Overdopen, verontrustend?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Overdopen, verontrustend?

Berichtdoor moderngelovige » 26 mei 2014 21:01

Tot mijn verbazing zijn enkele jonge doopleden vanuit Ger.gem en Hervormden omgeving Waddinxveen/Gouda overgestapt naar Nehemia-ministries en hebben zich laten overdopen.

Nogal verontrustend, want verloochen je hiermee je 1e doop niet?
Hoe verhoudt zich dit trouwens met het Gebod: Eert uw vader en uw moeder?

Als je van protestant naar rkk gaat is er wederzijdse (kinder)doop-erkenning.
Uiteraard kun je je in beide kerken ook als volwassene laten dopen als je als kind nog ongedoopt was, maar da's heel wat anders dan overdopen.

Hebben refowebbers al notie genomen van ontwikkelingen zoals hierboven?
Enne hoe kijken jullie er tegen aan?

* de partij Jezus leeft had hier en daar ook aardig wat stemmen, lang niet genoeg voor een zetel maar dit heeft weer indirect met dit gebeuren te maken?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Overdopen, verontrustend?

Berichtdoor mealybug » 26 mei 2014 21:09

moderngelovige schreef:Tot mijn verbazing zijn enkele jonge doopleden vanuit Ger.gem en Hervormden omgeving Waddinxveen/Gouda overgestapt naar Nehemia-ministries en hebben zich laten overdopen.

Uiteraard kun je je in beide kerken ook als volwassene laten dopen als je als kind nog ongedoopt was, maar da's heel wat anders dan overdopen.

* de partij Jezus leeft had hier en daar ook aardig wat stemmen, lang niet genoeg voor een zetel maar dit heeft weer indirect met dit gebeuren te maken?

God gehoorzamen is belangrijker dan je pa en ma gehoorzamen.
Er is geen eerste doop, want dopen is onderdompelen als symbool van een goed geweten tot God en het begraven van het oude leven.
Het is dus geen overdoop, want het heeft een heel andere betekenis!
Dat de RK doop (doopsel) welke de wedergeboorte symboliseert, erkend wordt door de meeste protestanten zegt voldoende.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 26 mei 2014 21:14

Wel, dan ben ik 40 jaar geleden behoorlijk in "overtreding" geweest, want toen heb ik mij laten onderdompelen door de doop, nadat ik tot bekering was gekomen.

Ik ben als baby besprenkeld in de gereformeerde kerk, echter wist ik toen van geen toeten of blazen uiteraard.
De Bijbel leert toch echt: "wie GELOOFT en zich laat dopen......"

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 26 mei 2014 21:15

moderngelovige schreef:Tot mijn verbazing zijn enkele jonge doopleden vanuit Ger.gem en Hervormden omgeving Waddinxveen/Gouda overgestapt naar Nehemia-ministries en hebben zich laten overdopen.

Beste moderngelovige,
Mag ik jou allereerst een vraag stellen: Ben jij persoonlijk in gesprek geweest met deze jongeren? Heb je hen zelf gevraagd naar hun beweegredenen?
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 mei 2014 21:18

Maar natuurlijk is het laten overdopen een ernstige zonde. Je spuugt je voormalige geloofsgemeenschap en je ouders recht in het gezicht en daar naast schoffeer je God door de doop in Zijn naam te verruilen voor een stukje egotripperij.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 21:21

Faramir schreef:Maar natuurlijk is het laten overdopen een ernstige zonde. Je spuugt je voormalige geloofsgemeenschap en je ouders recht in het gezicht en daar naast schoffeer je God door de doop in Zijn naam te verruilen voor een stukje egotripperij.

Ja inderdaad je mag geen eigen mening vormen en je mag je ouders niet vertellen dat jij anders gelooft dan hen.
Je moet allemaal precies hetzelfde geloven en alles zo opvatten als je ouders deden.
Zelfs als je ouders zeiden dat je niet in de hemel komt terwijl je wel zou oprecht zou geloven. 8)

Verder sluit ik me bij mealybug aan en heb ik dezelfde vraag als EdW.

Ohja
@TS (topicstarter)..
We zijn niet allemaal refo hoor :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 26 mei 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 26 mei 2014 21:22

Hoi Mealybug,

God gehoorzamen is belangrijker dan je pa en ma gehoorzamen.
Er is geen eerste doop, want dopen is onderdompelen als symbool van een goed geweten tot God en het begraven van het oude leven.
Het is dus geen overdoop, want het heeft een heel andere betekenis!
Dat de RK doop (doopsel) welke de wedergeboorte symboliseert, erkend wordt door de meeste protestanten zegt voldoende.

Met de 1e zin ben ik het eens, alleen als jij schopt tegen de belofte die je ouders hebben afgelegd tegen God en de gelofte die God geeft handel je dan niet in strijd met dit gebod?
Ik las nl. op facebook dat de 1e doop generlei waarde voor betrokkene had want hij was te klein en had geen keuze. (Het doopformulier van protestantse gereformeerden geeft echter andere woorden aan, welke verstokte refo kan hier even bij helpen??)

Het is geen overdoop? Wat voor betekenis heeft het dan?
Wat je met de laatste zin bedoelt is mij ook niet helemaal duidelijk, dus licht dat graag ook toe.
Begrijp ik dat het overdopen jouw sympathie heeft?
If so no hard feelings.....maarre heb je er goed over nagedacht?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 26 mei 2014 21:25

Hoi EdW,

Op een persoonlijke vraag weliswaar via social media maar niet openbaar gingen diverse betrokkenen niet in, dat vond ik jammer.

Faramir,
Je reactie doet me denken aan een stukje wat ik op Puntuit, het RD-forum las van ds. de Heer
(Ger. gem???) Zijn reactie kwam in nettere bewoordingen op hetzelfde neer.
Was het zo waar nog met hem eens ook, en dat voor een rkk-er...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mei 2014 21:40

moderngelovige schreef:
Met de 1e zin ben ik het eens, alleen als jij schopt tegen de belofte die je ouders hebben afgelegd tegen God en de gelofte die God geeft handel je dan niet in strijd met dit gebod?

Ik schop zeker niet tegen de belofte die mijn ouders hebben afgelegd, ik ben blij en bevoorrecht geweest om met de bijbel te zijn opgevoed.
Maar daar houdt het op.
Want daarmee ben ik nog steeds vleselijk en niet automatisch anders dan een ander, ongedoopt kind.
Mijn ouders konden mij nl niet bekeren.
Daar is mijn overgave voor nodig en niet een gedwongen ritueel, door anderen geregeld.
God belooft pas jouw Vader te willen zijn, wanneer jij Hem gehoorzaamt en een nieuwe schepping bent, niet omdat je ouders gelovig zijn.
Het is inderdaad geen ''overdoop'', want de eerste doop was geen doop.
Johannes de Doper kondigde al aan, dat Hij, die na hem zou komen niet met water, maar met Geest zou dopen.
Wat betekent dat eigenlijk voor jou?
De verzegeling met de Geest vindt plaats NADAT men tot geloof is gekomen,
(Efe 1:13)
Laatst gewijzigd door mealybug op 26 mei 2014 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2014 22:08

Als mensen tot de conclusie komen op basis van de Bijbel dat de doop bij de geloofsbelijdenis moet worden toegepast kan ik het me wel voorstellen. Ik vind het niet heel verontrustend. Ik zie overdoop niet als verloochening van de beloften die God aan het kind heeft gedaan en mensen die ik ken die zich hebben laten overdopen ervaren dat ook niet zo. Ze zeggen net als wij: Als kind zei God: Ik wil je Vader zijn. En ik wil Hem volgen en dienen. Vergeet niet dat de doop een symbool is, een teken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mei 2014 22:11

Marnix schreef:Ze zeggen net als wij: Als kind zei God: Ik wil je Vader zijn..

Waar in de Bijbel vind ik dat God dat zegt?
En zegt Hij dat niet tegen iedereen, ook ongedoopten?
Waar vind ik dat onderscheid?

Ook de aanname dat je ergens geplaatst bent, in een bepaald kerkverband, waar vind ik de bijbelse onderbouwing voor dergelijke theologische veronderstellingen?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 26 mei 2014 23:16

Wie als kind gedoopt is zou zich naar mijn mening niet op latere leeftijd nog eens moeten laten dopen.
Ik begrijp best wel dat er bijbelse argumenten voor zowel kinderdoop als volwassendoop zijn.

Het gaat mij echter om het feit dat men vrij resoluut ontkent dat we met de Eeuwige te maken hebben. Nu lijkt het net alsof we God aan en uit kunnen zetten. Alles wat zich in het verleden heeft afgespeeld, zoals het geloof van je ouders en de doop in de naam van de Drie-enige God, wordt ongeldig verklaard en betekenisloos gemaakt. Dat was dan zogenaamd niet van God. We zetten God wat dat betreft even met terugwerkende kracht uit.

Eigenlijk wordt gezegd dat God er pas aan te pas komt, op het moment dat ik zelf andere opvattingen krijg. Pas op het moment dat ik vind dat volwassendoop bijbels is, pas dan kan er gedoopt worden.

Maar Gods genade en liefde hangen helemaal niet af van onze opvatting. Er zijn, zoals bekend, verschillende opvattingen. God laat Zich daar niet door tegenhouden.
Zelfs in het geval dat de volwassendoop inderdaad de meest zuivere vorm van dopen is (ik ben die mening niet toegedaan, maar er zijn zeker goede argumenten voor te geven), dan nog doet dit niets af aan Gods genadige aanwezigheid in bijvoorbeeld de kinderdoop.
God werkt altijd middenin de gebroken menselijke verhoudingen, opvattingen, handelingen en motieven.
Er is zoveel mis in kerken, in gemeenten, bij christenen van allerlei soort. Maar verandert dat iets aan God?
Ja, we maken allemaal onze eigen theologie, botsen met iedereen als het zo uitkomt, maar laat God Zich daardoor tegenhouden?

God is niet afhankelijk van onze zuiverheid in leer of leven. Hij omgeeft ons altijd met Zijn liefde. Als wij gedoopt worden in Zijn Naam, dan is dat ten volle.

Natuurlijk, grondige Bijbelstudie is goed. Ook kan ik me best voorstellen dat je van gedachten verandert omtrent zoiets als de kinderdoop. Maar denk nou niet dat die verandering de schakelaar is, waarmee jij kunt bepalen of God jouw eigen kinderdoop wel of niet accepteert.
Dat gevaar bestaat wanneer je een heilige en zuivere kerk nastreeft, waarin er gelijk definitieve slagbomen neergaan op het moment dat jij een bepaalde onzuiverheid ziet. Alsof wij God liefde, genade en alomtegenwoordigheid in tijd en ruimte kunnen inperken met onze conclusies: "ik vind de kinderdoop onbijbels, dus vindt God dat ook, dus was mijn kinderdoop onecht".

Zo'n gedachte stuit mij enorm tegen de borst. Alsof je al het vroegere werk van God weggooit, omdat jij nu toevallig tot een nieuwe conclusie bent gekomen.

God heeft meer overzicht, geduld en wegen dan wij in onze eigenwijsheid kunnen bedenken.

Iets zegt me dat dit soort keuzes (om zichzelf nog eens te laten dopen) een heilloze vrucht is van een ver doorgevoerd religieus individualisme. Onze eigen weg wordt boven alle mogelijke wegen van God gesteld.
Ik krijg zelfs wel eens de indruk dat men voor God nog maar één weg openhoudt, namelijk die waarvan men zelf overtuigd is. God die onze theologische voorkeuren moet bewandelen, anders klopt het niet?

Ik erken mijn kinderdoop als de weg die God met mij gegaan is. In die tijd was God namelijk ook al God; het is vast niet buiten Hem omgegaan. Waarom zou ik Gods weg willen corrigeren?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 23:39

Mijn vrouw is ook als kind gedoopt.
Ik kan er gerust op zeggen dat ze over een tijd zich als volwassene zich laat dopen.

Heeft niks te maken met het verwerpen van haar kinderdoop hoor.
Ze maakt die keuze zelf..

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 mei 2014 23:44

mag ik een mooi stukje preek posten van Henk Binnendijk over de doop, volwassendoop of kinderdoop.

https://www.youtube.com/watch?v=yBhVUR7PiGw

graag eerst afluisteren tot het eind alvorens commentaar :)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 08:04

Er worden hier veel vergissingen gemaakt.
Er wordt gesproken over overdopen.
Overdopen bestaat niet!

Ga naar een kerk (van welke denominatie dan ook) of evangelische gemeente of wat ook en vraag aan hen of je overgedoopt kan worden. In alle gemeente en/of kerken zullen ze je een antwoord geven, maar niet en nooit overdopen. Als je als kind gedoopt bent zullen ze dat nergens maar dan ook nergens nog eens over doen.

Overdopen is daarom dan ook een beschimping omdat het niet bestaat en nergens gedaan wordt.

Kinderdoop en volwassendoop zijn een en de zelfde doop. Je wordt als baby gedoopt en dat noemen we kinderdoop. Je wordt volwassen gedoopt als je nog geen kinderdoop ontvangen hebt. Kinderdoop en volwassendoop berusten alle twee op het verbond met Abraham.

Waar de topicstarter het over heeft is geen overdopen maar geloofsdoop.

Geloofsdoop kan alleen toegepast worden als je volwassen bent en je geloof kan belijden. Bij een kind kan dit niet omdat een kind / baby niet kan belijden c.q. niet volwassen is.

Ook is het niet zo dat een geloofsdoper zijn kinderdoop veracht of miskent. Hij / zij laat zich immers niet overdopen! Iemand die de geloofsdoop ondergaat is een belijdenis dat hij uit de dood in Christus is opgestaan in een nieuw leven.

De verontrusting komt dan ook door onkunde die hier rijkelijk geprofileerd wordt door de topicstarter moderngelovige.

Terug naar “[Religie] - Open forum”