
Of moet ik beginnen over de werknemers aka slaven van Ryanair? Of de ondergeschikten van Geert Wilders?

Noem me één dictator die z'n macht niet heeft misbruikt.


Het antwoord had je al voor je de vraag stelde. Beetje storend om naar de bekende weg te vragen.
Deti404 schreef:Praktisch alle dictators in de geschiedenis deden aan machtsmisbruik en gebruikten hun positie in eigen voordeel in plaats van het landsbelang.
If we all give a little, we can make this world a home for everyone - Six4One

Deti404
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 aug 2014 01:03
Locatie: Alblasserwaard

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Deti404 » 23 aug 2014 19:56

Mortlach schreef:Goed, je wilt een inhoudelijk antwoord?

20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.

Een slaaf is dus niet gewoon een 'knecht' en geen 'huishoudster'; een slaaf is bezit, een lopend meubelstuk of een semi-intelligent stuk vee. En iets wat mensen ontmenselijkt, is nooit goed. Maar van mij mag je het verdedigen hoor.

Dan kun je verder wel aankomen met je 'maar als iedereen nou gewoon aardig tegen elkaar was, was er geen probleem'-redenering, maar als iedereen aardig tegen elkaar was, waren deze regels uberhaupt niet nodig.


Het bewijs dat het verschil in de behandeling van die slaven zit. Het feit dat God regels gesteld heeft voor slavernij, betekent dat God slavernij en dus het bezit van mensen op zich niet afkeurt. Het gaat erom hoe je met die mensen omgaat.

'Als iedereen nou gewoon aardig was' klinkt wel erg wanhopig. Ik heb niet de intentie om een 'wat als'-spelletje te gaan spelen. Ik wil alleen aantonen dat slavernij in een goede vorm niet verkeerd is, en laten zien wat dan de grenzen zijn.
If we all give a little, we can make this world a home for everyone - Six4One

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2014 20:06

Deti404 schreef:Zullen we het dan maar over voetbal gaan hebben? Daar gebeurt namelijk ongeveer hetzelfde, maar daar hoor ik niemand over. Dat wordt getolereerd, gedoogd of misschien zelfs toegejuicht. Dus dat 'verkocht worden' en een 'geldwaarde' hebben is blijkbaar een hypocriet argument, laat staan dat het de kern van de zaak is. En óf die voetballers geen salaris en geen toekomst hebben...


Hier moet ik toch echt heel erg hard om lachen. Als jij denkt dat een voetbaltransfer te vergelijken is met slavenhandel, dan mag je wel eens een geschiedenisboekje inkijken.

Of moet ik beginnen over de werknemers aka slaven van Ryanair? Of de ondergeschikten van Geert Wilders?


Kijk, dat lijkt er al meer op. Natuurlijk zijn er mensen die hun medewerkers schandelijk behandelen. Dat is beklagenswaardig. Maar die medewerkers hebben altijd de optie om ontslag te nemen. Het blijven vrije mensen die hun eigen beslissingen mogen nemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2014 20:13

Deti404 schreef:Het bewijs dat het verschil in de behandeling van die slaven zit. Het feit dat God regels gesteld heeft voor slavernij, betekent dat God slavernij en dus het bezit van mensen op zich niet afkeurt. Het gaat erom hoe je met die mensen omgaat.


Goed. Dit leggen we vast. Vanuit hier gaan we verder.

Exodus 21:20-21
20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.

Zo dien je met mensen om te gaan? Doodslaan is niet erg als a) iemand je bezit is, en b) het sterven niet direct op het slaan volgt, maar pak 'm beet 48 uur erna?

Dit wil je echt met droge ogen verdedigen? Je zult wel moeten, want het is Gods eigen woord.

Ik wil alleen aantonen dat slavernij in een goede vorm niet verkeerd is, en laten zien wat dan de grenzen zijn.


Niet verkeerd, zolang je maar precies hard genoeg met die stok slaat. Niet te hard, want als je eigendom direct sterft, ben jij het haasje, maar ook niet te zacht, want als je je eigendom een oog uit slaat, ben je je bezit kwijt. Er precies tussenin dus, een lichte coma waardoor iemand pas na 2 dagen sterft. Helder. Goed dat we weten dat met deze grenzen slavernij niet verkeerd is.

U, meneer/mevrouw, bent verachtelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor ineke-kitty » 23 aug 2014 22:28

Ik heb talrijke boeken gelezen over slavernij, en dan met name in het zuidelijk deel van Amerika, waar gelukkig een einde aan kwam tijdens de afscheiding tussen de noordelijke en zuidelijke staten van Amerika, die tijdens die oorlog aan duizenden het leven heeft gekost.

Slaveneigenaren van o.a. katoenplantages beriepen zich daarbij op de Bijbel, zonder blikken of blozen hun slaven afranselden, het bed deelden met zwarte slavinnen e.d. Kortom walgelijk en zeer verwerpelijk. Kinderen verwekt bij een slavin werden automatisch tot het bezit van de [blanke] eigenaar toegevoegd, hele gezinnen werden van elkaar gescheiden door openbare verkoop van slaven op de markt.

Enfin, een ieder die een beetje kennis heeft van de geschiedenis over slavernij, weet waar ik het over heb.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor hettys » 24 aug 2014 10:19

Deti404 schreef:
Zullen we het dan maar over voetbal gaan hebben? Daar gebeurt namelijk ongeveer hetzelfde, maar daar hoor ik niemand over. Dat wordt getolereerd, gedoogd of misschien zelfs toegejuicht. Dus dat 'verkocht worden' en een 'geldwaarde' hebben is blijkbaar een hypocriet argument, laat staan dat het de kern van de zaak is. En óf die voetballers geen salaris en geen toekomst hebben...
Of moet ik beginnen over de werknemers aka slaven van Ryanair? Of de ondergeschikten van Geert Wilders?


Al die mensen hebben keus. Ze kunnen hun contract opzeggen, of geen handtekening zetten. Ze kunnen verhuizen, wat anders gaan doen, een ander vak leren, wat dan ook.
Er zijn talloze vormen van slavernij waar je het beter mee kunt vergelijken. Kinderen die hele dagen in de fabriek onze spijkerbroeken staan te maken onder barre omstandigheden, en niet naar school kunnen, of vrouwen die ergens worden geronseld en doorverkocht worden om hier achter de ramen te zitten. Zoiets.

Mensen die geen keus hebben. Er zijn er nog veel te veel.
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Lock&Stock » 24 aug 2014 12:20

Deti404 schreef:Ik wil alleen aantonen dat slavernij in een goede vorm niet verkeerd is, en laten zien wat dan de grenzen zijn.


Jij wilt aantonen dat slavernij in goede vorm niet verkeerd is? Nou daar valt mijn mond, in 2014, toch nog wel even van open....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 12:35

En bij deze wil ik graag een bod uitbrengen op Deti's partner en eventuele kinderen. Ik zal goed voor ze zorgen hoor, beloofd!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 12:45

hettys schreef:Al die mensen hebben keus. Ze kunnen hun contract opzeggen, of geen handtekening zetten. Ze kunnen verhuizen, wat anders gaan doen, een ander vak leren, wat dan ook.


Eensch, en de vergelijking met voetbaltransfers is al helemaal te bizar voor woorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor yobem » 24 aug 2014 16:54

Maar snappen jullie het dan niet? God zegt het toch zelf... En Hij is goed en liefdevol dus
Hij zal het wel beter weten dan het vrijzinnig, agnostisch en atheïstisch tuig :wink: Ook al is dat af en toe met een menselijk brein niet te beredeneren. Dat is geen bewijs van God's falen, dat is een bewijs van jouw en mijn gevallen staat en beperking om dit soort dingen in juist perspectief te plaatsen.

De consequentie van het loslaten van die overtuiging is dat je moet erkennen dat de bijbel 'slechts' een beschrijving is van de pogingen van mensen om hun God te verstaan. Mensen die in hun tijd begrijpelijke conclusies trokken, conclusies die in de ogen van onze tijdgeest een verkeerde morele keuze zijn geweest.

En dat strookt niet met de overtuiging dat God onveranderlijk goed is en dat de bijbel en geïnspireerde openbaring is van God's wil waarvan je geen jota of tittel mag laten vallen.

Lock&Stock

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Lock&Stock » 24 aug 2014 19:08

Mortlach schreef:En bij deze wil ik graag een bod uitbrengen op Deti's partner en eventuele kinderen. Ik zal goed voor ze zorgen hoor, beloofd!


Wacht, ik bied ook mee! Hoeveel kinderen gaat het om? Ratio jongens/meisjes? Hoe is het gebit en kan je vrouw nog kinderen baren?

Ik bedoel, als ik het volgens de regeltjes doe is bovenstaande niet verkeerd toch....?

Lock&Stock

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Lock&Stock » 24 aug 2014 19:11

yobem schreef:De consequentie van het loslaten van die overtuiging is dat je moet erkennen dat de bijbel 'slechts' een beschrijving is van de pogingen van mensen om hun God te verstaan. Mensen die in hun tijd begrijpelijke conclusies trokken, conclusies die in de ogen van onze tijdgeest een verkeerde morele keuze zijn geweest.


Daar kan ik, als agnost, totaal inkomen. En op die manier de Bijbel lezen geeft je bijvoorbeeld over dit onderwerp niet zo'n rare bijsmaak. Het wordt een probleem als mensen een heilig geschrift voor 100% waar, correct en Goed gaan aanzien. Dan krijg in je het christendom opmerkingen als "Ik wil alleen aantonen dat slavernij in een goede vorm niet verkeerd is" en in andere religies dingen als de ISIS.

(en het verschil tussen die twee uitspattingen is denk ik kleiner dan veel mensen zich realiseren...)

Lock&Stock

Re: Slavernij in de Bijbel

Berichtdoor Lock&Stock » 24 aug 2014 19:14

ineke-kitty schreef:Slaveneigenaren van o.a. katoenplantages beriepen zich daarbij op de Bijbel, zonder blikken of blozen hun slaven afranselden


Ineke, we zijn het een keer eens!!

Afbeelding

Overigens niet alleen in de zuidelijke staten van de VS, maar Apartheid in het zuidelijk deel van Afrika werd door de Nederlandse Gereformeerde Kerk aldaar ook niet helemaal afgekeurd...in tegendeel...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 22 gasten