Hindoeïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Hindoeïsme

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 13:58

Kan iemand mij uitleggen wat het hindoeïsme inhoudt? Volgens mij is dit namelijk geen eenduidige godsdienst. Het hindoeïsme komt vooral voor in India.

Dat het voor mijn gevoel een vage godsdienst is, komt door het feit dat ik veel tegenstrijdige verhalen over het hindoeïsme heb gehoord. Het wordt vaak gedacht dat het hindoeïsme een polytheïstische godsdienst is, en dat is het volgens mij ook. Toch heb ik ook begrepen dat veel hindoes maar één god of slechts enkele goden aanbidden, die hen het meest aanspreekt/aanspreken. Dat is nogal tegenstrijdig. Zijn er geen bepaalde voorschriften binnen het hindoeïsme en mag iedereen zelf bepalen welke god hij aanbidt?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Hindoeïsme

Berichtdoor JeeWee » 14 jul 2014 13:59

Koop een boek, probeer google...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 14:00

Wat heb je al voor boeken uit de bibliotheek gehaald of wat voor sites heb je al bezocht om tot informatie te komen? Dan weet ik (en anderen) een beetje waar je op dit moment bent qua kennis en kan er verder uitgelegd worden.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 14:04

Faramir schreef:Wat heb je al voor boeken uit de bibliotheek gehaald of wat voor sites heb je al bezocht om tot informatie te komen? Dan weet ik (en anderen) een beetje waar je op dit moment bent qua kennis en kan er verder uitgelegd worden.

Ik heb de Wikipediapagina over het hindoeïsme gelezen, en daar staat ook dat de meeste hindoes maar 1 god aanbidden, precies zoals de verhalen die ik al had gehoord. Vervolgens worden er op Wikipedia wel meerdere goden behandeld: Brahma, Vishnu, Krishna, Rama, Shiva, Ganesha, Durga. Daar word ik een beetje duizelig van... Vandaar mijn vraag: hoe zit dit precies?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 14:11

Het hindoeïsme is zeer divers. Het is ook ontstaan op meerdere plaatsen en heeft dus niet 1 stichter oid.

Wiki:
De meeste hindoes geloven in de absolute eenheid van een transcendente en immanente God, het oneindige Kosmische Bewustzijn (Parama Purusha), die de schepper is van het universum en waar alle wezens ten innigste mee verbonden zijn. De meeste hindoes geloven ook dat God op bepaalde momenten in de geschiedenis in een menselijke vorm (Ishvara) kan verschijnen. Een deel van de hindoes (vooral vaishnavieten en smartisten) gelooft zelfs dat God in een persoonlijk lichaam kan incarneren (avatarisme). Sommige van die (al of niet mythische) goddelijke persoonlijkheden werden in de loop der tijden geassocieerd met bepaalde deelaspecten van de ene ondeelbare God (Brahman) en werden verwerkt in de mythologieën en spirituele filosofieën van het hindoeïsme.

De meeste hindoes vereren maar één God, zoals de shaivieten (Shiva) en de vaishnavieten (Vishnoe), die geloven dat andere goden doordrongen zijn van die Ene God. De shaktisten geloven dat je via de verering van de Moedergod Devi tot het oneindige aspect van God (Shiva) kunt komen en de smartisten geloven dat diverse goden de verschillende aspecten van de Ene God vertegenwoordigen en dat derhalve iedere god afzonderlijk verering verdient. Ook de smartisten en shaktisten geloven echter dat er maar één absolute, Hoogste God is.

Enkele van de belangrijkste aspecten van God maken deel uit van de hindoeïstische Drie-eenheid: Brahma (God als Schepper), Vishnoe (God als Onderhouder), Shiva (God als Transformerende Entiteit). De meeste Hindoes zijn in feite panentheïsten of monistische theïsten.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 18:06

Faramir schreef:Het hindoeïsme is zeer divers. Het is ook ontstaan op meerdere plaatsen en heeft dus niet 1 stichter oid.

Wiki:
De meeste hindoes geloven in de absolute eenheid van een transcendente en immanente God, het oneindige Kosmische Bewustzijn (Parama Purusha), die de schepper is van het universum en waar alle wezens ten innigste mee verbonden zijn. De meeste hindoes geloven ook dat God op bepaalde momenten in de geschiedenis in een menselijke vorm (Ishvara) kan verschijnen. Een deel van de hindoes (vooral vaishnavieten en smartisten) gelooft zelfs dat God in een persoonlijk lichaam kan incarneren (avatarisme).

Als dit waar is, dan lijken hindoes qua geloof erg veel op christenen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 18:22

Spreeuw schreef:
Ik heb de Wikipediapagina over het hindoeïsme gelezen, en daar staat ook dat de meeste hindoes maar 1 god aanbidden, precies zoals de verhalen die ik al had gehoord. Vervolgens worden er op Wikipedia wel meerdere goden behandeld: Brahma, Vishnu, Krishna, Rama, Shiva, Ganesha, Durga. Daar word ik een beetje duizelig van... Vandaar mijn vraag: hoe zit dit precies?

Totale afgoderij.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jul 2014 19:11

Mealybug: " Totale afgoderij"

Precies, evenals het Boeddisme.

Die lelijke dikbuikige afgod Boeddah . WAT een figuur zeg.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 20:42

Spreeuw schreef:Als dit waar is, dan lijken hindoes qua geloof erg veel op christenen.

Erg veel is wat overdreven maar er zijn zeker overeenkomsten dat klopt. Niet zo heel verwonderlijk want ook deze mensen zoeken God en hebben deels de Waarheid gevonden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 jul 2014 20:59

ineke-kitty schreef:

Je hoeft niet met hem in een ledikant te slapen hoor :D

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 21:12

Faramir schreef:Erg veel is wat overdreven maar er zijn zeker overeenkomsten dat klopt. Niet zo heel verwonderlijk want ook deze mensen zoeken God en hebben deels de Waarheid gevonden.

Een zin uit Wikipedia, die jij aanhaalde, is: Een deel van de hindoes (vooral vaishnavieten en smartisten) gelooft zelfs dat God in een persoonlijk lichaam kan incarneren (avatarisme).

God is geïncarneerd in Jezus Christus.
Dat God incarneert, is volstrekt uitgesloten door bijvoorbeeld de monotheïstische godsdienst islam.
Ik hoop dat hindoes achter de ware incarnatie komen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2014 21:13

ineke-kitty schreef:Precies, evenals het Boeddisme.

Als je een dikke buik hebt, ben je lelijk? Lekker oppervlakkig!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 21:45

Mortlach schreef:
Als je een dikke buik hebt, ben je lelijk? Lekker oppervlakkig!

Boeddha kwam op een goeie dag Sonja Bakker tegen:
Na een paar maanden zwoegen en chanten:

Afbeelding

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 jul 2014 21:52

Mealybug

:lol: Hilarisch. Mijn buik schudt van het lachen, morgen minstens een pondje eraf.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jul 2014 23:15

Ik zal wel even een ervaring delen wat mijn eigen familie doet.
Mijn vader is namelijk van Surinaams-Hindoestaanse afkomst.

Men neme posters in huis of kalenders of weet ik veel wat (afbeeldingen).
Volgens mij stond er nog een keer ergens´Blessed be the name of Jesus' daar bij hun in huis naast een poster van diverse goden.

Een paar uit de familie geloven ook echt; nou ze doen geen rituelen zoals me oma deed.
Maar ze geloven in het kastenstelsel. Als je komt te overlijden reïncarneert men in een ander wezen.
Afhankelijk van hoe goed je geleefd hebt verander je in een beter of slechter iets.

Nadat me oma overleden was en mijn neef met m'n broertjes eens ging vissen riep ie dat hij oma gevangen had en dat ze die maar eens gingen opeten. :lol:

Ach verder probeer ik iets van het evangelie te delen als daar de gelegenheid voor is, heb geen zin in spanning binnen de familie, want familie is erg belangrijk dus ik wil wel gewoon een goede 'relatie' met ze houden.

Oh wat wel positief is, het eten is echt lekker (pittig). 8-[

Terug naar “[Religie] - Open forum”