Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor rotterdam » 30 jul 2014 18:24

Spreeuw schreef:
Wat ik me afvraag: kun je christen zijn als je de drie-eenheid van God ontkent, niet in de hel gelooft, de goddelijkheid van Jezus Christus afwijst en de onsterfelijkheid van de ziel tegenspreekt?


Ze staan elke zaterdag met een soort omgebouwd steekwagentje bij ons op de markt in Rotterdam.
Op het steekwagentje is een folderstandaard gelast met opgevouwen a4-tjes in 10 talen.

Boven op het wagentje een groot bord "WAT DE BIJBEL ECHT LEERT".
Dan haak ik af - de wijsheid in pacht - de rest begrijpt het niet".
Het zijn samen met de mormonen de randverschijnselen van het christendom.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 19:10

rotterdam schreef: Ze staan elke zaterdag met een soort omgebouwd steekwagentje bij ons op de markt in Rotterdam.
Op het steekwagentje is een folderstandaard gelast met opgevouwen a4-tjes in 10 talen.

Boven op het wagentje een groot bord "WAT DE BIJBEL ECHT LEERT".
Dan haak ik af - de wijsheid in pacht - de rest begrijpt het niet".
Het zijn samen met de mormonen de randverschijnselen van het christendom.


Ze zijn natuurlijk al meerdere keren door de mand gevallen doordat hun voorspellingen m.b.t. het einde van de wereld niet uitkwamen. Dat doet m.i. ernstig afbreuk aan de geloofwaardigheid van de Jehovah's Getuigen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 16:54

Anoniem_89 schreef:Ik had geen bijbel bij me anders had ik kunnen vergelijken wat er in die van hun stond.
Ik rakelde maar wat teksten op.

Ze geloven inderdaad niet dat Jezus goddelijk is.

Ik heb Matheus 28:19 aangedragen;
Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde...

Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien..

Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij.. (Jezus)

Johannes 3:16



Ik heb erbij gezegd dat alleen wanneer men Jezus aanneemt dat men dan behouden is en daarom Jezus als God beschouwd moet worden, maar dat geloofden ze dus niet.


Waren die teksten niet overtuigend voor de Jehovah's Getuigen?

Anoniem_89

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 17:00

Spreeuw schreef:Waren die teksten niet overtuigend voor de Jehovah's Getuigen?


Ik denk zelf dat ze zichzelf niet opleiden maar een beetje elkaar hersenspoelen.
Van 'wij hebben gelijk'.

emeth

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor emeth » 12 aug 2014 10:46

rotterdam schreef:
Ze staan elke zaterdag met een soort omgebouwd steekwagentje bij ons op de markt in Rotterdam.
Op het steekwagentje is een folderstandaard gelast met opgevouwen a4-tjes in 10 talen.

Boven op het wagentje een groot bord "WAT DE BIJBEL ECHT LEERT".
Dan haak ik af - de wijsheid in pacht - de rest begrijpt het niet".
Het zijn samen met de mormonen de randverschijnselen van het christendom.


Je moet zo'n karretje eens van wat dichterbij bekijken. Behalve de a-4tjes waar je over spreekt herbergt het ook tijdschriften en belangrijker een boekje getiteld "Wat leert de bijbel echt"

Alles wat op de karretjes ligt mag je gratis en vrijblijvend, zonder adders onder t gras, meenemen. Dus wie eens precies wil weten wat de getuigen van Jehovah nu precies geloven is dit de kans. Het boekje wordt wereldwijd verspreid in meer dan 200 talen en wordt ondermeer gebruikt bij het geven van gratis bijbelcursussen.

Het boekje is ook gratis als PDF te downloaden via http://download.jw.org/files/media_books/53/bh_O.pdf


Ook de Nieuwe Wereldvertaling (hun vertaling van de bijbel) kun je daar gratis downloaden (misschien handig als je vertalingen wilt vergelijken) alsmede tientallen andere boeken, tijdschriften, video's, hoorspelen, muziek etc etc.

http://www.jw.org/nl

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2014 11:38

Het begin van het boekje, klopt al niet. God maakt deze aarde niet nieuw, er komt een nieuwe Hemel en een nieuwe aarde.
Dit zijn vreemde beloftes, dat blinden opeens zouden kunnen zien.
Men gaat nogal creatief om met de Bijbel, op deze manier.
En over Bijbel gesproken, waarom gebruiken de schrijvers een kleine letter en geen hoofdletter zoals dat betamelijk is?

emeth

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor emeth » 12 aug 2014 12:02

schelpje3 schreef:Het begin van het boekje, klopt al niet. God maakt deze aarde niet nieuw, er komt een nieuwe Hemel en een nieuwe aarde.
Dit zijn vreemde beloftes, dat blinden opeens zouden kunnen zien.
Men gaat nogal creatief om met de Bijbel, op deze manier.
En over Bijbel gesproken, waarom gebruiken de schrijvers een kleine letter en geen hoofdletter zoals dat betamelijk is?


Wat er staat over een nieuwe aarde en blinden die weer kunnen zien etc etc is rechtstreeks terug te vinden in de bijbel (de teksten staan erbij) . Daarom is dat boekje ook getiteld 'Wat leert de bijbel echt?'

Het woord bijbel is afgeleid van het griekse woord biblia. Er is geen reden (behalve bijgelovige eerbied) om het met een hoofdletter te schrijven.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mannetje1977 » 12 aug 2014 15:57

emeth schreef:Het woord bijbel is afgeleid van het griekse woord biblia. Er is geen reden (behalve bijgelovige eerbied) om het met een hoofdletter te schrijven.


Volgens de Nederlandse taalregels wordt het met een hoofdletter geschreven. Er is dus wel een reden om het met hoofdletter te schrijven:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/bijbel-bijbel
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

emeth

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor emeth » 12 aug 2014 16:35

mannetje1977 schreef:
Volgens de Nederlandse taalregels wordt het met een hoofdletter geschreven. Er is dus wel een reden om het met hoofdletter te schrijven:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/bijbel-bijbel



Ook hier zijn weer uitzonderingen op. Ikzelf vind het helemaal niet belangrijk. Verder noemen de getuigen de bijbel de 'Heilige Schrift' wat ze in hun publicaties altijd met hoofdletters schrijven.

Ook zag ik net op de hoofdpagina van hun website JW.ORG het woord bijbel steeds met een hoofdletter.

Mocht iemand echt om een antwoord verlegen zitten dan kan men natuurlijk altijd even bellen naar ze. Het landelijk bestuurscentrum zit in Emmen ;-)

Maar waar het hier om gaat is geen hoofd of kleine letters, dat zijn m.i futiliteiten die afleiden van waar het eigenlijk om gaat.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mealybug » 12 aug 2014 17:07

schelpje3 schreef:Het begin van het boekje, klopt al niet. God maakt deze aarde niet nieuw, er komt een nieuwe Hemel en een nieuwe aarde.
Dit zijn vreemde beloftes, dat blinden opeens zouden kunnen zien.
Men gaat nogal creatief om met de Bijbel, op deze manier.
En over Bijbel gesproken, waarom gebruiken de schrijvers een kleine letter en geen hoofdletter zoals dat betamelijk is?

Waarom schrijf jij hemel met een hoofdletter en aarde niet?
De Bijbel schrijf je met een grote letter, maar een bijbel met kleine letter, volgens mij.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mannetje1977 » 12 aug 2014 19:28

emeth schreef:Mocht iemand echt om een antwoord verlegen zitten dan kan men natuurlijk altijd even bellen naar ze. Het landelijk bestuurscentrum zit in Emmen ;-)


Ik ken de Getuigen van dichtbij en weet daarom genoeg om te weten dat ik niet naar Emmen zal bellen, omdat ik a) niet om antwoorden verlegen zit b) hun Bijbelvisie niet deel c) zij vinden dat ze geen omgang met mij moeten hebben
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Optimatus » 12 aug 2014 20:28

Welkom in de vrije wereld. Ik hoop dat je van JG's verder geen last meer zult hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 aug 2014 21:14

mannetje1977 schreef:Ik ken de Getuigen van dichtbij en weet daarom genoeg om te weten dat ik niet naar Emmen zal bellen, omdat ik a) niet om antwoorden verlegen zit b) hun Bijbelvisie niet deel c) zij vinden dat ze geen omgang met mij moeten hebben


Tegen mij zei een jehova laatst dat zijn zoon er niet voor koos om jehova getuige te zijn.
Volgens hem had hij wel gewoon contact met elkaar.
Ik zei dat ik dacht dat het niet mocht, maar hij zei tegen mij dat dit wel gewoon kan.

Weet jij dat?

emeth

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor emeth » 12 aug 2014 21:34

Anoniem_89 schreef:
Tegen mij zei een jehova laatst dat zijn zoon er niet voor koos om jehova getuige te zijn.
Volgens hem had hij wel gewoon contact met elkaar.
Ik zei dat ik dacht dat het niet mocht, maar hij zei tegen mij dat dit wel gewoon kan.

Weet jij dat?


Mensen die worden uitgesloten beperkt men het contact mee (bij familiebanden blijft altijd een noodzakelijke vorm van contact gehandhaafd en in het geval van huwelijkspartners verandert er helemaal niets).

Jehovah's getuigen kennen de verstandsdoop. Dat betekent dat ze pas op latere leeftijd de beslissing nemen om zich te laten dopen en toetreden tot het geloof.

bij iemand die zich niet heeft laten dopen als een van Jehovahs getuigen heeft het ook geen consequenties als hij besluit dat het niet iets voor hem is. Iemand die nooit is toegetreden kan ook niet worden uitgesloten. Dat zal het geval zijn met de zoon van de man die jij noemt.

mohamed

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mohamed » 13 aug 2014 00:07

schelpje3 schreef:Het begin van het boekje, klopt al niet. God maakt deze aarde niet nieuw, er komt een nieuwe Hemel en een nieuwe aarde.

'Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’ – Ik hoorde zeggen: ‘Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.’ – ' (Op 21,5)
schelpje3 schreef:Dit zijn vreemde beloftes, dat blinden opeens zouden kunnen zien.

'...blinden zullen met eigen ogen zien, bevrijd van duisternis en donkerheid.' (Jes 29,18)
schelpje3 schreef:Men gaat nogal creatief om met de Bijbel, op deze manier.
En over Bijbel gesproken, waarom gebruiken de schrijvers een kleine letter en geen hoofdletter zoals dat betamelijk is?

Het woord bijbel betekent niets anders dan boeken en derhalve is het taalkundig onjuist om het met hoofdletter te schrijven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 42 gasten