De term "christen": een scheldwoord?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 10:23

Handelingen 11:25-26

25 Hierna vertrok Barnabas naar Tarsus om Saulus te zoeken, 26 en toen hij hem gevonden had, nam hij hem mee naar Antiochië. Een heel jaar lang kwamen ze met de gemeente daar bijeen en gaven ze onderricht aan tal van mensen. Het was in Antiochië dat de leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap



In Antiochië werden Saulus en de andere volgelingen van Jezus Christus voor het eerst "christenen" genoemd, blijkt uit bovenstaand Bijbelgedeelte. Waarom werden zij toen pas voor het eerst "christenen" genoemd? In het woord "christen" zit de naam "Christus", dus het lijkt me vrij logisch? Hoe werden zij voor die tijd genoemd? Ook heb ik begrepen dat de term "christen" destijds, in de tijd van de Handelingen der Apostelen, een scheldwoord was. Klopt dit? Hoe kon dit als scheldwoord opgevat worden en wat is de reden dat het nu geen scheldwoord meer is?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 10:28

Nee het was geen scheldwoord.

Christenen is op dezelfde manier gevormd als bijvoorbeeld 'Herodianen', aanhangers van Herodes. Dus Christenen zijn aanhangers van Christus.

Soms werd christenen verbasterd tot chrestenen (nauwelijks verschil te horen in het Grieks). Dat betekent iets als 'zwakkelingen'. Bewijs hiervoor komt uit een latere periode dan de eerste eeuw van het christendom.

Ze werden overigens pas in Antiochië voor het eerst christenen genoemd, omdat ze door de toelating van niet-Joden zich steeds meer gingen onderscheiden. Eerder was het maar een onbetekenend clubje binnen het jodendom.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 10:32

Noemde Saulus zich sinds Hand. 11:26 zich ook meteen "christen", of nog "Jood"?

Ik neem aan dat Saulus en zijn volgelingen zich als de ware "Joden" beschouwden, daar zij de "ware" Messias erkenden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 10:36

Spreeuw schreef:Noemde Saulus zich sinds Hand. 11:26 zich ook meteen "christen", of nog "Jood"?
Daar blijkt niets van uit Paulus' brieven, dus nee. Waarschijnlijk heeft de term christen vanuit Antiochië maar langzaam ingang gevonden.

Ik neem aan dat Saulus en zijn volgelingen zich als de ware "Joden" beschouwden, daar zij de "ware" Messias erkenden.
Klopt.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 10:42

Cicero schreef:Daar blijkt niets van uit Paulus' brieven, dus nee. Waarschijnlijk heeft de term christen vanuit Antiochië maar langzaam ingang gevonden.


Paulus noemt de gelovigen in zijn brieven herhaaldelijk "heiligen" (zie bijv. Efeziërs 1:1).
Ik denk dat Paulus niet zo gelukkig was met de term "christenen", omdat deze term een nieuwe godsdienst suggereert, terwijl volgens Paulus in Christus alle profetieën in het OT vervuld zijn. Dus niet iets nieuws.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 10:55

Spreeuw schreef:Paulus noemt de gelovigen in zijn brieven herhaaldelijk "heiligen" (zie bijv. Efeziërs 1:1).
Ik denk dat Paulus niet zo gelukkig was met de term "christenen", omdat deze term een nieuwe godsdienst suggereert, terwijl volgens Paulus in Christus alle profetieën in het OT vervuld zijn. Dus niet iets nieuws.


Juist wel iets nieuws natuurlijk.

“Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.” 2 Kor. 5:17

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor mona » 11 aug 2014 13:10

Spreeuw schreef:Hoe werden zij voor die tijd genoemd?
Voor die tijd werden zij 'mensen van de Weg' genoemd:
Mensen van de Weg / Encyclo.nl
De oudste naam voor de volgelingen van Jezus. Pas later (vanuit de Syrische stad Antiochië) kwam het woord christenen in gebruik, eerst als scheldwoord, later als erenaam.

Handelingen 9 vers:
1 Saulus nu, die tegen de discipelen van de Heere nog steeds brieste van dreiging en moord, ging naar de hogepriester toe
2 en vroeg van hem brieven voor Damascus, gericht aan de synagogen, opdat, als hij er enigen zou vinden die van die Weg waren, zowel mannen als vrouwen, hij die geboeid naar Jeruzalem zou brengen.
Hier lees je dat Messiasbelijdende joden mensen van de Weg werden genoemd. Nog voor de bekering van Paulus, in het prille begin van het christendom.

Spreeuw schreef:Noemde Saulus zich sinds Hand. 11:26 zich ook meteen "christen", of nog "Jood"?
Ik denk dat hij zich ook iemand van De Weg noemde. Omdat Christus Zichzelf de Weg noemde. Hij dacht niet in de term christen of christenen, dat bestond toen nog niet. Het was in die tijd heel lastig te weten wat je nu was of hoe je jezelf noemen moest, omdat het door de bijzondere werking van de heilige Geest zo anders en nieuw was. En mede daardoor door de gevestigde orde van Joden als sektarisch werden beschouwd.
Misschien dat Paulus zich wel als een 'ware Jood' heeft gezien, maar dat staat volgens mij niet vermeld.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Boerin » 11 aug 2014 18:47

Spreeuw schreef:In Antiochië werden Saulus en de andere volgelingen van Jezus Christus voor het eerst "christenen" genoemd, blijkt uit bovenstaand Bijbelgedeelte. Waarom werden zij toen pas voor het eerst "christenen" genoemd? In het woord "christen" zit de naam "Christus", dus het lijkt me vrij logisch? Hoe werden zij voor die tijd genoemd? Ook heb ik begrepen dat de term "christen" destijds, in de tijd van de Handelingen der Apostelen, een scheldwoord was. Klopt dit? Hoe kon dit als scheldwoord opgevat worden en wat is de reden dat het nu geen scheldwoord meer is?

Scheldwoord? Nog nooit van die uitleg gehoord. Christus betekent Gezalfde en christenen zijn gezalfden. Zijn volgelingen waren gezalfd met de Heilige Geest, dat viel kennelijk nogal op.
http://www.victorious.org/churchbook/chur60.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 18:48

mealybug schreef:Juist wel iets nieuws natuurlijk.

“Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.” 2 Kor. 5:17


Je spreekt nu over (christelijke) gelovigen.
Hier hebben we het over het (christelijke) geloof.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Spreeuw » 11 aug 2014 19:02

Boerin schreef:Scheldwoord? Nog nooit van die uitleg gehoord. Christus betekent Gezalfde en christenen zijn gezalfden. Zijn volgelingen waren gezalfd met de Heilige Geest, dat viel kennelijk nogal op.
http://www.victorious.org/churchbook/chur60.htm


Zou toch een scheldwoord geweest kunnen zijn, aangezien niet Jezus' leerlingen zelf, maar anderen hen (die leerlingen) voor het eerst christenen noemden, daar in Antiochië.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2014 18:40

Paulus is w.s. in de winter van 67-68 ad ter dood gebracht ( vgl 2 Tim 4 vers 21) Tijdens keizer Nero. Ongeveer 40 jaar na de dood en opstanding van de Here Jezus Christus.
W.s. op last van Nero.
Voor de dood en opstanding waren er nog geen Christenen, wel gelovigen maar Christenen zijn volgens de Bijbel zoals Boerin zegt gedoopt of gezegend met of hebben de inwoning van de Heilige Geest en dat was onder het Oude Verbond nog niet het geval.

Verder vervolgde Paulus zelf ooit de gelovigen, omdat zij toch een ander geloof hadden aangenomen en niet meer het jodendom aanhingen, die de Messias verwierpen en er was altijd al strijd ook tijdens de rondwandeling van Jezus omdat Zijn eigen volk Hem niet bliefde.
Toen het heil naar de heidenen ging ontstond er een totaal nieuw fenomeen, de afscheidsmuur van de wet was weggevallen en Jood en heiden vormden als gelovigen samen het Lichaam van Christus, dat was voordien een onbekende term.

Paulus spreekt over broeders en over heiligen en over volmaakten in Christus en had een heel andere bediening t.a.v. de verborgenheid die hij mocht openbaren en dan is het niet vreemd dat er bepaalde scheidingen tot stand kwamen ook in families. Dat is onlangs toch ook gebeurd bij de PKN, hele families kijken elkaar niet meer aan heb ik me laten vertellen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor mealybug » 12 aug 2014 18:55

@Spreeuw,
Je kunt niet joden tegenover christenen stellen, want de eerste christenee, discipelen, leerlingen, waren alleen maar joden.

Christenen uit de joden en christenen uit de heidenen.
En dat zijn we nog steeds, heidenen.
heidenen versus joden dus,
naar ras.
christenen versus judaisten
naar geloof.

Bambi

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Bambi » 12 aug 2014 19:35

Wat een problemen weer. :lol:

Handelingen 11:26 En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochië Christenen genaamd werden

Handelingen 26:27 Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
29 En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.

1 Petrus 4:16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: De term "christen": een scheldwoord?

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2014 19:43

Mooie teksten Bambi.
Spreeuw is erg bezig met bepaalde zaken die raakvlakken hebben, jammer dat hij ze ook in de gesloten subforums plaatst want dan krijg je een beperking in je discussie, maar daar heb ik genoeg over gezeurd.
Hij is veel bezig met uiterlijke dingen. Muziek in de kerk? Nog wat vergelijkbare onderwerpen...... Maar ja 25 jaar, dan ben je nog zo nieuwsgierig naar zaken die wij al achter ons hebben denk ik. Een jeugd of jongelingenforum zou een oplossing zijn. Misschien studeert hij journalistiek?

Ik denk dat het belangrijk is om te weten wat het woord "Christen" Bijbels gezien betekent en nog meer wat Christus voor je betekent. #-o


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten