Kerkelijke dwangzucht?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 aug 2014 12:59

ineke-kitty schreef:tante pollewop: " wanneer er in het algemeen gezegd wordt dat ambtsdragers incest en geweld plegen ga je te ver, en dat is wat Wilsophie deed"


M.a.w. die "beestjes" mogen dan weer niet bij name genoemd worden?

Ik ga hier niet in detail in op wat ik persoonlijk heb meegemaakt aan "kerkelijke dwangzucht" , maar dat er nog altijd volop gemanipuleerd wordt binnen kerkelijke denominaties/gemeenten is gewoon een feit.

Er mogen best beestjes bij de naam genoemd worden, maar van algemene, niet-onderbouwde beschuldigingen aan het adres van een groep mensen roeptoeteren is nog nooit iemand beter geworden.

Dat er nog altijd volop gemanipuleerd wordt binnen kerkelijke denominaties geloof ik graag, ik heb daar laatst nog een staaltje van meegemaakt. Om dat te roeptoeteren was niet het doel van de topicstarter.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor moderngelovige » 13 aug 2014 13:14

Reactie op Pcrtje en schelpje3 laatste posts.
Ik ga niet citeren wat dat wordt allemaal veeeels te lang.

Pcrtje: Ook hier schiet de overdrijving door naar mijn idee.

Wij hadden vroeger kennissen die overgingen van Ger gem. naar GgiN
Het zijn allerhartelijkste en gastvrije mensen vaak, het beste is voor gasten niet goed genoeg.
Mss wel bijbels gefundeerd, maar dit is positief.
Geloofsdiscussies gingen mijn ouders liever wel uit de weg want dan "verhardden de gesprekken".
Als het bv. ging over tv-bezit enz,
Onze kennis GgiN was eenvoudige arbeider maar later toch ouderling hoor.
Buiten zijn kerkelijke standpunten een man met veel humor en relativeringsvermogen, ja daar verbaas ik me nu nog over. Een lieve vader en toen mijn eigen vader ziek werd heeft hij hem heel erg gesteund. Gewoon door er te zijn en helemaal niet door met zijn geloofsstandpunten te dwepen!
Dus ik wil het allemaal echt niet in het "zwarte" trekken of schoppen.

Zijn broer waren ook kennissen, tevens gastvrije mensen, maar wel wat gereserveerder.
Toen ik een jaar of 14-15 was werd dochter van toen ca. 13 de kamer uitgewerkt.
Wij konden voor die tijd heel goed met elkaar vinden, gingen hele avond scrabblen.
Maar denk dat die ouders bang waren "dat er verliefdheid zou kunnen gaan spelen" en dan wordt het verhaal natuurlijk moeilijker....
Dit meisje is later zwaar depressief geworden; mot over verantwoorde kledingkeuze, zei echtgenootte in een kennelijk wat te vrijmoedige bui, toen haar man binnenkwam deed ze er echter het zwijgen toe.

Schelpje3 dat je nu toch zo'n verhaal plaatst verbaast me dan weer enigszins na het tegengas.
En wat vd Staaij betreft: eens, al heb ik wel eens vernomen dat tv-optredens hem kwalijk worden genomen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 13:22

moderngelovige schreef:
Schelpje3 dat je nu toch zo'n verhaal plaatst verbaast me dan weer enigszins na het tegengas.
En wat vd Staaij betreft: eens, al heb ik wel eens vernomen dat tv-optredens hem kwalijk worden genomen.

Omdat ik niet zeg dat er niks mis zou zijn!
Ik ken ze ook wel hoor, allerlei voorbeelden, ik heb zelf ruim 3 jaar in de OGG gezeten, dus mag mezelf toch wel een "kenner" noemen. :wink:
En ik kwam echt, als jonge vrouw, in een kompleet andere wereld, terwijl ik toch in een "streng" gezin ben opgegroeid. Maar mijn ouders konden gelukkig van tijd tot tijd nuanceren, en mijn oudere broers en zus baanden het weggetje een beetje voor me.

Je moet goed lezen waar ik precies tegen ageer, dan snap je wel waarom ik (geen verhaal, waar gebeurd) dit vertel.
Dat gaat gepaard met verdriet, omdat het zo niet hoeft. Dat is iets anders dan: zwartjoekels van bepaald obsceen bedrag beschuldigen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor moderngelovige » 13 aug 2014 13:44

Je zou juist een goed kerkelijk leidster zijn, want slaan in de kerk, daar lees ik niks over in Handelingen der Apostelen tenminste.

Ontopic:
Na je uitleg snap ik het beter, in mijn vorige post trachtte ik duidelijk te maken dat ze niet in alles
"wereldvreemd" zijn, ook al word er hier op het forum wel zo over gedacht.

Wel vragen: Kan het niet zo zijn dat de leefregels het zicht op de Bijbelse Boodschap belemmeren?
(Het gaat te veel om de regels i.p.v. de Verlossing?)
en wat ik me heel erg afvraag:
In de gereformeerde traditie wordt vaak gepreekt over: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Blijven deze gemeenten O.G.G./GgiN/OGgiN niet te veel stilstaan bij uitsluitend ellende?

Voor de volledigheid meld ik wel eens een GgiN uitvaartsdienst te hebben meegemaakt, ik vond dat "een buitengewoon zware dienst", ik wilde uit respect niet weggaan. Maar dan heb je ook een andere stemming, en ik ben mss geen "goede graadmeter"...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 13:49

moderngelovige schreef:Je zou juist een goed kerkelijk leidster zijn, want slaan in de kerk, daar lees ik niks over in Handelingen der Apostelen tenminste.

Ontopic:
Na je uitleg snap ik het beter, in mijn vorige post trachtte ik duidelijk te maken dat ze niet in alles
"wereldvreemd" zijn, ook al word er hier op het forum wel zo over gedacht.

Wel vragen: Kan het niet zo zijn dat de leefregels het zicht op de Bijbelse Boodschap belemmeren?
(Het gaat te veel om de regels i.p.v. de Verlossing?)
en wat ik me heel erg afvraag:
In de gereformeerde traditie wordt vaak gepreekt over: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Blijven deze gemeenten O.G.G./GgiN/OGgiN niet te veel stilstaan bij uitsluitend ellende?

Voor de volledigheid meld ik wel eens een GgiN uitvaartsdienst te hebben meegemaakt, ik vond dat "een buitengewoon zware dienst", ik wilde uit respect niet weggaan. Maar dan heb je ook een andere stemming, en ik ben mss geen "goede graadmeter"...

Dat vind ik nu een interessante vraag.
Dat lijkt zo, maar dat is echt niet altijd het geval.
Ik ken mensen die gebukt gaan onder hun zonden, maar bij tijden worden ze daar bovenuit getild en dan zijn ze vervuld met een bovenaardse vreugde.
Dan huppelen ze echt van zielevreugd, jaloersmakend.

Ik poneer hier een stelling: Hoe linkser, hoe opgewekter gereformeerd, hoe rechtser, hoe verontrustender gereformeerd.

Jij zegt dat je in die kerken teveel ellende gepreekt hoort, maar ik hoor links altijd alleen: blijheid, opgewekt, huppelen, juichen.
Hoe kan dat dan?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor elbert » 14 aug 2014 07:33

Er zijn hier een aantal berichten verwijderd. In dit onderwerp gaat het om bepaalde kerkelijke regels die een bepaalde levenswandel beogen af te dwingen. Incest in de gereformeerde gezindte is iets wat op zich niets met dit onderwerp te maken heeft en daarom zijn berichten daarover verwijderd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor benefietdiner » 14 aug 2014 08:25

schelpje3 schreef:Ik poneer hier een stelling: Hoe linkser, hoe opgewekter gereformeerd, hoe rechtser, hoe verontrustender gereformeerd.
Dat is nu precies de stelling van Arminius en Gomarus of-te-wel Dordt. Je weet wat dat teweeg gebracht heeft toch. En …., als ik het goed hebt hoort schelpje3 bij de laatste door jou geponeerde stelling.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 10:58

elbert schreef: In dit onderwerp gaat het om bepaalde kerkelijke regels die een bepaalde levenswandel beogen af te dwingen.

De apostel geeft het antwoord daarop toch in :Kol 2:18
'' Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,
19 en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.

20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen?"

Gal 3:2 Dit alleen wil ik van u vernemen: Hebt u de Geest ontvangen uit de werken van de wet, of uit de prediking van het geloof?
3 Bent u zo dwaas? U die met de Geest begonnen bent, gaat u nu eindigen met het vlees?

Waarom is dit dan verder nog een discussiepunt?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2014 11:06

mealybug schreef:'' Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,

Waarom is dit dan verder nog een discussiepunt?


nederigheid is een Bijbelse opdracht.
vertaling moet zijn ; zelfvernedering

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 11:35

Rotterdam: "nederigheid is een Bijbelse opdracht" "vertaling moet zijn: zelfvernedering"

Niet juist. De Schrift leert nergens dat een gelovige zichzelf zou moeten vernederen.
Wel dat een gelovige zich zou onderwerpen aan de Heer, en dat is heel wat anders.

Wij zouden, zoals MB al aangaf , geen behagen scheppen in nederigheid en engelenverering, die enkel het vlees behaagt.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2014 11:40

@Ineke

En deze teksten dan? De woorden uit Petrus kreeg ik als antwoord. Hoe kom je erbij om te zeggen dat een gelovige zich niet zou moeten vernederen?

Jak 4,10 (HS)
Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen.

1 Petr 5,6 (HS)
Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 11:48

xsidd

Het zou goed zijn om nu eens te lezen wat ik precies heb gezegd.
Wij zouden ons inderdaad uitsluitend "vernederen" onder de hand Gods, oftewel onderwerpen aan HEM alleen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor naamloos » 14 aug 2014 11:55

Alleen degenen die zichzelf verheffen, trots en hoogmoedig zijn behoren zich te vernederen zodat ze worden wie ze zijn.
Iemand die het van genade hebben moet, en tegelijk in Christus een geliefd kind van God. (als je tenminste gelooft)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2014 11:58

Ineke,

Wat bedoel je met dat ik eerst moet lezen, wat je zegt? Ik heb je reaktie goed gelezen net.

In welke reaktie komen deze dingen naar voren die je aanhaald? Begin citaat"Wij zouden ons inderdaad uitsluitend "vernederen" onder de hand Gods, oftewel onderwerpen aan HEM alleen."Einde citaat.

Ik heb gekeken, maar zie nergens deze woorden in jou reaktie staan.

Wel zag ik dat je letterlijk zei, dat een gelovige zichzelf niet hoeft te vernederen, maar dat is net al weerlegd uit de Bijbel.

P.s Hier heb je wat je er net over zei. Begin citaat"De Schrift leert nergens dat een gelovige zichzelf zou moeten vernederen. Wel dat een gelovige zich zou onderwerpen aan de Heer, en dat is heel wat anders.Einde citaat.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 12:05

xsidd: "maar dat is net al weerlegd uit de Bijbel"

Prima hoor, wat jij wilt.
Ik heb geen zin om te strijden over het woordje "vernedering" al dan niet "zelfvernedering".
Als je niet begrijpt wat ik bedoel, houdt het op.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten