Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 22:08

Welke kleding past het beste bij de predikant als hij gaat preken: een toga, een zwart pak, een witte gebedsmantel of nog iets anders?

Ik vraag dit omdat de predikant degene is die het Woord van God verkondigt. Hij/zij moet zich van zijn/haar taak bewust zijn, en dat moet ook in de kleding tot uiting komen.

In de geschiedenis zijn er nogal wat opvattingen over de kleding van de predikant geweest. Dus ik ben benieuwd hoe hier vandaag de dag over gedacht wordt.

Bambi

Re: Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Berichtdoor Bambi » 14 mei 2014 22:11

Spreeuw schreef:Welke kleding past het beste bij de predikant als hij gaat preken: een toga, een zwart pak, een witte gebedsmantel of nog iets anders?

Ik vraag dit omdat de predikant degene is die het Woord van God verkondigt. Hij/zij moet zich van zijn/haar taak bewust zijn, en dat moet ook in de kleding tot uiting komen.

In de geschiedenis zijn er nogal wat opvattingen over de kleding van de predikant geweest. Dus ik ben benieuwd hoe hier vandaag de dag over gedacht wordt.

Gewoon netjes in een pak.
Al die andere opties vind ik overdreven.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 22:13

Bambi schreef:Gewoon netjes in een pak.

Maar is het niet de bedoeling dat er een zeker onderscheid is tussen de predikant en een "gewoon" kerkganger, wat ook in de kleding tot uiting komt?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mei 2014 22:16

Gewoon iets wat lekker zit,
Pak, toga of spijkerbroek, bij de ene ds en gemeente past dit en bij de andere dat.
Er is geen wet of regel voor.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 14 mei 2014 22:24

Spreeuw schreef:
Maar is het niet de bedoeling dat er een zeker onderscheid is tussen de predikant en een "gewoon" kerkganger, wat ook in de kleding tot uiting komt?

De man die een hand krijgt van een mede-kerkganger, en dan de preekstoel beklimt, is de predikant. Ook al heeft hij hetzelfde pak aan als de rest.

* rest verwijderd door moderator: dit onderwerp mag gewoon besproken worden *

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 mei 2014 23:15

Spreeuw schreef:

Nee, wij zijn allen broeders en zusters, er is geen aanzien des persons.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 mei 2014 23:16

Bambi schreef:Gewoon netjes in een pak.

Spreeuw schreef:

Vind jij dat zelf belangrijk, of staat het ook in de Bijbel?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 mei 2014 06:47

Spreeuw schreef:Welke kleding past het beste bij de predikant als hij gaat preken: een toga, een zwart pak, een witte gebedsmantel of nog iets anders?

Soms ben je een vreemde vogel, beste spreeuw, je weet toch ook wel dat dit uitsluitend smaak is.
En over smaak valt niet te twisten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 mei 2014 08:04

.

Zwembroek? [-(

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2014 08:11

Alleen bij doopdiensten in buitenwater dan :)

Ik vind dat een predikant geen pak of toga of zo aan moet. Alleen gebeurt het soms dat mensen in de kerk vooral naar dit soort uiterlijke zaken kijken.... misschien kan je dan beter wel iets netter gekleed gaan, als dat mensen anders van de boodschap af is. Hoe triest dat dan ook is, dan kan je je misschien beter aanpassen. Ik weet het nog wel, 2 mensen die n.a.v. onze trouwdienst zeiden: Het was een mooie dienst maar belachelijk dat de dominee geen stropdas om had. Ik had zoiets van: Zeg dan gewoon niets. En zo hoor ik wel meer dingen, dat men zelfs kritiek op het pak van een predikant heeft als hij op zaterdag over straat loopt om boodschappen te gaan doen of zo. Te licht.

Dan heb je er weinig van begrepen.... Maak je druk om belangrijker zaken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 15 mei 2014 09:08

mealybug schreef:Nee, wij zijn allen broeders en zusters, er is geen aanzien des persons.

Ik ga niet twisten over kleding. Maar ik vind dat een predikant / ambtsdrager best als zodanig herkenbaar mag zijn. Ook om missionaire reden, zie bijv. http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... rdje!.aspx

Het is een algemeen gebruik dat als iemand namens hoger hand een functie heeft ,deze een uniform draagt. Zo zie en beschouw ik een ambtsdrager. En dat is in alle kerken over de hele wereld zo, behalve in sommige afgesceiden kerken in Nederland.
Vooruit met de geit!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 09:16

GDK schreef:
Het is een algemeen gebruik dat als iemand namens hoger hand een functie heeft ,deze een uniform draagt. Zo zie en beschouw ik een ambtsdrager. En dat is in alle kerken over de hele wereld zo, behalve in sommige afgesceiden kerken in Nederland.

Maar wij representeren de wereld toch juist niet?
Is er ergens een bijbeltekst waaruit blijkt dat de apostelen en evangelisten zich onderscheidden door andere kleding?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 mei 2014 09:37

mealybug schreef: Maar wij representeren de wereld toch juist niet?
Is er ergens een bijbeltekst waaruit blijkt dat de apostelen en evangelisten zich onderscheidden door andere kleding?

Volgens mij niet.
In Handelingen 14 staat zelfs dat Paulus en Barnabas hun kleren scheurden, toen de mensen in Lystra zagen dat Paulus in Gods Naam een verlamde genas en ze Paulus en Barnabas als goden beschouwden.

Handelingen 14:14-15
14 Maar toen de apostelen Barnabas en Paulus dat hoorden, scheurden zij hun mantels en sprongen naar voren onder de schare,
15 uitroepende: Mannen, wat doet gij daar? Ook wij zijn maar zwakke mensen zoals gij en verkondigen u, dat gij u van dit ijdel bedrijf moet bekeren tot de levende God, die de hemel, de aarde, de zee en al wat erin is gemaakt heeft.
(NBG'51)

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 15 mei 2014 09:50

Spreeuw schreef:Volgens mij niet.

De bijbel geeft geen kledingvoorschriften, denk ik idd. Je eigen cultuur en traditie bepaalt wat wenselijk / oorbaar is, denk ik. Dan acht ik een ambtsgewaad niet per definitie een slecht idee, zeker niet als je een ambtsvisie aanhangt, waarin het ambt Christus vertegenwoordigt. En dat doe ik.
Vooruit met de geit!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mei 2014 09:54

Spreeuw schreef:[

Volgens mij niet.
In Handelingen 14 staat zelfs dat Paulus en Barnabas hun kleren scheurden, toen de mensen in Lystra zagen dat Paulus in Gods Naam een verlamde genas en ze Paulus en Barnabas als goden beschouwden.

Handelingen 14:14-15
14 Maar toen de apostelen Barnabas en Paulus dat hoorden, scheurden zij hun mantels en sprongen naar voren onder de schare,
15 uitroepende: Mannen, wat doet gij daar? Ook wij zijn maar zwakke mensen zoals gij en verkondigen u, dat gij u van dit ijdel bedrijf moet bekeren tot de levende God, die de hemel, de aarde, de zee en al wat erin is gemaakt heeft.
(NBG'51)

jij stelt voor de dominee een gescheurde toga voor?

Terug naar “[Religie] - Open forum”