Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 13 jul 2021 20:11

ben db bd schreef:Maar nieuwe genen ontstaan niet meer na de schepping. Of mijnheer Mortlach of zo gaat ons dat nu aantonen, met harde feiten uiteraard.
Op zich wel grappig. Je bewering is niet zo moeilijk om te weerleggen. Eén voorbeeld is immers al genoeg. Nou, laat ik er dan ééntje geven: hier. De vervolgstap is om eens een cursus biologie te volgen, dan kun je meer over celbiologie leren.

ben db bd schreef:(hij mag mij niet laten aantonen dat dit nooit gebeurd is, uiteraard. Of iets wat daarnaar riekt).
Dat mag wel, hoor. Graag zelfs. Maar dan wel graag met een degelijke bron.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2021 21:00

ben db bd schreef:onderzoeksjournalist Peter Scheele


Nee. :-)

U ziet dat het alweer een eind weggezakt is. Maar de essentie is mij bij blijven hangen, geloof ik.
Mutatie, foutief micro-evolutie genoemd, bestaat en valt voor 98% of zo onder 'degeneratie'. Ja, zo heette dat boek ook, weet ik weer.
Die mutatie kom ik zelf bij mijn groene grasparkieten dan ook in een veelvoud tegen. Als ze blauw worden, zijn ze de geelfactor kwijt geraakt. Als ze (de jongen) geel worden, zijn ze de blauwfactor kwijt geraakt en bij wit zijn ze alle kleurfactoren kwijt geraakt, enz, enz, enz.
Ze hebben er dus niks bij gekregen, maar zijn genen kwijt geraakt. Als een beest er nou genen bij zou krijgen, bijv. om ogen te krijgen als regenworm of pootjes als vis, dan is met recht sprake van evolutie. Dat was echter toen nog nooit aangetoond, waar nu wel ?


Je weet dat Scheele zo goed als de enige is die deze "degeneratie-theorie" aanhangt, niet?

https://www.youtube.com/watch?v=plVk4NV ... icalSchool

Hier een filmpje over een experiment. Een enorme 'petri-schaal' met 'banden' substraat met steeds hogere concentraties antibiotica (1x fataal, 10x fataal, 100x fataal en 1000x fataal). Het blijkt als je de bacterie gewoon zijn gang laat gaan, hij 'vanzelf' evolueert om tot 1000x een eerder fatale concentratie te overleven. Allemaal binnen 11 dagen! Maar ja hoor, dat is echt allemaal 'degeneratie'. Die bacterie wordt steeds zwakker...

Trouwens ook de reden om je antibioticakuurtje altijd helemaal af te maken!

Kijk, auto's evolueren ook, en kleding ook, en zo alles wel, zoals we dat tegenwoordig noemen.


Nee want auto's en kleding leven niet en planten zich niet voort met overerving van eigenschappen.


Maar nieuwe genen ontstaan niet meer na de schepping. Of mijnheer Mortlach of zo gaat ons dat nu aantonen, met harde feiten uiteraard.
(hij mag mij niet laten aantonen dat dit nooit gebeurd is, uiteraard. Of iets wat daarnaar riekt).


Het tot nu toe een stelling met nogal gammele onderbouwing. "omdat bij mij grasparkieten iets gebeurt, geldt dat voor de gehele natuur zo!" rammelt nogal.

Genen worden aan de lopende band verdubbeld. En omdat zo'n kopie dan niks te doen heeft, kan het naar hartenlust muteren tot nieuwe genen.

Je vraagt je ook af hoe het kan dat het gen voor oogkleur meer dan 4 allelen heeft. 2 van Adam, 2 van Eva, en waar komt de rest vandaan? Geen idee...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2021 03:39

Zo leer je elke dag nog eens wat nieuws...

Ik las een artikel over het verzamelen van bloed op plekken waar misdaden zijn gepleegd. Het eerste wat de forensisch technicus doet, is bepalen of gevonden bloed menselijk of dierlijk is. Als een bloedplas dierlijk is, is het namelijk lang zo interessant niet. Als het van een mens is, valt er wat te onderzoeken. Anyway, dus er bestaat een test die onderscheid tussen mensenbloed en alle vormen van dierenbloed.... behalve chimpansees. Wat die test betreft, zijn chimpanseebloed en mensenbloed identiek.

Sterker nog, als een chimpansee in een dierentuin bijvoorbeeld ziek is en moet worden geopereerd, dan geven ze hen mensenbloed en dat wordt zonder problemen geaccepteerd (chimps hebben altijd bloedgroep A of O). Dit moet je dus absoluut met andere diersoorten niet proberen, dat gaat klonteren bij het leven.

Hmmm, waarom zou mensenbloed en chimpanseebloed identiek zijn, maar, noem eens wat, varkensbloed niet? Dat is voor de creationist niet te verklaren. Ach, uiteraard, overeenkomsten worden altijd 'verklaard' door 'dezelfde schepper', hoewel verschillen OOK met 'dezelfde schepper' worden verklaard, en dat is dus als verklaring waardeloos.

Evolutietheorie heeft uiteraard een enorm elegante verklaring voor zowel de overeenkomst van het bloed als de verschillen met andere dieren: Recente gemeenschappelijke afstamming! Omdat we nog niet zo lang geleden een voorouder deelden met chimpansees, is het bloed in hen en in ons nog niet voldoende verandert om met zo'n test te onderscheiden. De voorouder die we delen met varkens, of met kippen, of met olifanten, is veel, veel langer geleden en daarom is ons bloed wel genoeg verandert om het van dat van hen te onderscheiden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 24 sep 2021 17:25

Dat is interessant! Heb je hier nog een bron voor?

Mortlach schreef:Dit moet je dus absoluut met andere diersoorten niet proberen, dat gaat klonteren bij het leven.
Nou, bij bloedgroepincompatibiliteit krijg je eigenlijk een hemolytische anemie. M.a.w. het binden van de antilichamen lokt een immuunreactie uit waarbij witte bloedcellen de rode bloedcellen kapotmaken. (Een vorm van opsonisatie. Zoek maar eens op.)

Mortlach schreef:Evolutietheorie heeft uiteraard een enorm elegante verklaring voor zowel de overeenkomst van het bloed als de verschillen met andere dieren: Recente gemeenschappelijke afstamming! Omdat we nog niet zo lang geleden een voorouder deelden met chimpansees, is het bloed in hen en in ons nog niet voldoende verandert om met zo'n test te onderscheiden. De voorouder die we delen met varkens, of met kippen, of met olifanten, is veel, veel langer geleden en daarom is ons bloed wel genoeg verandert om het van dat van hen te onderscheiden.
Zou het dan ook tussen bepaalde vogels en hagedissen kunnen? Of bij ezels en paarden? Lama's en kamelen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2021 17:37

Pcrtje schreef:Dat is interessant! Heb je hier nog een bron voor?


https://www.gallaudet.edu/tutorial-and- ... niversity/

Nou, bij bloedgroepincompatibiliteit krijg je eigenlijk een hemolytische anemie. M.a.w. het binden van de antilichamen lokt een immuunreactie uit waarbij witte bloedcellen de rode bloedcellen kapotmaken. (Een vorm van opsonisatie. Zoek maar eens op.)


Goed, misschien was mijn 'klonteren' een wat eenvoudige beschrijving :-) Het is in ieder geval niet gezond en waarschijnlijk gewoon dodelijk, maar dat zul jij beter weten dan ik.

Zou het dan ook tussen bepaalde vogels en hagedissen kunnen? Of bij ezels en paarden? Lama's en kamelen?


Dat zou wel de verwachting zijn. De definitieve afscheiding tussen mens en chimp vond ongeveer 4 miljoen jaar geleden plaats, dus je zou inderdaad verwachten dat bij diersoorten met een soortgelijke periode tussen de afscheiding en nu hetzelfde resultaat zou optreden, mits het bloed geen overmatige selectiedruk heeft ondervonden.
Dat zou een leuke test voor de evolutietheorie zijn trouwens. Is vast ook al eens door iemand gedaan, maar ik weet niet of Google erg handig zal zijn bij het opsporen ervan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2021 15:42

Mortlach schreef:Dat zou wel de verwachting zijn. De definitieve afscheiding tussen mens en chimp vond ongeveer 4 miljoen jaar geleden plaats, dus je zou inderdaad verwachten dat bij diersoorten met een soortgelijke periode tussen de afscheiding en nu hetzelfde resultaat zou optreden, mits het bloed geen overmatige selectiedruk heeft ondervonden.
Dat zou een leuke test voor de evolutietheorie zijn trouwens. Is vast ook al eens door iemand gedaan, maar ik weet niet of Google erg handig zal zijn bij het opsporen ervan.


Je zou kunnen kijken naar de situatie met het bloed van krokodillen en alligators. Als ik het goed begrepen heb, zijn die lijnen 95 miljoen jaar geleden gesplitst, tijd genoeg dus om het bloed voldoende te muteren dat het niet meer uitwisselbaar is, ook al lijken die beesten zo sterk op elkaar dat de meeste gewone mensen niet zouden kunnen zeggen welk beest van welke soort is. Volgens mij is er geen creationist die zou beweren dat ze niet dezelfde 'kind' zijn.

Helaas is "Alligator blood" een term die nogal vaak voorkomt voor allerlei zaken die niks met alligators te maken hebben, dus dat is wat lastig googlen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

YoramDiamand
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2020 09:21

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor YoramDiamand » 18 okt 2021 10:45

Geachte Lezer,
Wie een ondergewaardeerde oude meester van het licht was, was Jan Ingenhousz. Hij ontdekte in 1779 de fotosynthese. Deze ontdekking wordt nu gebruikt in de bestrijding van de biodiversiteitscrisis en was in 1865 niet bekend bij Rudolf Clausius, toen hij stelde: "De energie van de wereld is constant. De entropie van de wereld streeft naar maximale waarde." Willard Gibbs noemde die maximale entropie: "equilibrium", en toegepast op de wereld heet het: de warmtedood van de wereld. Op het universum toegepast: de warmtedood van het universum. Willard Gibbs was een beetje een poëet en hij dichtte: "Neem in gedachte een stelsel, constant aan energie en volume. Laat dit stelsel omvat worden door een schil, welke niet verandert in maat en die geen enkele vorm van energie doorlaat. Met elke verandering binnen die schil kan de entropie gelijk blijven of toenemen nooit afnemen, en zo is er een eenrichtingsverkeer naar maximale entropie, waarbij er ten slotte niets meer verandert. Ik noem het evenwicht, equilibrium, maximale entropie gegeven energie en volume." Op aarde is er een evolutie welk een toename moleculaire complexiteit vertegenwoordigt, met chemische energie tussen atomen, in complexe energierijke moleculen. Waar die chemische energie afkomstig is van het zonlicht. En de energie van de wereld is daaruit volgend niet constant, er is fotosynthese, een voedselketen. En de prebiotische soep was een stuk chaotischer dan de huidige biodiversiteit. Er is afname chaos buiten het beeld op de wereld van Clausius/ Gibbs. Pas als het oppervlak bladgroen nadert naar nul, kan de chemische energie in moleculen maximaal warmte worden en er op aarde een warmtedood-equilibrium gaan gelden. Voor de warmtedood van het universum geldt: Het universum is niet constant aan volume en binnen dat volume was er afname entropie: evolutie op aarde. Het universum is niet het poëem van Gibbs. Creationisten zeggen: er is geen puurder wetenschap dan Gibbs/ Clausius, en toch is die in strijd met afname chaos op aarde, dus is er wetenschappelijk bewijs tegen evolutie en voor het wonder, van zeg de schepping in 6 dagen. Tsja. Ik wist de overheid te overtuigen, ondanks mijn beperkingen en onzekerheden, wat leuk is. Men gaat de biodiversiteitscrisis aanpakken. Men plant bomen. Voor creationisten ben ik een bedreiging, en bij atheïsten ook onwelkom, maar bij de overheid vond ik respons.


https://www.dropbox.com/s/uiisl2n1svipe ... s.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3ut1ohzif9wt9 ... 9.pdf?dl=0

Hartelijke groet Yoram Diamand

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 18 okt 2021 10:52

YoramDiamand schreef:Geachte Lezer, (...)
Okee... en nu? Is er iets waar je dan met ons over door wilt praten? Of wilde je dit alleen even mededelen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 okt 2021 13:02

Pcrtje schreef:Okee... en nu? Is er iets waar je dan met ons over door wilt praten? Of wilde je dit alleen even mededelen?


Ook, denk eens aan het gebruik van witregels en paragrafen. Nu zet je een onleesbare muur van tekst weg die niet bepaalt uitnodigend werkt. In eerste instantie dacht ik "weer zo'n type" en sloeg ik het verder over. Als ik mezelf moet dwingen iets 3nof 4 keer te lezen voordat ik begrijp waar het over gaat, is dat een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2021 18:19

Ik grap vaak dat als de aarde écht minder dan 10.000 jaar oud was, als de schepping en Zondvloed écht waren, en de Bijbel écht als geschiedenisboek kon worden gebruikt, er oliebedrijven zouden zijn die op basis van die kennis olievelden opsporen en exploiteren. Want kapitalisme probeert uit alles zo veel mogelijk waarde te persen en olie doet het over het algemeen vrij goed.

En wat blijkt, verrassend genoeg bestaat er echt zo'n bedrijfje: Zion Oil & Gas, huidige aandelenkoers 13 cent per stuk, een koopje! Het bedrijf maakt zo'n 10 miljoen dollar verlies per jaar :-) Het vermoeden is dat dit meer een manier is om Amerikaanse evangelicals met meer geld dan verstand van dat geld af te helpen trouwens...

In de reddit-post waar ik dit bedrijf tegenkwam ook een relevante XKCD. Als het zou werken, zouden bedrijven het gebruiken om geld mee te verdienen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 21 dec 2021 20:21

Best wel gaaf nieuw onderzoek naar een dinosaurusei! Zie hier (lekenuitleg) en hier (wetenschappelijk artikel).

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2021 14:54

Gaaf!

Wat een bijzondere vondst ook. Fossielen zijn zeldzaam, fossiele eieren zeldzamer en fossiele eieren met een embryo.... wauw!

En ook gaaf om te zien dat als de natuur eenmaal een optimum heeft gevonden - in dit geval de positie van dit soort embryo's - dat in 70 miljoen jaar ook niet meer verandert.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten