Een haan op de spits van de kerktoren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Een haan op de spits van de kerktoren

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 11:59

Op vele kerktorens is op de spits een haan te vinden. Sommige rooms-katholieke kerken hebben alleen een kruis op de spits. Lutherse kerken hebben vaak een zwaantje op de toren.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar die haan op de spits van een kerktoren vandaan komt. Heeft dat soms te maken met die haan bij Petrus, waardoor hij herinnerd werd aan het feit dat hij zijn Meester driemaal heeft verloochend? Of had het net zo goed ook een ander dier kunnen zijn dat boven op de spits komt? Ook andere dieren kunnen ons wakker schudden, is het niet?

Faramir

Re: Een haan op de spits van de kerktoren

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 12:01

Vroeger, heel lang geleden was de kerk het middelpunt van de stad of het dorp. De toren was vanuit de wijde omgeving te zien. De haan op de kerk is idd geplaatst om mensen te helpen herinneren aan het verhaal van Petrus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 12:02

Niet altijd een haan hoor, in Kampen vonden ze die te klein :lol:

Afbeelding

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 12:03

Faramir schreef:Vroeger, heel lang geleden was de kerk het middelpunt van de stad of het dorp. De toren was vanuit de wijde omgeving te zien. De haan op de kerk is idd geplaatst om mensen te helpen herinneren aan het verhaal van Petrus.

Maar waarom nu juist dat verhaal? Zijn mensen zo geneigd om Christus te verloochenen? Ik vind dat niet fijn om steeds aan dat verhaal herinnerd te worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 12:10

Spreeuw schreef:Maar waarom nu juist dat verhaal? Zijn mensen zo geneigd om Christus te verloochenen? Ik vind dat niet fijn om steeds aan dat verhaal herinnerd te worden.

Het waarom heb ik je zojuist verteld. Opdat mensen herinneren. En ja, mensen zijn zo geneigd om christus te loochenen en zich onchristelijk te gedragen. Dat zien we door de 2000 jaar geschiedenis dag in dag uit tot op de dag van vandaag.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 12:11

Sommige kerken hebben zelfs allerlei verfoelijk gevogelte en zelfs duivels en demonen op het dak.
Hier de Notre Dame:

Afbeelding

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 aug 2014 12:17

schelpje3 schreef:Niet altijd een haan hoor, in Kampen vonden ze die te klein

Dit is een gewone toren, geen kerktoren! Wel met een prachtig carillon.
De koe aan de toren hoort bij de Kamper-uien, anekdotes uit vroeger tijd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 12:42

Faramir schreef:Het waarom heb ik je zojuist verteld. Opdat mensen herinneren. En ja, mensen zijn zo geneigd om christus te loochenen en zich onchristelijk te gedragen. Dat zien we door de 2000 jaar geschiedenis dag in dag uit tot op de dag van vandaag.

Maar katholieken doen toch minder snel een haan op de spits? Hoeven zij er niet aan herinnerd te wporden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 12:51

Ieder z'n versiering hè. Wel opvallend dat voor veel protestanten symboliek in de kerk een gruwel is, maar op de kerk dan weer niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 12:51

Spreeuw schreef:Maar katholieken doen toch minder snel een haan op de spits? Hoeven zij er niet aan herinnerd te worden?

...

Wat is dat nou weer voor vreemde redenering? Als je dat even omdraait:

Katholieken hebben een kruis op de kerktoren zodat ze aan het offer van Jezus Christus herinnerd worden. Protestanten hebben geen kruis op hun kerktorens. Dus protestanten hoeven niet aan het kruis van Christus herinnerd te worden?

Sorry maar soms kan ik je logica totaal niet volgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 12:56

Marnix schreef:...

Wat is dat nou weer voor vreemde redenering? Als je dat even omdraait:

Katholieken hebben een kruis op de kerktoren zodat ze aan het offer van Jezus Christus herinnerd worden. Protestanten hebben geen kruis op hun kerktorens. Dus protestanten hoeven niet aan het kruis van Christus herinnerd te worden?

Sorry maar soms kan ik je logica totaal niet volgen.

Beste Marnix, ik reageerde op Faramir, omdat hij als katholiek zegt dat je bij de haan aan de verloochening van Petrus herinnerd moet worden. En wat ik begreep uit zijn woorden dat hij dit ook terecht vindt. Maar waarom doen juist veel katholieke kerken geen haan niet?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 13:03

Spreeuw schreef:Maar katholieken doen toch minder snel een haan op de spits? Hoeven zij er niet aan herinnerd te wporden?

Ik ken katholieke kerken zonder en met haan op de toren en ik ken protestantse kerken met en zonder haan op de toren. Verder heb ik er geen studie van gemaakt waar procentueel vaker een haan op de toren staat.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 13:51

Faramir schreef:Ik ken katholieke kerken zonder en met haan op de toren en ik ken protestantse kerken met en zonder haan op de toren. Verder heb ik er geen studie van gemaakt waar procentueel vaker een haan op de toren staat.

Het meest op protestantse kerktorens natuurlijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 13:53

Spreeuw schreef:Het meest op protestantse kerktorens natuurlijk.

Dat zou best kunnen, het interesseert mij niet zo bijster veel. De plaatselijke protestantse kerk hier heeft overigens een walvis op de toren staan (geen echte).

Terug naar “[Religie] - Open forum”