Er was eens....

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Er was eens....

Berichtdoor MoesTuin » 01 jun 2014 09:30

Er was eens........

....een jongen met zeer weinig zelfbeheersing.
Zijn vader gaf hem een zak spijkers en zei tegen hem dat elke keer als hij zijn zelfbeheersing verloor,
hij een spijker in de schutting moest slaan.
De eerste dag sloeg de jongen er 37 spijkers in.
Langzamerhand werd het aantal spijkers per dag wat minder.
Hij zag in dat het gemakkelijker was om zijn zelfbeheersing niet te verliezen,
dan al die spijkers in de schutting te slaan.......
Toen kwam de dag dat de jongen zijn zelfbeheersing niet meer verloor.
Hij vertelde dit aan zijn vader en zijn vader stelde voor dat de jongen nu voor elke dag dat hij zijn zelfbeheersing behield hij een spijker uit de schutting haalde.
De dagen gingen voorbij en de jonge man was nu zover dat hij zijn vader kon vertellen dat alle spijkers waren verdwenen.
De vader zei: "Je hebt het goed gedaan, mijn zoon,
maar kijk nu eens naar al die gaten in de schutting.
De schutting zal nooit meer hetzelfde zijn.
Als je dingen zegt in woede,
dan laten ze een litteken achter net als deze gaten.
Je kunt iemand met een mes steken en het mes er weer uit trekken.
Het maakt niet uit hoe vaak je zegt dat het je spijt, de wond zal er blijven."
Zelfbeheersing is een gave van de Heilige Geest waar we in gebed om mogen vragen:
Galaten 5:22 Maar de vrucht des geestes is liefde, blijdschap, vrede, geduld, welwillendheid, goedhartigheid, betrouwbaarheid zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

https://www.youtube.com/watch?v=J0M-Wn4fcNI

Psalm 133 schreef:
1 Ai, ziet, hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonenVan 't zelfde huis, als broeders samen wonen,Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;'t Is als de zalf op 's Hogepriesters hoofd,De zalf, waarmee hij is aan God gewijd,Die door haar reuk het hart verblijdt.

2 Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,Zijn baard en klederzoom doortrekt;Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,En op zijn bergen nedervloeit.

3 Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen:Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,En 't leven tot in eeuwigheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Er was eens....

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2014 10:18

En toen kochthij een nieuwe schutting :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Er was eens....

Berichtdoor Faramir » 01 jun 2014 10:31

Mortlach schreef:En toen kochthij een nieuwe schutting :-oo

Mijn schutting is redelijk oud. Zo nu en dan koop ik een nieuwe plank om een oude te vervangen. Laatst nog een doorgerotte paal vervangen samen met de buurman. Best een leuke activiteit om samen te doen als buren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Er was eens....

Berichtdoor MoesTuin » 01 jun 2014 10:44

Mortlach schreef:En toen kochthij een nieuwe schutting :-oo


Een schutting is vervangbaar.
Maar snap je de kern van het geschreven stuk?

Als je een ander mens kwets, tot op het hart en de ziel.
Dat vervang je niet zo makkelijk....
de littekenen blijven achter..... de pijn, verdriet.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Er was eens....

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2014 12:40

MoesTuin schreef:Een schutting is vervangbaar.


Dat is nou net de grap.

Maar snap je de kern van het geschreven stuk?

Als je een ander mens kwets, tot op het hart en de ziel.
Dat vervang je niet zo makkelijk....
de littekenen blijven achter..... de pijn, verdriet.....


Ja, die kern was zo subtiel als een hamer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Er was eens....

Berichtdoor Ronald » 01 jun 2014 13:50

Mooi stuk.
(Psalm 141:3)
Zet, HEER, een wacht voor mijne lippen;
Behoed de deuren van mijn mond,
Opdat ik mij, tot genen stond,
Iets onbedachtzaams laat ontglippen.

emeth

Re: Er was eens....

Berichtdoor emeth » 01 jun 2014 21:01

MoesTuin schreef:Er was eens........

....een jongen met zeer weinig zelfbeheersing.
Zijn vader gaf hem een zak spijkers en zei tegen hem dat elke keer als hij zijn zelfbeheersing verloor,
hij een spijker in de schutting moest slaan.
De eerste dag sloeg de jongen er 37 spijkers in.
Langzamerhand werd het aantal spijkers per dag wat minder.
Hij zag in dat het gemakkelijker was om zijn zelfbeheersing niet te verliezen,
dan al die spijkers in de schutting te slaan.......
Toen kwam de dag dat de jongen zijn zelfbeheersing niet meer verloor.
Hij vertelde dit aan zijn vader en zijn vader stelde voor dat de jongen nu voor elke dag dat hij zijn zelfbeheersing behield hij een spijker uit de schutting haalde.
De dagen gingen voorbij en de jonge man was nu zover dat hij zijn vader kon vertellen dat alle spijkers waren verdwenen.
De vader zei: "Je hebt het goed gedaan, mijn zoon,
maar kijk nu eens naar al die gaten in de schutting.
De schutting zal nooit meer hetzelfde zijn.
Als je dingen zegt in woede,
dan laten ze een litteken achter net als deze gaten.
Je kunt iemand met een mes steken en het mes er weer uit trekken.
Het maakt niet uit hoe vaak je zegt dat het je spijt, de wond zal er blijven."



Dit verhaal over de schutting deed me denken aan een ander oud verhaal.

Er is een oud Joods verhaal dat de gevolgen van roddel goed illustreert.

Een man verspreidde praatjes over een wijze man in zijn stad. Later zag deze roddelaar in dat hij dat niet had moeten doen en ging om vergeving vragen. Hij vroeg de wijze man: „Wat moet ik doen om te laten zien dat het me echt spijt?” De wijze man zei: „Ik wil graag dat je één ding voor me doet. Neem een veren kussen, snij het open en laat de wind de veertjes meenemen.”

De man snapte er niks van, maar deed wat hem gevraagd werd en kwam terug. „Vergeeft u me nu?” De wijze man zei: „Ga eerst alle veertjes weer bij elkaar zoeken.” Waarop de man zei: „Maar dat lukt nooit. De wind heeft ze alle kanten opgeblazen.” Toen antwoordde de wijze man: „Net als de veren in alle richtingen verspreid zijn, zo zijn jouw leugens bij allerlei mensen terechtgekomen. En net zoals de veren niet meer terug te vinden zijn, kun je mensen niet laten vergeten wat je hebt gezegd.”

De les is duidelijk. Als je iets zegt, kun je er daarna niets meer aan veranderen. Dat geldt soms ook voor het verdriet dat je ermee veroorzaakt. Vergeet dus nooit dat als je iets over iemand vertelt, je woorden als veren in de wind zijn.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er was eens....

Berichtdoor mealybug » 01 jun 2014 21:13

Mogen we wel verschil maken tussen iets wat waarheid is en iets wat slechts een vermoeden is?
Stel je weet dat een bepaald persoon geld heeft gestolen van iemand die je kent.
Deze dief raakt bevriend met iemand anders die je kent en vertrouwd hem helemaal,
mag je dan die persoon vertellen wat je weet?
Is kwaadspreken dan geoorloofd?

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Er was eens....

Berichtdoor jamillah » 02 jun 2014 20:57

mealybug schreef:Mogen we wel verschil maken tussen iets wat waarheid is en iets wat slechts een vermoeden is?
Stel je weet dat een bepaald persoon geld heeft gestolen van iemand die je kent.
Deze dief raakt bevriend met iemand anders die je kent en vertrouwd hem helemaal,
mag je dan die persoon vertellen wat je weet?
Is kwaadspreken dan geoorloofd?


Je moet de dief op zijn gedrag aanspreken. En vragen of ie t zelf gaat bekennen. Zoiets werkt dat toch?

visje36

Re: Er was eens....

Berichtdoor visje36 » 03 jun 2014 11:06

Dus als jij iets weet wat een ander in negatief daglicht stelt, en deze persoon met iemand omgaat die jij kent, dan ben je verplicht dat te vertellen ? zodat deze vriend / vriendin niet meer met een open houding, en blik kijkt naar diegene ?. Maar dat die ander dan gewaarschuwd is.
:?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Er was eens....

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2014 15:06

Ha ha, onder dit topic staat een reclame: schutting plaatsen? :lol:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Er was eens....

Berichtdoor Boerin » 03 jun 2014 15:21

MoesTuin schreef:
Een schutting is vervangbaar.
Maar snap je de kern van het geschreven stuk?

Als je een ander mens kwets, tot op het hart en de ziel.
Dat vervang je niet zo makkelijk....
de littekenen blijven achter..... de pijn, verdriet.....

Daar is ook een oplossing voor en als je aan Zijn pijn denkt dan wil je moeite doen om je te beheersen. Als ik wil gaan zondigen krijg ik weleens acuut een beeld van een doornenkroon en dat weerhoudt me ervan.
Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.
5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Er was eens....

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 15:47

Er was eens.......
.......... een jongen die wilde weten of God bestaat.

De vraag kwam terecht bij Peter Barthel, hoogleraar sterrenkunde. Want een astronoom staat dicht bij de hemel.

Beste Anco,

Wat een bijzondere vraag heb je gesteld. Enkele maanden geleden mocht ik ook zo'n mooie vraag beantwoorden van de 6-jarige Sam. Die vraag ging over de maan. Als je nou had gevraagd 'bestaat de maan?' dan hadden we samen naar buiten gekeken, we hadden er een sterrenkijker bij gehaald en ik had je wat mooie foto's van ruimtevaarders op de maan laten zien.

Bij God werkt het anders. Zelfs met een sterrenkijker kun je die niet zien. Vraag je aan ruimtevaarders: "Zijn jullie God tegengekomen?" Dan zeggen ze: "Nee, niemand gezien." Ze zeggen trouwens wel vaak: "Wat is de aarde uit de verte mooi en bijzonder."

Zolang er mensen bestaan- zo'n tweehonderdduizend jaar- hebben ze geloofd in goden die in de hemel woonden en die alles op aarde bestuurden. De zon, de maan, de regen waardoor alles op aarde gaat groeien. Nog niet zo lang geleden, maar toch wel meer dan drieduizend jaar terug, verscheen er een volk, de Joden. Die zijn het anders gaan zien. Die zeiden: er is maar één God, en die heeft die andere goden gemaakt.

Die ene God wil samen met de mens van de aarde iets moois maken. Zo ervoeren ze dat. En dat verhaal gaven ze door aan hun kinderen. Het was een verhaal met een opdracht erbij: wees goed voor elkaar! Want, zeiden ze: "God is daar waar mensen in vrede met elkaar leven."

Ook de Joodse man Jezus, die tweeduizend jaar geleden leefde, heeft dat verhaal en die opdracht verteld. Het allerbelangrijkste, zei Jezus, is dat je tegen andere mensen net zo doet als je wilt dat ze tegen jou doen.

Ik vertelde je net dat ruimtevaarders de wereld zo mooi en zo bijzonder vinden. Ik vind dat ook, net als jij misschien. Dat is het belangrijkste. Want het mooiste van deze wereld, vriendschap en liefde, dat is wat ik God noem. God is overal waar mensen naar elkaar omzien en voor elkaar zorgen.

Als we proberen elkaar een beetje gelukkig te maken, op school, of thuis. Of als we iets willen doen voor kinderen in de wereld die in armoede of honger leven. Als mensen voor elkaar willen zorgen, dan zie je dáár iets van God. Als iemand jou erg blij maakt dan is die iemand een beetje God.

Mijn antwoord op jouw vraag is dus nee, God bestaat niet als een persoon die ver weg in de hemel woont. Hij bestaat in hoe jij en ik leven.

Het ga je goed!

Peter Barthel.

Bron:http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/3664656/2014/06/01/Professor-bestaat-God.dhtml


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten