Ayla schreef:Beste Faramir, je maakt steeds een tweedeling door te stellen dat het gaat om hoogstaande personen waarvoor gebogen wordt en je ziet dat los van de beelden, ik vraag juist naar die specifieke combinatie. Of je ze nu ziet als één kerk of hoe dan ook, de vraag blijft staan waarom er dan beelden van deze mensen gemaakt moeten worden om voor te buigen.
Voor mij maakt 1+1=2. Er worden beelden gemaakt om mensen te helpen herinneren aan de gene die afgebeeld wordt. Daarmee verwijst het leven die persoon waarvan een beeld gemaakt is altijd naar God. Jij bent op zoek naar een citaat uit de bijbel waarin iets zeer specifieks staat. Die kan ik je niet zo uit het hoofd geven als zo'n citaat al bestaat. Maar goed, Rotterdam heeft inmiddels een en ander geplaatst zie ik, wellicht dat je daar wat mee kan.
Als de bijbel is gebaseerd op het geloof, was het geloof er eerder dan de bijbel, dus zouden gebruiken uit dat geloof juist in de bijbel moeten staan toch?
Het is geen kwestie van 'als'. Het is geschiedkundig gewoon vast te stellen dat de christelijke denominaties die hun wortels in het begin van het christendom hebben eerder waren dan de bijbel. Sterker nog, zij hebben de bijbel samengesteld een paar eeuwen na Christus. De eerste christenen hadden enkel het oude testament, het nieuwe testament bestond nog niet en was ook nog niet als zodanig gebundeld. (de bijbel is een hele verzameling boeken).3
En nee, zaken die niet betwist werden werden veelal ook niet opgeschreven. De toenmalige Kerk dacht dat de verzameling boeken die zij in de bijbel hebben gebundeld meer dan voldoende was. Maar dan natuurlijk wel binnen de context van het christelijke geloof in die tijd.
Zelfs al geloof je in traditie náást de bijbel, traditie is iets subjectiefs en de bijbel objectief. Dit kan dan toch niet boven de bijbel staan?
De bijbel is onderdeel van de geloofstraditie. En nee, de bijbel is niet objectief. Zelfs christelijke stromingen die claimen zich enkel op de bijbel baseren zijn er in alle soorten en maten en met de meest uiteenlopende standpunten.
Dus dan zou de volgorde moeten zijn: eerst de bijbel dan de traditie.
Dat zou jouw mening zijn. Ik zeg orale en schriftelijke traditie op hetzelfde niveau.
Dan kan het toch niet zo zijn dat iets in de traditie tegen de bijbel ingaat?
Dat gebeurd dus ook niet. Althans niet volgens de interpretatie die de katholieke Kerk (en de anderen) van de bijbel heeft.
De bijbel is heel duidelijk dat niets toegevoegd of afgedaan mag worden aan de bijbel, met dit soort praktijken gebeurt dat wel.
Door dit zo te claimen denk ik eigenlijk dat jij weinig kennis hebt over het ontstaan van de bijbel en wat de bijbel nou daadwerkelijk is. Het citaat wat jij geeft komt volgens mij uit het NT en kan dus enkel slaan op het OT (ten tijde van het schrijven van dit citaat bestond er namelijk nog geen NT).
Daarnaast zou je dan ook gelijk eens kritisch naar je eigen sola scriptura kunnen kijken. Dat is niet bijbels te onderbouwen en is volgens jouw eigen definitie dus een toevoeging.
Ik zeg het niet om vervelend te doen maar omdat ik er echt van overtuigd ben dat er een grove zonde wordt begaan wanneer men dit soort praktijken uitvoert.
Heel vervelend voor je. Ik hoop dat je er mee leert leven. Want het staat wel vast dat ik (en meer dan een miljard andere christenen van verschillende denominaties) nooit protestant zal worden.
Maar ik had eigenlijk gehoopt dat je dit topic had geopend om vragen te stellen. Meningen over de katholieke Kerk vind ik vrij oninteressant eerlijk gezegd. Dus vragen zijn welkom, meningen zal ik proberen te negeren.