Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
ineke-kitty schreef:Vanavond voor het eerst gekeken naar het programma "Op zoek naar God" waar een aantal BN-ers aan meedoen.
Wat me opviel is dat de meesten zich nogal negatief uitlieten over het geloof.
Iedereen kent Maik de Boer, en hij was de enige die min of meer " geraakt" werd in een persoonlijk gesprek.
Wat vinden jullie van de opzet van dit programma?
ineke-kitty schreef:Spreeuw
Stel, dat er maar 1 tot bekering zou komen tijdens dit programma, zou dat dan niet tot eer van God zijn denk je?
ineke-kitty schreef:Vanavond voor het eerst gekeken naar het programma "Op zoek naar God" waar een aantal BN-ers aan meedoen.
Iedereen kent Maik de Boer, en hij was de enige die min of meer " geraakt" werd in een persoonlijk gesprek.
Marnix schreef:
We kunnen weer fijn met z'n allen kritiek gaan leveren van achter onze computer, hoeven we ook niet na te denken over hoe we mensen over God vertellen, lekker makkelijk. Hier wordt tenminste gehoor gegeven aan de oproep om mensen het goede nieuws te vertellen.... en dan niet alleen je keurige buren die niet geloven. Men kan beter bidden voor de deelnemers, die kijkers, ze mensen die ze opvangen in het klooster.
gravo schreef:Ik heb het ook gezien.
Over het algemeen bekruipt me altijd het gevoel dat ik naar iets zit te kijken dat onecht is.
1. We zien het niet, maar we weten dat ze er zijn: die alomtegenwoordige cameraman met vaak een assistent voor de geluidshengel en alle mensen van de regie en het licht die om de hele zaak heendraaien. Volgens mij beïnvloedt dat enorm de manier waarop mensen spreken, handelen en zich presenteren. Somigen willen zich gevoeliger tonen dan ze in feite zijn, ze denken meer aan het welslagen van het programma en hun eigen rol en imago daarin, dan aan wat er bijvoorbeeld in het klooster op de agenda staat.
2. Elk TV-programma van deze aard wordt altijd gemonteerd. Achteraf worden de beelden geselecteerd, in volgorde gezet en door middel van commentaar of muziek in een bepaalde sfeer vertoond. Dat staat niet alleen in tijd veraf van het moment van opname, ook inhoudelijk kunnen op deze manier hele anderen accenten gelegd worden. Bijvoorbeeld die dingen die de programmamakers beoogden met het programma. Dat kunnen zowel commerciële belangen zijn als belangen van de produktiemaatchappij, de omroep, de opdrachtgever of een documentairemaker.
3. In wezen is en blijft TV altijd en overal "entertainment". In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt TV tegenwoordig niet meer gemaakt om objectieve informatie te geven, om principiële overtuigingen over te brengen of om de bevolking wijzer en verstandiger te maken (educatie), maar om er vooral voor te zorgen dat mensen het zo leuk vinden dat ze blijven kijken. Daarachter zit het geld: kijkcijfers betekenen: meer geld.
Leuk is het criterium. Alles is entertainment. Om mensen te laten relaxen, lachen of amuseren. Een al te inhoudelijk programma is dan een slecht programma, de kijkers zappen weg. Ook daarom kan iets heel anders zijn dan wat het lijkt. In dit geval kan het anticiperen op diepe religieuze gevoelens bij BN-ers in feite ook een gezamenlijk opgevoerd boerenbedrog zijn, dat zowel profijtelijk is voor de omroep (kijkcijfers = geld), de participanten (bekendheid en verbetering van het imago: ik ben niet alleen rijk, maar ook mens en ik denk ook na over de zin van het leven). Tot slot zal het ook profijtelijk zijn voor zo'n klooster (we zijn er nog, we denken mee, zijn niet afgeschreven).
Kortom, het is vaak niet wat het lijkt. Het lijkt authentiek, echt en realistisch, maar het kan ook een goed voorbereid knap toneelstuk zijn. Mooi, sfeervol (die gekke kaarsen voor de deuren lijkt me typisch een onecht dingetjes, speciaal voor dit programma bedacht), maar in feite nep en vanuit bepaalde belangen gefilmd zoals het is gefilmd.
gravo
Marnix schreef:Wat tegenstrijdig. Eerst komt het argument dat er bakken geluid, camera's enz aanwezig zijn. Dat die kaarsen er staan heeft te maken met sfeer maar ook met belichting. Het zou wat vreemd zijn om dat met enorme moderne felle lampenbakken te doen. Dus zet je kaarsen neer zodat de opnames niet te donker worden en het goed aansluit bij de sfeer in het klooster waar altijd een hoop kaarsen branden. Daarnaast wordt het kloosterleven behoorlijk authentiek gelaten. Natuurlijk zijn er mensen op de achtergrond aan het opnemen maar zoveel mogelijk op de achtergrond om zo weinig mogelijk dat te verstoren.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 266 gasten