Kerkelijke dwangzucht?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor moderngelovige » 12 aug 2014 21:13

Dit topic open ik omdat het in een ander offtopic werd.
(Dopen aangenomen kinderen in GgiN.)

Ik heb hier niet de intentie mee kerkgenootschappen te beschadigen of er tegen aan te schoppen!
Daarom verzoek ik met klem geen woorden te gebruiken als hypercalvinisten, arrogantie.
Ook al vind je dat wel, dan hoef je dat niet te ventileren omdat het niets aan het onderwerp toevoegt.

Maar komt in de GgiN en Oud ger. Gemeenten "dwang" voor een bepaalde levenswandel op te leggen?
Hoe wil men die controleren en handhaven?
Als voorbeeld het gebruik van (ongefilterd) internet.
Een ouderling van de GgiN riep op "kerkelijke tucht" te oefenen.
Wat moet onder kerkelijke tuch verstaan worden?

De Oud ger. Gemeenten-synode had in 2012 het volgende standpunt:
http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20688
Wat bedoelt men met de laatste gedeelte: , blijft aanleiding tot ernstige vermaning en wordt uiteindelijk censurabel geacht?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 aug 2014 21:38

Censuur / tucht komt eigenlijk op hetzelfde neer.

Mensen mogen dan niet gebruik maken van de sacramenten, d.w.z. geen kinderen ten doop houden en niet aan het H. Avondmaal gaan. (hoewel er toch al bijna niemand aan het H. Avondmaal deelneemt in dat soort kerken, dus dat zal weinig indruk maken...)

Uiteindelijk leidt de kerkelijke tucht in die kringen tot 'afsnijding' van de gemeente. Maar vaak is het betreffende lid dan allang vertrokken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor mealybug » 12 aug 2014 21:40

moderngelovige schreef:Dit topic open ik omdat het in een ander offtopic werd.
(Dopen aangenomen kinderen in GgiN.)

Ik heb hier niet de intentie mee kerkgenootschappen te beschadigen of er tegen aan te schoppen!
Daarom verzoek ik met klem geen woorden te gebruiken als hypercalvinisten, arrogantie.
Ook al vind je dat wel, dan hoef je dat niet te ventileren omdat het niets aan het onderwerp toevoegt.

Maar komt in de GgiN en Oud ger. Gemeenten "dwang" voor een bepaalde levenswandel op te leggen?
Hoe wil men die controleren en handhaven?
Als voorbeeld het gebruik van (ongefilterd) internet.
Een ouderling van de GgiN riep op "kerkelijke tucht" te oefenen.
Wat moet onder kerkelijke tuch verstaan worden?

De Oud ger. Gemeenten-synode had in 2012 het volgende standpunt:
http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20688
Wat bedoelt men met de laatste gedeelte: , blijft aanleiding tot ernstige vermaning en wordt uiteindelijk censurabel geacht?

Iemand die zich bekeerd heeft, hoeft helemaal niets onder dwang op te volgen.Die heeft de Geest inwonend en is niet onder een of andere wet .

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor mealybug » 12 aug 2014 23:13

Kol 2:18 Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,
19 en zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.

20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor benefietdiner » 13 aug 2014 09:35

moderngelovige schreef:Dit topic open ik omdat het in een ander offtopic werd.
(Dopen aangenomen kinderen in GgiN.)

Ik heb hier niet de intentie mee kerkgenootschappen te beschadigen of er tegen aan te schoppen!
Daarom verzoek ik met klem geen woorden te gebruiken als hypercalvinisten, arrogantie.
Ook al vind je dat wel, dan hoef je dat niet te ventileren omdat het niets aan het onderwerp toevoegt.
Nu ja...... henkie kijkt hier ook mee, dus die veegt met zijn bezem wel hoor.
moderngelovige schreef:Maar komt in de GgiN en Oud ger. Gemeenten "dwang" voor een bepaalde levenswandel op te leggen?
Hoe wil men die controleren en handhaven?
Als voorbeeld het gebruik van (ongefilterd) internet.
Een ouderling van de GgiN riep op "kerkelijke tucht" te oefenen.
Wat moet onder kerkelijke tuch verstaan worden?

De Oud ger. Gemeenten-synode had in 2012 het volgende standpunt:
http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20688
Wat bedoelt men met de laatste gedeelte: , blijft aanleiding tot ernstige vermaning en wordt uiteindelijk censurabel geacht?
De ergste dwang in die denominaties is de stille dwang zoals kijken of je wel de juiste kleding draagt. Of je wel gefilterd internet hebt. Of je wel twee keer naar de kerk komt. Of je wel de juiste gezichtsuitdrukking (zonde besef) hebt. Of je wel de juist werkgever hebt. Of je niet té evangelisch bent met je uitdrukkingen. Zo kan ik nog wel even door gaan. Het is alles het uiterlijke goedkeuringen-symbool wat je in een harnas brengt van de levenswandel. Over tucht gesproken.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Wilsophie » 13 aug 2014 09:58

Ik hoorde dat Aleid Schilder is overleden en zij heeft daar boeken overgeschreven die de moeite waard zijn. "Hulpeloos en toch schuldig" speciaal over het Calvinisme en de Gereformeerde leer in relatie tot depressies enz.... En een autobiografie waarvan ik de titel even kwijt ben, iets met glas...
Ze werd slechts 65 jaar. Wil je een goed beeld hebben van kerkelijke dwangzucht, lees dan iets op internet van haar hand. Er is al zoveel over gezegd, ik ben er klaar mee en sluit me bij de Bijbelse woorden van MB aan.
Vergeet niet dat het niet alleen de kerk is die dit in stand houdt maar ook de beminden want het is zo makkelijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven en je te laten tuchtigen ( opvoeden) door een instituut.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 10:12

De mensen die zich hier het meest over opwinden, zijn mensen die niet bij één van deze kerken zijn aangesloten. Dus wat is dan het probleem?
Er wordt gesteigerd als iemand zich ook maar enigszins bemoeit met de ander.
Maar er mag wel van alles over kerkverbanden en predikanten gezegd worden.
Nogal hypocriet.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor moderngelovige » 13 aug 2014 10:46

schelpje3 schreef:De mensen die zich hier het meest over opwinden, zijn mensen die niet bij één van deze kerken zijn aangesloten. Dus wat is dan het probleem?
Er wordt gesteigerd als iemand zich ook maar enigszins bemoeit met de ander.
Maar er mag wel van alles over kerkverbanden en predikanten gezegd worden.
Nogal hypocriet.


Opvallend dat je iedere keer bij dergelijke onderwerpen hard in de tegenaanval gaat schelpje3.
Alsof iedere vorm van kritiek en vragen hierover voor jou een taboe zijn.
Er is hier nog geen predikant aangevallen en ik wil me daar verre van houden.
Bij de start van het onderwerp heb ik dan ook uitdrukkelijk opgeroepen bepaalde kreten achterwege te laten.
Ik vraag me oprecht af hoe deze kerkverbanden aan hun dogma,s komen en dat toepassen in de samenleving anno nu. Dat mag en hoeft niet te ontaarden om mensen die verkeren in deze kerkgenootschappen, of de leer, belachelijk te maken of te bespotten.
Daar kunnen we gezamenlijk voor waken en de moderators kijken ook mee.

Bovendien heb ik kennissen in mijn omgeving waar spanning is in de gezinnen over bv. verkering met een meisje die niet GgiN maar van de ger. gemeente is.
Tevens 2-spalt tussen man en vrouw.
Een meisje die in een depressie is geraakt; had te maken met kledingkeuze.
Leedvermaak past hier niet bij, enige verbazing over de "onderlinge felle hardheid" wel.
Het geeft mij, jou en anderen niet het recht om te zeggen "zie je wel"
Maar moeten we altijd "de andere kant maar opkijken"? Mag er niet over gediscussieerd worden?

Toen Teus, op een nette manier, zijn ervaringen plaatste trok je keihard aan de bel.
Dit medeforumlid heeft echter geen plaats, de betrokken ds. en kerkenraad niet bij name genoemd.
Jij noemde het natrappen, hij gaf alleen zijn persoonlijke ervaringen weer.
Wat is daadwerkelijk je probleem als we iets bespreken hierover?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 12:24

moderngelovige schreef:
Opvallend dat je iedere keer bij dergelijke onderwerpen hard in de tegenaanval gaat schelpje3.
Alsof iedere vorm van kritiek en vragen hierover voor jou een taboe zijn.
Er is hier nog geen predikant aangevallen en ik wil me daar verre van houden.
Bij de start van het onderwerp heb ik dan ook uitdrukkelijk opgeroepen bepaalde kreten achterwege te laten.
Ik vraag me oprecht af hoe deze kerkverbanden aan hun dogma,s komen en dat toepassen in de samenleving anno nu. Dat mag en hoeft niet te ontaarden om mensen die verkeren in deze kerkgenootschappen, of de leer, belachelijk te maken of te bespotten.
Daar kunnen we gezamenlijk voor waken en de moderators kijken ook mee.

Bovendien heb ik kennissen in mijn omgeving waar spanning is in de gezinnen over bv. verkering met een meisje die niet GgiN maar van de ger. gemeente is.
Tevens 2-spalt tussen man en vrouw.
Een meisje die in een depressie is geraakt; had te maken met kledingkeuze.
Leedvermaak past hier niet bij, enige verbazing over de "onderlinge felle hardheid" wel.
Het geeft mij, jou en anderen niet het recht om te zeggen "zie je wel"
Maar moeten we altijd "de andere kant maar opkijken"? Mag er niet over gediscussieerd worden?

Toen Teus, op een nette manier, zijn ervaringen plaatste trok je keihard aan de bel.
Dit medeforumlid heeft echter geen plaats, de betrokken ds. en kerkenraad niet bij name genoemd.
Jij noemde het natrappen, hij gaf alleen zijn persoonlijke ervaringen weer.
Wat is daadwerkelijk je probleem als we iets bespreken hierover?

Omdat ik dat gespuug en getrap jegens de rechts bevindelijke kerken erg verwerpelijk vind.
GOED onderbouwde kritiek, die ook nog na te trekken is, mag!!

Jij leest mij kennelijk niet altijd, want ik heb in het ene dooptopic gezegd dat ik het standpunt van die kerk hierin ook niet begrijp. Dus ik ga niet altijd vol in de aanval.
Maar het is vaak trappen OM het trappen en er wordt erg gegeneraliseerd.

Hier lees ik het ook. Incest, kindermishandeling, het zou vaak voorkomen.
Wat een onzin.
Heeft betreffende forummer(s) onderzoek gedaan, zijn er cijfers bekend? Komt zoiets vaker in deze milieus, dan in bijvoorbeeld achterstandswijken of Marokkaanse gezinnen? Om maar een zijstraat te noemen.

Uit iedere kerk vertrekken gefrustreerde, teleurgestelde, boze, verdrietige mensen. Je dient zoiets bij de betreffende k.r. te brengen en als je er dan niet uitkomt, ga je weg.
Maar dan is het niet gepast, en zeker niet christelijk, om dan anoniem, op een forum allerlei kwaadsprekerij neer te plempen.
Ik kan me daar erg boos over maken ja.
Ondanks dat ik geen lid ben van een dergelijke kerk.
Als zoiets in het dagelijks leven voorkomt, in je familie, onder je collega's, zeg je er toch ook iets van, hoop ik?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Pcrtje » 13 aug 2014 12:38

Ik zie dat een aantal van jullie woorden roepen als 'bijbels' en 'onbijbels'. Door dat te doen schieten we niet zoveel op omdat Mealybug en Wilsophie er totaal andere definities op na houden dan bijvoorbeeld Schelpje3 en Benefietdiner.

Laten we het eens over een andere boeg gooien. Allereerst even een term voor de betrokken kerkverbanden. Voor het gemak noem ik ze even BG (van Bevindelijk Gereformeerd, hoewel dit niet een heel eerlijke term is). Ik denk dat we het hier hebben over de GGiN, GGiN(bv), OGGiN, OGG(bv), eventueel de zeer rechterflank van de GG en enkele extreemconservatieve autonome kerken.

Ik denk dat ik een aantal termen ga introduceren waar niet iedereen meteen even blij mee is. Laat ik duidelijk zijn: ik bedoel ze neutraal en gebruik ze zonder enig waardeoordeel. Jullie zullen vast kunnen zien wat mijn standpunt in dezen is, maar ik probeer een zo objectief mogelijke opsomming te geven.

  • De BG-kerken kennen een heel duidelijke structuur en hiërarchie. Dat is op zich niet verkeerd, maar er wordt gestreefd naar een grote afstand tussen de mensen in een 'hogere' en 'lagere' positie. Het is vrijwel onmogelijk om schuiven van de ene naar de andere plek in de ladder. Vaak wordt in potentiële gevallen gedreigd met oordelen van God, verdoemenisteksten uit de Bijbel of excommunicatie.
  • Het aantal mensen dat mag deelnemen aan datgene waar de gemeenschap naar streeft (bekering en wedergeboorte) is bijzonder laag. Meestal heeft de groep van vijf à tien waarachtig bekeerden van de kerk het voor het zeggen. Deze groep staat vrijwel niet open voor kritiek, zelfreflectie en probeert het schuiven in de hiërarchische kerkladder zoveel mogelijk te voorkomen. Mensen die anders denken of willen (proberen te) denken zijn niet welkom.
  • Alles buiten de eigen kerk wordt als 'verkeerd', 'zondig', 'satanisch' en 'heilloos' gezien. Men mag eigenlijk alleen kijken naar hetgeen er binnen gebeurd. Mensen die een klein beetje proberen op te vangen van hetgeen buiten gebeurd zijn meestal meteen kandidaat voor een tuchtmaatregel. (Ik denk nu bijvoorbeeld aan het internetstandpunt.)
  • Kinderen en volwassenen wordt voorgehouden niet weg te gaan. In feite wordt er veel gebruik gemaakt van het creëren van angst.
  • Mensen buiten de betreffende kerk worden 'vals' of soms zelfs als 'satanskinderen' afgeschilderd. (Nu denk ik bijvoorbeeld weer aan de vraag die een tijdje terug langskwam in de vragenrubriek.)
  • Kinderen groeien compleet wereldvreemd op. Het ontwikkelen van een mijns inziens gezonde brede blik en op z'n minst enige verdieping in niet-BG-standpunten vinden niet plaats.
  • Mensen die de kerk verlaten worden soms/vaak compleet genegeerd en alle contacten worden verbroken. Scheuringen gaan vaak dwars door families en gezinnen heen en resulteren niet zelden tot complete onthouding van contact. (Ik denk nu aan een tiental gevallen die ik van zowel dichtbij als ver weg heb meegemaakt, en ook zelf.)
  • Predikanten spreken niet zelden op een manier die alleen voor ingewijden te verstaan is. (Luister inderdaad eens naar ds. Kort of ds. Van Voorden.) Ik denk dat we hier kunnen spreken van indoctrinatie wanneer kinderen van jongs af aan worden meegenomen naar BG-kerken. Maar ik wil voorzichtig zijn met dit woord want het heeft een nogal negatieve lading.
  • De BG-kerken hebben interpretaties van een boek, de Bijbel, die vrijwel geen enkele andere christelijke stroming of denominatie heeft.
  • Er wordt gestreefd naar een extreme vorm van zuiverheid in leer. Het resultaat is een grote hoeveelheid aan afscheidingen en scheuringen over soms de kleinste zaken.
  • De kerk meent het recht te hebben uitspraken te doen voor de hele Nederlanden en doet er alles aan om te voorkomen dat de wensen van de meerderheid (in dit geval de seculiere Nederlander) uitkomt. Ik denk nu bijvoorbeeld aan de zondagrust die de gemeente Veenendaal werd overwogen. Hoewel de meeste inwoners vóór het voorstel waren, probeerden de gereformeerden daar roet in het eten te gooien. Waarom niet gewoon aankijken en andere mensen andere overtuigingen laten?
Er is natuurlijk nog wel meer te zeggen; en ik wil zeker niet zeggen dat daar alleen slechte zaken gebeuren maar toch, kijkend naar deze lijst, denk ik dat de extreemrechtse kerken in het gereformeerde spectrum op z'n minst sektarisch genoemd kunnen worden en ik denk niet dat dat goede plaatsen zijn om te vertoeven.

Ja, ik denk dat dwang en macht hier belangrijke begrippen zijn en dat men in alles probeert de levenswandel voor iedereen te bepalen.
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 13 aug 2014 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 aug 2014 12:40

Ik vind dat er best gezegd mag worden wat er in jouw ogen mis is met de kerk.
Ik vind ook dat de beestjes bij hun naam worden genoemd mogen worden.

Wanneer er in het algemeen gezegd wordt dat ambtsdragers incest en geweld plegen ga je te ver, en dat is wat Wilsophie deed.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor moderngelovige » 13 aug 2014 12:49

Wat betreft de "incestbeschuldiging" ben ik het met jullie eens!
Ongefundeerd, ongegrond en niet on topic.
Wilsophie, je wees wel degelijk naar ouderlingen enz.
Laten we vaststellen dat iedereen van atheist tot de meest rechtzinnige ds. (of zo je wil de paus)
geneigd zijn tot alle kwaad.
En incest triest genoeg in alle geledingen van de samenleving plaatsvindt.
Ik heb al trachten uit te leggen dat ik helemaal niet wil dat het topic de kant opgaat van spugen en trappen.
Schelpje3 blijf ik bij m'n standpunt dat we wel over de kerkelijke dogmas van deze kerkgenootschappen een discussie, zonder kwaadsprekerij en beschimping kunnen hebben.

Ja, uit ieder kerkgenootschap vertrekken mensen om wat voor redenen dan ook.
Maar daar mag dus niet over gediscussieerd worden(?)
In het RD worden bv. ook ledencijfers en verloop aangegeven, kerksluitingen.
Plaatselijke afscheidingen worden belicht; Zelfs een betreffende ds. gaat hier wel eens op in.
In deze verslaggeving tracht men waardigheid in acht te nemen.
(Ondergetekende had vorig jaar een vakantieabonnement op het RD vandaar dus)

Kerken zijn "menselijke instituten" door alle eeuwen heen al met hun fouten.
Ik hoorde een ds. wel eens zeggen: De kerk is als een bruid, zwart van zonde, iemand die niemand zou willen hebben. Ken je die uitdrukking ook?
(Heb ik onthouden van preken in de Herv. gem. ger. bond! / Toch nog wat onthouden hoor...)

Goed dat is mijn mening, niet mijn bedoeling jou in de gordijnen te jagen schelpje3; zonde van je gordijnen, komt je man vanavond thuis. "Tsjonge wat heb je met die gordijnen uitgespookt"?
"Tsja er in gejaagd door ene modern gelovige"
"Wie is die knakker"?
"Tsja een of andere afvallige refo die van alles op het forum plempt"
"Stuur hem effe lekker de rekening, ik loop erop leeg dat jij iedere keer in de gordijnen springt vrouw"

* Nu wil het toeval dat mijn dochter bij een interieurzaak werkt dus ik heb nog wel een goed adres voor nieuwe gordijnen, maar ai wel zwaar offtopic intussen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 12:50

Pcrtje schreef:Ik zie dat een aantal van jullie woorden roepen als 'bijbels' en 'onbijbels'. Door dat te doen schieten we niet zoveel op omdat Mealybug en Wilsophie er totaal andere definities op na houden dan bijvoorbeeld Schelpje3 en Benefietdiner.

Laten we het eens over een andere boeg gooien. Allereerst even een term voor de betrokken kerkverbanden. Voor het gemak noem ik ze even BG (van Bevindelijk Gereformeerd, hoewel dit niet een heel eerlijke term is). Ik denk dat we het hier hebben over de GGiN, GGiN(bv), OGGiN, OGG(bv), eventueel de zeer rechterflank van de GG en enkele extreemconservatieve autonome kerken.

Ik denk dat ik een aantal termen ga introduceren waar niet iedereen meteen even blij mee is. Laat ik duidelijk zijn: ik bedoel ze neutraal en gebruik ze zonder enig waardeoordeel. Jullie zullen vast kunnen zien wat mijn standpunt in dezen is, maar ik probeer een zo objectief mogelijke opsomming te geven.

  • De BG-kerken kennen een heel duidelijke structuur en hiërarchie. Dat is op zich niet verkeerd, maar er wordt gestreefd naar een grote afstand tussen de mensen in een 'hogere' en 'lagere' positie. Het is vrijwel onmogelijk om schuiven van de ene naar de andere plek in de ladder. Vaak wordt in potentiële gevallen gedreigd met oordelen van God, verdoemenisteksten uit de Bijbel of excommunicatie.
  • Het aantal mensen dat mag deelnemen aan datgene waar de gemeenschap naar streeft (bekering en wedergeboorte) is bijzonder laag. Meestal heeft de groep van vijf à tien waarachtig bekeerden van de kerk het voor het zeggen. Deze groep staat vrijwel niet open voor kritiek, zelfreflectie en probeert het schuiven in de hiërarchische kerkladder zoveel mogelijk te voorkomen. Mensen die anders denken of willen (proberen te) denken zijn niet welkom.
  • Alles buiten de eigen kerk wordt als 'verkeerd', 'zondig', 'satanisch' en 'heilloos' gezien. Men mag eigenlijk alleen kijken naar hetgeen er binnen gebeurd. Mensen die een klein beetje proberen op te vangen van hetgeen buiten gebeurd zijn meestal meteen kandidaat voor een tuchtmaatregel. (Ik denk nu bijvoorbeeld aan het internetstandpunt.)
  • Kinderen en volwassenen wordt voorgehouden niet weg te gaan. In feite wordt er veel gebruik gemaakt van het creëren van angst.
  • Mensen buiten de betreffende kerk worden 'vals' of soms zelfs als 'satanskinderen' afgeschilderd. (Nu denk ik bijvoorbeeld weer aan de vraag die een tijdje terug langskwam in de vragenrubriek.)
  • Kinderen groeien compleet wereldvreemd op. Het ontwikkelen van een mijns inziens gezonde brede blik en op z'n minst enige verdieping in niet-BG-standpunten vindt niet plaats.
  • Mensen die de kerk verlaten worden soms/vaak compleet genegeerd en alle contacten worden verbroken. Scheuringen gaan vaak dwars door families en gezinnen heen en resulteren niet zelden tot complete onthouding van contact. (Ik denk nu aan een tiental gevallen die ik van zowel dichtbij als ver weg heb meegemaakt, en ook zelf.)
  • Predikanten spreken niet zelden op een manier die alleen voor ingewijden te verstaan is. (Luister inderdaad eens naar ds. Kort of ds. Van Voorden.) Ik denk dat we hier kunnen spreken van indoctrinatie wanneer kinderen van jongs af aan worden meegenomen naar BG-kerken. Maar ik wil voorzichtig zijn met dit woord want het heeft een nogal negatieve lading.
  • De BG-kerken hebben interpretaties van een boek, de Bijbel, die vrijwel geen enkele andere christelijke stroming of denominatie heeft.
  • Er wordt gestreefd naar een extreme vorm van zuiverheid in leer. Het resultaat is een grote hoeveelheid aan afscheidingen en scheuringen over soms de kleinste zaken.
  • De kerk meent het recht te hebben uitspraken te doen voor de hele Nederlanden en doet er alles aan om te voorkomen dat de wensen van de meerderheid (in dit geval de seculiere Nederlander) uitkomt. Ik denk nu bijvoorbeeld aan de zondagrust die de gemeente Veenendaal werd overwogen. Hoewel de meeste inwoners vóór het voorstel waren, probeerden de gereformeerden daar roet in het eten te gooien. Waarom niet gewoon aankijken en andere mensen andere overtuigingen laten?
Er is natuurlijk nog wel meer te zeggen; en ik wil zeker niet zeggen dat daar alleen slechte zaken gebeuren maar toch, kijkend naar deze lijst, denk ik dat de extreemrechtse kerken in het gereformeerde spectrum op z'n minst sektarisch genoemd kunnen worden en ik denk niet dat dat goede plaatsen zijn om te vertoeven.

Ja, ik denk dat dwang en macht hier belangrijke begrippen zijn en dat men in alles probeert de levenswandel voor iedereen te bepalen.

Het is grotendeels waar wat je hierboven zegt. :D Het staat er i.i.g. genuanceerder.
Maar om echt alles te weten, moet je lid zijn (geweest).

Als je nu bijvoorbeeld de heer van der Staaij voor ogen neemt, ziet hij eruit als een geïndoctrineerde, niet zelf-denkende man?
Hij was lid van de O.G.G. en is het nog steeds.

Ik ken iemand die op latere leeftijd geheel vrijwillig lid geworden is van de GGiN, hij werd uit de wereld getrokken, en ging op zoek naar geestelijk voedsel en kwam daar terecht.
Zijn vrouw, kort geverfd haar, spijkerbroek dragend, werd argwanend bekeken.
Uit respect, maar wel vrijwillig(?) heeft zij haar haren laten groeien en de verfpot gesloten.
Het was wel erg, dat kort vóór kerst opeens gemeenteleden in zijn winkel kwamen, om te kijken of er geen kerstversiering hing en geen boom stond.
Dat vond hij een naar en onsympathiek bijverschijnsel. Hij voelde zich gekwetst. Maar het ging hem om de prediking en hij kreeg geestelijk voedsel voor zijn ziel.
Hij hongerde naar het Woord. En daarom verdriette het hem, maar hij ging niet tegen dat kerkverband schoppen.
Dat bedoel ik dus.
Mensen zijn hier vaak van geboorte/af en weten niet beter.
En als je in zo´n gemeenschap terecht komt, lijkt het erop of je toch enigszins `gehersenspoeld` wordt, zo gaat denken.
Mijn zoon is na zijn huwelijk naar een ander kerkverband gegaan, dat van onze schoondochter, maar hij praat en denkt er ook anders over, na een paar jaar. Dat is toch logisch?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 13 aug 2014 12:54

tante pollewop: " wanneer er in het algemeen gezegd wordt dat ambtsdragers incest en geweld plegen ga je te ver, en dat is wat Wilsophie deed"


M.a.w. die "beestjes" mogen dan weer niet bij name genoemd worden?

Ik ga hier niet in detail in op wat ik persoonlijk heb meegemaakt aan "kerkelijke dwangzucht" , maar dat er nog altijd volop gemanipuleerd wordt binnen kerkelijke denominaties/gemeenten is gewoon een feit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 12:58

moderngelovige schreef:Wat betreft de "incestbeschuldiging" ben ik het met jullie eens!
Ongefundeerd, ongegrond en niet on topic.
Wilsophie, je wees wel degelijk naar ouderlingen enz.
Laten we vaststellen dat iedereen van atheist tot de meest rechtzinnige ds. (of zo je wil de paus)
geneigd zijn tot alle kwaad.
En incest triest genoeg in alle geledingen van de samenleving plaatsvindt.
Ik heb al trachten uit te leggen dat ik helemaal niet wil dat het topic de kant opgaat van spugen en trappen.
Schelpje3 blijf ik bij m'n standpunt dat we wel over de kerkelijke dogmas van deze kerkgenootschappen een discussie, zonder kwaadsprekerij en beschimping kunnen hebben.

Ja, uit ieder kerkgenootschap vertrekken mensen om wat voor redenen dan ook.
Maar daar mag dus niet over gediscussieerd worden(?)
In het RD worden bv. ook ledencijfers en verloop aangegeven, kerksluitingen.
Plaatselijke afscheidingen worden belicht; Zelfs een betreffende ds. gaat hier wel eens op in.
In deze verslaggeving tracht men waardigheid in acht te nemen.
(Ondergetekende had vorig jaar een vakantieabonnement op het RD vandaar dus)

Kerken zijn "menselijke instituten" door alle eeuwen heen al met hun fouten.
Ik hoorde een ds. wel eens zeggen: De kerk is als een bruid, zwart van zonde, iemand die niemand zou willen hebben. Ken je die uitdrukking ook?
(Heb ik onthouden van preken in de Herv. gem. ger. bond! / Toch nog wat onthouden hoor...)

Goed dat is mijn mening, niet mijn bedoeling jou in de gordijnen te jagen schelpje3; zonde van je gordijnen, komt je man vanavond thuis. "Tsjonge wat heb je met die gordijnen uitgespookt"?
"Tsja er in gejaagd door ene modern gelovige"
"Wie is die knakker"?
"Tsja een of andere afvallige refo die van alles op het forum plempt"
"Stuur hem effe lekker de rekening, ik loop erop leeg dat jij iedere keer in de gordijnen springt vrouw"

* Nu wil het toeval dat mijn dochter bij een interieurzaak werkt dus ik heb nog wel een goed adres voor nieuwe gordijnen, maar ai wel zwaar offtopic intussen.

Ik bedoelde jou dus ook niet, maar jij zit hier niet alleen, er komen allerlei andere reacties overheen. En je vroeg: met respect, maar je ziet, er wordt weer van alles bijgehaald, VAN HOREN ZEGGEN.

Blijf gewoon bij de feiten, zoals die liggen, zoals iedereen dit kan controleren.
En als je jezelf hebt leren kennen, zoals we staan tegenover een goeddoend en geduldige God, mag je danken dat je voor veel uitwendige zonden bewaard wordt.
Ik praat niks goed, maar je zult maar in een bepaald vastgeroest en intens verdrietig leven zitten en er niet uit kunnen. En s'avonds komt de duivel je influisteren en je herkent hem niet en je gaat doen wat hij tegen je zegt.
Wie staat, zie toe dat hij niet valle.

En in elke kerkelijke gemeente is wel wat, dat komt omdat het een groep zondige mensen. Het merendeel met de beste bedoelingen, maar soms zit er een rotte appel in de kist.

Kerkelijke dwang zou zijn, dat mensen onder allerlei voorwendselen in een kerk gedwongen worden.
Want anders treedt er scheuring op in een gezin of familie?
Ach, dat gebeurt ook onder andere omstandigheden. Dat is soms niet te vermijden en dan is er nog meer mis. Dat kan bijna niet anders.
Ik heb ouders wel heel verdrietig gezien als één van hun kinderen naar een "lichtere" kerk overgingen, maar echt breken met hen, eigenlijk nooit of zelden.
Het is ook niet wijs, omdat je altijd in vrede met elkaar moet proberen te leven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten