Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Een aflaat is de kwijtschelding van tijdelijke straf die men zou moeten ondergaan in het vagevuur.
Binnen de katholieke traditie was dit een gebruik. Een aflaat kostte een flinke som geld. Vooral Johann Tetzel werd bekend om zijn aflatenhandel. De protestantse hervormers kwamen op tegen dit gebruik. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de Sint-Pietersbasiliek in Rome voor een groot gedeelte door de opbrengst van aflaten bekostigd is.
Ik ben benieuwd hoe de huidige Rooms-Katholieke Kerk tegen de aflaat aankijkt. En ik ben benieuwd waarop met de aflaat baseerde en hoe jullie tegen deze praktijk aankijken.
mealybug schreef:Weerzinwekkend, en alweer een vorm van geestelijke chantage door machtswellustige heersers die Zijn Naam misbruikten voor geldgewin.
Onder het Vaticaan ligt voor miljarden aan goud , juwelen en geschenken van goud en zilver.
André-J30 schreef:@Spreeuw, heb je dit al gelezen:
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1223
Kwam en kom daar "mammon" niet tegen ..
mealybug schreef: Daar staat dan wel weer dit:
Elke gelovige kan de aflaten voor zichzelf verdienen of toepassen op overledenen.
ineke-kitty schreef:spreeuw
Dat het om een grote dwaling gaat, staat buiten kijf.
Kennelijk kent de Roomse Kerk haar Bijbel niet.
rotterdam schreef: Wat zullen doen ? Brandstapel ? Worgpaal ?
Spreeuw schreef:Maar zou je ook die prachtige St.Pietersbasiliek willen vernietigen? Deze kerk is grotendeels op aflaten gebouwd, naar het schijnt!
Spreeuw schreef:Precies, en als ik het goed begrijp dateert deze uitspraak van 1983, vrij recent dus. Kan ik hieruit concluderen dat de RK-Kerk deze valse leer (dus van de aflaten) nog steeds niet heeft afgezworen?
Faramir schreef:Natuurlijk wordt de leer omtrent aflaten niet aangepast. Dat is ook nergens voor nodig.
Tijdens het concilie van Trente is de handel erin (datgene wat Luther aankaartte) veroordeeld als foute praktijk.
Spreeuw schreef:
Maar geloof jij dat je door een aflaat de hemel zou kunnen ingaan? Dat lees je toch nergens in de Bijbel? Waarom is het dan niet nodig om aflaten af te schaffen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 334 gasten