Huisvrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisvrouw

Berichtdoor ajl » 19 mei 2014 10:48

Spreeuw schreef:De ontwikkeling dat kinderen naar de crèche gebracht worden, kan wellicht nog weleens schadelijk zijn voor de kinderen. Zij moeten hun moeder geruime tijd missen. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen dit fenomeen aankijken.


bron?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Huisvrouw

Berichtdoor pannenkoek » 19 mei 2014 10:49

spreeuw.nl

:mrgreen:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 10:57

ajl schreef:bron?


Heeft u een reden om hieraan te twijfelen, dan?

http://www.intermediair.nl/carriere/wer ... r-een-baby

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: Huisvrouw

Berichtdoor vanellus » 19 mei 2014 11:03

Uw manier van communiceren behoeft nog enige verfijning, Spreeuw.

Daarnaast is uw bron helemaal geen bewijs voor uw stelling, daar aan het einde van dit door u aangehaald artikel heel duidelijk gesteld wordt dat stresssituaties thuis ook kunnen voorkomen en dat ook niet valt uit te sluiten dat het goed is voor een kind als het op jongere leeftijd leert om te gaan met stress. Daarnaast stelt het artikel dat het vooral belangrijk is de situatie per kind te bekijken: er is geen algemene aanbeveling het kind van de crèche te halen.

Ik gun u verder uw opinie, maar als u het met bronnen wilt boekstaven, heeft u wel een bron nodig die uw stelling ondersteunt.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 11:06

In de openingspost heb ik niet gezegd dat een crèche in alle gevallen schadelijk is voor een kind.
Dit kan wellicht zo zijn, schreef ik.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Huisvrouw

Berichtdoor meribel » 19 mei 2014 13:19

ja als we op die toer gaan dan kunnen we natuurlijk meteen stellen dat het wellicht schadelijk kan zijn voor een kind als het geen creche bezoekt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 13:34

meribel schreef:ja als we op die toer gaan dan kunnen we natuurlijk meteen stellen dat het wellicht schadelijk kan zijn voor een kind als het geen creche bezoekt.

Die van mij zijn nooit op een creche of kinderdagverblijf geweest. Bij de eerste was dat best lastig in groep 1. Ze beginnen al heel vroeg met werkjes etc. Belachelijk, het systeem is er helemaal op ingesteld.
Nu mogen ze ook niet meer tussen de middag naar huis, omdat er zoveel kinderen overblijven met 2 werkende ouders. Het geldt nu gewoon voor alle kinderen dat ze op school moeten blijven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisvrouw

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2014 13:44

Boerin schreef:Die van mij zijn nooit op een creche of kinderdagverblijf geweest. Bij de eerste was dat best lastig in groep 1. Ze beginnen al heel vroeg met werkjes etc. Belachelijk, het systeem is er helemaal op ingesteld.
Nu mogen ze ook niet meer tussen de middag naar huis, omdat er zoveel kinderen overblijven met 2 werkende ouders. Het geldt nu gewoon voor alle kinderen dat ze op school moeten blijven.

Eén van mijn kinderen mocht om medische redenen niet naar een creche, ook geen peuterspeelzaal.
We hebben hem thuis leren knippen en plakken, want volgens de juf kon ze daaraan zien of kinderen waren gevormd in een opvang.
Het enige waar hij moeite mee had is het drinken op commando en stoppen met een werkje of puzzel omdat de juf dat zegt.
Maar hij is superslim, dus hij had al snel door dat dit nu eenmaal zo werkt in een groep.
De lagere school waar ze destijds op zaten, heeft nu ook inderdaad dat doorlopende lesrooster, het gevolg is wel dat die kinderen al om half 3 op straat rondzwerven.
Mijn zusje is sinds een jaar leerkracht op een basisschool, het is tegenwoordig een groot probleem om ouders te laten participeren, bijv begeleiding op schoolreis, meefietsen naar een project, leesmoeder enz enz.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisvrouw

Berichtdoor ajl » 19 mei 2014 13:52

Ik ken geen kind dat na half 3 alleen over straat zwerft. De kinderen van al mijn collega's worden gewoon opgehaald door hun ouders, soms opa/oma of de bso.

En tja, ouder participatie op school zit ik ook niet zo op te wachten. Ik vind mijn eigen kinderen leuk, maar ik zit er echt niet op te wachten om leesmoeder, luizenmoeder o.i.d. te zijn. Vreselijk. En daarbij ik heb er ook geen tijd voor.

En een continurooster is veel rustiger voor een kind. Je bent gewoon op dezelfde plek en hoeft niet te haasten van/naar school. De oorsprong van tussen de middag thuis eten is ook niet geweest dat het beter was voor het kind, maar de oorsprong is erin gelegen dat zo aan de boerenkinderen de gelegenheid werd gegeven om in ieder geval 's morgens naar school te gaan, zodat ze 's middags weer konden gaan werken. De rest van Europa heeft ook gewoon een continurooster.
Laatst gewijzigd door ajl op 19 mei 2014 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huisvrouw

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2014 13:57

ajl schreef:Ik ken geen kind dat na half 3 alleen over straat zwerft. De kinderen van al mijn collega's worden gewoon opgehaald door hun ouders, soms opa/oma of de bso.

En tja, ouder participatie op school zit ik ook niet zo op te wachten. Ik vind mijn eigen kinderen leuk, maar ik zit er echt niet op te wachten om leesmoeder, luizenmoeder o.i.d. te zijn. Vreselijk.

En een continurooster is veel rutiger voor een kind. Je bent gewoon op dezelfde plek en hoeft niet te haasten van/naar school. De oorsprong van tussen de middag thuis eten is ook niet geweest dat het beter was voor het kind, maar de oorsprong is erin gelegen dat zo aan de boerenkinderen de gelegenheid werd gegeven om in ieder geval 's morgens naar school te gaan, zodat ze 's middags weer konden gaan werken.

Maar ouders verwachten wel van de school dat al die dingen doorgaan!
En waar komt volgens jou dan het begrip "sleutelkind" vandaan?
Onze kinderen vonden het trouwens heerlijk om tussen de middag thuis te eten.
Het is ook wat je gewend bent.
Niet iedereen heeft een opa en oma ter beschikking.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisvrouw

Berichtdoor ajl » 19 mei 2014 14:10

Net zoals mijn cliënten ook verwachten dat er op mijn werk dingen gewoon doorgaan. Ik vind dat dat eigenlijk gewoon ingecalculeerd moet worden.

Sleutelkind is volgens mij echt een term van voor het ontstaan van de bso. Ik ken ze namelijk niet. Ja, in groep 8 vlak voordat de kinderen naar de middelbare school gaan, mogen de kinderen van mijn collega's alleen naar huis en zij moeten zich melden als zij thuis zijn.

En opa's en oma's stucturel inschakelen is ook niet mijn ding. Het kan bij ons ook niet, maar ik vind eigenlijk niet dat zij moeten opvoeden en dat moet wel als zij er zo vaak zijn.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Huisvrouw

Berichtdoor EenVasteBurcht » 19 mei 2014 14:15

Ik at ook tussen de middag thuis. Wie dat niet kon, moest 'overblijven', en dan was er toezicht van een 'overblijfmoeder'.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 14:20

ajl schreef:Ik ken geen kind dat na half 3 alleen over straat zwerft. De kinderen van al mijn collega's worden gewoon opgehaald door hun ouders, soms opa/oma of de bso.

http://nos.nl/artikel/349018-sleutelkin ... ingen.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huisvrouw

Berichtdoor ajl » 19 mei 2014 14:57

Natuurlijk zullen er mensen zijn die dit doen. Ik ken ze alleen in mijn omgeving vrienden, kennissen, buren, collega's niet. Daar is gekozen voor een passende oplossing.

De kinderopvang is duurder geworden, maar voor 2007 was de kinderopvang ook duurder. Daarna werd het goedkoper en werd er massaler gebruik van gemaakt. Ook door mensen die veel meer uren afnamen dan ze eigenlijk werkt en! Is de situatie nu heel veel anders dan voor 2007? Hoe losten zij dit probleem voor die tijd op?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Huisvrouw

Berichtdoor Katlheen » 19 mei 2014 16:19

Qua kosten kinderopvang: Wij betalen iets meer dan 1300 euro in de maand voor 2 kinderen 2 dagen op het KDV. Gelukkig krijgen we een aardig bedrag terug, onder de streep kost het ons zo'n 500 euro netto. Hoe meer je verdient, hoe minder de subsidie. Dus ga je zitten rekenen, wat verdient de minst verdienende partner netto, en wat kost de kinderopvang? Hoeveel uur per maand werk ik dan? Vind ik dat de moeite waard of niet? En als ik full time werk en dus wellicht een leuk salaris heb, betaal ik ook weer veel meer voor KDV, dus gaan mensen toch maar minder werken of helemaal niet.
Als je minder verdient, dan krijg je meer toeslag, zodat het voor minder betaalde banen een mogelijkheid blijft.
Onze kinderen hebben baat bij het KDV, is zeker goed voor hun ontwikkeling.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten