Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2020 02:15

https://www.independent.co.uk/life-styl ... 64008.html

Niet direct evolutie maar wel biowetenschappen én superinteressant en een enorme doorbraak als het allemaal werkt als gehoopt.

Een van de grote problemen in de biowetenschap is de driedimensionale vorm van eiwitten, een van de belangrijke bouwblokken van het leven en de sleutel tot de ontwikkeling van allerlei verschillende medicijnen en behandelingen. Er zijn honderden miljoenen verschillende eiwitten met allemaal hun eigen specifieke vorm en die vorm bepalen is ontzettend ingewikkeld en vergt enorme rekenkracht. Normaal gesproken het werk van supercomputers en er was zelfs een tijdje een programma genaamd "Foldit" dat de rekenkracht van privécomputers gebruikte. Dat laatste programma heeft voor zover ik weet ook echt nieuwe medicijnen opgeleverd.

Zie het zo, een eiwit is als een slot op een deur, en een medicijn is een sleutel. Als de sleutel in het slot past, maak je het slot "onschadelijk", maar ja, dan moet je dus wel de exacte vorm van het slot weten.

Nu zegt Google Deep learning dus dat ze een Kunstmatige intelligentie hebben ontwikkeld die wat nu jaren kost, in enkele dagen kan. Dit is dus een enorme doorbraak in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 dec 2020 13:15

Gaaf! Dat is een grote stap voorwaarts.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2020 19:09

Ik las ook dat recent mensen voor het eerst behandeld én genezen zijn van sikkelcelziekte door het bewerken van genen via CRISPR-Cas9. Als dit een economisch haalbare therapie wordt, zal dat zo ontzettend veel mensen kunnen helpen!

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2031054
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Elketongzalbelijden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2021 19:15

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Elketongzalbelijden » 08 jan 2021 01:34

Ik snap niet waarom sommige christenen zich hier zulke twijfels krijgen van een totaal onbewezen theorie die helemaal niks met wetenschappelijke waarheden te maken heeft.
Het is overduidelijk hoe ons schoolstelsel de geest van vele christenen vergiftigd heeft met leugens van de evolutieleer door het te brengen alsof het een wetenschappelijke waarheid is terwijl er niks van bewezen is.
Dus kom dan alsjeblieft ook niet aanzetten met rare belachelijke ideeën als 'satan heeft fossielen in de grond gestopt om mensen te misleiden' want dat slaat natuurlijk nergens op. Allereerst kan satan niet scheppen of creëren. Alleen God kan dat.
Hebben dinosauriërs bestaan? Natuurlijk. Er zijn miljoenen fossielen van. Dat is niet eens een discussiepunt.
Maakt dat uit voor de bijbel? Het maakt niks meer uit dan dat God een leeuw of olifant geschapen heeft. Een dinosaurus is niet een of ander apart magisch wezen. Het is gewoon een dier net als alle andere. Maak het niet meer dan het is.
Waarom spreekt de bijbel niet over dinosauriërs? Omdat heel het woord dinosauriër pas bestaat sinds de 19e eeuw. Daarvoor werden ze altijd draken genoemd. En de beschrijving van draken komt in heel veel culturen voor. De chineze dierenriem o.a.
In Job 40 wordt de Behemoth beschreven, in sommige vertalingen valselijk een olifant of nijlpaard genoemd wat absoluut onwaar is.
Geen enkel dier op de planeet anders dan een dinosaurus lijkt op het dier dat hier beschreven word. Lees de beschrijving eens goed door, met name het gedeelte over de staart (als een ceder) en zoek vervolgens eens een plaatje op van een nijlpaard of olifant en probeer dan maar eens jezelf wijs te maken dat dit over die dieren gaat. Zoek vervolgens eens een plaatje op van een brontosaurus en vergelijk die eens met de beschrijving uit Job 40.
Nu willen sommigen beweren dat dit een fictief wezen is, maar dat slaat nergens op in de context van de tekst.
Waarom zou God aan job zijn grootheid willen laten blijken door een fictief beest te beschrijven waar Job geen enkel beeld van heeft en totaal niet kan relativeren? Dat zou nergens op slaan. Als God zijn grootheid aan Job kenbaar wil maken doet hij dat door hem te vertellen over iets wat Job kent en waar hij zelf de grootsheid van kan aanschouwen.
Hieruit kan je dus enkel concluderen dat Job dinosaurussen kende.
Volgens sommige onderzoekers is Job het oudste of een van de oudste boeken uit de bijbel of speelt het zich in ieder geval af in een zeer vroege periode van de aarde gezien de extreme klimaat omstandigheden die beschreven worden welke rond de ijstijd moeten zijn geweest.
Het is dus aannemelijk dat Job vlak na de zondvloed geleefd moet hebben oftewel in Jobs tijd leefden waarschijnlijk nog een aantal dinosauriërs die na de zondvloed snel uitstierven.
HUH maar dinosauriërs zijn toch MILJOENEN jaren oud?? Nee. Verre van. Al die belachelijke tijds verzinsels die evolutiegelovigen roepen zijn gebaseerd op niet wetenschappelijke, compleet onbetrouwbare dateringsmethoden die enkel aangenomen worden als waar omdat het in hun evolutie geloof past.
Recente opgravingen hebben dinosaurusbotten gevonden waar gewoon nog zacht weefsel aanwezig was. Rode bloedcellen, collageen, kraakbeen en tigtal andere zachte weefsels. Dit betrof botten van een geen ander dan de koning van de dino's himself de T-rex. de T-rex zou volgens de evolutieleer 70 miljoen jaar geleden geleefd hebben.
Zacht weefsel als collageen zou niet langer kunnen bestaan dan enkele tienduizenden jaren met het verst uitgerekt tot 900.000 jaar volgens wetenschappers. Het is dus onmogelijk dat de T-rex 70 miljoen jaar geleden zouden hebben geleefd. En wat was de reactie van evolutie gelovers? Ze noemde de wetenschapper, een seculiere wetenschapper, een leugenaar. Nadat ze het opnieuw onderzocht had en weer hetzelfde uit kwam en ook andere wetenschappers het gecheckt hebben kon niet ontkend worden dat dit daadwerkelijk zacht weefsel is. Maar zoals altijd met de evolutiereligie moet de fout natuurlijk in de data zitten, want het kan natuurlijk niet dat hun evolutie geloof er compleet naast zit. Dus ipv nadenken of hun evolutie leer wel klopt wordt er alleen maar gezocht naar redenen om de data te zo te kunnen interpreteren dat het hun geweten streelt. In het ergste geval gewoon negeren.
Het fossiele archief is in zichzelf al een argument tegen evolutie. Want als Evolutie waar zou zijn zouden er miljoenen tussen varianten van langzaam evoluerende dieren te zien moeten zijn. Maar tot op de dag van vandaag staat de teller op 0. In elke laag zie je van het onderste tot bovenste deel van de laag dezelfde soort volledig ontwikkeld en onveranderd. Niks geen evolutie. Alle zogenaamde gevonden tassenvarianten uit het verleden zijn alweer afgedaan na nader onderzoek. Vanaf de onderste tot bovenste laag zien we volledig en complex ontworpen leven. Logisch want zo heeft God het ook geschapen. Als je alleen al logisch nadenkt over evolutie kan je al begrijpen dat het nergens op slaat. Wat evolueerde eerst? het hart? de aderen? het bloed? de zenuwen die het hart aansturen? Je hebt ze allemaal nodig om het te laten werken. Het zou allemaal tegelijk daar moeten zijn. hetzelfde geld voor het oor en oog. Je hebt allerlei verschillende organen nodig om het in z'n geheel te laten werken. Mis je 1 deel? Dan hoor of zie je niet. Een motorblok werkt niet wanneer je de zuigers mist. Wanneer je de zuigers wel hebt, maar geen bougies werkt het nog steeds niet. Enz Het is een compleet systeem zo ontworpen dat al die onderdelen samen werken in 1 keer. Anders doet het niet. Hetzelfde geld voor je lichaam en het leven.

Evolutieleer? Sorry mijn geloof is te zwak om dáárin te geloven :wink:

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 jan 2021 08:30

:lol: Alle clichés vervat in één lang bericht. Nu nog interpreteren: zou het sarcastisch of ernst zijn?

Elketongzalbelijden schreef:Niks geen evolutie!
Spijker op z'n kop!
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Erik1960 » 08 jan 2021 10:51

Ik weet het niet hoor... ik vermoed dat een aanhanger van de evolutietheorie een even doorwrocht verhaal kan schrijven waarin hij de waarheid van het scheppingsverhaal onderuit haalt. In mijn ogen is die strijd even heilloos als doelloos, omdat beiden vanuit zo verschillende paradigma's vertrekken. Het wordt dan toch al gauw een discussie waarin de één Spaans spreekt en de ander Portugees. En dat zonder tolk.

Voor mij is het scheppingsverhaal relevant omdat ik er een opdracht in lees. Er keert steeds terug: 'het werd avond en het werd morgen'. Wij mogen leven naar het Licht en hebben -daardoor- de opdracht dat Licht door te geven en te verspreiden.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 jan 2021 12:37

Je bent nieuw op het forum, Erik1960, dus ik kan je niet kwalijk nemen dat je van dit draadje alle 262 voorgaande pagina's gelezen hebt. Daarvoor zijn er ook al honderden pagina's volgeschreven (zie hier, hier, hier en hier). Mortlach en ik zijn denk ik degenen die er al die jaren aan bijgedragen hebben, anderen hebben een tijdje meegedraaid en zijn daarna weer huns weegs gegaan. Geen probleem uiteraard, zo gaat dat nou eenmaal op een internetforum. Wat me evenwel opvalt is dat er om de zoveel tijd - ik schat zo eenmaal per maand - uit het niets een of andere nieuwe bezoekers langskomt, een lang bericht vol drogredeneringen en karikaturen neerplempt en meteen weer wegvliegt. Medeforumster Chaya noemde dat onlangs treffend een zeemeeuw. Zo'n iemand vliegt langs, schijt even een bericht en vliegt vervolgens weer weg. In de afgelopen jaren hebben we talloze zeemeeuwen langs zien komen, zowel oogkleppendragende christenen als mensen die zich de forumnaam Superatheïst[nummer] toe-eigenen. Vroeger stoorde ik me hier regelmatig aan, omdat een goed lopend gesprek of een goed lopende discussie door zo'n zeemeeuw op irritante wijze verstoord werd; tegenwoordig kan ik er vaak ook wel om lachen. Lees dat bericht van Elketongzalbelijden nog eens terug: het zit toch bomvol clichés? En alleen die gekozen forumnaam al... Het is gewoon de zoveelste zeemeeuw die zich even van zijn kwakkie wil kwijten en ons de les probeert te lezen. We zullen zien of deze meeuw wederkeert en met ons het gesprek wil aangaan. Het enige wat je tot dat moment kunt doen is gewoon even hardop lachen.

Erik1960 schreef:Ik weet het niet hoor... ik vermoed dat een aanhanger van de evolutietheorie een even doorwrocht verhaal kan schrijven waarin hij de waarheid van het scheppingsverhaal onderuit haalt.
Vind je de bijdrage van Elketongzalbelijden een doorwrocht verhaal? :-k Mortlach en ik zijn allebei 'evolutiesprookjesgelovige', zoals we schertsend genoemd worden. Mortlach is atheïst, ik ben christen. Dus hoewel wij niet dezelfde religieuze overtuiging hebben, denken wij allebei wel dat de evolutietheorie een goed onderbouwde wetenschappelijke theorie is. Daarbij denk ik dat God evolutie heeft gebruikt als scheppingsmethode. Ik heb in de afgelopen 262 pagina's gepoogd te betogen dat deze overtuiging te verenigen is met mijn geloof in de God van de Bijbel en dat daarmee de waarheid van het scheppingsverhaal niet onderuit gehaald wordt.

Erik1960 schreef:In mijn ogen is die strijd even heilloos als doelloos, omdat beiden vanuit zo verschillende paradigma's vertrekken. Het wordt dan toch al gauw een discussie waarin de één Spaans spreekt en de ander Portugees. En dat zonder tolk.
Da's niet zo'n goede vergelijking, want sprekers van Spaans en Portugees kennen een behoorlijke mate van wederzijdse verstaanbaarheid. ;-) Ik begrijp echter wat je bedoelt te zeggen. Met sommige discussiepartners lukt het om een gemeenschappelijke basis of een gemeenschappelijk paradigma te vinden waarvanuit een goed gesprek zich kan ontwikkelen.

Mocht je het leuk vinden om hierover door te praten, laat het weten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Erik1960 » 08 jan 2021 14:31

Pcrtje schreef:Medeforumster Chaya noemde dat onlangs treffend een zeemeeuw. Zo'n iemand vliegt langs, schijt even een bericht en vliegt vervolgens weer weg. In de afgelopen jaren hebben we talloze zeemeeuwen langs zien komen, zowel oogkleppendragende christenen als mensen die zich de forumnaam Superatheïst[nummer] toe-eigenen. Vroeger stoorde ik me hier regelmatig aan, omdat een goed lopend gesprek of een goed lopende discussie door zo'n zeemeeuw op irritante wijze verstoord werd; tegenwoordig kan ik er vaak ook wel om lachen. Lees dat bericht van Elketongzalbelijden nog eens terug: het zit toch bomvol clichés? En alleen die gekozen forumnaam al... Het is gewoon de zoveelste zeemeeuw die zich even van zijn kwakkie wil kwijten en ons de les probeert te lezen. We zullen zien of deze meeuw wederkeert en met ons het gesprek wil aangaan. Het enige wat je tot dat moment kunt doen is gewoon even hardop lachen.


In mijn dagelijks leven als interim-adviseur kom ik die vergelijking een héél :-oo enkele keer tegen. Hoewel ik niet zo'n bijbeltekststrooier ben, denk ik dan altijd aan Lukas 24:34 :wink:


Pcrtje schreef:Vind je de bijdrage van Elketongzalbelijden een doorwrocht verhaal? :-k


Ik had doorwrocht misschien beter tussen aanhalingstekens kunnen zetten. Wat ik bedoelde: een lang verhaal vol met verwijzingen en bewijzen die het eigen gelijk ondersteunen.


Pcrtje schreef:Mortlach en ik zijn allebei 'evolutiesprookjesgelovige', zoals we schertsend genoemd worden. Mortlach is atheïst, ik ben christen. Dus hoewel wij niet dezelfde religieuze overtuiging hebben, denken wij allebei wel dat de evolutietheorie een goed onderbouwde wetenschappelijke theorie is. Daarbij denk ik dat God evolutie heeft gebruikt als scheppingsmethode. Ik heb in de afgelopen 262 pagina's gepoogd te betogen dat deze overtuiging te verenigen is met mijn geloof in de God van de Bijbel en dat daarmee de waarheid van het scheppingsverhaal niet onderuit gehaald wordt.


evolutiesprookjesgelovige :D
Om niet vast te lopen in de Bijbel, ben ik steeds meer op zoek naar het verhaal-achter-het-verhaal. Of de aarde nu in 7 dagen geschapen of in 7 miljoen jaar ontstaan is vind ik voor mijn geloof en de betekenis daarvan in mijn dagelijks leven niet zo interessant. Wat zegt het verhaal mij in 2021 en hoe geef ik in mijn leven blijk van de opdracht die ik in het scheppingsverhaal lees? En dat is vaak al een hele klus.


Pcrtje schreef:Da's niet zo'n goede vergelijking, want sprekers van Spaans en Portugees kennen een behoorlijke mate van wederzijdse verstaanbaarheid. ;-) Ik begrijp echter wat je bedoelt te zeggen. Met sommige discussiepartners lukt het om een gemeenschappelijke basis of een gemeenschappelijk paradigma te vinden waarvanuit een goed gesprek zich kan ontwikkelen.


Hm ja, bij de uitvaartdienst waar ik deze vergelijking gebruikte lag de context net iets anders. Hou het maar op Spaans en Chinees dan.


Pcrtje schreef:Mocht je het leuk vinden om hierover door te praten, laat het weten.


Ik denk met afgrijzen terug aan mijn jeugdjaren toen elke zondagmorgen na de kerkdienst in een overvolle kamer waar volop sigaren gerookt werden heftig gediscussieerd werd over de schijnbaar belangrijke vraag of de slang nou wel of niet gesproken had. Ik heb me heilig voorgenomen dergelijke gesprekken niet te voeren en voel me een beetje op mijn hoede bij jouw 'waarheid van het scheppingsverhaal'. Wel ben ik oprecht geïnteresseerd in de betekenis die jij ontleent aan die waarheid.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Elketongzalbelijden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2021 19:15

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Elketongzalbelijden » 08 jan 2021 15:56

Pcrtje schreef:het zit toch bomvol clichés? En alleen die gekozen forumnaam al... Het is gewoon de zoveelste zeemeeuw die zich even van zijn kwakkie wil kwijten en ons de les probeert te lezen. We zullen zien of deze meeuw wederkeert en met ons het gesprek wil aangaan. Het enige wat je tot dat moment kunt doen is gewoon even hardop lachen.


Ik ga graag het gespeek aan, geen probeem. Dat ik nieuw ben betekend niet dat ik maar ff een drolletje achterlaat en weer er vandoor ga. Mijn bericht was simpelweg bedoeld om christenen die in twijfel gebracht worden door de evolutie leer duidelijk te maken dat evolutie en wetenschap los van elkaar staan. Het grootste probleem van de meeste twijfelaars is dat ze zich er niet in verdiept hebben en daardoor geen weerwoord geven kunnen op dingen die hen op school is ingeprent als 'waar' en 'bewezen' terwijl dat niet zo is.

En met dingen als 'cliché' proberen weg te moffelen is natuurlijk wel erg makkelijk om de discussie te ontwijken.
Mijn standpunt is erg simpel. En dat is dat de bijbel en evolutie compleet onverenigbaar zijn en theologisch onhoudtbaar als christen.
De enige reden die ik kan bedenken voor christenen om in evolutie te geloven is een twijfel aan Gods woord en die twijfel vervolgens proberen weg te moffelen door God en evolutie samen proberen te voegen om hun onderbuikgevoel te stillen.
Dan krijg je van die argumenten als 'ja maar voor God is een dag als duizend jaar (2petrus3:8) wat totaal niks met de schepping te maken heeft, maargoed als dat de twijfel wegneemt...

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Erik1960 » 08 jan 2021 16:22

Elketongzalbelijden schreef:Mijn standpunt is erg simpel. En dat is dat de bijbel en evolutie compleet onverenigbaar zijn en theologisch onhoudtbaar als christen.


Als dat zo zou zijn, waarom dan de aandrang om ze toch met elkaar te verbinden?

Elketongzalbelijden schreef:De enige reden die ik kan bedenken voor christenen om in evolutie te geloven


De wetenschappelijke basis onder de evolutietheorie is in mijn ogen stevig te noemen in vergelijking met de wetenschappelijke basis onder het scheppingsverhaal. Is dat erg? Voor mij niet, want ik lees het scheppingsverhaal niet als een chronologisch verslag.

Elketongzalbelijden schreef:is een twijfel aan Gods woord en die twijfel vervolgens proberen weg te moffelen door God en evolutie samen proberen te voegen om hun onderbuikgevoel te stillen.


Geloof zonder twijfel is geen geloof meer. De Bijbel staat niet voor niets vol met verhalen over twijfelaars.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2021 16:26

Elketongzalbelijden schreef:Ik ga graag het gespeek aan, geen probeem. Dat ik nieuw ben betekend niet dat ik maar ff een drolletje achterlaat en weer er vandoor ga. Mijn bericht was simpelweg bedoeld om christenen die in twijfel gebracht worden door de evolutie leer duidelijk te maken dat evolutie en wetenschap los van elkaar staan. Het grootste probleem van de meeste twijfelaars is dat ze zich er niet in verdiept hebben en daardoor geen weerwoord geven kunnen op dingen die hen op school is ingeprent als 'waar' en 'bewezen' terwijl dat niet zo is.

En met dingen als 'cliché' proberen weg te moffelen is natuurlijk wel erg makkelijk om de discussie te ontwijken.
Mijn standpunt is erg simpel. En dat is dat de bijbel en evolutie compleet onverenigbaar zijn en theologisch onhoudtbaar als christen.
De enige reden die ik kan bedenken voor christenen om in evolutie te geloven is een twijfel aan Gods woord en die twijfel vervolgens proberen weg te moffelen door God en evolutie samen proberen te voegen om hun onderbuikgevoel te stillen.
Dan krijg je van die argumenten als 'ja maar voor God is een dag als duizend jaar (2petrus3:8) wat totaal niks met de schepping te maken heeft, maargoed als dat de twijfel wegneemt...

Er zijn ook christenen die de Bijbel als God's Woord beschouwen, en niet als een rekenboek.
Die niet, zoals op dit moment in de vragenrubriek gebeurd is (verhaal over de gevonden Ark) met drogredenen moeten strooien om hun geloof te verdedigen, maar die wetenschap en geloof met elkaar in evenwicht willen houden.
Er is een tijd geweest dat mensen die meenden dat de Aarde om de Zon draait geëxcommuniceerd werden. Daar is binnen de kerken (de meeste althans) inmiddels geen twijfel meer over.
Iets dergelijks zal wellicht gebeuren rond schepping en evolutie.
Evolutie an sich raakt overigens ook niet aan de oorsprong van het leven, dus God als schepper door middel van geleide evolutie is helemaal niet zo ver gezocht.
Voor mij is het van belang wat de Bijbel zegt over wie God voor mij is. En dat staat voor mij los van het ontstaan.
Ik ben creationist, maar geloof wel dat de aarde ouder is dan de 6000 jaar waar door jonge-aarde creationisten mee wordt geschermd.
Dus dat geloof en evolutie voor jou onverenigbaar zijn is iets wat niet voor iedereen geldt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2021 16:28

Elketongzalbelijden schreef:... Je hebt allerlei verschillende organen nodig om het in z'n geheel te laten werken. Mis je 1 deel? Dan hoor of zie je niet. Een motorblok werkt niet wanneer je de zuigers mist. Wanneer je de zuigers wel hebt, maar geen bougies werkt het nog steeds niet. Enz Het is een compleet systeem zo ontworpen dat al die onderdelen samen werken in 1 keer. Anders doet het niet. Hetzelfde geld voor je lichaam en het leven.

Evolutieleer? Sorry mijn geloof is te zwak om dáárin te geloven :wink:


Een hele grote bak met onzin, maar ik pik er even een ding uit.

Als je 1 onderdeel aan je oog mist, dan zie je niet. Okee, elke staarpatiënt (cataract) kan je vertellen dat je echt nog wel wat ziet als je lens vertroebeld of zelfs verwijderd is. Natuurlijk niet zo goed als MET goed werkende lens, maar het idee dat je zonder lens in je oog alleen nog maar pikzwart ziet, is gewoon niet waar. Zelfde met kegeltjes en staafjes. Haal je die weg, dan zie je minder kleur, minder goed 's nachts, wat dan ook, maar het oog blijft gewoon werken hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2021 16:34

StillAwake schreef:Er zijn ook christenen die de Bijbel als God's Woord beschouwen, en niet als een rekenboek.
Die niet, zoals op dit moment in de vragenrubriek gebeurd is (verhaal over de gevonden Ark) met drogredenen moeten strooien om hun geloof te verdedigen, maar die wetenschap en geloof met elkaar in evenwicht willen houden.


Is dat ding nou alwéér gevonden. Dat gebeurt elke paar jaar wel. Het lijkt me een gouden handel voor de lokale gidsen die het geld van de rijke christenen goed kunnen gebruiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2021 16:39

Mortlach schreef:Is dat ding nou alwéér gevonden. Dat gebeurt elke paar jaar wel. Het lijkt me een gouden handel voor de lokale gidsen die het geld van de rijke christenen goed kunnen gebruiken.

Valt ook wel weer mee, hij ondersteunt zijn verhaal met beelden uit 2014 geloof ik.
Maar dat weet jij best, je hebt het antwoord ongetwijfeld al gelezen ;-)
Overigens zou het object dan ook op satelietfoto's zichtbaar moeten zijn.
Daarnaast moet de constructie bizar sterk geweest zijn als zelfs een ijsmassa het niet kapotdrukt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2021 17:26

Elketongzalbelijden schreef:HUH maar dinosauriërs zijn toch MILJOENEN jaren oud?? Nee. Verre van. Al die belachelijke tijds verzinsels die evolutiegelovigen roepen zijn gebaseerd op niet wetenschappelijke, compleet onbetrouwbare dateringsmethoden die enkel aangenomen worden als waar omdat het in hun evolutie geloof past.


Weet je wat een van de problemen is met deze stelling? Artefacten, of eigenlijk, het totale gebrek aan artefacten. De mens heeft de neiging om dieren te vangen, te doden en te verwerken tot producten. Van de huid wordt leer gemaakt, van de tanden kettingen, vet wordt gebruikt, veren worden tot hoofdtooien gemaakt, botten worden omgevormd tot zaken van sierstukken tot naalden.

En raad nu eens wat er nog nooit of te nimmer is gevonden. Juist! Door mensenhanden bewerkte dinosaurushuid, -tanden, -vet, -veren of -botten. Sterker nog, wetenschappers kunnen aan bijtsporen in botten zien welk dier het bot heeft aangevreten. Weet je wat er ook nog nooit is gevonden? Dinosaurusbotten die zijn aangevreten door moderne zoogdieren.

Twee zaken die je ab-so-luut zou verwachten als dinosaurussen en moderne zoogdieren (inclusief de mens) tegelijkertijd hadden geleefd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 32 gasten