Zo lang mogelijk doorwerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Zo lang mogelijk doorwerken

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 14:58

Regelmatig lees je berichten omtrent (het verhogen van de) AOW-leeftijd. De AOW-leeftijd gaat in de toekomst stapsgewijs omhoog. Op de site van SVB staat: "In 2019 is de AOW-leeftijd 66 jaar en in 2023 is dat 67 jaar. Vanaf 2024 wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting."

Hierbij de link (je kunt hier ook je eigen AOW-leeftijd bekijken door je geboortedatum in te vullen): https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/

Nu ben ik benieuwd of er ook Bijbelse argumenten zijn voor het "zo lang mogelijk doorwerken". Sommige van mijn familieleden klagen altijd steen en been als ze een uitspraak van een politicus horen die van mening is dat de AOW-leeftijd naar omhoog moet. Volgens mij zijn ook christelijke partijen vaak voorstander van het verhogen van de AOW-leeftijd.

In de Bijbel staat:
in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. (Genesis 3:19, NBG'51)

Mag je hieruit de conclusie trekken dat een mens in zijn leven zo lang mogelijk moet doorwerken en dat de AOW-leeftijd naar omhoog moet?

Jvslooten

Re: Zo lang mogelijk doorwerken

Berichtdoor Jvslooten » 11 jul 2014 15:05

Wat leuk, "71 jaar en zes maanden (of later)". Nouja, dan ben ik toch al ontslapen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jul 2014 15:07

Dit "probleem" speelt momenteel bij mijn man. Volgens de destijds geldende regels had hij nu met VUT gemogen, maar die bestaat niet meer in zijn bedrijfstak. Potje was leeg, schijnt het.
Dus doorwerken maar, maar de leeftijd schoof ook op. Eerst met 7 maanden, nu met 9 maanden.
Hij heeft momenteel dus het gevoel als een hondje achter een worst aan te rennen.
Gelukkig werkt hij graag, Rotterdammert he, niet l**len, maar lampjes poetsen, schoonvader en diens ouders gingen tot hun 80e door!
Toen onze opa's met pensioen gingen, hadden ze soms nog maar enkele jaren te leven, soms letterlijk kromgewerkt, vaak haalde ze hun pensioen niet eens.
Wat is er mis met werken als je gezond blijft?
Ik denk niet dat alle werkzaamheden even geschikt zijn, maar voor een gemiddelde werknemer is het goed mogelijk. Ledigheid is des duivels oorkussen.
Ik denk dat een zee van vrije tijd, zonder enkel doel, snel gaat vervelen.

Om op jouw laatste vraag een antwoord te geven: ja, ik denk dat je zo lang als mogelijk is, door moet gaan werken, desnoods in iets aangepaste vorm. (kortere werkdagen, lichtere werkzaamheden)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 15:47

Spreeuw schreef:Regelmatig lees je berichten omtrent (het verhogen van de) AOW-leeftijd. De AOW-leeftijd gaat in de toekomst stapsgewijs omhoog. Op de site van SVB staat: "In 2019 is de AOW-leeftijd 66 jaar en in 2023 is dat 67 jaar. Vanaf 2024 wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting."

Hierbij de link (je kunt hier ook je eigen AOW-leeftijd bekijken door je geboortedatum in te vullen): https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/

Nu ben ik benieuwd of er ook Bijbelse argumenten zijn voor het "zo lang mogelijk doorwerken". Sommige van mijn familieleden klagen altijd steen en been als ze een uitspraak van een politicus horen die van mening is dat de AOW-leeftijd naar omhoog moet. Volgens mij zijn ook christelijke partijen vaak voorstander van het verhogen van de AOW-leeftijd.

In de Bijbel staat:
in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. (Genesis 3:19, NBG'51)

Mag je hieruit de conclusie trekken dat een mens in zijn leven zo lang mogelijk moet doorwerken en dat de AOW-leeftijd naar omhoog moet?

Dat laatste is in ieder geval geen argument. Wat daar staat is een vloek, geen opdracht. Van een vloek een opdracht maken is het domste wat je kan doen. Dan kan ik ook wel in dikke winterkleren in hartje zomer op mijn werk verschijnen omdat er in de Bijbel staat dat ik moet zweten als ik werk... dus dan maar zoveel mogelijk proberen te zweten? En geen verdovingen en medische hulp bij zwangerschappen want met smart zal de vrouw kinderen baren? Zo werkt dat gelukkig niet.

Wat de ophoging van de AOW-leeftijd betreft, dat is niet zo vreemd. Toen de grens van 65 jaar werd gesteld was de levensverwachting een stuk lager dan nu, dat de AOW-leeftijd procentueel met de levensverwachting stijgt lijkt me niet meer dan logisch.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 18:27

Marnix schreef:
Dat laatste is in ieder geval geen argument. Wat daar staat is een vloek, geen opdracht. Van een vloek een opdracht maken is het domste wat je kan doen. Dan kan ik ook wel in dikke winterkleren in hartje zomer op mijn werk verschijnen omdat er in de Bijbel staat dat ik moet zweten als ik werk... dus dan maar zoveel mogelijk proberen te zweten? En geen verdovingen en medische hulp bij zwangerschappen want met smart zal de vrouw kinderen baren? Zo werkt dat gelukkig niet.

Wat de ophoging van de AOW-leeftijd betreft, dat is niet zo vreemd. Toen de grens van 65 jaar werd gesteld was de levensverwachting een stuk lager dan nu, dat de AOW-leeftijd procentueel met de levensverwachting stijgt lijkt me niet meer dan logisch.

verstandig Marnix =D> =D> =D>

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 18:54

Wij (ik en mijn vrouw) werken om te leven...

Liever geen fulltime want ik moet wel van het leven genieten.
Mocht er een keer gezinsuitbreiding komen ben ik bereid meer te werken.
Dus we werken liever allebei parttime.

Maar als ik alleen fulltime aangeboden krijg is dat ook best, liefst 4x9 uur.

Die roversbende in Den Haag zal van mij niet veel afpakken op die manier.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jul 2014 19:04

Wow ik mag met pensioen boven mijn 70e,
Ik verpleeg nu regelmatig mensen van die leeftijd,
Ik zie het nog niet echt voor me :lol:
Maar we zullen wel zien.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 jul 2014 19:30

Marnix schreef:
Dat laatste is in ieder geval geen argument. Wat daar staat is een vloek, geen opdracht. Van een vloek een opdracht maken is het domste wat je kan doen. Dan kan ik ook wel in dikke winterkleren in hartje zomer op mijn werk verschijnen omdat er in de Bijbel staat dat ik moet zweten als ik werk... dus dan maar zoveel mogelijk proberen te zweten?

:lol:
Ik vond het wel leuk dat Billy Graham zei dat ie tot z'n dood door wilde werken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 11 jul 2014 19:52

Wij zijn akkerbouwers, en gaan door met werken tot we zelf willen.
Dat kan voor de leeftijd van 70 zijn maar ook erna. Voor het zelfde geld lopen we met 75/80 nog op de boerderij. Maar gezien de uren mogen we dan wel veel eerder stoppen

vb
uitgaande van 8 uur per dag
40 uur per wk x 46 weken= 1840 per jaar
50 jr werken is 92.000 uur

Wij werken
7 maanden 13 uur per dag
78 uur per wk x 30 weken = 2340
5 maanden 9,5 uur per dag
57 uur per wk x 21 weken = 1197 (De 52e wk is vakantie)

2340+1197=3500 uur per jaar
50 jaar x 3500 uur per jaar = 175.000 uur

Dus als we op hetzelfde aantal uren gaan zitten mogen we met 30 jr werken wel stoppen :lol:
Dan hebben wij over 10 jaar de 92.000 uur er op zitten.

Moet er nu nog niet aan denken we gaan nog lekker door
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 19:54

pannenkoek schreef:Wij zijn akkerbouwers, en gaan door met werken tot we zelf willen.
Dat kan voor de leeftijd van 70 zijn maar ook erna. Voor het zelfde geld lopen we met 75/80 nog op de boerderij.

Je leeft toch niet om te werken? :shock:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 jul 2014 20:02

Anoniem_89 schreef:Je leeft toch niet om te werken? :shock:

Niemand op m'n werk werkt 5 dagen per week. Ik ga dat ook nooit doen, al zouden de kinderen volwassen zijn. Dag hoor, nooit gedaan ook. Dan werk ik liever een dag minder en woon ik lekker goedkoop en een auto hoef ik ook niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 20:14

Anoniem_89 schreef:
Je leeft toch niet om te werken? :shock:

En als je dat werken leuk blijft vinden ?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 11 jul 2014 20:42

Anoniem_89 schreef:Wij (ik en mijn vrouw) werken om te leven...

Liever geen fulltime want ik moet wel van het leven genieten.

Je leeft toch niet om te genieten? :shock:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 20:51

Boerin schreef:Niemand op m'n werk werkt 5 dagen per week. Ik ga dat ook nooit doen, al zouden de kinderen volwassen zijn. Dag hoor, nooit gedaan ook. Dan werk ik liever een dag minder en woon ik lekker goedkoop en een auto hoef ik ook niet.

Haha zo denk ik dus ook.

rotterdam schreef:En als je dat werken leuk blijft vinden ?

Dan is het toch ergens misgegaan haha..

Nee maar werken kan ook gewoon leuk zijn.
Toch ben ik iemand die liever geniet van het leven in vrije tijd.

maaarten schreef:Je leeft toch niet om te genieten? :shock:

Volgens mij ben je niet serieus?
Ik merk dat sommige mensen zich rot werken zonder er echt voor hun partner of kinderen te zijn.
Kan ook komen omdat je alle vaste lasten moet kunnen betalen.
Maar ik zou dan gewoon goedkoper gaan wonen.
Ik hoef geen tweede auto of huis met 'x' aantal kamers.

Hier hadden we wel een jaar een tweede auto; een Fiat Panda 750 S6 uit 1987 :lol:
Maar.. dat was ook één van de laatste die in Nederland reed.. :cry:

maaarten

Berichtdoor maaarten » 11 jul 2014 21:05

Anoniem_89 schreef:Volgens mij ben je niet serieus?
Ik merk dat sommige mensen zich rot werken zonder er echt voor hun partner of kinderen te zijn.
Kan ook komen omdat je alle vaste lasten moet kunnen betalen.
Maar ik zou dan gewoon goedkoper gaan wonen.
Ik hoef geen tweede auto of huis met 'x' aantal kamers.

Niet helemaal inderdaad. Maar ik vond je post toch merkwaardig.

Ik zou juist het idee hebben dat ik mijn tijd aan het verspillen ben als ik de halve week thuis een beetje vrije tijd zit te houden. Maar misschien doe jij wat nuttigers met je vrije tijd, dan ik! Mag ik je vragen wat je dan doet met de zee van vrije tijd die je hebt? (of heb je niet zoveel vrije tijd als je parttime werkt?)

Overigens ben ik kneiter hyprocriet bezig. Ik studeer nog, maar als ik eerlijk ben, wat betreft mijn studie ben ik bepaald geen voorbeeld van de werkmentaliteit waar ik voor zou pleiten. :-$

Terug naar “[Religie] - Open forum”