Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3398
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Cicero » 03 jun 2014 09:56

Spreeuw schreef:Dat is niet waar.
Bij een onderzoek gaat het om iets wat controleerbaar is en kan het zowel juist als onjuist zijn.
Bij een interpretatie gaat het om eigen, persoonlijke uitleg van of opvatting over iets.

Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt, maar het is onjuist. Je geeft 'interpretatie' de uitleg: je eigen mening geven over iets. Maar bij onderzoek speelt dat ook een rol. En ook een interpretatie kan juist of onjuist zijn, en komt tot stand door onderzoek.

Het gaat er niet om of iets een interpretatie of onderzoek is (geen tegenovergestelde begrippen namelijk), maar wat de vraagstelling is. Als de vraagstelling is: wat bedoelt de Bijbel hier? Dan komt je interpretatie tot stand door middel van onderzoek, als het goed is. En je kunt een uitleg van de Bijbel niet afwijzen met: dat is een 'interpretatie' (lees: subjectieve mening zonder basis). Nee, je kunt beter vragen: wat zijn je argumenten om het zo en zo te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2014 10:08

Spreeuw schreef:Uw en mijn verstand is verduisterd, en daarom zijn er verschillende interpretaties ontstaan.


Maar ondertussen gedraag jij je net alsof je een profeet bent die precies weet hoe het zit en hoe anderen moeten leven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 15:38

Cicero schreef: Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt, maar het is onjuist. Je geeft 'interpretatie' de uitleg: je eigen mening geven over iets. Maar bij onderzoek speelt dat ook een rol. En ook een interpretatie kan juist of onjuist zijn, en komt tot stand door onderzoek.

Het gaat er niet om of iets een interpretatie of onderzoek is (geen tegenovergestelde begrippen namelijk), maar wat de vraagstelling is. Als de vraagstelling is: wat bedoelt de Bijbel hier? Dan komt je interpretatie tot stand door middel van onderzoek, als het goed is. En je kunt een uitleg van de Bijbel niet afwijzen met: dat is een 'interpretatie' (lees: subjectieve mening zonder basis). Nee, je kunt beter vragen: wat zijn je argumenten om het zo en zo te zien.


Nee, het is wel juist. Een interpretatie kan tot stand komen door "onderzoek", maar dat staat dan in een heel ander daglicht. Het gaat duidelijk om de menselijke zienswijze of denkwijze van iets (kijk ook eens in woordenboeken). In zo'n geval is een onderzoek erop gericht om er achter te komen hoe uw zienswijze op iets is. Dat is in feite niets meer dan een persoonlijke mening. Bij een onderzoek in ruime zin gaat het daar niet om. Wanneer men iets gaat onderzoeken, komt de uitslag pas na het onderzoek als conclusie van een aantal controleerbare feiten.

Bij de vraag "Wat bedoelt de Bijbel hier?" is het de vraag wat de Heilige Geest in de tekst wil zeggen, en niet hoe u hierover denkt. Dat kan heel iets anders zijn dan dat u (aanvankelijk) dacht. Onderzoek kan hierbij helpen. Denk hierbij aan vragen als: "Waar komt een bepaald woord in de grondtekst nog meer voor?" "In welk verband staat de tekst?" ""Wat staat er in diverse commentaren?". Er is echt maar een ware uitleg van de Bijbel, en die wordt niet afgedaan met "interpretatie". Dan gaat het om de ware bedoeling van de tekst, wat de Heilige Geest hiermee te zeggen heeft. Dus ofwel uw argumenten zijn in overeenstemming met de Geest, of ze zijn het niet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 15:45

Spreeuw schreef:Uw en mijn verstand is verduisterd, en daarom zijn er verschillende interpretaties ontstaan.

Mortlach schreef: Maar ondertussen gedraag jij je net alsof je een profeet bent die precies weet hoe het zit en hoe anderen moeten leven.


Nee, dat is niet waar. Ik tracht de Bijbel zo nauwkeurig mogelijk te onderzoeken. Natuurlijk kan de Geest iets anders bedoelen dan wat ik na onderzoek heb vastgesteld, maar des te grondiger het onderzoek is, des te groter is de kans dat men de ware uitleg van de tekst weet.
Ik begrijp dat het moeilijk is voor u om bepaalde lijnen die in de Bijbel te ontdekken zijn, als waarheid te accepteren. Uw reactie is puur menselijk, maar ook vanuit de Schrift te verklaren. We zijn van nature geneigd om God en onze naaste te haten.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jun 2014 15:48

En hoe weet je wat de Heilige Geest te zeggen heeft? Want er zijn veel christenen met bijna net zoveel veel meningen.
Ik denk niet dat iedereen die luistert naar wat de Heilige Geest zegt het met elkaar eens is, of denk jij van wel?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jun 2014 15:50

Spreeuw schreef:Nee, dat is niet waar. Ik tracht de Bijbel zo nauwkeurig mogelijk te onderzoeken. Natuurlijk kan de Geest iets anders bedoelen dan wat ik na onderzoek heb vastgesteld, maar des te grondiger het onderzoek is, des te groter is de kans dat men de ware uitleg van de tekst weet.

Maar wat is het nu? Moet je luisteren naar wat de Geest te zeggen heeft of moet je onderzoeken wat de ware uitleg van de tekst is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2014 16:03

Tante Pollewop schreef:En hoe weet je wat de Heilige Geest te zeggen heeft? Want er zijn veel christenen met bijna net zoveel veel meningen.
Ik denk niet dat iedereen die luistert naar wat de Heilige Geest zegt het met elkaar eens is, of denk jij van wel?

En daar hebben we ook een predikant voor, die zaken vanuit de Bijbel kan weerleggen.
En als je luistert naar de Heilige Geest, hoor je dan wat je wilt horen, of gaat dat wel eens tegen je eigen wil en wens in?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2014 16:08

Wat dat laatste betreft moet je wel oppassen. Want daar kunnen onbewuste 'lagen' ontstaan. Als je eenmaal doorhebt dat je iets 'wil' wat tegen je wil ingaat, dan zijn hersenen complex genoeg om die ervaring voor je te simuleren. Het is dus niet zo dat enkel en alleen iets tegen je eigen wil ingaat, het dus waar is. Daar is de menselijke geest toch echt te complex voor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3398
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Cicero » 03 jun 2014 16:16

Spreeuw schreef:Nee, het is wel juist. Een interpretatie kan tot stand komen door "onderzoek", maar dat staat dan in een heel ander daglicht. Het gaat duidelijk om de menselijke zienswijze of denkwijze van iets (kijk ook eens in woordenboeken). In zo'n geval is een onderzoek erop gericht om er achter te komen hoe uw zienswijze op iets is. Dat is in feite niets meer dan een persoonlijke mening. Bij een onderzoek in ruime zin gaat het daar niet om. Wanneer men iets gaat onderzoeken, komt de uitslag pas na het onderzoek als conclusie van een aantal controleerbare feiten.
Nogmaals, wat jij onder onderzoek verstaat, zie ik als een vorm van interpretatie. Het is maar welk woord je gebruikt en wat je eronder verstaat.

Ik begrijp wel waar je je tegen afzet, namelijk het afdoen van een opvatting met de dooddoener 'dat is ook maar een mening'. Maar dat is niet de bedoeling van de mensen waarmee je op dit moment in discussie bent.

Bij de vraag "Wat bedoelt de Bijbel hier?" is het de vraag wat de Heilige Geest in de tekst wil zeggen, en niet hoe u hierover denkt. Dat kan heel iets anders zijn dan dat u (aanvankelijk) dacht. Onderzoek kan hierbij helpen. Denk hierbij aan vragen als: "Waar komt een bepaald woord in de grondtekst nog meer voor?" "In welk verband staat de tekst?" ""Wat staat er in diverse commentaren?". Er is echt maar een ware uitleg van de Bijbel, en die wordt niet afgedaan met "interpretatie". Dan gaat het om de ware bedoeling van de tekst, wat de Heilige Geest hiermee te zeggen heeft. Dus ofwel uw argumenten zijn in overeenstemming met de Geest, of ze zijn het niet.

Het probleem is alleen, dat als je op onderzoek uitgaat, je ook bij de wat in refoland bekend staat als 'de betrouwbare uitleggers' heel vaak verschil van mening tegenkomt. En dat op basis van diepgaand onderzoek van de teksten. Wat doe je dan?

Ten tweede, je gaat ervan uit dat jij alleen zulk onderzoek doet. Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat anderen dat niet doen?

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Bartje » 03 jun 2014 18:12

het gegeven feit dat hij (Spreeuw) te rade gaat bij de in refoland bekend staat als 'de betrouwbare uitleggers, geeft aan dat hij door de eeuwen heen zoekt.
dus van af de begin naar heden ten dage.
dus ja hij komt verschillenden opvattingen tegen die door die tijd getekend zijn, maar wees eens eerlijk is er wel wat veranderd van af toen?

@morlach, het Woord is naar de mens geschreven en niet voor de mens.
dus in de Bijbel staan dingen die tegen de mens in gaat.
trouwens in welk geloof niet?
maar het feit dat het christelijke geloof een gelovige leert om zich niet meer druk te maken voor de dag van morgen en wat hij/zij eten zal en kleden zal, dan gaat dat naar mijn inzien tegen de mens zijn wil in.

en waarom is een opvatting, uitleg of een dogma ineens arrogant?
vroeger was een standpunt een standpunt en werd op standpunten de discussie gevoerd.
Haast u langzaam.

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor yobem » 03 jun 2014 19:15

Het is arrogant omdat je door zo'n positiebepaling ieder ander gedachtegoed tot verantwoording dwingt uitgezonderd het eigen gedachtegoed; dat sta je toe te bestaan onder het credo "God wil het nu eenmaal zo".

Door God's wil één op één te verbinden met je eigen perspectief (of andersom; je eigen perspectief te verbinden met God's wil) maak je jezelf verheven boven elke kritiek. En dat terwijl er geen enkele aanleiding bestaat om te denken dat een mens in staat is de wil van God zo dicht te benaderen dat die mens in feite zelf de maatstaf is geworden voor goed en kwaad. Dat laatste mag van mij best, en dat zou je een standpunt kunnen noemen; maar maak het dan bereikbaar voor de toets der kritiek. Dan is het ook niet arrogant...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 05 jun 2014 13:40

Tante Pollewop schreef:Maar wat is het nu? Moet je luisteren naar wat de Geest te zeggen heeft of moet je onderzoeken wat de ware uitleg van de tekst is?


Dat heb ik toch duidelijk uitgelegd? Door grondig onderzoek is de kans groter dat je achter de ware betekenis van de tekst komt. De ware betekenis is datgene wat de Geest erin te zeggen heeft.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Spreeuw » 05 jun 2014 13:45

Het probleem is alleen, dat als je op onderzoek uitgaat, je ook bij de wat in refoland bekend staat als 'de betrouwbare uitleggers' heel vaak verschil van mening tegenkomt. En dat op basis van diepgaand onderzoek van de teksten. Wat doe je dan?


Dat is mogelijk. Maar de Geest heeft toch echt maar 1 betekenis voor een tekst. In het geval wat jij schetst zou ik persoonlijk verder onderzoeken.

Ten tweede, je gaat ervan uit dat jij alleen zulk onderzoek doet. Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat anderen dat niet doen?


Natuurlijk niet. Hoe kom je hierbij? Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb het in zijn algemeenheid geformuleerd: door goed onderzoek te doen is de kans groter dat je bij de ware bedoeling van een tekst komt. Dat kan iedereen doen, niet alleen ik. Het gaat niet om jouw en mijn interpretatie van een tekst, want die zijn onjuist. De ware uitleg komt van God.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jun 2014 14:08

En hoe weet je wanneer je 'goed' zit? Is dat te controleren?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 18:55

Tante Pollewop schreef:En hoe weet je wanneer je 'goed' zit? Is dat te controleren?

Als je geloofd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten