Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4630
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 11:06

Exodus 20:14 Gij zult niet echtbreken.

Dit is het zevende gebod.


Maar gaat het zevende gebod in alle situaties op? Ik denk bijvoorbeeld dat echtscheiding wel noodzakelijk is als je echtgenoot/echtgenote doelbewust grote zonden begaat. Maar hoever kun je hierin gaan? Het is ook zeker niet de bedoeling om in het minst of geringste te scheiden. Maar er kunnen ook goede redenen zijn om te scheiden. Welke goede redenen kunnen hiervoor zijn?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 11:15

Spreeuw schreef:Dit is het zevende gebod.


Maar gaat het zevende gebod in alle situaties op? Ik denk bijvoorbeeld dat echtscheiding wel noodzakelijk is als je echtgenoot/echtgenote doelbewust grote zonden begaat. Maar hoever kun je hierin gaan? Het is ook zeker niet de bedoeling om in het minst of geringste te scheiden. Maar er kunnen ook goede redenen zijn om te scheiden. Welke goede redenen kunnen hiervoor zijn?



Dat legt Paulus toch duidelijk uit?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4630
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 11:16

mealybug schreef: Dat legt Paulus toch duidelijk uit?


Waar precies?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 11:21

Spreeuw schreef:Waar precies?



Zoek zelf maar, daar leer je het meeste van. (op biblija zoekfunktie huwelijk intoetsen etc etc)

Geen enkel onderwerp wordt afgemaakt, waardoor het karakter ervan steeds oppervlakkiger wordt.
het zou fijn zijn als je minder neiuwe onderwerpen opent, en de onderwerpen die je opent wat meer aandacht en denkwerk geeft.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4630
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 11:23

mealybug schreef:het zou fijn zijn als je minder neiuwe onderwerpen opent, en de onderwerpen die je opent wat meer aandacht en denkwerk geeft.


Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik zal erop letten.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Boaz » 11 aug 2014 11:29

De juiste vertaling is niet: Gij zult niet echtbreken' maar: 'Gij zult geen overspel plegen'.

De eerste vertaling kàn ook niet kloppen, want Mozes heeft uiteindelijk de scheidbrief gegeven. ('wegens de hardheid uwer harten')

Ik heb altijd begrepen dat overspel de enige Bijbelse grond is voor echtscheiding, maar moet eerlijk toegeven hier geen uitgebreide studie naar te hebben gedaan.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor moderngelovige » 11 aug 2014 11:57

Spreeuw,

Ik kwam na wat rondzoeken uit op dit:
http://www.prekensite.nl/preken-detail/1698

Een serie van ds. Pieters. Nu is dat niet zo mijn ding en dat word een lange zit.
Als jij nu eens alle preken afluistert en daarna je bevindingen hier plaatst?
Dan weet je het zelf en wij daarna het ook.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 12:06

Moeilijk hoor soms, ik zie wel om me heen dat er in refokringen ook steeds meer gebroken huwelijken komen.
Veelal door overspel.
En ook dat de overspelige soms wil terugkeren, maar de verlatene dit niet wil.
Want dat is ook een punt he.
Je "mag" scheiden na overspel, maar als de overspelige nu berouw krijgt en vergeving vraagt, mag je dit dan zo weigeren?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2014 13:35

Iemand vergeven betekent toch niet automatisch dat je weer met hem/haar trouwt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Arco » 11 aug 2014 13:51

Laten we teruggaan naar de basis. In Gen. 2:24 staat het basisprincipe: "Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn." (HSV). Één vlees zijn, dat kan ook vertaald worden als: één lichaam. Dit is meer dan alleen het fysieke, ook het geestelijke en emotionele hoort daarbij.

Opvallend dat voor het woord "één", het Hebreeuwse woord "echad" wordt gebruikt. In Deut. 6:4 wordt de HEERE "echad" genoemd.

Overspel plegen, of echtbreken, dat is het één-zijn van man en vrouw verbreken. Dat is iets wat niet kan door het woord "echad", er had anders "jachad" (eensgezind) moeten staat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Boerin » 11 aug 2014 14:31

Spreeuw schreef:Exodus 20:14 Gij zult niet echtbreken.

Dit is het zevende gebod.


Maar gaat het zevende gebod in alle situaties op? Ik denk bijvoorbeeld dat echtscheiding wel noodzakelijk is als je echtgenoot/echtgenote doelbewust grote zonden begaat. Maar hoever kun je hierin gaan? Het is ook zeker niet de bedoeling om in het minst of geringste te scheiden. Maar er kunnen ook goede redenen zijn om te scheiden. Welke goede redenen kunnen hiervoor zijn?

Echtbreken is overspel plegen, niet scheiden, alhoewel scheiden zonder overspel tot overspel kan leiden, dus echtbreuk.
Overspel, niet maagd voor het huwelijk was toen een reden en volgens sommigen is machtsmisbruik/ niet in de basisbehoeften voorzien uit het O.T. nooit herroepen en als een ongelovige er zelf vandoor gaat.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23620
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 15:24

3 Toen kwamen er farizeeën op hem af om hem op de proef te stellen. Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 15:24

Mortlach schreef:Iemand vergeven betekent toch niet automatisch dat je weer met hem/haar trouwt?

Nee niet automatisch, maar soms wordt de druk van buitenaf best groot, om de zondaar weer in genade aan te nemen. :?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Boerin » 11 aug 2014 15:39

schelpje3 schreef:Nee niet automatisch, maar soms wordt de druk van buitenaf best groot, om de zondaar weer in genade aan te nemen. :?

Vreemd ja, dat valt me ook soms op, alsof ze maar standaard moeten vergeven en niet zo zeuren, hup, hup, terwijl dat nu juist de enige echte reden is. Laatst ook een man, helemaal in de bonen, die vroeg advies op een forum, z'n moeder was ernstig ziek en z'n vrouw was vreemdgegaan en zwanger, maar hij wist niet of het kind van hem was. En dan de reacties: Nou we bidden voor je hoor dat je d'r maar vergeeft. Gods zegen, doei.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gaat het zevende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 15:43

Boerin schreef:Vreemd ja, dat valt me ook soms op, alsof ze maar standaard moeten vergeven en niet zo zeuren, hup, hup, terwijl dat nu juist de enige echte reden is. Laatst ook een man, helemaal in de bonen, die vroeg advies op een forum, z'n moeder was ernstig ziek en z'n vrouw was vreemdgegaan en zwanger, maar hij wist niet of het kind van hem was. En dan de reacties: Nou we bidden voor je hoor dat je d'r maar vergeeft. Gods zegen, doei.

Ik maak het nu mee, in de "bekendenkring". Man had zijn vrouw eerst 2 jaar bedrogen, toen het aan het licht kwam, trok hij bij zijn vriendin in, liet een paar jaar niets meer van zich horen, ook niet aan zijn kinderen. Nu heeft vriendin hem aan de stoeprand gezet en staat hij met hangende pootjes bij zijn eerste vrouw.
Ze moet hem vergeven, zegt hij, dat is christelijk. :roll:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten