Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 21:53

Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament komen verschillende profeten voor. Mijn vraag is: kunnen er nu (vandaag de dag) nog steeds profeten opstaan, die een boodschap van God hebben meegekregen over iets wat in de toekomst zal gebeuren of die uitspraken doen voor (verschillende) mensen? Ook in het Nieuwe Testament worden immers verschillende profeten beschreven.

Lees hier meer over profetie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie
Lees dan in het bijzonder de alinea "Profetie in de bijbelse traditie".

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2014 00:14

Het antwoord lijkt me duidelijk 'nee', omdat ja zeggen betekent dat je in principe bereid moet zijn extra boeken aan de Bijbel te gaan toevoegen. Dan ga ik ervanuit dat wat een ware profeet van God te vertellen heeft het waard is om te worden vastgelegd.

Maar ik moet de christen nog tegenkomen die hardop durft te zeggen dat de Bijbel incompleet is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 03 aug 2014 11:40

Is iemand die openbaar getuigt dan een profeet?

Moeten we een paar dingen op een rijtje zetten.
* Profeten zijn ook maar mensen, dus zoals wij zondig. Het bekendste voorbeeld is Jona natuurlijk.
* Er zijn vele "valse" profeten. De profetieen over bepaalde rekenkundige methoden over de "oordeelsdag" zijn talrijk zo niet ontelbaar.
* Dus hoe herkennen we de "echte" profeet?
* Zijn er de afgelopen 2000 jr. profeten opgestaan en wie waren dat dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 11:42

Spreeuw schreef:Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament komen verschillende profeten voor.

Welke profeet kenmerkt het Nieuwe Testament dan?
(Volgens mij alleen de voorzegging van de valse profeet in Openbaringen....

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 11:51

@Mealbug

Hier heb je een paar teksten over profeten in het NT.

1 Korinthe 12 vers 28 (HS)
God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

1 Korinthe 14 vers 29 (HS)
En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen.

Efeze 4 vers 11 (HS)
En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 03 aug 2014 12:49

Om even serieus op de vraag in te gaan:

Als je grote profeten bedoelt zoals in het oude testament, nee. Maar de gave van profetie is wel degelijk iets dat ook nu nog voorkomt. Kijk maar eens in de evangelische richting daarvoor. Daar komen zaken als beelden, 'een woord krijgen' etc. veelvuldig voor. Dat is ook profetie.

In de zeer rechtse reformatorische kerken gelooft men gek genoeg ook in profetie. Zo heeft een predikant in Rijssen eens gezegd tijdens de oorlog dat sommigen het niet zouden overleven, en de volgende dag viel er een bom en waren er enkelen gesneuveld. Of zoiets. Ik weet niet meer precies hoe dit verhaal ging.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 13:32

1Cor 13:8 De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,

wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
12 Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
13 En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de meeste van deze is de liefde.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 14:06

Mealbug,

Er staat dat de profetieën teniet worden gedaan. Niet de profeten worden teniet gedaan, nee de profetieën worden te niet gedaan. En in dit vers word toch het gewezen dat liefde nooit vergaat? En in die lijn van denken, en spreken, spreekt Paulus over het einde van de profetieën, en dat die teniet worden gedaan.

En wat je aanhaalt over dat we ten dele kennen, en weten is de waarheid.

Hier nog een tekst, die ik net vond over profeten in het N.T.

Handelingen 11 vers 27 en 28 (Herziene Statenvertaling)
27 En in die dagen kwamen enkele profeten vanuit Jeruzalem naar Antiochië.
28 En een van hen, van wie de naam Agabus was, stond op en gaf door de Geest te kennen dat er een grote hongersnood zou zijn over heel de wereld, die ook gekomen is onder keizer Claudius.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 14:31

xsidd schreef:Mealbug,

Er staat dat de profetieën teniet worden gedaan. Niet de profeten worden teniet gedaan, nee de profetieën worden te niet gedaan. En in dit vers word toch het gewezen dat liefde nooit vergaat? En in die lijn van denken, en spreken, spreekt Paulus over het einde van de profetieën, en dat die teniet worden gedaan.

En wat je aanhaalt over dat we ten dele kennen, en weten is de waarheid.

Hier nog een tekst, die ik net vond over profeten in het N.T.

Handelingen 11 vers 27 en 28 (Herziene Statenvertaling)
27 En in die dagen kwamen enkele profeten vanuit Jeruzalem naar Antiochië.
28 En een van hen, van wie de naam Agabus was, stond op en gaf door de Geest te kennen dat er een grote hongersnood zou zijn over heel de wereld, die ook gekomen is onder keizer Claudius.

Paulus bediening aan de heidenen kwam pas na ''Handelingen'', gedurende welke nog wonderen, profetieen etc plaatsvonden, vooral ook om de joden alsnog tot bekering te bewegen.
hand11;19:
Zij nu die, door de verdrukking die in verband met Stefanus plaatsgevonden had, overal verspreid waren, gingen het land door tot Fenicië, Cyprus en Antiochië toe, terwijl zij tot niemand het Woord spraken dan alleen tot de Joden.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 14:40

Mealbug,

Oke, bedankt voor de info!

Maar hoe verklaar je deze teksten dan?

God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

1 Korinthe 14 vers 29 (HS)
En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen.

Efeze 4 vers 11 (HS)
En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 14:52

xsidd schreef:Mealbug,

Dit waren zaken die de eerste beginnende gemeenten betroffen, welke nog geen vast voedsel verdroegen, slechts moedermelk.
het waren als het ware de steigers van een huis.
inmiddels is het huis verder gevorderd, en zijn we allemaal geestelijke stenen van het geestelijke huis, waarin Hij het Hoofd is.
En het hoofd praat tot ons.

Zo zie ik het ongeveer.
De 2 profeten waar Johannes het over heeft zullen met zak bekleed profeteren tot de joden, nadat de genade bedeling ten einde is,de volheid (het totale aantal)heodenen is ingegaan, denk ik.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 15:12

Mealbug.

Begin citaat"Dit waren zaken die de eerste beginnende gemeenten betroffen, welke nog geen vast voedsel verdroegen, slechts moedermelk.
het waren als het ware de steigers van een huis.
inmiddels is het huis verder gevorderd, en zijn we allemaal geestelijke stenen van het geestelijke huis, waarin Hij het Hoofd is.
En het hoofd praat tot ons.

Zo zie ik het ongeveer.
De 2 profeten waar Johannes het over heeft zullen met zak bekleed profeteren tot de joden, nadat de genade bedeling ten einde is,de volheid (het totale aantal)heodenen is ingegaan, denk ik.Einde citaat.

Dat er qua gelovigen word gesproken, in termen, zoals baby, en volwassene, houd mijns inziens niet in, dat ook te koppelen, en door te voeren aan de gemeenten. Ik zie deze opdracht van Paulus, zoals hij de gemeente wil indelen, met naar wat ik weet, goedkeuring van de Heere.

Ik hoor vaker dat mensen zeggen, ja die tijd was vroeger, en nu niet meer. Maar, ik zie dat als een leugen, omdat er nu eigenlijk vooral 1 taak word gehanteerd, en dat is die van voorganger, of leraar.

En de andere taken, sneeuwen onder.. Of worden uit angst, of andere redenen geweerd. Ik denk nu aan de reformatorische tak van kerken...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 19:15

De profeten uit het OT waren mensen die de Heilige Geest kenden, en erdoor geinspireerd werden.
Deze Heilige Geest heeft Jezus nu ons allen beloofd, dus dan is er geen profeet meer nodig, toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 aug 2014 19:29

Misschien kun je beter eerst de vraag stellen: wat is een profeet?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 19:43

@Jvslooten

Een profeet of profetes is een medium tussen de geestelijke wereld, en materiele wereld..

Ook kenmerken profeten, of profetessen zich door een diep geestelijke inzicht mijns inziens.

@Mealbug

Begin citaat"De profeten uit het OT waren mensen die de Heilige Geest kenden, en erdoor geinspireerd werden.
Deze Heilige Geest heeft Jezus nu ons allen beloofd, dus dan is er geen profeet meer nodig, toch?"Einde citaat.

Klopt dat waren mensen die de Heilige Geest kenden. Maar om te concluderen, dat er geen profeet meer nodig is, omdat de Heilige Geest in iedereen is, vind ik onjuist. Als Paulus de gemeente liet zien, wat de bedoeling is in de gemeente, doet hij dat niet omdat ieder Gods Geest heeft. Ten eerste leraren, en daarna profeten.

En profetie is toch ook een gave van de Geest? Die Geest die alle kinderen van God hebben gekregen, maar die verschillend uitdeelt, aan wie Hij wil.

Romeinen 12 vers 5 t/m 8 (Herziene Statenvertaling)
5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.
6 En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7 hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;

8 hetzij wie bemoedigt, in het bemoedigen; wie uitdeelt, in oprechtheid; wie leiding geeft, met inzet; wie zich over anderen ontfermt, met blijmoedigheid.

1 Korinthe 12 vers 1 t/m 11 (Herziene Statenvertaling)
1 Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.
2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren.
3 Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.
4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.
8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;

10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

Terug naar “[Religie] - Open forum”