De man is het hoofd van zijn vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor schelpje3 » 01 aug 2014 22:23

vanellus schreef:
Klein onderhoud aan de auto doe ik meestal. Ik rijd ook het meeste. Dat vinden veel mensen gek. Mijn man bakt veel lekkerder taarten.

Wat goed =D> Zo technisch ben ik helaas niet, maar ik kan wel klussen.
Verven, behangen, kleine verbouwinkjes, kleine reparaties, dat gaat me allemaal wel goed af.
En jammer genoeg kan mijn man geen taarten bakken. En dat is maar goed ook, want als je boven de 50 bent, moet je op de lijn gaan letten heb ik gemerkt. 8-[

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor naamloos » 02 aug 2014 00:36

Boerin schreef:Als iemand de baas gaat uithangen en de ander domineren is ook onrechtvaardig. Als zelfs de Heer dat niet doet kan dat niet met de tekst bedoeld worden. Vrouwen kunnen er ook wat van trouwens, dat vind ik nog erger dan andersom.
Als mensen die tekst gewoon gebruiken om lekker hun eigen zin te doen krijg je overheersing.
Ik vind het allebei even erg. Geen idee waarom het voor de één erger zou zijn dan voor de ander.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Ruth2 » 02 aug 2014 05:21

Jij geluk, wij moeten levenslang letten op de lijn :P

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor JeeWee » 02 aug 2014 08:21

Waar gaat dit topic nu nog over?
Of mannen dingen beter kunnen dan vrouwen? Of andersom?
Da's logisch. De bouw van vrouwen is anders, de hersenen zijn anders, maar DE vrouw bestaat niet en evenmin DE man.

In dit topic lijkt het met te gaan over de Bijbel die zegt dat de man het hoofd is van de vrouw en dat de vrouw haar man dient te gehoorzamen...
We zijn wat flexibeler met de Bijbel omgegaan en plaatsen die in het licht van de 21e eeuw...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor mona » 02 aug 2014 10:11

Ja, de man is het hoofd van zijn vrouw, als afspiegeling hoe Christus het Hoofd is van Zijn gemeente, die Hij door Zijn bloed gered heeft. Efeze 5 vers 23: want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam.

Als je dat tot je door laat dringen, dan heeft de man een hele verantwoording naar zijn vrouw toe!
En dan heeft de vrouw een geweldig leven, want als haar man op Christus lijkt, dan kan ze het niet anders dan goed hebben.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor mohamed » 02 aug 2014 10:54

Ik heb al genoeg posts van christelijke vrouwen gelezen om zeker te weten dat de man niet altijd het hoofd van zijn vrouw is. Immers, de vrouw kiest simpelweg wel hoofd zij het liefst naar luistert, zodat ze haar taak niet verzaakt maar stiekem wel de baas kan spelen.

maaarten

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor maaarten » 03 aug 2014 14:11

Mortlach schreef:Echt waar? Bij patriarchie denk ik aan alles verplicht roze voor meisjes (want dan kunnen ze gedwee prinsesje spelen in plaats van in bomen klimmen)

Ik denk aan kennissen wiens zoontje in het geheim op ballet moet omdat de vader dat niet zou toestaan.

Ik denk aan mijn stiefdochter die nauwelijks wordt geholpen met haar moeite met rekenen, want meisjes hoeven toch geen wiskunde te kennen later. En ze ziet er zo schattig uit, echt, die redt zich wel later... :-&

Ik denk aan de automonteur die tegen mij praat als het over de auto gaat en niet tegen mijn vrouw. Het is haar auto en ik kan niet eens rijden.

Ik denk aan al die jongens en meisjes die voor het eerst seks hebben. De jongen is een held, de meid een hoer.

Ik denk aan alle meiden die spelletjes online spelen met de microfoon uit, omdat de bak ellende die ze over zich heen krijgen (inclusief verkrachtingsbedreigingen) anders niet te overzien is.

En je wilt daar meer van hebben? Echt waar?


Nou, dat is niet direct waar ik aan dacht bij het woord 'patriarchaal'. Ik zie ook niet in hoe een patriarchale samenleving noodzakelijk in dat soort zaken ontaardt.

Ik denk dat je zelf ook wel weet dat orthodoxe christenen die patriarchaal zijn in de zin van geen vrouwen in het ambt en mannen zijn het hoofd van het gezin en dergelijke standpunt, net zo goed als jij tegen verkrachtingsbedreigingen voor gamende vrouwen zijn en dat jongens die (buiten het huwelijk) voor het eerst seks hebben net zomin als held onthaald worden als meisjes die dat doen.......

Verder vind ik het over het algemeen wel fijn dat mannen mannelijk zijn en dat vrouwen vrouwelijk zijn, maar ik ben mij er ook van bewust dat heel veel gedrag wat daarmee geassocieerd wordt cultureel bepaald is en dat we daar dus het beste ontspannen mee om kunnen gaan en oog hebben voor individuele verschillen.

Anoniem_89

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 aug 2014 17:02

schelpje3 schreef: En dat is maar goed ook, want als je boven de 50 bent, moet je op de lijn gaan letten heb ik gemerkt. 8-[


En ik maar denken dat Schelp zo'n 30-40 jaar was :schaterlach:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2014 17:44

maaarten schreef:Nou, dat is niet direct waar ik aan dacht bij het woord 'patriarchaal'. Ik zie ook niet in hoe een patriarchale samenleving noodzakelijk in dat soort zaken ontaardt.


Omdat het een waardeoordeel institutionaliseert over mannen en vrouwen. De domste man is dan nog altijd beter/meer waard dan de slimste vrouw. Immers, de man - hoe dom, egoistisch en incompetent ook - is het hoofd en niet de competente, slimme vrouw.

En dan krijg je dus vanzelf 'mannenzaken' en 'vrouwenzaken' en dus ook mensen die hun zoontjes verbieden zich in te laten met vrouwenzaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor maaarten » 03 aug 2014 21:30

Mortlach schreef:Omdat het een waardeoordeel institutionaliseert over mannen en vrouwen. De domste man is dan nog altijd beter/meer waard dan de slimste vrouw. Immers, de man - hoe dom, egoistisch en incompetent ook - is het hoofd en niet de competente, slimme vrouw.

En dan krijg je dus vanzelf 'mannenzaken' en 'vrouwenzaken' en dus ook mensen die hun zoontjes verbieden zich in te laten met vrouwenzaken.


Wat mij betreft is een verschillende rol voor mannen en vrouwen in gezin, kerk en samenleving niet noodzakelijk een waardeoordeel. Als iemand een bepaald gezag en een bepaalde verantwoordelijkheid ergens voor heeft, betekent dat voor mij niet dat diegene superieur is aan degene die zich aan dat gezag moet onderwerpen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2014 22:18

maaarten schreef:Wat mij betreft is een verschillende rol voor mannen en vrouwen in gezin, kerk en samenleving niet noodzakelijk een waardeoordeel. Als iemand een bepaald gezag en een bepaalde verantwoordelijkheid ergens voor heeft, betekent dat voor mij niet dat diegene superieur is aan degene die zich aan dat gezag moet onderwerpen.


Dat kan. Dan begrijp ik blijkbaar niet wat jij met 'superieur', 'gezag' en 'onderwerpen' bedoelt. Niet hetzelfde als wat ik ermee bedoel in ieder geval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 12:22

Dat blijkt.

Ik heb op het werk een hoofd die boven mij staat. Maar ik krijg op allerlei gebieden de vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Dat de man het hoofd van de vrouw is wil dus ook totaal niet zeggen dat ze geen beslissingen mag nemen. Het wil ook niet zeggen dat de man meer is dan de vrouw. Alleen dat er een bepaalde taakverdeling is. En Jezus die ons hoofd is kwam om te dienen... Een mooi voorbeeld. Zo moet de man ook de vrouw dienen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2014 15:32

Marnix schreef:Dat blijkt.

Ik heb op het werk een hoofd die boven mij staat. Maar ik krijg op allerlei gebieden de vrijheid om zelf beslissingen te nemen.


Totdat dat hoofd zegt dat het op een bepaalde manier moet. Heb jij dan nog steeds de vrijheid zelf een andere beslissing te nemen?

Dat de man het hoofd van de vrouw is wil dus ook totaal niet zeggen dat ze geen beslissingen mag nemen.


Natuurlijk mag ze beslissingen nemen, totdat de man iets anders zegt, dan mag het ineens niet meer.

Het wil ook niet zeggen dat de man meer is dan de vrouw. Alleen dat er een bepaalde taakverdeling is. En Jezus die ons hoofd is kwam om te dienen... Een mooi voorbeeld. Zo moet de man ook de vrouw dienen.


In een ideale situatie is de situatie ideaal. Dat zegt verder weinig over de praktijk.

Goed, ik denk dat er een verwarring bestaat over wat 'beter' betekent. Ik heb het niet over moreel beter. Jij kunt best moreel beter zijn dan jouw hoofd op je werk. Maar als jouw hoofd een beslissing neemt, zal je je daar toch aan moeten houden, zelfs als je weet dat het een slechte beslissing is ingegeven door de drankzucht van dat hoofd. (in het ergste geval moet je je dan naar ZIJN hoofd stappen, maar daarmee verleg je het probleem alleen maar).

Goed, praktijkgevalletje: de man zou de vrouw moeten dienen, maar doet dat niet. Of denkt dat hij dient, maar doet dat niet. Controlefreaks denken vaak oprecht dat ze het goede doen voor iedereen. En als je dan nog eens behept bent met een dijk van een ego, dan laat je je door je vrouw natuurlijk niks vertellen. Jij bent immers het hoofd. Dan ben je als vrouw mooi het haasje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 10:12

Totdat dat hoofd zegt dat het op een bepaalde manier moet. Heb jij dan nog steeds de vrijheid zelf een andere beslissing te nemen?


Nee. Als mijn baas zegt: We doen het zus en zo... dan gebeurt het zus en zo. Iemand moet uiteindelijk de knoop doorhakken. Maar als je een goede baas hebt is dat niet zo'n probleem.

In een ideale situatie is de situatie ideaal. Dat zegt verder weinig over de praktijk.

Goed, ik denk dat er een verwarring bestaat over wat 'beter' betekent. Ik heb het niet over moreel beter. Jij kunt best moreel beter zijn dan jouw hoofd op je werk. Maar als jouw hoofd een beslissing neemt, zal je je daar toch aan moeten houden, zelfs als je weet dat het een slechte beslissing is ingegeven door de drankzucht van dat hoofd. (in het ergste geval moet je je dan naar ZIJN hoofd stappen, maar daarmee verleg je het probleem alleen maar).

Goed, praktijkgevalletje: de man zou de vrouw moeten dienen, maar doet dat niet. Of denkt dat hij dient, maar doet dat niet. Controlefreaks denken vaak oprecht dat ze het goede doen voor iedereen. En als je dan nog eens behept bent met een dijk van een ego, dan laat je je door je vrouw natuurlijk niks vertellen. Jij bent immers het hoofd. Dan ben je als vrouw mooi het haasje.


Dat zegt de Bijbel dus niet. Die zegt dat het hoofd naar het voorbeeld van Christus hoofd moet zijn, op een goede manier, op een dienende manier en niet op een overheersende manier. Als mensen dan misbruik maken van een positie is dat niet Bijbels. De uitgangspositie van die verhouding is liefde (mannen heb uw vrouw lief zoals Christus de gemeente liefheeft) en als die uitgangspositie niet klopt, klopt de rest ook niet. En is het fundament om naar de ander te luisteren ook weg. Als een man met verkeerde motieven je iets verkeerds wil laten doen en zich beroept op zijn positie hoef je als vrouw daar geen gehoor aan te geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De man is het hoofd van zijn vrouw

Berichtdoor Boerin » 05 aug 2014 10:41

Marnix schreef:
Dat zegt de Bijbel dus niet. Die zegt dat het hoofd naar het voorbeeld van Christus hoofd moet zijn, op een goede manier, op een dienende manier en niet op een overheersende manier. Als mensen dan misbruik maken van een positie is dat niet Bijbels. De uitgangspositie van die verhouding is liefde (mannen heb uw vrouw lief zoals Christus de gemeente liefheeft) en als die uitgangspositie niet klopt, klopt de rest ook niet. En is het fundament om naar de ander te luisteren ook weg. Als een man met verkeerde motieven je iets verkeerds wil laten doen en zich beroept op zijn positie hoef je als vrouw daar geen gehoor aan te geven.

Als een man zijn vrouw iets opdraagt wat tegen Gods Woord ingaat moet ze niet gehoorzamen, zoals een man die eiste dat z'n christelijke vrouw een abortus liet ondergaan. Die vrouw van 'Me? Obey him?' zei dat een gelovige vrouw niet naar een kerk moest gaan als haar ongelovige man dat niet toestond. Dat slaat natuurlijk nergens op, verzuimt uw onderlinge samenkomsten niet. Zij had lekker kletsen, ze was zelf getrouwd met een voorganger.
http://www.amazon.com/Obey-Him-Elizabet ... 0873985524
Vroeger m'n favoriete boek, als je het verhaal eronder leest heeft Mortlach een groot punt.
Een mooi voorbeeld van hoe het wel moet vind ik die familie van Corrie ten Boom. Heb bijna al haar boeken gelezen en dan zie je ook hoe het bij hen thuis was. Haar vader was het hoofd, zonder twijfel, maar geen autoritaire.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten