Prikkels...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Prikkels...

Berichtdoor JeeWee » 16 jun 2014 11:21

“Een gemiddelde jongen van 17 krijgt nu in één dag meer prikkels te verwerken dan een gemiddelde boer in de Middeleeuwen in zijn hele leven”.

Zomaar een citaat. “Vroeger was alles beter”, zeggen we soms. Ik geloof het, op dat woordje ‘alles’ na dan. Door de snelle media krijgen we de hele wereld in het groot en in het klein op ons bord. Maakt het ons murw? Vreet het onze tijd, aandacht én ons geestelijk leven op?

Hoe ga je om met prikkels en kun je je er echt aan onttrekken? Lukt dat in het spreekwoordelijke ‘hutje op de hei’? Kun je nog in de wereld zijn, zonder ván de wereld te zijn? Hebben we de wereld in ons huis gehaald of heeft de wereld met alle prikkels zich in ons leven gedrongen?

Prikkels: hoe ontloop je ze of hoe ga je ze te lijf?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 16 jun 2014 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Prikkels...

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2014 13:05

De hersenen doen de hele dag niets anders dan prikkels verwerken. Dat gaat blijkbaar over het algemeen prima*.

De oorspronkelijke zin geeft trouwens niet aan over hoeveel tijd het gaat? Een jaar van de 17-jarige, een dag? Maakt niet uit verder, want blijkbaar kunnen de hersenen dat gewoon aan. Het geeft hooguit aan hoe saai het leven in de middeleeuwen was, als de meeste prikkels die je kreeg staren naar een glas-in-lood op zondag.

*En wanneer het dat niet doet, kun je echt wel tijdelijk een deel van die prikkels uitschakelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jun 2014 13:27

Heb het inmiddels aangepast
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jun 2014 13:31

Mortlach schreef:Het geeft hooguit aan hoe saai het leven in de middeleeuwen was, als de meeste prikkels die je kreeg staren naar een glas-in-lood op zondag.

wat denk je hoe lang het duurde voordat de berichtgeving uit het Heilige Land kwam over de kruisvaarders? Of iets minder ver: over de oorlog van Napoleon?
Nu hebben we binnen een tel elk stuk ellende van de hele wereld op ons bord, van een uithuisplaatsing van een kind tot een excecutie in Irak en een verdwijning van iemand in Panama.
En dan heb ik het nog niet over alle prikkels op de vierkante centimeter van ons eigen bestaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jun 2014 14:37

Het lijkt mij tamelijk sterk dat een tiener nu dagelijks net zoveel prikkels binnenkrijgt dan een middeleeuwse boer.

En wat we daarmee moeten? Ik denk dat we dat per geval moeten bekijken en dat ouders daarin de grootste rol spelen. Ik ondervind er in ieder geval zelden problemen van.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 jun 2014 14:39

Volgens mij heb jij, als ik jouw postings lees, zelf ook behoorlijk veel last van prikkels, JeeWee...

Emmy56
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Emmy56 » 16 jun 2014 15:51

Het enige wat je kan doen is balen dat wij toen niet geboren zijn en er verder maar het beste van proberen te maken..... :cry:

Je lekker afsluiten van de bewoonde wereld kan al veel helpen, maar ben er mee eens dat het niet prettig is op te groeien in deze tijd... En ik ben heel benieuwd hoe het over 10 jaar is...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 17:22

JeeWee schreef:Hoe ga je om met prikkels en kun je je er echt aan onttrekken? Lukt dat in het spreekwoordelijke ‘hutje op de hei’? Kun je nog in de wereld zijn, zonder ván de wereld te zijn? Hebben we de wereld in ons huis gehaald of heeft de wereld met alle prikkels zich in ons leven gedrongen?

Prikkels: hoe ontloop je ze of hoe ga je ze te lijf?

Boeken maar:
http://www.amerika.nl/achtergronden/sam ... -de-amish/

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 jun 2014 19:00

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 jun 2014 19:16

Vroeger had ik geen last van prikkels, ik keek gewoon nooit Journaal en las geen krant, dan bestond al die ellende ook niet, maar nu krijg je het toch soms mee via internet en af en toe lees ik eens een metro in de trein. Ik merk dat ik me van veel dingen gewoon afsluit. Als het nog kleinschalig is en je kunt er voor bidden is het nog anders, maar wat heb je eraan als je overal van op de hoogte bent en je kunt er toch niks aan doen? Maar ja, een beetje op de hoogte moet je wel zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jun 2014 19:34

Faramir schreef:Het lijkt mij tamelijk sterk dat een tiener nu dagelijks net zoveel prikkels binnenkrijgt dan een middeleeuwse boer.

Lijkt je dat sterk?
Hoe groot was de wereld van die boer? Z'n eigen dorp?
Geen krant, geen nieuws, alleen de dagelijkse noodzaak om te overleven.
Naar bed als het donker werd en wakker als het licht werd.

En nu? Een uur zonder whatsapp, zonder facebook?
We zien direct de stapels lijken in Irak, we tellen de doden in Kenia, we weten alles over Volkert...
Is dat klooster nou echt zo gek?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 19:48

JeeWee schreef:En nu? Een uur zonder whatsapp, zonder facebook?
We zien direct de stapels lijken in Irak, we tellen de doden in Kenia, we weten alles over Volkert...
Is dat klooster nou echt zo gek?

Ook dat is volgens mij zo te boeken, online!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 jun 2014 20:06

Je hebt wel gelijk JeeWee, we willen alles weten, maar kunnen niet alles verwerken.
Dus gaan we ter bescherming van onszelf, ons er gevoelsmatig voor afsluiten.
Misschien dat we daarom wel gevoellozer worden voor het gewone dagelijkse leed van een ander dichtbij.
Onder het mom van: "Ja hoor, ik heb al genoeg ellende gezien vandaag, ik hoef er van jou niets meer bij."

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 jun 2014 21:24

:D zijspoortje

Er is nog niet veel veranderd in bijna 500 jaar...... En het waren toen ook al wederdopers :mrgreen:
Dus meer iets voor jou MB :lol:
De wortels van de Amish liggen in Zwitserland, in de beweging van Wederdopers (Anabaptisten) die in 1525 opkwam als radicale afscheiding van de Reformatie. De Wederdopers doopten elkaar als volwassenen (nadat ze als baby's al in de katholieke kerk waren gedoopt, vandaar de naam) en stonden een eenvoudige Christelijke levenswijze voor, zoals die bestond direct na de dood van Jezus. De meeste katholieken en ook veel protestantse stromingen geloofden dat je maar één keer kon worden gedoopt en bestreden de Wederdopers te vuur en te zwaard

Anyway, ik ben het met jeewee eens, ik zie het aan mijn kinderen (en mezelf ) de hele dag een scherm voor je kop.

Daarom denk ik ook dat het vasten van nu ook in die vorm zin heeft. Een stuk stilte tijd voor jezelf en je terugtrekken uit de waan van de dag, bijbel onder je arm wandelen en zo nu en dan een stuk overdenken. Maar misschien ben ik ook wel gewoon oud aan het worden :wink:

Gr. Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 22:35

Byte schreef: De Wederdopers doopten elkaar als volwassenen (nadat ze als baby's al in de katholieke kerk waren gedoopt, vandaar de naam) en stonden een eenvoudige Christelijke levenswijze voor, zoals die bestond direct na de dood van Jezus. De meeste katholieken en ook veel protestantse stromingen geloofden dat je maar één keer kon worden gedoopt en bestreden de Wederdopers te vuur en te zwaard

[/quote]
Als ik in een katholieke kerk was gedoopt, waar het doopsel de wedergeboorte IS (!) zou ik ook zeggen: dit was geen doop maar hoe goed bedoeld ook, de mening van een machtswellustig instituut, wat heerst over andermans geloof.
Het feit echter dat degenen die hun geloof op dezelfde manier wilden belijden als in de Bijbel werd gedaan door de Moorman, Cornelius en vele anderen, nu vermoord moesten worden op brute wijze, nee, daar kan ik niet bij, nee.
Je kunt niet 2 keer gedoopt worden, maar iemand vermoorden door brandstapel en verzuipen is wel okay?

Terug naar “[Religie] - Open forum”