De man is het hoofd van zijn vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 16:33

Eerder opende ik dit topic over de huisvrouw: viewtopic.php?f=2&t=27850

In sommige gezinnen (de meeste niet) is de man de huisman, terwijl de vrouw werkt (voor het inkomen zorgt). De huisman is dan degene die voor het gezin zorgt en het huishouden doet. Ook komt het wel voor dat de man voor enkele dagen per week huisman is, terwijl de vrouw de andere dagen van de week huisvrouw is.

In christelijke gemeenschappen wordt vaak gezegd dat de man het hoofd van het gezin is. Het wordt gebaseerd op Efeziërs 5:22-24.

Efeziërs 5:22-24
22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, 23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. 24 Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles. Uit: NBG-vertaling 1951


In hoeverre geldt dit? De vrouw wordt opgeroepen de man onderdanig te zijn als aan de Here. De man is immers het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van Zijn gemeente. Hoeveel zeggenschap heeft de man en in hoeverre kan de vrouw onderdanig zijn aan haar man?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor xsidd » 31 jul 2014 17:24

@Spreeuw

Als een man, een goede man voor zijn vrouw is, onderwerpt een vrouw zich vanzelf. Hoe staat het er? Mannen, heb uw vrouwen lief, zoals Christus de gemeente lief heeft.

Het is toch niet erg, om je als vrouw te onderwerpen, aan een man die sterk is? En voor je opkomt? Je beschermd en je lief heeft? Die je als vrouw in ere houd? Dan voel je, je als vrouw toch beschermt, en veilig?

En om op je vraag in te gaan.

De grens ligt denk ik waar God in het geding komt. Als je man je iets opdraagt, en je weet dat God het niet goed vind, heb je een reden om niet te luisteren naar je man.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Arco » 31 jul 2014 18:02

Het hoofd zijn staat niet gelijk aan de baas zijn. Dat wordt vaak vergeten. Staat er niet geschreven dat de vrouw tegenover Adam is geplaatst? Tegenover, niet achter hem, niet voor hem, niet naast hem.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor xsidd » 31 jul 2014 18:18

@Arco

Ik leid niet uit de woorden af ; dat tegenover hem, ook betekent ,dat ze daardoor in dezelfde positie staat als de man.

Ze is gemaakt tot hulp van de man. En de man heeft ook de hoofdverantwoordelijk over het gezin.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Arco » 31 jul 2014 18:24

In Gen. 2:20 staat het woord כְּנֶגְדֹּֽו, dit betekend: tegenover hem
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor xsidd » 31 jul 2014 19:01

@Arco

Ja dat weet ik :) Maar dat is toch letterlijk bedoeld? Dat Eva tegenover Adam stond? Je gaat toch niet naast elkaar, of achter elkaar staan, als je communiceert?

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor dingo » 31 jul 2014 20:07

Ach als de man het hoofd van de vrouw is dan is de vrouw de nek en bepaald zo of er ja of nee gezegd wordt.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Anoniem_89

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 20:12

whatever, of je beslist alles zelf als man zijnde of je doet alles samen, maar als ik dat eerste zou doen is mijn vrouw bij me weg :lol:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2014 20:51

Persoonlijk vind ik dat hele idee vreselijk. Juist omdat het ook zo misbruikt wordt. Patriarchischer wordt het haast niet.

Mijn vrouw kan haar eigen hoofd prima gebruiken en kan prima zelf beslissingen nemen. We zorgen voor elkaar, helpen elkaar en komen voor elkaar op als de ander een slechte dag heeft. Dat heeft niets met hoofd zijn te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 20:55

Mortlach schreef:Persoonlijk vind ik dat hele idee vreselijk. Juist omdat het ook zo misbruikt wordt. Patriarchischer wordt het haast niet.

Mijn vrouw kan haar eigen hoofd prima gebruiken en kan prima zelf beslissingen nemen. We zorgen voor elkaar, helpen elkaar en komen voor elkaar op als de ander een slechte dag heeft. Dat heeft niets met hoofd zijn te maken.


zo is het Mortlach. =D>

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor vanellus » 31 jul 2014 21:31

Mijn man is met mij getrouwd omdat ik tegen hem opgewassen ben. Hij vraagt mij net zo vaak om advies als ik hem. We vinden het heel belangrijk om het eens te zijn, wanneer mijn man ergens principieel tegen zou zijn, dan zou ik hem tegemoet komen. Maar hij mij ook. En dan begrijp ik dat van die kapiteins op een schip wel, maar ik kan het niet anders en hij ook niet. Want als ik de hele dag gedwee "ja man" zou zeggen en verder alleen over de gordijnen en het dressoir van de overbuurvrouw zou klessebessen, dan waren we verder van huis. Ik chargeer een beetje, maar je snapt me hopelijk.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor naamloos » 01 aug 2014 00:26

xsidd schreef:Als een man, een goede man voor zijn vrouw is, onderwerpt een vrouw zich vanzelf. Hoe staat het er? Mannen, heb uw vrouwen lief, zoals Christus de gemeente lief heeft.

Het is toch niet erg, om je als vrouw te onderwerpen, aan een man die sterk is? En voor je opkomt? Je beschermd en je lief heeft? Die je als vrouw in ere houd? Dan voel je, je als vrouw toch beschermt, en veilig?
Ja duh-hu, wijs me zo'n man eens aan :!: :!: :!: Trouwens, er staat: Wees elkaar onderdanig in de vreze Gods.
Als ik de statistieken moet geloven heb ik in t'geheel geen reden om welke man dan ook te vertrouwen.
Dus ik zal mn veiligheid never en nooit bij een man (mens) zoeken.
En ik vind het wél erg om me te onderwerpen aan een man, dat voelt alsof je minder bent.
En al is ie nog zo lief, ik vind het afstotend om me als een klein kind door een man te laten overheersen. (dat heersen is trouwens de vloek na de zondeval)
Ik geloof ook absoluut niet in een hiërarchie tussen mannen en vrouwen, net zo min als die er is in de drie-eenheid.
Ik voel me alleen veilig bij God :!: :!: :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Boerin » 01 aug 2014 02:36

xsidd schreef:@Spreeuw

Als een man, een goede man voor zijn vrouw is, onderwerpt een vrouw zich vanzelf. Hoe staat het er? Mannen, heb uw vrouwen lief, zoals Christus de gemeente lief heeft.

Het is toch niet erg, om je als vrouw te onderwerpen, aan een man die sterk is? En voor je opkomt? Je beschermd en je lief heeft? Die je als vrouw in ere houd? Dan voel je, je als vrouw toch beschermt, en veilig?

En om op je vraag in te gaan.

De grens ligt denk ik waar God in het geding komt. Als je man je iets opdraagt, en je weet dat God het niet goed vind, heb je een reden om niet te luisteren naar je man.

Dat werkt alleen met een niet-dominante kerel die z'n leven overgeeft aan Jezus. Ze bestaan wel. Castellanos had er eens een preek over, hij was altijd dominant en hij zei tegen z'n vrouw: 'Strijk m'n pak, zet koffie' en ze vertikte het, ze deed niks. Dus hij klagen bij God en Die zei dat ie wat minder dominant moest wezen. Dat stukkie van je overgeven voor haar zoals Christus voor de gemeente vergeten ze nogal eens.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

maaarten

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor maaarten » 01 aug 2014 09:25

Spreeuw schreef:In hoeverre geldt dit? De vrouw wordt opgeroepen de man onderdanig te zijn als aan de Here. De man is immers het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van Zijn gemeente. Hoeveel zeggenschap heeft de man en in hoeverre kan de vrouw onderdanig zijn aan haar man?


Ik zou niet weten waarom het niet meer zou gelden, mits hij maar niet gebruikt wordt om vrouwen te onderdrukken of om alle vervelende huishoudelijke klusjes op je vrouw af te schuiven.

Overigens, zomaar een gedachte: ik denk dat het tot op een zekere hoogte behoorlijk vanzelf gebeurt. Als ik kijk naar relaties/huwelijken om me heen, ook bij seculiere mensen met heel geemancipeerde ideeen, dan is het over het algemeen toch echt de man die het meeste initiatief neemt, die bij moeilijke beslissingen uiteindelijk de knoop doorhakt en is het over het algemeen de vrouw die minder gaat werken als ze kinderen krijgen etc.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Boaz » 01 aug 2014 09:49

De man is het hoofd in de zin van voorgaan in het goede, niet in de zin van de lakens uitdelen maar op een dienende manier leiding geven en het goede zoeken voor de ander.

Als een man leiding geeft zoals Jezus het hoofd is van de gemeente, zal geen vrouw daar moeite mee hebben.
Ze weet dan dat ze veilig is, haar man heeft haar geluk voor ogen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten