Christenen jagen zinzoekers weg

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor henkie » 19 jun 2014 22:40

Op christelijke websites voor zinzoekers reageren christenen nogal eens negatief, veroordelend of betweterig. ‘Als je je nu niet bekeert, ga je voor eeuwig verloren.’ Zomaar een reactie van vermoedelijk een christen onder een artikeltje...

Lees hier het hele (gratis) artikel op de site van het Nederlands Dagblad.

We zijn benieuwd naar jullie reactie op het stuk...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2014 22:52

henkie schreef:Op christelijke websites voor zinzoekers reageren christenen nogal eens negatief, veroordelend of betweterig. ‘Als je je nu niet bekeert, ga je voor eeuwig verloren.’ Zomaar een reactie van vermoedelijk een christen onder een artikeltje...

Lees hier het hele (gratis) artikel op de site van het Nederlands Dagblad.

We zijn benieuwd naar jullie reactie op het stuk...

Sorry, maar in de eerste regel staat al zo'n grof scheldwoord, dat de lust om verder te lezen verdwijnt.
Net als in die docu van de nCrv over die authistische Kees, kwam ook gevloek voor.
Hoe moeilijk is het om dergelijke woorden weg te piepen.
Grof en ijdel taalgebruik voor een chr. tv zender of nu weer dit nieuwsblad, hoe dieper kun je nog zinken, dat het je niet eens meer opvalt?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 jun 2014 23:14

Jammer dat je niet verder hebt gelezen, want het is een lezenswaardig stuk.

Ik vind dit een mooi stukje, wat ook mooi op dit forum past.
Tips voor online-evangelisatie
Zeven tips van Wouter van der Toorn van ikzoekgod.nl voor evangelisatie op internet:

1. Verboden te preken

Onderdruk de neiging om precies te vertellen hoe het zit. Iemand stelt een vraag, ik geef antwoord. Stop ermee. Wees nieuwsgierig en stel vragen

2. Luister en stel vragen

Een goede vraag is zo veel waardevoller dan een antwoord. Een vraag geeft de mogelijkheid om te ontdekken en te onderzoeken. Luister naar een ander, en blijf nieuwsgierig.

3. Iedereen zijn eigen ontdekkingstocht

Niemand is hetzelfde, wat betreft afkomst, opvoeding, cultuur, omgang, vrienden en ervaringen en karakter. Er is dus ook niet één juiste weg om door het leven te gaan. Ook niet één juiste manier om op zoek te gaan naar God

4. Veroordeel anderen niet

Christenen staan bekend om hun oordeel en betweterigheid. Ze lijken de ene zonde belangrijker te vinden dan de andere. Er is weinig reden een ander te veroordelen. Iedereen heeft Jezus nodig.

5. Vermijd bijzaken

Voer geen discussies over ruzieonderwerpen als Israël, de eindtijd of de gaven van de Geest. Bij online-evangelisatie gaat het over hoofdzaken: Jezus, hoop, God, geloof, toekomst, dood en herstel.

6. Duw niets door de strot

Hoe gek de ander ook denkt, onderdruk de neiging om je overtuiging bij de ander door de strot te duwen. Het werkt niet.

7. Blijf altijd vrienden

Blijf vrienden, altijd. Welke fouten ook gemaakt worden. Wees trouw en liefdevol. Misschien ben jij wel het enige wat de ander van God te zien krijgt. Laat dat maar een mooi getuigenis zijn.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor EdW » 19 jun 2014 23:32

Ik ben het eens met mealybug, ik stoor me ook aan zo'n scheldwoord in de eerste zin. Toch maar verder gelezen; en ik moet zeggen dat het artikel me wel herkenning gaf.
Ook ik zit me vaak te verbazen wat voor reacties sommige christenen onder een artikel plaatsen op bijv. een website als cip.nl
Dat vind ik soms ook echt onbegrijpelijk. Het meest vervelende daaraan vind ik mensen die zo graag hun gelijk willen halen, dat ze niet van ophouden weten en gigantische lappen tekst neertypen. Ik vraag me in zulk soort gevallen altijd af of die mensen nu echt niets beters te doen hebben..
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor MoesTuin » 20 jun 2014 07:18

mealybug schreef:Sorry, maar in de eerste regel staat al zo'n grof scheldwoord, dat de lust om verder te lezen verdwijnt.
Net als in die docu van de nCrv over die authistische Kees, kwam ook gevloek voor.
Hoe moeilijk is het om dergelijke woorden weg te piepen.
Grof en ijdel taalgebruik voor een chr. tv zender of nu weer dit nieuwsblad, hoe dieper kun je nog zinken, dat het je niet eens meer opvalt?


,,,,en die reactie is van een "Christen" begrijp ik mbt het scheldwoord.
....en terzijde mbt autistische Kees die vloekt, dat kan je Kees niet geheel kwalijk nemen, als je bekend hiermee bent / werkzaam, dan is dit niet geheel te voorkomen altijd.

Goed, het artikel wel verder gelezen en het klopt
Het gedeelte dat verteld dat christenen in hun eigen wereldje leven en weinig tot niets weten over niet - christenen (enkel dat ze slecht zijn en alles verkeerd doen) klopt zeer zeker

Velen sluiten zich met elkaar op in kerken van strenge leer en wetten, zelfs de Heere Jezus wordt in een enkel geval buiten de kerkdeur gehouden.

Zelfs mensen uit eigen gezindte worden verstoten (doet een collega christelijk forum ook aan mee, wat niet bepaald christelijk te benoemen is en ook niet in de lijn van de bijbel, het Evangelie past.)

Dus als antwoord op Christenen jagen zinzoekers weg, luidt het antwoord JA

Hoe goed is het eigenlijk, het functioneren van het huidige kerkelijke systeem in tijden die veranderen.
De Heere Jezus trok er zelf op uit in de tijd dat Hij hier op aarde was en zocht alle mensen zelf ook op en nadat mensen tot geloof waren gekomen zochten de mensen Hem op!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor benefietdiner » 20 jun 2014 07:52

henkie schreef:Op christelijke websites voor zinzoekers reageren christenen nogal eens negatief, veroordelend of betweterig. ‘Als je je nu niet bekeert, ga je voor eeuwig verloren.’ Zomaar een reactie van vermoedelijk een christen onder een artikeltje...

Lees hier het hele (gratis) artikel op de site van het Nederlands Dagblad.

We zijn benieuwd naar jullie reactie op het stuk...

Het zou al een stuk verschillen met gescheld en dergelijke als anonimiteit opgeheven zou worden.
Naamsbekendheid met adres en een foto van degene die reageert.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor Boerin » 20 jun 2014 08:28

Goed stuk, klopt helemaal.
Je moet weten hoe ieder het juiste antwoord te geven staat in de Bijbel. Sommige christenen blijven heel vriendelijk en geven heel goed antwoord, eentje gaf een keer z'n hart aan de Heer op christian forums n.a.v. 'vragen van ongelovigen', heb ik wel vaker gehoord, op credible waren ook weleens topics van iemand die via een forum tot geloof was gekomen en dan een kerk zocht, maar sommige gelovigen kunnen inderdaad maar beter hun mond houden. Gescheld heb ik ook gezien van christenen die gingen evangeliseren op een ongelovig levensbeschouwingsforum.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor mealybug » 20 jun 2014 09:52

MoesTuin schreef:,,,,en die reactie is van een "Christen" begrijp ik mbt het scheldwoord.
....en terzijde mbt autistische Kees die vloekt, dat kan je Kees niet geheel kwalijk nemen, als je bekend hiermee bent / werkzaam, dan is dit niet geheel te voorkomen altijd.


Mijn punt was dat de NCRV en nu het ND er helemaal niets aan doen om dergelijke woorden weg te laten, of een piep er voor in de plaats te monteren.
Dat is heel eenvoudig hoor.
Als je zulke woorden op een forum gebruikt, net als schelden, vind ik een straf gepast.
Scheldwoorden en schuttingtaal vind ik niet kunnen.

Faramir

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 09:56

Ik herken het wel. Ook is het volgende stukje een en al herkenning: "Die reacties komen van ultraorthodoxe protestanten en ultra-evangelische christenen, vermoedt Boerman. Er is een categorie die in het jargon wordt aangeduid met reli-gekkies, mensen die bevangen lijken door een godsdienstwaan."

Wat ik ook een ontzettende dooddoener vind is dat er iemand met interesse of ene vraag op een forum komt en da gelijk wordt overladen met geknip en geplak uit de bijbel inclusief theologische uitleg erbij. Zo'n persoon haakt natuurlijk gelijk af. Je moet je antwoorden aanpassen aan de vraagsteller.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor Boerin » 20 jun 2014 09:59

mealybug schreef:Mijn punt was dat de NCRV en nu het ND er helemaal niets aan doen om dergelijke woorden weg te laten, of een piep er voor in de plaats te monteren.
Dat is heel eenvoudig hoor.
Als je zulke woorden op een forum gebruikt, net als schelden, vind ik een straf gepast.
Scheldwoorden en schuttingtaal vind ik niet kunnen.

Inderdaad, dat stuk van die scheldende jongen heb ik ook niet eens gekeken om die reden, dat zette ik gelijk af en ik dacht eigenlijk bij de eerste regel dat het in een gewone krant stond dit stuk, ik dacht dat het ND zo'n keurige christelijke krant was, die hadden ze in m'n christelijke studentenhuis. Zoveel moeite is het niet om gewoon te zeggen dat een christen begon te schelden, zonder wat ie dan zegt of even een paar **** neer te zetten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor JeeWee » 20 jun 2014 10:00

mealybug schreef: Mijn punt was dat de NCRV en nu het ND er helemaal niets aan doen om dergelijke woorden weg te laten, of een piep er voor in de plaats te monteren.
Dat is heel eenvoudig hoor.
Als je zulke woorden op een forum gebruikt, net als schelden, vind ik een straf gepast.
Scheldwoorden en schuttingtaal vind ik niet kunnen.


Eigenlijk geef je met deze reactie precies weer waarom dit artikel in het idee zo juist is.
Ook hier komen mensen langs zonder refo-jasje en refo-taal.
Ook hier worden andersdenkenden kapot gemept met de wet.
Tja, en daar moet je dan jaloers op worden?

Voor ons allemaal zou het zo mooi zijn als we het verschil zouden kennen tussen 'getuigen' en 'overtuigen'.

Of toch maar weer zoals Corrie ten Boom het verwoordde: "God is wel goed, maar het is wel heel erg tobben met Zijn grondpersoneel."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor mealybug » 20 jun 2014 10:05

Faramir schreef:Ik herken het wel. Ook is het volgende stukje een en al herkenning: "Die reacties komen van ultraorthodoxe protestanten en ultra-evangelische christenen, vermoedt Boerman. Er is een categorie die in het jargon wordt aangeduid met reli-gekkies, mensen die bevangen lijken door een godsdienstwaan."

Wat ik ook een ontzettende dooddoener vind is dat er iemand met interesse of ene vraag op een forum komt en da gelijk wordt overladen met geknip en geplak uit de bijbel inclusief theologische uitleg erbij. Zo'n persoon haakt natuurlijk gelijk af. Je moet je antwoorden aanpassen aan de vraagsteller.


U vraagt, wij draaien, zeg maar.
Uit angst dat een nieuweling afhaakt, bespelen we hem met de zoetste muziek die we in huis hebben....
Citeren uit de Bijbel, foei, hoe durven we....dat willen ze niet horen.
De apostelen zeiden ook ;deze rede is hard....wel, christendom is niet voor zwakke zieltjes, die de waarheid niet kunnen verdragen of ''leuk vinden'' ben ik bang.
Wie zijn leven wil behouden, zal het moeten verliezen.
Oh, al weer een citaat uit de ijbel.
maar wat hebben we anders?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor Boerin » 20 jun 2014 10:14

mealybug schreef:
U vraagt, wij draaien, zeg maar.
Uit angst dat een nieuweling afhaakt, bespelen we hem met de zoetste muziek die we in huis hebben....
Citeren uit de Bijbel, foei, hoe durven we....dat willen ze niet horen.
De apostelen zeiden ook ;deze rede is hard....wel, christendom is niet voor zwakke zieltjes, die de waarheid niet kunnen verdragen of ''leuk vinden'' ben ik bang.
Wie zijn leven wil behouden, zal het moeten verliezen.
Oh, al weer een citaat uit de ijbel.
maar wat hebben we anders?

Als iemand nog geen christen is moet je gewoon wijs zijn. Ik heb het weleens op FreeThinker geprobeerd om de hele handel te bekeren :lol: , laat ik maar niks over anderen zeggen, maar dan kwam ik met een Bijbeltekst aan, dat ben je gewoon zo gewend en die mensen zegt dat niks. Ze geloven niet dat God bestaat, dus de Bijbel heeft geen waarde, net zoals de Koran mij niks zegt, wij zijn de enige brief die ze kunnen lezen. Je hoeft ook niet dusdanig seeker friendly te worden dat je de helft van het evangelie weglaat, dat zie je ook gebeuren, maar direct beginnen met 'dit mag niet en dat mag niet' heeft ook geen zin en Bijbelteksten quoten al helemaal niet. Een vent deed dat op een levensbeschouwelijk forum, evangelisch was ie, ze werden er niet goed van en toen zei ik dat er in de Bijbel staat dat dat zinloos is. :lol: Een ongeestelijk mens verstaat het niet. Het is hem dwaasheid. Het is nog een hele kunst in ieder geval, je moet het niet zomaar gaan doen omdat je forumverslaafd bent, alleen als God het zegt en ook alleen wat Hij zegt dat je moet zeggen dan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 11:39

Wel, persoonlijk hanteer ik de "Paulusmethode" maar, waar hij zegt in 2 Tim. 4:2: "Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer".

En als dit soort "zinzoekers" daardoor " weggejaagd" worden, het zij zo.
Wij zouden als christenen het Woord prediken, of dat nu wel of niet "gelegen" komt, en niet allerlei achterdeurtjes gebruiken om mensen maar te "strikken" voor het Evangelie.
Klip en klaar dus.

Doe het werk van een evangelist dus [ vers 5].

Een wat betekent het woord " zinzoekers" nu eigenlijk.
Mensen die zoeken naar de Waarheid, DIE zullen het vinden leert de Schrift.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2014 11:49

Veel herkenning voor mij. Met name "de bezoeker is is geen evangelisatie-object", want zo voelt het vaak wel. Ook dat er geen geduld is; de bezoeker moet alles aannemen en het liefst zich per direct laten dopen, lijkt het soms wel.

Puntje 3 is ook iets waar aan mag worden gewerkt.

3. Iedereen zijn eigen ontdekkingstocht

Niemand is hetzelfde, wat betreft afkomst, opvoeding, cultuur, omgang, vrienden en ervaringen en karakter. Er is dus ook niet één juiste weg om door het leven te gaan. Ook niet één juiste manier om op zoek te gaan naar God


"Ja, maar," zegt iemand dan, "Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, etc, etc." (oftewel, WIJ hebben gelijk en de rest niet, I-K's voorgaande reactie is een goed voorbeeld). Daar jaag je mensen wel mee weg, ja. Het idee dat er mensen zijn die God in een andere vorm vinden, is ondenkbaar. Die exclusiviteit is een 'hard sell' en dat gaat dan ook vaak verkeerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten