Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Wie zou je willen straffen na zelfdoding?
Speedy schreef:Ik zou het op prijs stellen dat ipv het woord 'zelfmoord' het woord 'zelfdoding' gebruikt zal worden. Het woord 'zelfdoding' staat het dichtste bij het latijnse woord.
Tante Pollewop schreef:Maar dat heeft dan heel weinig zin.
Los daarvan is zelfdoding vaak een uiting van wanhoop of past het in een ziektebeeld. Voor mensen die wanhopig zijn of psychisch ziek zijn lijkt het mij behoorlijk wreed om dan ook nog eens straf te krijgen.
Dat lijkt me tamelijk onmenselijk en dus onwenselijk.
Speedy schreef:Ik zou het op prijs stellen dat ipv het woord 'zelfmoord' het woord 'zelfdoding' gebruikt zal worden. Het woord 'zelfdoding' staat het dichtste bij het latijnse woord.
Spreeuw schreef:
Maar wat is dan precies het verschil tussen "moord" en "doding"?
Spreeuw schreef:Tja, zo kun je alle daden die voortkomen uit een uiting van wanhoop wel goed praten...
Dat lijkt me bepaald niet wenselijk...
Tante Pollewop schreef:Heb jij ooit in je omgeving meegemaakt dat iemand een poging ondernomen heeft om een einde aan zijn of haar leven te maken?
Tante Pollewop schreef:Maar dat heeft dan heel weinig zin.
Los daarvan is zelfdoding vaak een uiting van wanhoop of past het in een ziektebeeld. Voor mensen die wanhopig zijn of psychisch ziek zijn lijkt het mij behoorlijk wreed om dan ook nog eens straf te krijgen.
Dat lijkt me tamelijk onmenselijk en dus onwenselijk.
Spreeuw schreef:
Tja, zo kun je alle daden die voortkomen uit een uiting van wanhoop wel goed praten...
Dat lijkt me bepaald niet wenselijk...
Spreeuw schreef:Jazeker. Wie maakt dat overigens niet mee?
Tante Pollewop schreef:Oké, dan verbaast het mij wat je schrijft.
Het getuigt m.i. van een paar simplistische gedachten. Deze wereld bestaat niet uit zwart/wit of goed/fout. Er is altijd nuance, altijd grijs gebied.
meribel schreef:Ik snap er niets van Spreeuw,
Mensen plegen geen zelfmoord omdat ze daar zin in hebben of om andere ludieke redenen.
Wat maakt het uit of het strafbaar moet zijn,
Wil je mensen na een mislukte poging gevangenisstraf of een boete geven oid?
En is je vraag nu, is het een zonde om zelfmoord te plegen?
Komt iemand die zelfmoord pleegt nog wel in de hemel,
Is dat de vraag soms?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten