Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef:Zou je eerst de Bijbelse onderbouwing er bij willen zoeken? Dat praat wat makkelijker
Wat ik wel als vraag heb: In hoeverre is de opdracht oud-testamentisch of nieuw-testamentisch? Als je voor nageslacht moet zorgen, hoe kan Paulus dan in het NT zeggen dat het beter zou zijn om helemaal niet te trouwen maar alleen te blijven (en dus ook geen kinderen te krijgen)
naamloos schreef:Wat als je bijv. medisch gezien geen kinderen mag krijgen?
Nou gaat het daar wel over een heel andere situatie natuurlijk - de aarde was toen nog leeg; beduidend anders dan nu -, maar je hebt wel zeker een punt.Spreeuw schreef:Hierbij een tekst als onderbouwing:
-Genesis 1:27-28 (en ik bedoel vooral de vetgedrukte en onderstreepte woorden):
27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.

Dus als je geen kind wilt baat het sterven van Christus je niet? Wat een onzin!Jvslooten schreef:Psalm 127 v. 3:
Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning.
Welke christen heeft er nou liever geen ´erfdeel des HEEREN´? En welke gelovige versmaad de beloning? Wat baat het sterven van Christus ons nog als we de erfenis niet hoeven? Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussenkome; Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft.
Dat zul je per woord moeten bekijken. Over de psalm die jij noemt heb ik trouwens recentelijk nog een interessant artikel gelezen, over de exegese daarvan in de vroege kerk. Voor de liefhebber: (BRON)Tante Pollewop schreef:Sinds wanneer moeten wij de tekst in een psalm letterlijk opvatten?
Elders in een psalm wordt aangeraden de kinderen te verpletteren tegen de rotsen..
Ze horen toch bij Zijn erfdeel? Je kan niet zeggen: ik wil dit stukje van de erfenis (bijv. het koninkrijk der hemelen) en dat stukje niet (kinderen). Je moet eerst de erfenis -volledig- aanvaarden voordat je er er aanspraak op kan maken.naamloos schreef:Dus als je geen kind wilt baat het sterven van Christus je niet? Wat een onzin!
Jvslooten schreef:Ze horen toch bij Zijn erfdeel? Je kan niet zeggen: ik wil dit stukje van de erfenis (bijv. het koninkrijk der hemelen) en dat stukje niet (kinderen). Je moet eerst de erfenis -volledig- aanvaarden voordat je er er aanspraak op kan maken.
naamloos schreef:Dus als je geen kind wilt baat het sterven van Christus je niet? Wat een onzin!
Moet je eens luisteren, de bijbel leert dat wie Jezus aanneemt een kind van God is. Joh. 1:12.Jvslooten schreef:Ze horen toch bij Zijn erfdeel? Je kan niet zeggen: ik wil dit stukje van de erfenis (bijv. het koninkrijk der hemelen) en dat stukje niet (kinderen). Je moet eerst de erfenis -volledig- aanvaarden voordat je er er aanspraak op kan maken.
Prima, dan ben je dus erfgenaam. En als erfgenaam neem je de erfenis volledig aan, toch? Anders zou het een beetje vreemd zijn natuurlijk.naamloos schreef:En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen Rom. 8: 17.
Als je bewust of onbewust geen kinderen hebt, dan is er geen kind-erfdeel wat je kunt aannemen.Jvslooten schreef:Prima, dan ben je dus erfgenaam. En als erfgenaam neem je de erfenis volledig aan, toch? Anders zou het een beetje vreemd zijn natuurlijk.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten