Voor Gods aangezicht verschijnen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3473
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2014 18:29

Voor Gods aangezicht verschijnen

In de christelijke kerken wordt nogal eens gezegd als je in de kerk zit het zelfde is als voor Gods aangezicht verschijnen. Veelal wordt er dan gewezen op netheid, eerbied, enz. als je in de kerk komt.

De aanleiding hier voor was dat ik zondag in een kerk zat waar de predikant de jeugd op de galerij opriep te luisteren. Let wel, zij hij, dat je voor Gods aangezicht zit.
Ik vroeg mij dus af of dat wel zo is.

Psalm 42 : 3
Mijn ziel dorst naar God,
naar de levende God;
wanneer zal ik komen
en voor Gods aangezicht verschijnen?


Heeft dat wat met kerkbezoek te maken?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 18:41

benefietdiner schreef:Voor Gods aangezicht verschijnen

In de christelijke kerken wordt nogal eens gezegd als je in de kerk zit het zelfde is als voor Gods aangezicht verschijnen. Veelal wordt er dan gewezen op netheid, eerbied, enz. als je in de kerk komt.

De aanleiding hier voor was dat ik zondag in een kerk zat waar de predikant de jeugd op de galerij opriep te luisteren. Let wel, zij hij, dat je voor Gods aangezicht zit.
Ik vroeg mij dus af of dat wel zo is.

Psalm 42 : 3
Mijn ziel dorst naar God,
naar de levende God;
wanneer zal ik komen
en voor Gods aangezicht verschijnen?
Heeft dat wat met kerkbezoek te maken?

Nee niets.
God is overal, zegt de Bijbel.
En ook niet alleen de zondag.
Het is wederom een grove onderschatting van Zijn almachtigheid en alomme aanwezigheid.
De rechtvaardigste is nog als een onreine lap, God ziet het hart aan.

Anoniem_89

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 21:52

Wij zouden het waarschijnlijk niet eens kunnen.
God is zoveel groter.

Doet me denken aan de volgende tekst;

Openbaring 1
10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin, 11 zeggende: Hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek en zend het aan de zeven gemeenten: naar Efeze, en naar Smyrna, en naar Pergamum, en naar Tyatira, en naar Sardes, en naar Filadelfia en naar Laodicea.
12 En ik keerde mij om, ten einde de stem te zien, die met mij sprak. En toen ik mij omkeerde, zag ik zeven gouden kandelaren, 13 en te midden van de kandelaren iemand als eens mensen zoon, bekleed met een tot de voeten reikend gewaad, en aan de borsten omgord met een gouden gordel; 14 en zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol, als sneeuw, en zijn ogen als een vuurvlam; 15 en zijn voeten waren gelijk koperbrons, als in een oven gloeiend gemaakt, en zijn stem was als een geluid van vele wateren. 16 En Hij had zeven sterren in zijn rechterhand en uit zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard; en zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, 18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.


Genesis 19
24 Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel; 25 en Hij keerde die steden om, benevens de gehele Streek, met al de inwoners der steden en het gewas van de aardbodem. 26 Maar zijn vrouw, die achter hem liep, zag om, en werd een zoutpilaar.

Ik geloof dat God zo groot is, we kunnen dat niet beseffen.
Daar is Hij te heilig voor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 22:16

Dat ligt toch iets anders.


„En Jakob noemde de naam dier plaats Pniël, want, zeide hij, ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en mijn ziel is gered geweest". (Genesis 32:30).

Sommige kerkgebouwen dragen de naam "Pniël". Letterlijk betekent die naam: aangezicht Gods. Die naam herinnert aan de woorden die Jakob in Genesis 32 spreekt. In die naam ligt een rijke boodschap verklaard. We kennen allen de bekende psalmregels:

„Gods vriendelijk aangezicht
heeft vrolijkheid en licht,
voor alle oprechte harten
ten troost verspreid in smarten".

Gods vriendelijk aangezicht. Hebt u er wel eens over nagedacht wat dat betekent? En op grond waarvan er alleen maar sprake kan zijn van een vriendelijk aangezicht Gods? Jakob spreekt erover vanuit diepe verwondering, na zijn bange nachtelijke worsteling bij de Jabbok. Daar wordt hij gebroken in eigen kracht en indringend herinnerd en pijnlijk ontdekt aan zijn Jakobsnaam en zondaarsnatuur. Kon Jakob met zijn zondig leven een heilig God onder ogen komen?

En dan toch...: „Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn ziel is gered geweest". Hier schittert het wonder van Gods soevereine genade en zondaarsliefde. Ons gezicht geeft vaak uitdrukking aan onze gevoelens. U kunt het van het gezicht van iemand aflezen of die persoon verdrietig of blij is, terneergeslagen of opgewekt, energiek of vermoeid, belangstellend of ongeïnteresseerd.

Maar het ergste is als iemand zijn gezicht afwendt. Als God ons aanziet in onszelf, in onze zonden, wat kan en moet de Heere dan anders doen dan Zijn aangezicht van ons afwenden? Bent u daar achtergekomen in uw leven? Bent u het daarmee eens geworden? Wat een wonder dan als er toch sprake kan zijn van een vriendelijk aangezicht Gods. Het diepste geheim daarvan wordt verklaard in het Nieuwe Testament, in het Borgwerk van de Heere Jezus. Maar Jakob mocht er al iets van zien in Pniël.

Gods aangezicht, dat is een diepe, inhoudrijke aanduiding van God Zelf, zoals Hij Zich in Zijn ontferming toewendt naar de gevallen mens.

Mozes bad, na de zonde met het gouden kalf, of de Heere Zelf weer met hen mee wilde gaan, want hij verstaat het: Wat voor waarde hebben de uitwendige zegeningen van God als we de Heere Zelf moeten missen? Als de Heere dan vraagt „Zou Mijn aangezicht moeten meegaan om u gerust te stellen?", dan is het antwoord van de ziel die snakt naar de herstelde gemeenschap met God: „Indien Uw aangezicht niet met ons medegaan zal, doe ons van hier niet optrekken!"

In de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5 paragraaf 13, wordt van het aanschijn Gods gezegd dat de aanschouwing ervan voor de godvruchtigen zoeter is dan het leven, en de verberging ervan bitterder dan de dood!

Het is daarom ook van zo grote betekenis dat Aaron en zijn nageslacht de opdracht kregen (Numeri 6:22-27) om het volk te zegenen met de hogepriesterlijke zegen, de zegen die ook nu nog iedere zondag op de gemeente wordt gelegd in de naam des Heeren: „De HEERE zegene u en behoede u! De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig! De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!" Die hogepriesterlijke zegen bloeit op uit de verzoening die door het offer op de altaren geschiedt.

Alleen om de verdiensten van Christus als plaatsvervangende Borg van Zijn volk kan het aangezicht van God een vriendelijk aangezicht zijn, dat licht en liefde uitstraalt

God heeft eenmaal Zijn aangezicht verborgen voor Zijn Zoon, op Golgotha. Daar horen we de Heere Jezus klagen: „Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" Zo heeft de Heere Jezus moeten doorworstelen wat het betekent als God Zijn aangezicht verbergt vanwege onze zonden.

Wanneer u buiten Christus leeft, leeft u onder de toorn van God. Dan zal Hij eenmaal voor eeuwig Zijn aangezicht van u moeten afwenden. Wie echter door genade, gelokt door de belofte van het Evangelie, getrokken door koorden van eeuwige zondaarsliefde, gedreven door de stuwkracht van de Geest, met al zijn zonden en ellenden kwam schuilen achter het verzoenend bloed van Christus, zal het wonder ervaren dat Gods aangezicht niet toornig, maar vriendelijk is. Niet om iets van u, maar alleen omdat Hij u aanziet in Christus.

De Heere dringt er bij u op aan; Zijn Woord beveelt het Zoek Zijn aangezicht De laatste keer dat dit woord in de Bijbel voorkomt vindt u in Openbaring 22:4, waar van de burgers van het hemelse Jeruzalem geschreven staat En geen vervloeking zal er meer tegen iemand zijn... en zij zullen Zijn aangezicht zien!

Wat een zegen, wanneer u in de kerk onder de verkondiging van Gods Woord mag zeggen: „Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn ziel is gered geweest!" Dan is het uw danklied in verwondering: „Uw aangezicht in gunst tot mij gewend, schenkt mij in ''t kort verzadiging van vreugde! De lieflijkheên van ''t zalig hemelleven zal eeuwiglijk Uw rechterhand mij geven".

Ds. H. Korving
digibron

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 22:35

schelpje3 schreef:In de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5 paragraaf 13, wordt van het aanschijn Gods gezegd dat de aanschouwing ervan voor de godvruchtigen zoeter is dan het leven, en de verberging ervan bitterder dan de dood!


Niemand kan God zien en leven, zegt de Bijbel.

Anoniem_89

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 22:39

mealybug schreef:Niemand kan God zien en leven, zegt de Bijbel.


Je was me net voor ;)

Johannes 1
18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.


1 Johannes 4
12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2014 08:16

Vergelijkbaar onderwerp met de subforums over de kleding en de plaatsen in de kerk.
Er komen nu dubbele argumenten langs denk ik. Het verschijnen voor Gods Aangezicht heeft een andere waarde onder het Nieuwe Verbond dan wat Schelpje noemt onder het Oude Verbond.
Daar openbaarde Jehovah Zich in verschillende verschijningsvormen en sprak letterlijk om het zo even te zeggen.

Onder het Nieuwe Verbond is de situatie gewijzigd de afscheidsmuur tussen jood en heiden is komen te vervallen en door het Werk van Christus is de toegang vrij om tot God te naderen. De Mercy seat is toegankelijk gemaakt voor ieder mens en niet alleen voor de gelovigen.

Een argument om de jongelui tot stilte te manen is natuurlijk terecht als er gekaart wordt of gephoned of spelletjes of gepraat en gesnoep e.d.
Dat is gewoon storend, zeker voor de spreker. De dominee heeft m.i. alle recht om tot stilte te vermanen en als je toch niet luistert wil je dan de kerk verlaten, het heeft alles met fatsoen te maken en niets om een gebouw tot Gods tempel te verheffen want God woont in gebouw dat niet met handen gebouwd is.

Anoniem_89

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 aug 2014 17:30

Anoniem_89 schreef:Je was me net voor ;)

Johannes 1
18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.


1 Johannes 4
12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden.



Vrij onbeschoft moet ik zeggen om mijn reactie aan te passen. zonder enige opgaaf van redenen.

Een beetje kritiek richting de 3fve mag dus al niet?
Is toch normaal dat je vraagt om teksten uit de bijbel?
Waarschijnlijk zal ik ook maar 3fve moeten leren om op niveau te blijven?

Ben dan alleen bang dat ik dat hier pleite zal zijn als het zover komt :(

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor naamloos » 12 aug 2014 17:43

Zelfs niet op het open forum, wat sneu zeg!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Voor Gods aangezicht verschijnen

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 aug 2014 17:54

Ach whatever,
als mensen zich graag aan de 3fve vast blijven houden.
Niet uit de bijbel willen citeren als ik daarom vraag..
Dan ben ik benieuwd waar de bijbel dan nog voor nodig is. :-k

Zullen we de bijbel dan maar schrappen? Lijkt me een beter idee als de 3fve toch voorrang krijgt op de bijbel.
Mocht de bijbel nog wel gebruikt worden, dan schrappen we de tekst 2 Timotheus 3:16-17 als ik het even goed herinner.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten