Kerk wordt moskee

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Kerk wordt moskee

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 16:34

Het komt zo links en rechts ook in ons kleine land voor: een aan de eredienst onttrokken kerkgebouw krijgt een nieuwe bestemming als moskee.

Een voorbeeld hiervan is de voormalige Gereformeerde Duyststraatkerk in Rotterdam (wijk: Delfshaven), die in de jaren '80 is onttrokken aan de eredienst. Sinds 1989 is in deze voormalige kerk de Merkez Moskee (een Turkse moskee) gehuisvest.

Hoewel veel moslims ongetwijfeld blij zullen zijn met deze nieuwe bestemming, geeft het velen ook verdriet. Met name bij mensen die hier vroeger naar de kerk gingen, en die nu zien dat het een moskee geworden is.

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen dit fenomeen aankijken.

Hierbij een afbeelding van het genoemde gebouw in Rotterdam:

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kerk wordt moskee

Berichtdoor Mortlach » 12 mei 2014 16:38

Tja, niemand gaat er meer naartoe, maar het mag nergens anders voor worden gebruikt hoor - vooral niet voor 'wereldse' zaken en andere geloven moeten er al helemaal wegblijven.

Wees blij dat het gebouw nog ergens voor wordt gebruikt en niet door leegstand in verval raakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 16:39

Ik dacht altijd dat een kerkgebouw voor gereformeerden niet meer of minder was dan een stapel stenen en dat men er weinig waarde aan hechte.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 16:57

Faramir schreef:Ik dacht altijd dat een kerkgebouw voor gereformeerden niet meer of minder was dan een stapel stenen en dat men er weinig waarde aan hechte.

Ja dat is juist Faramir - Mortlach begrijpt het niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 mei 2014 17:11

Ik begrijp het niet? Mij maakt het uberhaupt niet uit, maar in de OP staat toch echt dat mensen het vervelend vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 17:28

whatever het staat niet leeg in ieder geval.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 17:31

Faramir schreef:Ik dacht altijd dat een kerkgebouw voor gereformeerden niet meer of minder was dan een stapel stenen en dat men er weinig waarde aan hechte.

Daar vergist u zich in. Veel gereformeerden kennen wel een emotionele lading aan hun kerkgebouwen: er zit een verhaal achter een stapel stenen: mensen zijn er gedoopt, mensen hebben er aan het Heilig Avondmaal deelgenomen, mensen zijn er gehuwd enzovoorts.

Overigens zijn er ook RK-Kerken die tot moskee verbouwd zijn. Een voorbeeld hiervan is de H. Ignatiuskerk aan de Rozengracht in Amsterdam. In 1971 onttrokken aan de RK-eredienst, enkele jaren later werd het een tapijt- en muziekhal en sinds 1981 is het de Fatih-moskee.

Is het overigens toegestaan om een altaar van een (voormalige) RK-Kerk op deze manier te "verontreinigen"?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2014 17:35

Altijd nog beter dan zo'n groot gebouw in een wijk bouwen en mensen buiten die wijk er gebruik van maken. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2014 17:36

Spreeuw schreef:
Daar vergist u zich in. Veel gereformeerden kennen wel een emotionele lading aan hun kerkgebouwen: er zit een verhaal achter een stapel stenen: mensen zijn er gedoopt, mensen hebben er aan het Heilig Avondmaal deelgenomen, mensen zijn er gehuwd enzovoorts.

In die zin dus geen andere lading dan de lading van een vroegere kleuterschool. Op het moment dat je oude school tegen de vlakte gaat vind je dat ook niet leuk, terwijl je er misschien al dertig jaar niet meer naar hebt omgekeken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 17:37

Spreeuw schreef:Daar vergist u zich in. Veel gereformeerden kennen wel een emotionele lading aan hun kerkgebouwen: er zit een verhaal achter een stapel stenen: mensen zijn er gedoopt, mensen hebben er aan het Heilig Avondmaal deelgenomen, mensen zijn er gehuwd enzovoorts.

Zeg maar je, en ja ik weet dat mensen emoties hebben bij een gebouw. Ik dacht echter dat men dat in de gereformeerde gezinte zo veel mogelijk trachtte te vermijden. Ook gezien de kerkgebouwen die ze zelf neerzetten.
Overigens zijn er ook RK-Kerken die tot moskee verbouwd zijn. Een voorbeeld hiervan is de H. Ignatiuskerk aan de Rozengracht in Amsterdam. In 1971 onttrokken aan de RK-eredienst, enkele jaren later werd het een tapijt- en muziekhal en sinds 1981 is het de Fatih-moskee.

Zo zijn er nog wel mee voorbeelden.
Is het overigens toegestaan om een altaar van een (voormalige) RK-Kerk op deze manier te "verontreinigen"?

Als het goed is wordt het interieur verwijderd en dus ook het altaar. Het is anders als er diefstal van het eigendom plaatsvind. Zo zijn er in Nederland nog enkele protestantse kerken heb ik mij laten vertellen waar men bewust de altaarsteen in de deuropening heeft gelegd nadat het gebouw onteigend was.

Bij voorkeur wordt een katholiek kerkgebouw afgebroken indien het geen dienst meer doet. Veelal kan dat niet in verband met monumentale status en dergelijke, dan wordt gekeken naar een gepaste invulling. Maar het is vrij moeilijk om een gepaste invulling te vinden voor een karakteristiek kerkgebouw.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 17:50

StillAwake schreef:In die zin dus geen andere lading dan de lading van een vroegere kleuterschool. Op het moment dat je oude school tegen de vlakte gaat vind je dat ook niet leuk, terwijl je er misschien al dertig jaar niet meer naar hebt omgekeken.

Dat ben ik niet met je eens. De doop van kinderen, het Heilig Avondmaal, bruiloften in het kerkgebouw: allemaal zaken met een diepere lading dan datgene wat mensen meemaken op scholen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2014 17:53

StillAwake schreef:In die zin dus geen andere lading dan de lading van een vroegere kleuterschool. Op het moment dat je oude school tegen de vlakte gaat vind je dat ook niet leuk, terwijl je er misschien al dertig jaar niet meer naar hebt omgekeken.

Spreeuw schreef:Dat ben ik niet met je eens. De doop van kinderen, het Heilig Avondmaal, bruiloften in het kerkgebouw: allemaal zaken met een diepere lading dan datgene wat mensen meemaken op scholen.

Ik snap je punt, maar het overstijgt het niveau van "in dat gebouw heb ik dat en dat meegemaakt" niet.
Net zoals mijn oude basisschool gewoon een lelijk oud gebouw was wat tegen de vlakte ging: een plaats vol herinneringen, maar niet meer dan dat.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 18:07

Mortlach schreef:Ik begrijp het niet? Mij maakt het uberhaupt niet uit, maar in de OP staat toch echt dat mensen het vervelend vinden.

Het ging over je opmerking "maar het mag nergens anders voor worden gebruikt hoor - vooral niet voor 'wereldse' zaken"

Dit is niet van toepassing binnen de protestante gedachte.
Het is slechts een gebouw - je mag er bij wijze van spreken ook een supermarkt van maken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 mei 2014 18:30

rotterdam schreef:Het is slechts een gebouw - je mag er bij wijze van spreken ook een supermarkt van maken.
Het is idd een gebouw. Maar als een kerk leeg komt te staan, dan betekent dat er geen interesse meer is voor de Bijbelse boodschap die binnen die muren heeft geklonken. En wat de bestemming dan ook uiteindelijk wordt, de boodschap van secularisatie klinkt er overduidelijk in door.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”