Velen kerken sluiten (een overzicht)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Velen kerken sluiten (een overzicht)

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 14:05

xsidd schreef: Meerdere malen heb ik zelf ervaren, dat mijn vragen genegeerd werden, als ik me wilde toevoegen aan een gemeente. Iedereen heeft zijn eigen waarheid lijkt het soms, en als je ergens geen gehoor krijgt als lid, is het wel een kerk naar mijn idee. Ja, je krijgt zeggenschap als het in ieders straatje past, maar dan nog moet je op je woorden letten.


Ik geloof dat de struktuur van sommige kerken qua mensen, ernstig is aangetast met hoogmoedigheid, roddel, en achterklap. Ook trots kan een hindernis zijn, en wezen.

Ik belijd gelijk maar de zonde dat ik soms trots ben.. Het is goed om het te belijden, en in het licht te brengen meen ik.


http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=19449

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Velen kerken sluiten (een overzicht)

Berichtdoor xsidd » 29 jul 2014 14:18

Mealbug,

Je moet niet vergeten, dat er ook, ja zeer zeker ja, Kinderen van God in de Ger.Gem zitten. Het is op mij overgekomen, als een systematiek die word gebruikt in heel veel dingen., Ik kon daar niet goed tegen als kind.

Een systematisch denken, en ik begrijp dat ze een dag organiseren. En nee, ik ga niet meer tegen die dag in, en ik geef daar geen kritiek op, of over. Hoe kan ik nu iets inbrengen tegen de Kinderen van God, die Hem vergeving willen vragen?? Ook al is het systematisch.. Wat dan nog?

Ik kijk zelf echt uit om het tegen Zijn Kinderen, en mijn broeders en zusters op te nemen. Ik prik niet graag in het Oog van God!


En deze dag is neem ik aan, dat het met goede bedoelingen is georganiseerd.


En ik ben de Ger.Gem mede dankbaar voor de woordkennis daar, die word doorgegeven aan kinderen, en zo ook op mij. Nu geeft het me zoveel voordeel!!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Velen kerken sluiten (een overzicht)

Berichtdoor MoesTuin » 30 jul 2014 17:22

Anoniem_89 schreef:Ik kan het zeggen, of ik kan het niet zeggen.
Ik ga toch maar zeggen wat ik wilde zeggen, dan is dat gezegd (:)


Kan het zijn dat waar God werkelijk werkt en men een levende relatie met Hem heeft dat daar voorkomen kan worden dat er zo'n kerk sluit?


Dat denk ik van niet.
Je merkt dat veel mensen ervan overtuigd zijn dat de kerk of de gemeente waar ze deel van uitmaken, dat is de kerk die bij hen past, waar de waarheid is (enz....)
En als je op Zondag in je eigen gemeente zit, je zit niet in je eigen gemeente dan, maar je zit in de gemeente van de Heer Jezus Christus, die verbonden is met al die andere kerken en gemeenten van allerlei richtingen en landen over heel de wereld, Eén in Hem!

Ik geloof dat er één Heere God is, er één Hemel is, en dat al, al die kerken (hier op aarde met de meest verschillende namen aangeduid, dwars door kerkmuren enz.... heen)
er één Gemeente van de Heere God is.
Eén Gemeente in Christus, het Hoofd van de Gemeente.

In dit opzicht is het slechts een klein verschijnsel als er ergens om welke reden dan ook een kerk sluit en elders een fonkelend kostbaar en in mensenogen mooi kerkgebouw opent.

Het gaat de Heere God niet om een bepaalde gemeente / kerk richting, of een bepaalde liturgie, (enz....)

Het gaat de Heere enkel om het Hart van de mens, heel Persoonlijk is dat.
("want de Heere Jezus kwam om zalig te maken op aard.
Zo lief had Hij zondaars dat Hij voor hen stierf,
genade bij God door zijn zoenbloed verwierf.
Kent gij, kent gij die Jezus niet,
die om ons te redden de hemel verliet.")
Voor ons wellicht onvoorstelbaar, maar ik geloof dat in elke gemeente ware kinderen van de Heere zitten, eerlijk waar....

Het lied zingt, "de kerk van alle tijden"

klik hier

De kerk van alle tijden schreef:
De kerk van alle tijden
kent slechts één vaste grond:
't is Christus, die door lijden
zijn volk aan zich verbond.
Om haar als bruid te werven
kwam Hij ten hemel af.
't Was Hij, die door zijn sterven
aan haar het leven gaf.

Uit ieder volk verkoren,
toch in haar Heiland één,
is zij door Hem herboren,
blijft dit haar kracht alleen:
één Geest, één vast vertrouwen,
één doop, één heil'ge dis,
één Heer, op wie te bouwen
haar troost en rijkdom is.

God houdt zijn kerk in leven,
hoe ook bespot, verdrukt,
door dwalingen omgeven,
verscheurd, uiteengerukt.
Al roepen van de tinnen
de wachters nog: hoe lang?
Straks gaat de dag beginnen
en 't klagen wordt gezang.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Anoniem_89

Re: Velen kerken sluiten (een overzicht)

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 jul 2014 19:24

mona schreef:Voor onze kleine PKN gemeente is dit vertrek van jongeren heel lastig, en ik merk dat de grenzen steeds verder opgerekt worden om maar zoveel mogelijk mensen bij de kerk te houden.


Misschien zijn jongeren meer op zoek naar wat vernieuwing.
Ik heb het zelf ook niet zo met een orgel.
Klinkt respectloos, maar toen ik in de C.G.K. zat en er een orgel speelde merkte ik dat ik 'beperkt' raakte in mijn toewijding.
Niet dat een drumstel en elektrische gitaar belangrijk zijn, maar het speelde wel mee om God wat uitbundiger te prijzen.
Psalmen en Gezangen zijn niet echt aanbiddingsliedjes te noemen.
Maar dat is mijn mening 8-[
MoesTuin schreef:Dat denk ik van niet.
Ik geloof dat er één Heere God is, er één Hemel is, en dat al, al die kerken (hier op aarde met de meest verschillende namen aangeduid, dwars door kerkmuren enz.... heen)
er één Gemeente van de Heere God is.
Eén Gemeente in Christus, het Hoofd van de Gemeente.

In dit opzicht is het slechts een klein verschijnsel als er ergens om welke reden dan ook een kerk sluit en elders een fonkelend kostbaar en in mensenogen mooi kerkgebouw opent.

Het gaat de Heere God niet om een bepaalde gemeente / kerk richting, of een bepaalde liturgie, (enz....)



Nee het gaat inderdaad niet om de liturgie, niet om de uitlegging.
Ik bedoelde meer of men werkelijk een relatie met Jezus heeft.
Ik noem maar bijvoorbeeld even de doempredikers die zeggen dat we niet behouden zijn.
Als zo'n gemeente zal ophouden te bestaan komt het doordat men geen relatie met Hem heeft.

Als men voor elkaar zorgt en omziet naar hun naasten dan geloof ik dat God daar zijn zegen zal geven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten