Doopsgezinde kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Xenius
Verkenner
Verkenner

Doopsgezinde kerk

Berichtdoor Xenius » 23 jul 2014 14:48

Sinds kort bezoek ik de doopsgezinde kerk. Iemand ervaring?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Doopsgezinde kerk

Berichtdoor johannes1 » 23 jul 2014 14:57

jij waarschijnlijk :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 23 jul 2014 20:02

Jaren geleden een aantal maanden. De vraag is of je het wel een kerk kan noemen. Het was meer een groep die zich zo maatschappelijk verantwoord wil gedragen onder het mom van spiritualiteit. Het ging alleen over termen als rust en vrede. Prima, maar mijn geloof werd er niet sterker van.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 20:16

johannes1 schreef:jij waarschijnlijk :mrgreen:

Ja zou je wel denken..

Schrijf je ervaringen even hier op dan :lol:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 23 jul 2014 21:07

Wat is anders dan in andere kerkdiensten?
Je hebt geschreven dat je, onder familiedruk, kerkt(e) in de hersteld hervormde kerk.
Da's nu voorbij?

Hoe heb je dan zelf zo'n dienst ervaren? Zingen ze veel bijvoorbeeld, lezen ze uit de Bijbel?
Ik vind het wel interessant om te weten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 jul 2014 07:33

Xenius schreef:Sinds kort bezoek ik de doopsgezinde kerk. Iemand ervaring?

De doopsgezinden worden ook wel dopers of dopersen genoemd, vormen de Nederlandse tak van een van oorsprong radicaal reformatorische stroming van protestantse christenen, die zich afsplitste van de zwingliaanse reformatie, begin 16e eeuw. Er zijn in Nederland ruim 100 doopsgezinde “gemeenten” met ongeveer 7000 leden. Ze zijn vooral te vinden in Friesland, de IJsselsteden, en (Noord-)Holland.

Waren zij oorspronkelijk radicaal reformatorisch, vanaf de 18e eeuw schoven ze wat betreft de orthodoxie steeds meer op naar de vrijzinnige hoek. Misschien bracht de maatschappelijk positie die zij in de Republiek hadden met zich mee dat zij meer open stonden voor op verandering gerichte "verlichte" ideeën.

Tegenwoordig zijn ze het meest verwant met de vrijzinnigen binnen de P.K.N. en de Remonstranten. (vrouwelijke predikanten, homohuwelijk enz.) uiteraard met een afwijkende visie op de doop.

Een doopsgezind motto is ;

Spreken wat bondig is
dopen wat mondig is
vrij is het christelijk geloven
daden gaan woorden te boven

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 24 jul 2014 11:22

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 jul 2014 11:33

En ? Wat vindt Spreeuw hiervan ?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 24 jul 2014 19:08

Wanneer de boodschap van de doopsgezinde predikante die gisteren de herdenkingsdienst voor de vliegramp leidde representatief is voor dat wat er wekelijks in deze kerk te horen is dan zul je mij daar zondags niet onder het gehoor vinden..... Dat vond ik namelijk behoorlijk wazig en soft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 jul 2014 11:22

Boanerges schreef:dan zul je mij daar zondags niet onder het gehoor vinden..... Dat vond ik namelijk behoorlijk wazig en soft.

Te soft ? Wat had je verwacht op een dodenherdenking ? "De beuk erin ?". Wat meer dogmatiek ?

Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’
En een stem antwoordt: ‘Wat zou ik roepen?
De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.
Het gras verdort en de bloem verwelkt
wanneer de adem van de HEER erover blaast.

Als een herder weidt hij zijn kudde:
zijn arm brengt de lammeren bijeen,
hij koestert ze, en zorgzaam leidt hij de ooien.

dus ; Troost, troost mijn volk, zegt God. Spreek ze moed in

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 25 jul 2014 12:31

Boanerges schreef:dan zul je mij daar zondags niet onder het gehoor vinden..... Dat vond ik namelijk behoorlijk wazig en soft.

rotterdam schreef:Te soft ? Wat had je verwacht op een dodenherdenking ? "De beuk erin ?". Wat meer dogmatiek ?

Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’
En een stem antwoordt: ‘Wat zou ik roepen?
De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.
Het gras verdort en de bloem verwelkt
wanneer de adem van de HEER erover blaast.

Als een herder weidt hij zijn kudde:
zijn arm brengt de lammeren bijeen,
hij koestert ze, en zorgzaam leidt hij de ooien.

dus ; Troost, troost mijn volk, zegt God. Spreek ze moed in

Was dat nu maar de boodschap van deze mevrouw geweest. In de door jou genoemde tekst wordt duidelijk de naam van God genoemd. Daar is niks dogmatisch aan. Daarnaast wordt de hulp van de Heer expliciet beschreven. Gelukkig was die boodschap wel hoorbaar op deze bijeenkomst. Ik heb het uit haar mond echter niet gehoord.

Zij had het over de "Eeuwige" die wij God mogen noemen enzo..... erg soft dus wat mij betreft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 jul 2014 13:05

Boanerges schreef:
Zij had het over de "Eeuwige" die wij God mogen noemen enzo..... erg soft dus wat mij betreft.

Het is overigens wel zo, ik heb geen idee wat je met soft bedoeld.

Een beetje zoals Christus ?

Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Een beetje van dit softe gezwijmel ?

Trouwens even een vraagje "was jouw kerk erbij?" woensdagavond, of schittering door afwezigheid ?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 25 jul 2014 17:18

Gaan we nu Jezus soft noemen? Want ik kan genoeg teksten noemen die bepaald niet 'soft' zijn.

Ik ben één keer in een remonstrantse/doopsgezinde gemeente geweest. Ik dacht in mijn onschuld dat dit misschien wel wat voor mij zou zijn, namelijk volwassendopend maar toch meer traditioneel qua kerkdiesnt.

Er zaten eigenlijk alleen maar oude mensen, van een hogere sociale afkomst zullen we maar zeggen (dat kon je wel horen aan de stem, en aan de dubbele achternaam van de 'dominee', duidelijk echt wat hogere sociale rang). Er werden wat liederen gezongen met piano, denk ik? Misschien Evangelische liedbundel of zoiets in die trant. Ik kan nooit wat met dat soort liederen, want ze zijn heel vaag en je weet nooit waar ze over gaan, en de naam van God wordt niet gehoord. De 'preek' was gau voorbij: het was eigenlijk meer een college, de ene filosoof zei ooit dit, de andere theoloog weer dat, en dan iets met liefde etc. Erg vaag allemaal. Wel werd de naam van God een keer genoemd dacht ik, maar het feit dat ik me hierover verbaasde zegt denk ik al genoeg.

En dan nog het opvallendste: na een half uur stond ik buiten !!

Wel positief: na afloop gaf de 'dominee' iedereen een hand. En het is een heel erg mooi kerkgebouw in het oudste deel van de stad. Dat dan weer wel.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 25 jul 2014 17:22

De reden dat dit soort kerkverbanden nog kleiner zijn dan de kleinere reformatorische verbanden (bv zelfs kleiner dan de Oud Ger Gem), is heel simpel: waarom zou je naar deze kerk toe gaan? De boodschap wordt er niet gehoord, er is geen nood tot bekering. Er wordt een God gepredikt die het allemaal wel best vindt. De voornaamste functie van dit soort kerken is om een soort colleges te geven (X zei dit, Y zei dat), en om als een soort sociale club te dienen voor gelijkgestemden, vaak oudere mensen van hogere sociale klasse (de lagere sociale klasse geeft immers niks om wat theoloog Z ooit zei). Meer zit er niet in.

Het zelfde geldt voor verschillende vrijzinnige genootschappen en ook voor -helaas- een groot deel van de PKN, al is het bij die laatste wel iets minder extreem.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 jul 2014 17:53

EenVasteBurcht schreef:Gaan we nu Jezus soft noemen? Want ik kan genoeg teksten noemen die bepaald niet 'soft' zijn.

De benaming "softe" prediking kwam niet bij mij vandaan, gekker nog 'k heb geen idee wat er mee wordt bedoeld.

De kritiek was gericht op de toespraak van doopsgezinde predikante tijdens de herdenkingsdienst.

En dat vond ik ietwat vreemd niets meer of minder.

Als jij dit soort kerkdiensten "niet kan waarderen" o.k. dat kan, dan ga je toch niet.

Dat de dominee een dubbele naam heeft en bekakt praat zegt niets over de inhoud.
Misschien heb je het gemist maar een paar maanden geleden was er een discussie over het stemgeluid van een refo dominee, veel mensen vonden dat ongepast.
De vraag is derhalve of dit in het geval van een refo dominee niet zo mogen maar dat er kennelijk andere normen zijn voor vrijzinnige predikanten.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 25 jul 2014 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”