Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 19:02

Toen ik in vwo-6 zat, werden we tijdens de godsdienstlessen opgewassen tegen "de grote boze wereld". Immers, ik en mijn klasgenoten stonden op het punt om de school, de vertrouwde reformatorische omgeving, te verlaten. Vooral apologetiek kwam tijdens de godsdienstlessen veelvuldig aan de orde. Want als je op de universiteit of het hbo in gesprek raakt met een andersdenkende, hoe kun je het christelijk geloof dan verdedigen? Heel veel argumenten kwamen toen aan de orde, van de godsbewijzen van Thomas van Aquino tot de drogredenen van het evolutionisme. Immers: het is een volslagen seculiere omgeving, op de universiteit. Het kreeg zoveel nadruk tijdens de godsdienstlessen, dat het een "wij tegen de rest"-indruk werd.

Maar mag je deze indruk wel wekken? Is het echt zo dat christenen "een blok van wij tegen de rest (andersdenkenden)" vormen?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 19:11

Spreeuw schreef:Toen ik in vwo-6 zat, werden we tijdens de godsdienstlessen opgewassen tegen "de grote boze wereld". Immers, ik en mijn klasgenoten stonden op het punt om de school, de vertrouwde reformatorische omgeving, te verlaten. Vooral apologetiek kwam tijdens de godsdienstlessen veelvuldig aan de orde. Want als je op de universiteit of het hbo in gesprek raakt met een andersdenkende, hoe kun je het christelijk geloof dan verdedigen? Heel veel argumenten kwamen toen aan de orde, van de godsbewijzen van Thomas van Aquino tot de drogredenen van het evolutionisme. Immers: het is een volslagen seculiere omgeving, op de universiteit. Het kreeg zoveel nadruk tijdens de godsdienstlessen, dat het een "wij tegen de rest"-indruk werd.

Maar mag je deze indruk wel wekken? Is het echt zo dat christenen "een blok van wij tegen de rest (andersdenkenden)" vormen?


Nee we zijn absoluut geen blok.
Dat zou wel moeten.
De wereld zou moeten zeggen "kijk eens hoe lief ze elkander hebben".
Maar de verdeeldheid is gigantisch.
Dus we treden zelden naar buiten als groep.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 19:36

Spreeuw schreef:Toen ik in vwo-6 zat, werden we tijdens de godsdienstlessen opgewassen tegen "de grote boze wereld". Immers, ik en mijn klasgenoten stonden op het punt om de school, de vertrouwde reformatorische omgeving, te verlaten. Vooral apologetiek kwam tijdens de godsdienstlessen veelvuldig aan de orde. Want als je op de universiteit of het hbo in gesprek raakt met een andersdenkende, hoe kun je het christelijk geloof dan verdedigen? Heel veel argumenten kwamen toen aan de orde, van de godsbewijzen van Thomas van Aquino tot de drogredenen van het evolutionisme. Immers: het is een volslagen seculiere omgeving, op de universiteit. Het kreeg zoveel nadruk tijdens de godsdienstlessen, dat het een "wij tegen de rest"-indruk werd.


WHAAAAAH,
Die lessen hebben weinig geholpen, beste Spreeuw, je vraagt hier zo ongeveer de hemd van het lijf aan iedereen met vragen die meer passen bij iemand die zwaar twijfelt aan alles wat hem verteld is en nauwelijks iets onderbouwd met bijbelse argumenten.(het baard topic b.v.)

Veel van wat de mens niet weet, wordt in de Bijbel beschreven.
Geloof het of niet.
Ook al kun je er met je verstand niet bij.
De opdracht is niet het te begrijpen, maar het aan te nemen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 19:51

mealybug schreef:WHAAAAAH,
Die lessen hebben weinig geholpen, beste Spreeuw, je vraagt hier zo ongeveer de hemd van het lijf aan iedereen met vragen die meer passen bij iemand die zwaar twijfelt aan alles wat hem verteld is en nauwelijks iets onderbouwd met bijbelse argumenten.(het baard topic b.v.)

Veel van wat de mens niet weet, wordt in de Bijbel beschreven.
Geloof het of niet.
Ook al kun je er met je verstand niet bij.
De opdracht is niet het te begrijpen, maar het aan te nemen.


Hoe kom je erbij dat het "baardtopic" door mij geopend is?
Die baardkwestie was geen vraag van mij, maar van mona.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 19:59

Spreeuw schreef:
Hoe kom je erbij dat het "baardtopic" door mij geopend is?
Die baardkwestie was geen vraag van mij, maar van mona.

Het ging me meer om je reactie, dat het alles ijdelheid was.
Ook in andere onderwerpen vraag ik me af wat er bij jou in je kerk de laatste 20 jaar gepreekt wordt, anders zou je toch niet zoveel vragen hebben?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 20:05

mealybug schreef: Het ging me meer om je reactie, dat het alles ijdelheid was.
Ook in andere onderwerpen vraag ik me af wat er bij jou in je kerk de laatste 20 jaar gepreekt wordt, anders zou je toch niet zoveel vragen hebben?


Beter lezen, mealybug. Ik gaf daar niet mijn persoonlijke mening weer, maar het sterk reformatorische (of beter: Gereformeerde Gemeenten in Nederland-) gedachtegoed. Dat was het antwoord op de vraag van mona.
Het gaat mij niet zozeer om de vele vragen, maar meer om een gedachtewisseling of discussie op gang te brengen. Daar is toch niets mis mee?
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 28 mei 2014 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2014 20:19

Spreeuw schreef:Toen ik in vwo-6 zat, werden we tijdens de godsdienstlessen opgewassen tegen "de grote boze wereld". Immers, ik en mijn klasgenoten stonden op het punt om de school, de vertrouwde reformatorische omgeving, te verlaten. Vooral apologetiek kwam tijdens de godsdienstlessen veelvuldig aan de orde. Want als je op de universiteit of het hbo in gesprek raakt met een andersdenkende, hoe kun je het christelijk geloof dan verdedigen? Heel veel argumenten kwamen toen aan de orde, van de godsbewijzen van Thomas van Aquino tot de drogredenen van het evolutionisme. Immers: het is een volslagen seculiere omgeving, op de universiteit. Het kreeg zoveel nadruk tijdens de godsdienstlessen, dat het een "wij tegen de rest"-indruk werd.

Maar mag je deze indruk wel wekken? Is het echt zo dat christenen "een blok van wij tegen de rest (andersdenkenden)" vormen?


Weet je, het interesseert mensen op de universiteit werkelijk geen zier dat jij christen bent. Maar het zijn altijd die christenen die zich moeten opdringen, helaas. En op de universiteit heb je inderdaad de kans dat je dan gefileerd wordt. Zeker als je met 'drogredenen van het evolutionisme' komt aanzetten. Dat heb je dan toch echt alleen aan jezelf te danken/wijten.

Als het goed is worden jij en je geloof gewoon gerespecteerd op de uni. Als jij tenminste respecteert dat anderen niets met jouw geloof te maken willen hebben, maar daar scheelt het meestal aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor moderngelovige » 27 mei 2014 21:10

Spreeuw word hier zo wat beschoten als hij iets post.
Dit is een forum en dan mag en moet hij toch vragen kunnen stellen dunkt me.
Het gaat allang niet meer over het onderwerp lijkt het en ik vind het niet terecht!

@Spreeuw
Hoewel geen GGiN-fan; ik sta er mijlenver vanaf, wilde ik het toch even kwijt.
Mag je een blok vormen tegen....ja wel tegen hun gedachtengoed en levensstijl als jij je Spreeuw daar niet mee kan verenigen. Dat zul je om je eigen beweegredenen, (vanuit jouw geloof??) doen.

Een blok vormen en geen contact (willen) hebben, dus andersdenkenden negeren echter niet.
Deden Jezus en later de discipelen juist niet! Jezus ging in het huis van de tollenaar, sprak met de sameritaanse... enz.

Helaas tref ik onder de refos in mijn omgeving wel vaak aan dat ze geen contact willen hebben met andersdenkenden, dat vind ik erg. Hoe denk jij daarover Spreeuw?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2014 21:59

moderngelovige schreef:Spreeuw word hier zo wat beschoten als hij iets post.
Dit is een forum en dan mag en moet hij toch vragen kunnen stellen dunkt me.
Het gaat allang niet meer over het onderwerp lijkt het en ik vind het niet terecht!


Normaal gesproken geef ik je gelijk, maar Spreeuw maakt geloof ik zo'n 10 nieuwe onderwerpen per dag aan en allemaal open deuren. Dan is het niet gek dat mensen op een gegeven moment niet meer geheel serieus op de kwesties ingaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 28 mei 2014 06:38

Mortlach schreef:Normaal gesproken geef ik je gelijk, maar Spreeuw maakt geloof ik zo'n 10 nieuwe onderwerpen per dag aan en allemaal open deuren. Dan is het niet gek dat mensen op een gegeven moment niet meer geheel serieus op de kwesties ingaan.


Jaja, 10 nieuwe onderwerpen per dag, een beetje overdrijven gaat er wel in hè?
Dan is het niet gek dat...
Dan vind ik het niet gek dat..., kun je beter zeggen.
Iedereen heeft het recht om serieus benaderd te worden op een serieuze vraag die gesteld wordt, en of het nu veel of weinig vragen zijn, dat maakt geen moer uit.
Je zienswijze in deze is dus totaal verkeerd, beste Mortlach!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 28 mei 2014 06:51

moderngelovige schreef: Helaas tref ik onder de refos in mijn omgeving wel vaak aan dat ze geen contact willen hebben met andersdenkenden, dat vind ik erg. Hoe denk jij daarover Spreeuw?


Natuurlijk is dat erg, moderngelovige.
Iedere ware christen behoort in feite een evangelist te zijn. De Bijbel roept daar zeker toe op, denk aan het zendingsbevel in Matteüs 28:19. Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. In de eerste plaats zei Jezus dit tegen Zijn discipelen, maar in feite zegt Hij dit ook tegen ons. Wij zijn toch ook navolgelingen van Jezus?

Alleen al vriendelijk en aardig tegen andersdenkenden doen, kan al heel goed zijn. Vervolgens kun je voorzichtig naar zijn/haar geloof vragen. En dan moet je niet gelijk zeggen dat het geloof van de andersdenkende niet klopt. Dat werkt alleen maar averechts. Laten wij als christenen getuigen, getuigen dat Jezus Christus de Redder is van de zonden. En dat wil de Heilige Geest gebruiken!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2014 07:20

We zijn wel in de wereld maar niet van de wereld. We moeten niet willen overtuigen maar getuigen... En dan niet vooral met woorden maar met daden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Faramir » 28 mei 2014 08:38

Spreeuw schreef:Alleen al vriendelijk en aardig tegen andersdenkenden doen, kan al heel goed zijn. Vervolgens kun je voorzichtig naar zijn/haar geloof vragen. En dan moet je niet gelijk zeggen dat het geloof van de andersdenkende niet klopt. Dat werkt alleen maar averechts. Laten wij als christenen getuigen, getuigen dat Jezus Christus de Redder is van de zonden. En dat wil de Heilige Geest gebruiken!

Dus ik, als andersdenkende zal nooit van reformatorische mensen dat die op basis van gelijkheid met mij om zullen gaan en mijn geloof zullen respecteren?

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2014 09:06

Bij mij 'werkt' het het beste om bij mezelf te blijven. 'Ik doe dit zo omdat..' Of: 'Ik geloof dit want..' Of: 'De Bijbel verteld mij dat' En deze (om mb weer even te voeren 8) ): 'Mijn bevinding is...'

Het geeft misschien een veiliger gevoel om te zeggen: 'Het geloof, of 'de bijbel' of 'de kerk zegt' Daar koopt men niets voor. Als je persoonlijk word en bent dan alleen kun je iets uitdragen volgens mij.

Verder ben ik het heel erg met Marnix eens dat het vooral de daden moeten zijn. Je kunt als christen de snelheidslimiet niet overschrijden, je kan niet wegkomen met leugentjes om bestwil, je kan het niet maken de krat bier onder op je karretje per ongeluk te vergeten als de kassadame het niet ziet. Enz enz enz
Laatst gewijzigd door jamillah op 28 mei 2014 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2014 09:06

dubbel oeps


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten