mohamed schreef:'...blinden zullen met eigen ogen zien, bevrijd van duisternis en donkerheid.' (Jes 29,18)
Zou zomaar over de joden kunnen gaan....
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:'...blinden zullen met eigen ogen zien, bevrijd van duisternis en donkerheid.' (Jes 29,18)
mohamed schreef:Het woord bijbel betekent niets anders dan boeken en derhalve is het taalkundig onjuist om het met hoofdletter te schrijven.
emeth schreef:Het woord bijbel is afgeleid van het griekse woord biblia. Er is geen reden (behalve bijgelovige eerbied) om het met een hoofdletter te schrijven.
emeth schreef:
Wat er staat over een nieuwe aarde en blinden die weer kunnen zien etc etc is rechtstreeks terug te vinden in de bijbel (de teksten staan erbij) . Daarom is dat boekje ook getiteld 'Wat leert de bijbel echt?'
Het woord bijbel is afgeleid van het griekse woord biblia. Er is geen reden (behalve bijgelovige eerbied) om het met een hoofdletter te schrijven.
emeth schreef:Mensen die worden uitgesloten beperkt men het contact mee (bij familiebanden blijft altijd een noodzakelijke vorm van contact gehandhaafd en in het geval van huwelijkspartners verandert er helemaal niets)
mannetje1977 schreef:[
Overigens verandert er wel degelijk iets voor huwelijkspartners als één van de twee wordt uitgesloten. De huwelijksband blijft weliswaar bestaan, maar alle geestelijke (godsdienstig) contact met de huwelijkspartner is wel verbroken.
emeth schreef:Natuurlijk verandert er wel iets want iemand die uitgesloten wordt of zich laat uitsluiten verbreekt in feite zelf al de geestelijke omgang. Maar wanneer iemands huwelijkspartner is uitgesloten, kan de andere partner, die „één vlees” met de uitgeslotene is, al het mogelijke doen wat in zijn of haar vermogen ligt om zo iemand tot berouw en herstel in de gemeente te leiden. Zich onthouden van geestelijke omgang houdt niet in dat je binnen het huwelijk geen bijbel of bijbelse publicaties meer kan gebruiken of dat je hierover niet van gedachten kunt wisselen.
mannetje1977 schreef:De vroegere geestelijke banden zijn volledig verbroken. Dit geldt zelfs met betrekking tot zijn bloedverwanten, met inbegrip van degenen binnen zijn onmiddellijke gezinskring. . . . Dat zal veranderingen tot gevolg hebben in de geestelijke omgang die wellicht in het huisgezin heeft bestaan. Indien bijvoorbeeld de man is uitgesloten, zullen zijn vrouw en kinderen zich niet op hun gemak voelen wanneer hij een gezinsbijbelstudie leidt of voorgaat in het lezen van de bijbel en in gebed. Als hij wil bidden, zoals aan de maaltijd, heeft hij het recht dit in zijn eigen huis te doen. Zij kunnen echter in stilte zelf tot God bidden (Spr. 28:9; Ps. 119:145, 146). Hoe staat het ermee wanneer een uit de gemeenschap gesloten persoon in het huisgezin erbij aanwezig wil zijn wanneer het gezin gezamenlijk de bijbel leest of een bijbelstudie heeft? De anderen zouden hem erbij aanwezig kunnen laten zijn om te luisteren als hij hen niet tracht te onderwijzen of als hij niet probeert zijn religieuze ideeën met hen te delen.” (bron w81 1/12 blz 22)
w74 15/11 blz. 693
Paragraaf 19
Een evenwichtige zienswijze bewaren ten aanzien van uitgeslotenen
Evenzo wanneer iemands huwelijkspartner is uitgesloten, kan de andere partner, als iemand die „één vlees” met de uitgeslotene is, terecht al het mogelijke doen wat in zijn of haar vermogen ligt om zo iemand tot berouw en tot herstel in de gemeente te leiden. Zich onthouden van geestelijke omgang schakelt niet het gebruik van de bijbel of bijbelverklarende publikaties uit, want zoals wij hebben gezien, is bij het hebben van geestelijke omgang wederzijdse overeenstemming in gevoelens en zienswijze betrokken, een kameraadschappelijke gelijkheid. Indien de onschuldige partner Gods Woord of op de bijbel gebaseerde publikaties louter ter verbetering en correctie gebruikt, zou dit niet een dergelijke omgang vormen. Zo zou een man die van plan is wat schriftuurlijk materiaal te lezen, zijn uitgesloten vrouw ertoe kunnen aanmoedigen naar hem te luisteren als hij hieruit voorleest. Of een vrouw wier echtgenoot is uitgesloten, zou hem kunnen vragen of hij bereid is te luisteren wanneer zij zulk materiaal voorleest. Natuurlijk kan het gelezene aanleiding geven tot een gesprek. Indien dit zo is, kan men zich van geestelijke omgang onthouden door erop toe te zien dat er geen verkeerde mening of houding die door de uitgeslotene aan de dag wordt gelegd, wordt gedeeld, terwijl er ook geen bereidheid wordt getoond om de verkeerde handelwijze die tot zijn of haar uitsluiting heeft geleid, te vergoelijken.
emeth schreef: En het doet niets af aan wat ik zei. Dat er nog steeds gebruik kan worden gemaakt van de bijbel en bijbelse publicaties en dat de partner van een uitgeslotene alles kan en mag proberen om de uitgesloten partner weer terug in de gemeente te krijgen.
mannetje1977 schreef:
Je beweerde toch echt het volgende: "in het geval van huwelijkspartners verandert er helemaal niets"
Zoals aangetoond is dat dus niet waar.
Als je onder geestelijk contact verstaat dat de uitgeslotene mag luisteren, naar een bijbelse bespreking, dan heb je gelijk. Maar dat is een rookgordijn, aangezien er geen uitwisseling van geestelijke zaken plaatsvindt, omdat het contact eenzijdig is (alleen maar geen commentaar leveren en luisteren)
emeth schreef: Jehovah's getuigen kennen de verstandsdoop. Dat betekent dat ze pas op latere leeftijd de beslissing nemen om zich te laten dopen en toetreden tot het geloof.
Spreeuw schreef:Maar als je lid bent van de JG, dan ben je wel verplicht om hun leer te aanvaarden? Ook kinderen dienen dit te doen, toch? Dit zou dan meer pleiten voor de kinderdoop.
emeth schreef: Ik begrijp je vraag niet zo goed. Jehovah's getuigen tellen alleen mensen die officieel als verkondiger (hetzij gedoopt / hetzij ongedoopt) van huis tot huis de leer uitdragen. En echt lid ben je pas na de doop.
Dus heel veel kinderen en bezoekers van hun koninkrijkszalen zitten dus niet in de statistieken en worden niet gerekend als verkondiger of lid. Voordat iemand zich kan laten dopen als een van Jehovah's getuigen volgen er wat sessies waar door ouderlingen wordt gekeken in hoeverre de doopkandidaat de bijbelse leer begrijpt, ernaar leeft en doordrongen is van de consequenties van een eventuele opdracht.
Bij hele jonge kinderen is dat niet mogelijk.
Spreeuw schreef:Kun je bij de JG ook als ongedoopte langs de deuren gaan en worden de ongedoopte mensen die dit doen ook meegeteld in de statistieken van de JG? Tegelijkertijd ben je pas echt lid als je wel gedoopt bent? Dit klinkt wat tegenstrijdig.
Komen er overigens veel kinderen naar vergaderingen van de JG? Het lijkt me namelijk niet echt iets voor kinderen.
schelpje3 schreef:Het begin van het boekje, klopt al niet. God maakt deze aarde niet nieuw, er komt een nieuwe Hemel en een nieuwe aarde.
Dit zijn vreemde beloftes, dat blinden opeens zouden kunnen zien.
Men gaat nogal creatief om met de Bijbel, op deze manier.
En over Bijbel gesproken, waarom gebruiken de schrijvers een kleine letter en geen hoofdletter zoals dat betamelijk is?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten