Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 15:58

Na de gelijkenis over het koninklijke bruiloftsmaal komt Jezus tot de volgende conclusie:

Matteüs 22:14 NBG'51
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Ergens anders in de Bijbel staat:

Openbaring 7:9
Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen stonden voor de troon en voor het Lam, bekleed met witte gewaden en met palmtakken in hun handen.

Zijn er maar weinig uitverkoren, weinigen die zalig worden? Johannes ziet juist een grote schare, die niemand tellen kon! Hoe zit dit precies?

Jbkb

Re: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren

Berichtdoor Jbkb » 01 aug 2014 16:38

Natuurlijk is er een grote schare in de hemel. Vergelijk je dit echter met de aardse wereldbevolking, dan is het maar een heel klein groepje. En dan zijn er dus vele wereldbewoners verloren gegaan/niet uitverkoren.
Dit zijn ook niet echt teksten die je kan vergelijken, want het gaat over verschillende situaties (hemel/aarde).

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 aug 2014 17:53

Zolang er mensen blijven zeggen dat je niet geroepen bent of je afraden om een getuige te zijn, óf om te evangeliseren zal het niet snel ervan komen om toch proberen mensen te bekeren. :roll:

Gewoon uit je comfortzone stappen en in actie komen.
Ik zeg niet dat ik hier goed in ben, maar ik probeer het wel :wink:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 aug 2014 21:46

Daar was al eens een hele discussie over. Hier is sprake van slecht vertaalwerk. Als dit er echt zou staan, zou de uitspraak van Jezus wel heel haaks staan op de gelijkenis die daarvoor verteld werd. Want dan is de inhoud juist andersom. Lees het nog maar eens goed door. De juiste vertaling is: Van de geroepenen zijn er velen (op het feest), van de uitverkorenen weinig. (Wie juist daar werd verwacht op grond van hun vrome leven, laten het afweten met allerlei smoesjes en uitvluchten).
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 aug 2014 22:00

jaapo schreef:Daar was al eens een hele discussie over. Hier is sprake van slecht vertaalwerk. Als dit er echt zou staan, zou de uitspraak van Jezus wel heel haaks staan op de gelijkenis die daarvoor verteld werd. Want dan is de inhoud juist andersom. Lees het nog maar eens goed door. De juiste vertaling is: Van de geroepenen zijn er velen (op het feest), van de uitverkorenen weinig. (Wie juist daar werd verwacht op grond van hun vrome leven, laten het afweten met allerlei smoesjes en uitvluchten).

Zo las ik het zelf ook wel :mrgreen:

Ik gaf meer reactie op Jbkb.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 02 aug 2014 16:31

Want alzo lief heeft God de wereld gehad,dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft,
opdat een ieder die in Hem gelooft,niet verderve,maar het eeuwig leven hebbe.

Als een mens toch verloren gaat,dan ligt dat beslist niet aan God,onze Schepper,maar
aan die mens zelf.Want God heeft er van Zijn kant alles,maar dan ook alles aangedaan
om de verloren mensen te redden,maar als ze zelf echt niet willen,dan is het hun eigen schuld.
Soms begrijp ik niet,dat mensen zo gemakkelik nee zeggen tegen Jezus.
Dit is het stomste wat een mens ooit kan doen.
Verschrikkelijk,want de Schepper aller dingen heeft de mens niet geschapen voor de hel.
Mischien,dat iemand denkt wat heeft dit met boven staande tekst te maken.
Ik ben er vanoverteugd,dat iemand die Christus aanneemt als zijn of haar Enige Redder,die is zeker uitverkoren.
Immers niemand zal ze uit Gods hand roven.
En geroepen,zijn dat niet de mensen,die het wel weten,dat alleen Jezus red,maar ze willen niet.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 02 aug 2014 16:39

@Spreeuw

Je pakt twee uitersten en waarheden, in 1 zin samen, hoe het kan dat weinige in zullen gaan, terwijl er wel een grote schare is?

Jezus zegt, de velden zijn wit om te oogsten, en er zijn weinig arbeiders.

Ik probeer het een beetje in balans te brengen.

Zegen.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 02 aug 2014 18:21

Spreeuw.

Ik hou me vast aan die grote schare.
Want wat een Heerrlijke dag,zal,dat zijn als Onze Redder Jezus Christus zal wederkomen.
Ik zie het soms voor me: overal Mensen die van Jezus zijn,allemaal met Hem in de lucht.
Wat een dag zal dat zijn,en ook denk ik aan de graven van hen die van Jezus zijn,
Geweldig toch.
Wat een Uitzicht.
Dan denk nog even aan mijn vorige mail,een mens moet toch wel heel stom zijn,om nee tegen Jezus te blijven zeggen.
Vele gebeden zijn verhoord,1 niet.
Een jong familielid,was heel ernstig ziek,verschillende keren,mondeling en ,via de post heb ik ze op Jezus moge wijzen.
En veel voor haar gebeden.
Maar haar antwoord was en bleef,ik zie het dan zelf wel.
En ik heb hier nog altijd niet gemakkelijk mee.
Maar Abraham sprak het al,Zou er bij de Rechter der ganse aarde geen recht zijn.
Ja ,daar twijfel ik niet aan,God is de Rechtvaardigste Rechter van ons heelal.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 02 aug 2014 20:04

Spreeuw schreef:Zijn er maar weinig uitverkoren, weinigen die zalig worden? Johannes ziet juist een grote schare, die niemand tellen kon! Hoe zit dit precies?
Misschien was het 'niemand die tellen kon'? Het blijkt vandaag nog steeds van toepassing te zijn, dit kan je vrij eenvoudig testen, volgende optelsom

1000 + 10 + 1000 + 20 + 1000 + 60 + 1000 + 10 = ?

Vraag in je omgeving om dit hardop op te tellen, je zal versteld staan.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 20:32

tandem schreef: 1000 + 10 + 1000 + 20 + 1000 + 60 + 1000 + 10 = ?

4100

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 20:39

xsidd schreef:@Spreeuw

Je pakt twee uitersten en waarheden, in 1 zin samen, hoe het kan dat weinige in zullen gaan, terwijl er wel een grote schare is?

Jezus zegt, de velden zijn wit om te oogsten, en er zijn weinig arbeiders.

Ik probeer het een beetje in balans te brengen.

Zegen.

Prima, dat zou ik ook doen. Tja, hoeveel mensen leven hier op aarde en hoeveel hebben geleefd? Triljarden, denk ik? Hoeveel hiervan zijn uitverkoren? Ik weet het niet, relatief gezien weinig, maar omdat er triljarden hebben geleefd, is dat toch nog een grote schare! Zo vat ik deze teksten op.

Ja, inderdaad, de velden zijn wit om te oogsten.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 aug 2014 20:47

xsidd schreef:Jezus zegt, de velden zijn wit om te oogsten, en er zijn weinig arbeiders.

Dat komt omdat wij christenen (ja ik ook) ons soms schamen voor het evangelie.
Stel dat je op straat loopt en iemand vloekt, grote kans dat wij niets zeggen.
Of dat we niet zomaar op iemand afstappen om over Jezus te vertellen.
Dan kunnen mensen wel negatief reageren, maar je hebt het in ieder geval gezegd.

Zouden we meer moeten doen.

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 02 aug 2014 20:59

Spreeuw schreef:4100

Correct, vraag het eens in je omgevng, zie dan

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 21:03

tandem schreef:Correct, vraag het eens in je omgevng, zie dan

Is dat zo moeilijk dan?

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 02 aug 2014 21:10

Anoniem_89 schreef:Dat komt omdat wij christenen (ja ik ook) ons soms schamen voor het evangelie. Stel dat je op straat loopt en iemand vloekt, grote kans dat wij niets zeggen. Of dat we niet zomaar op iemand afstappen om over Jezus te vertellen. Dan kunnen mensen wel negatief reageren, maar je hebt het in ieder geval gezegd. Zouden we meer moeten doen.

Waar Jezus naar verwijst is het feit dat we allen wel weten waar het probleem zich situeert maar dat weinigen bereid zijn hier ook verantwoordelijkheid in te nemen. En dat is een verwijzing naar het het grote 'Ja, maar' verhaal, het weegt als een psychische blokkade dat zich uit in allerhande rationaliseringen en het aanduiden van schuldigen voor de situatie waarin de mensheid zich bevindt. 'Wie zonder zonde is werpe de eerste steen' kan begrepen worden binnen dezelfde context, net zoals 'heb je vijand lief'. We hebben angst om onze zekerheden op te geven, net hierdoor blijft de oogst zeer karig. Jezus riep in een woestijn waar mensen als zandkorrels zijn, strijdend om een stukje strand en zichzelf hierdoor verblindend, alsmaar strijd waardoor we letterlijk blind blijven voor al het moois dat God ons schenkt. Het ligt er, gratis voor wie de vrucht proeven wil, niet voor wie zich wil blijven verschuilen achter een mistgordijn dat elk waarachtig geloof ondermijnt en schaadt.
Laatst gewijzigd door tandem op 02 aug 2014 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”