Aflaat

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Aflaat

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 09:34

Een aflaat is de kwijtschelding van tijdelijke straf die men zou moeten ondergaan in het vagevuur.
Binnen de katholieke traditie was dit een gebruik. Een aflaat kostte een flinke som geld. Vooral Johann Tetzel werd bekend om zijn aflatenhandel. De protestantse hervormers kwamen op tegen dit gebruik. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Sint-Pietersbasiliek in Rome voor een groot gedeelte door de opbrengst van aflaten bekostigd is.

Ik ben benieuwd hoe de huidige Rooms-Katholieke Kerk tegen de aflaat aankijkt. En ik ben benieuwd waarop met de aflaat baseerde en hoe jullie tegen deze praktijk aankijken.

Faramir

Re: Aflaat

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 10:41

Ik ben benieuwd wat je er zelf inmiddels over hebt opgezocht. Wat je gevonden hebt en waar je dat gevonden hebt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 11:46

Spreeuw schreef:Een aflaat is de kwijtschelding van tijdelijke straf die men zou moeten ondergaan in het vagevuur.
Binnen de katholieke traditie was dit een gebruik. Een aflaat kostte een flinke som geld. Vooral Johann Tetzel werd bekend om zijn aflatenhandel. De protestantse hervormers kwamen op tegen dit gebruik. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Sint-Pietersbasiliek in Rome voor een groot gedeelte door de opbrengst van aflaten bekostigd is.

Ik ben benieuwd hoe de huidige Rooms-Katholieke Kerk tegen de aflaat aankijkt. En ik ben benieuwd waarop met de aflaat baseerde en hoe jullie tegen deze praktijk aankijken.

Weerzinwekkend, en alweer een vorm van geestelijke chantage door machtswellustige heersers die Zijn Naam misbruikten voor geldgewin.
Onder het Vaticaan ligt voor miljarden aan goud , juwelen en geschenken van goud en zilver.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 mei 2014 11:58

Hoe zouden wij daar dan "tegenaan" moeten kijken?

Het is toch duidelijk dat deze aflaatmethode volkomen indruist tegen de Schrift?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 12:10

mealybug schreef:Weerzinwekkend, en alweer een vorm van geestelijke chantage door machtswellustige heersers die Zijn Naam misbruikten voor geldgewin.
Onder het Vaticaan ligt voor miljarden aan goud , juwelen en geschenken van goud en zilver.

Als het vaticaan alles weg zou geven zou de crisis voorbij zijn en er geen hongersnood meer zijn.
Hier een paar mooie foto's.

Of hier sinterklaas vóór crisistijd voor de rijken der aarde.

Het is volgens mij ook nog steeds zo dat ze niet willen vertellen hoeveel ze bezitten..
Hmm apart voor een zgn. christelijke instantie..

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 05 mei 2014 12:29

@Spreeuw, heb je dit al gelezen:

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1223

Kwam en kom daar "mammon" niet tegen .. :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 12:53

André-J30 schreef:@Spreeuw, heb je dit al gelezen:

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1223

Kwam en kom daar "mammon" niet tegen .. :)

Daar staat dan wel weer dit:

Elke gelovige kan de aflaten voor zichzelf verdienen of toepassen op overledenen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 12:59

mealybug schreef: Daar staat dan wel weer dit:

Elke gelovige kan de aflaten voor zichzelf verdienen of toepassen op overledenen.

Precies, en als ik het goed begrijp dateert deze uitspraak van 1983, vrij recent dus. Kan ik hieruit concluderen dat de RK-Kerk deze valse leer (dus van de aflaten) nog steeds niet heeft afgezworen?

@ineke-kitty
Ik vind dit onderwerp zeker wel ter zake doende, want ik zou in de eerste plaats willen weten hoe de RK-Kerk van tegenwoordig tegen dit onderwerp aankijkt. Het gaat hier immers om een grote dwaling.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 mei 2014 13:05

spreeuw

Dat het om een grote dwaling gaat, staat buiten kijf.
Kennelijk kent de Roomse Kerk haar Bijbel niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mei 2014 13:09

ineke-kitty schreef:spreeuw

Dat het om een grote dwaling gaat, staat buiten kijf.
Kennelijk kent de Roomse Kerk haar Bijbel niet.

Wat zullen doen ? Brandstapel ? Worgpaal ?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 13:13

rotterdam schreef: Wat zullen doen ? Brandstapel ? Worgpaal ?

De brandstapel met de aflatenleer, inderdaad!
Maar zou je ook die prachtige St.Pietersbasiliek willen vernietigen? Deze kerk is grotendeels op aflaten gebouwd, naar het schijnt!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 13:17

Spreeuw schreef:Maar zou je ook die prachtige St.Pietersbasiliek willen vernietigen? Deze kerk is grotendeels op aflaten gebouwd, naar het schijnt!

Ja, en de sleutel die Petrus kreeg was er een van een aards Koninkrijk, zeker?
met veel goud, edelstenen, kunst etc etc.

Ken je het verhaal nog van het gouden kalf?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 13:19

Spreeuw schreef:Precies, en als ik het goed begrijp dateert deze uitspraak van 1983, vrij recent dus. Kan ik hieruit concluderen dat de RK-Kerk deze valse leer (dus van de aflaten) nog steeds niet heeft afgezworen?

Natuurlijk wordt de leer omtrent aflaten niet aangepast. Dat is ook nergens voor nodig.
Tijdens het concilie van Trente is de handel erin (datgene wat Luther aankaartte) veroordeeld als foute praktijk.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 13:23

Faramir schreef:Natuurlijk wordt de leer omtrent aflaten niet aangepast. Dat is ook nergens voor nodig.
Tijdens het concilie van Trente is de handel erin (datgene wat Luther aankaartte) veroordeeld als foute praktijk.

Maar geloof jij dat je door een aflaat de hemel zou kunnen ingaan? Dat lees je toch nergens in de Bijbel? Waarom is het dan niet nodig om aflaten af te schaffen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mei 2014 13:29

Spreeuw schreef:
Maar geloof jij dat je door een aflaat de hemel zou kunnen ingaan? Dat lees je toch nergens in de Bijbel? Waarom is het dan niet nodig om aflaten af te schaffen?

Alles altijd beter weten en miljoenen medechristenen belasteren is ook niet een erg goede bijdrage tot het verwerven van het eeuwig heil.
De R.K.K. leer m.b.t. aflaten is ook niet mijn gedachtegoed maar je denkt toch zeker niet dat ze geen argumenten hebben ?

Terug naar “[Religie] - Open forum”