Vaste plaatsen in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 11:39

Kennen jullie het fenomeen "vaste plaatsen in de kerk"? Voor de koster en de EHBO'er tijdens de dienst is dat logisch. Ook de kerkenraad zit tijdens de kerkdiensten op een vaste plaats in de kerk.

Maar het valt mij op dat ook "gewone" kerkgangers altijd dezelfde plaats uitkiezen om daar te gaan zitten. Ik heb weleens gehoord dat het in sommige kerken gebeurt dat zelfs gasten worden weggejaagd als ze ergens in de kerk gaan zitten, waar "normaal gesproken" iemand anders zit.

Ikzelf doe het nooit. De ene dienst zit ik ergens halverwege links in de kerk, de andere keer vooraan, en weer een andere keer wat meer achteraan rechts. Ik heb daar ook geen problemen mee. Ik vraag me des te meer af wat mensen beweegt om koste wat het kost hun "vaste" plaats in te nemen. En om gasten weg te jagen is al helemaal jammerlijk!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 11:43

Spreeuw schreef:Kennen jullie het fenomeen "vaste plaatsen in de kerk"? Voor de koster en de EHBO'er tijdens de dienst is dat logisch. Ook de kerkenraad zit tijdens de kerkdiensten op een vaste plaats in de kerk.

Maar het valt mij op dat ook "gewone" kerkgangers altijd dezelfde plaats uitkiezen om daar te gaan zitten. Ik heb weleens gehoord dat het in sommige kerken gebeurt dat zelfs gasten worden weggejaagd als ze ergens in de kerk gaan zitten, waar "normaal gesproken" iemand anders zit.

Ikzelf doe het nooit. De ene dienst zit ik ergens halverwege links in de kerk, de andere keer vooraan, en weer een andere keer wat meer achteraan rechts. Ik heb daar ook geen problemen mee. Ik vraag me des te meer af wat mensen beweegt om koste wat het kost hun "vaste" plaats in te nemen. En om gasten weg te jagen is al helemaal jammerlijk!


De mens is een kuddedier ...we worden niet voor niets schapen genoemd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 11:45

Vroeger betaalde je plaatsengeld, dus de mensen meenden op grond daarvan recht te hebben op hun plekje. Er brandde een lampje vóórin, als dat uitging (of juist aanging) mocht je op alle open plekken plaatsnemen.
Veel mensen blijken erg gehecht aan hun plaats.
Ik heb dat helemaal niet.
De ene keer zit ik links :mrgreen: en de andere keer rechts. :D

Faramir

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 11:49

Ik heb geen vaste plaats. Meestal ergens achterin ondanks mijn functie in de geloofsgemeenschap. Ik ken mensen die het aangenaam vinden om steeds op ongeveer dezelfde plaats te zitten. Maar ik heb er nog nooit problemen over meegemaakt. De kosters hebben wel een eigen plaatsje en dat is ook aangegeven met een bordje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 11:50

Faramir schreef:Ik heb geen vaste plaats. Meestal ergens achterin ondanks mijn functie in de geloofsgemeenschap. Ik ken mensen die het aangenaam vinden om steeds op ongeveer dezelfde plaats te zitten. Maar ik heb er nog nooit problemen over meegemaakt. De kosters hebben wel een eigen plaatsje en dat is ook aangegeven met een bordje.

Hebben meerdere kosters dienst bij jullie dan?

Faramir

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 11:51

schelpje3 schreef:Hebben meerdere kosters dienst bij jullie dan?

Dat ligt er een beetje aan. Doorgaans niet en wisselen ze af. Bij kerst, pasen, allerzielen en andere drukke dagen willen er wel eens meerdere zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 11:54

Faramir schreef:Dat ligt er een beetje aan. Doorgaans niet en wisselen ze af. Bij kerst, pasen, allerzielen en andere drukke dagen willen er wel eens meerdere zijn.

Uhh, wat is de reden?
Hoe groot een gemeente ook is waar ik kom, er heeft altijd maar één koster dienst.
Hooguit dat hij één van zijn kinderen laat helpen met een glaasje water neerzetten, of het liturgiebord met letters vullen.

Faramir

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 11:56

schelpje3 schreef:Uhh, wat is de reden?
Hoe groot een gemeente ook is waar ik kom, er heeft altijd maar één koster dienst.
Hooguit dat hij één van zijn kinderen laat helpen met een glaasje water neerzetten, of het liturgiebord met letters vullen.

Wat het voor nut heeft? Taken verdelen en elkaar helpen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 11:59

Faramir schreef:Wat het voor nut heeft? Taken verdelen en elkaar helpen?

Maar wat doet de koster dan verder nog meer tijdens die dienst?
Het is toch enkel wat werk vóór en na de dienst?
Mijn oom en mijn man waren koster, dus ik weet wel wat het inhoudt.
Mijn oom was het fulltime, en daarnaast had hij nog een bijbaan als drager (bij begrafenissen).

Faramir

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 12:04

schelpje3 schreef:Maar wat doet de koster dan verder nog meer tijdens die dienst?
Het is toch enkel wat werk vóór en na de dienst?
Mijn oom en mijn man waren koster, dus ik weet wel wat het inhoudt.
Mijn oom was het fulltime, en daarnaast had hij nog een bijbaan als drager (bij begrafenissen).

Geluid, licht, wierook aandragen en volgens mij nog een heleboel meer. Volgens mij is koster bij een katholieke viering met alles erop en eraan wat intensiever dan een protestantse viering voor wat betreft het werk van de koster zowel voor als na als tijdens de viering. Maar ik weet er te weinig van.

Maar doet het er wat toe? Al zaten ze er met 25, dat moeten ze helemaal zelf weten.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 12:21

schelpje3 schreef:Vroeger betaalde je plaatsengeld, dus de mensen meenden op grond daarvan recht te hebben op hun plekje. Er brandde een lampje vóórin, als dat uitging (of juist aanging) mocht je op alle open plekken plaatsnemen.


Vind je dat geen uiterst verwerpelijke praktijk?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor mona » 06 aug 2014 12:22

Ik heb zo mijn eigen plekje waar ik graag zit.
En als die bezet is, dan sla ik degene die op 'mijn' plekje zit in elkaar, en dan zoek ik een ander plekje :-oo :-oo
vervolgens verwacht ik natuurlijk wel een goede dienst te hebben...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Arco » 06 aug 2014 12:23

Afbeelding
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 12:57

Mensen zijn "gewoontedieren". Dus een beetje op dezelfde plek zitten als het kan zie je wel vaak. Zou geen kwaad kunnen als mensen wat zouden wisselen van plek, leer je ook eens andere mensen om je heen kennen.... maar het is wel begrijpelijk.

Ik zit zelf meestal in de rechterflank van mijn gemeente :D

ps. betaalde plaatsen en een lampensysteem vind ik verwerpelijk.

schelpje3 schreef:Hebben meerdere kosters dienst bij jullie dan?


Waarschijnlijk meerdere kosters waarvan er 1 dienst heeft meestal?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 13:38

Mensen zijn gewoontedieren, mensen zijn kuddedieren.
Nou zeg, wat een gemeenplaatsen weer. :-oo
Bij mij werkt het anders.
Toen mijn oudste broer een brandweeropleiding ging doen, hamerde hij er bij de rest van het gezin allerlei voorschriften en tips in.
Eén daarvan was: ga in een publieke ruimte altijd zo dicht mogelijk bij een uitgang zitten.
Welnu, daar zoek ik mijn plaatsje altijd op uit, al is er in een kerk betrekkelijk weinig kans op een grote brand. Of de adventskaars moet omvallen op het kleedje, dat vervolgens vlam vat en dit op zijn beurt het gewaad van de pastoor aansteekt, die vervolgens in paniek rondrent, langs de gordijnen en deze schieten ook in de fik.
Tja... bij ons dus niet mogelijk. :mrgreen:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten