De Amish gemeenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

De Amish gemeenschap

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jun 2014 21:29

Vanavond zag ik een doc. over de Amish gemeenschap in Amerika.
Zij leven in een zeer hechte gemeenschap, die een door geld en materialisme gedreven maatschappij de rug heeft toegekeerd.

Uiteraard zijn er films uitgebracht die het dagelijks leven van de Amishgemeenschap in beeld hebben gebracht, maar dit was een gezin wat, toestemming gaf opnamen te maken, die daarvoor met uitstoting kan worden bestraft.
Ik was onder de indruk van hun getuigenis.

In Handelingen 2:42-46 staat een vergelijkbare situatie beschreven.

Ik vraag mijzelf wel eens af, of het mogelijk is om in zo'n hechte geloofsgemeenschap met elkaar te leven, alles te delen, naar wat een ieder nodig heeft?
Is het mogelijk om terug te keren naar een dergelijk 'samenleven' als kinderen Gods, zoals de Amish al meer dan 400 jaar leven , hier in Nederland?

xsidd
Majoor
Majoor

Re: De Amish gemeenschap

Berichtdoor xsidd » 15 jun 2014 21:33

Ik heb het ook gezien, en ik vond het mooi! Die mensen die werden geintervieuwd hadden echt liefde voor God :) Nogmaals mooi om te zien!!

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 jun 2014 21:33

Ik zou soms niets liever willen :lol: maar ik denk dat een christen zich in ieder geval niet op die manier van de wereld moet afzonderen. Jezus gebiedt ons de wereld in te trekken en discipelen te maken voor Hem, dat kan niet als je jezelf veilig met een groepje op het platteland terugtrekt.
Ik heb heel veel respect en bewondering voor de Amish, maar ik denk niet dat alle christenen zich uit 'de wereld' zouden moeten terugtrekken.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jun 2014 21:37

Ayla

Deze mensen getuigden juist dat de Heer opdracht heeft gegeven om het Evangelie te verkondigen. Dat vond ik zo mooi aan dit gezin.
Zij leven in 'afzondering' inderdaad, maar zij getuigden wel van hun geloof in Christus Jezus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2014 21:49

Amish zijn toch de nazaten van de wederdopers, die wisten te ontsnappen aan de vervolgingen, brandstapels en verdrinkingsdood in Europa aan het einde van de middeleeuwen?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 15 jun 2014 21:51

ineke-kitty schreef:Ayla

Deze mensen getuigden juist dat de Heer opdracht heeft gegeven om het Evangelie te verkondigen. Dat vond ik zo mooi aan dit gezin.
Zij leven in 'afzondering' inderdaad, maar zij getuigden wel van hun geloof in Christus Jezus.

Maar aan wie dan? Want aan elkaar heeft niet zo heel veel nut.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jun 2014 21:59

mealybug

Ik heb begrepen dat zij oorspronkelijk uit Duitsland komen, en inderdaad waarschijnlijk door vervolgingen naar Amerika zijn geemigreerd. De meeste Amish hebben zich gevestigd in Pensylvenia, waar kennelijk nog voldoende 'ruimte' is om zich voornamelijk met het boerenbedrijf bezig te houden.
Zij spreken dan ook onder elkaar een mengelmoesje van Duits en Engels.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jun 2014 22:03

Ayla: "maar aan wie dan?"

Ik neem aan, op dezelfde wijze als jij en ik dat doen.
Daar werd verder niet over uitgeweid in de documentaire, maar zij zagen het wel als een opdracht.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 jun 2014 19:26

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amish

In elk geval geen internet. onderwijs tot aan het 14e jaar....

Ik begrijp überhaupt niet dat ik sommige mensen tegen kom op internet. Er zijn mensen die een wereldbeeld uitdragen waar iets van internet absoluut onmogelijk is. Mensen die wetenschap verfoeien en toch internet hebben, alhoewel dat afkomstig is van de wetenschap.
Zelfs de vraag op dit internetforum naar wat Amish precies doen is al anti-amish.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jun 2014 19:46

Groeperingen zoals de Amish verzetten zich tegen elke vorm van vernieuwing en dan word je een imitatie van de realiteit. De Amish zijn in mijn onbescheiden optiek een stelletje religieuze mafkezen die van voren niet weten hoe ze het van achter hebben.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 17 jun 2014 19:51

hettys: " zelfs de vraag op dit internetforum naar wat Amish precies doen is al anti-amish"

Wat was dan precies de vraagstelling, en door wie, en wat zou dan anti-amish daaraan zijn?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 17 jun 2014 19:55

mohamed

Het is inderdaad behoorlijk onbescheiden en zelfs onfatsoenlijk om de Amish als religieuze mafkezen af te schilderen.
Dat jij een dergelijke samenleving niet prefereert, wil nog niet zeggen dat je deze mensen op deze manier weg kan zetten als een stelletje mafkezen. [-X

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 jun 2014 20:10

ineke-kitty schreef:hettys: " zelfs de vraag op dit internetforum naar wat Amish precies doen is al anti-amish"

Wat was dan precies de vraagstelling, en door wie, en wat zou dan anti-amish daaraan zijn?

Vraagstelling:

ineke-kitty schreef:k vraag mijzelf wel eens af, of het mogelijk is om in zo'n hechte geloofsgemeenschap met elkaar te leven, alles te delen, naar wat een ieder nodig heeft?
Is het mogelijk om terug te keren naar een dergelijk 'samenleven' als kinderen Gods, zoals de Amish al meer dan 400 jaar leven , hier in Nederland?

Zeg ik: dat is vast wel mogelijk, natuurlijk wel. Ergens in de polder ofzo.. maar dan zonder internet, want internet komt voort uit wetenschap.
en aangezien vrijwel alle gelovigen op internet zitten wordt het wel ff afkicken.
Zoek een plek op de Veluwe ofzo, ergens buiten bereik, of ga naar Duitsland. kan ook. Waatom zit je vast aan Nederland?
Ook gif is geschapen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 17 jun 2014 20:28

hettys

En wat heeft mijn vraagstelling te maken met het anti-amish zijn?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 jun 2014 20:43

ineke-kitty schreef:hettys

En wat heeft mijn vraagstelling te maken met het anti-amish zijn?

Wat bedoel je nou? weternschap in het algemeen. en elke nieuwigheid is anti-amish. ze gebruiken nog niet eens een motor. niet wat aangedreven wordt door benzine. gewoon niets wat na de 19e eeuw is uitgevonden.

ineke-kitty schreef:Is het mogelijk om terug te keren naar een dergelijk 'samenleven' als kinderen Gods, zoals de Amish al meer dan 400 jaar leven , hier in Nederland?

Ja. dat kan, ga je gang. Maar dan moet je in de middeleeuwen gaan leven met paarden als paardenkracht. en geen motoren.
Geen mobieltjes, geen internet. Waarschijnlijk geloven de amish ook nog dat de zon om de aarde draait: Dan kun je sowieso niet bellen met iemand aan de andere kant van de wereld. Bij mijn weten doen de Amish het zonder moderniteiten.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”