Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2021 16:35

Gaaf! De bierfabriek van Farao Narmer is gevonden.

https://www.nbcnews.com/news/world/anci ... t-n1257911

Narmer (of Nemes) was de eerste farao die noord en zuid-Egypte verenigde en de eerste dynasty oprichtte rond 3150 vChr. Egyptologen wisten al sinds begin 1900 dat deze enorme brouwerij had bestaan (uit teksten, neem ik aan) maar ze konden de locatie ervan niet vinden. Nu, 100 jaar later, dus eindelijk blootgelegd.

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2021 17:33

Natuurlijk stiekem ook geplaatst omdat deze fabriek van 600 jaar voor de Zondvloed is. :-$
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 22 feb 2021 20:57

Mortlach schreef:Natuurlijk stiekem ook geplaatst omdat deze fabriek van 600 jaar voor de Zondvloed is. :-$
Mortlach, waar heeft dat water vandaan moeten komen daar zo midden in de woestijn..? ;-)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 feb 2021 02:20

Pcrtje schreef:Mortlach, waar heeft dat water vandaan moeten komen daar zo midden in de woestijn..? ;-)


Dat is gemakkelijk, uit de gewelven onder de aarde. Genesis is daar vrij duidelijkheid over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2021 23:41

Lol. Via een ander topic op de site van Logos.nl terechtgekomen en daar zag ik een artikeltje over radioactief verval.

https://logos.nl/schepping-en-evolutie-deel-2/

Hartstikke interessant. Uiteraard wordt dit alleen besproken om de zogenaamde beperkingen uit te lichten en de meeste kende ik al wel, maar deze keer las ik ook iets nieuws, en dat gebeurt me de laatste tijd niet meer zo heel vaak. Omdat het ongelooflijk hilarisch is, wil ik het hier even delen.

Het gaat om de constante van de halfwaardetijden. Die zouden helemaal zo constant niet zijn, en als dat zo is, dan zijn alle berekeningen die van een constante waarde uitgaan dus fout. Wauw! De bijl wordt meteen aan de wortel van de kwestie gelegd!

En bewijs voor deze boude stelling?

Als je bekende radioactieve materialen tot op plasmatemperaturen verwarmt, dan daalt de halfwaardetijd drastisch. ... Wanneer men de volgende materialen tot 15,4 miljard graad Kelvin verwarmt, dan verandert de halfwaardetijd als volgt:

Uranium-238 daalt van 4,5 miljard jaar naar 2,08 minuten
Thorium-232 daalt van 14 miljard jaar naar 15,6 minuten
Samarium-147 daalt van 106 miljard jaar naar 1,56 minuten
Rubidium-87 daalt van 47 miljard jaar naar 2,46 minuten
Kalium-40 daalt van 1,2 miljard jaar naar 5,87 minuten10


15 miljard Kelvin (niet "graad Kelvin" trouwens). De heetste plek in ons zonnestelsel is het hart van de zon, en daar is het een zwoele 15 miljoen Kelvin. Maar als je uranimum 1000 keer warmer maakt dat het hart van de zon, dan gebeuren er wat rare dingen met de halfwaardetijd. Echt een situatie die op natuurlijke wijze op aarde kan voorkomen, nietwaar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 07 jul 2021 18:42

Mortlach schreef:15 miljard Kelvin (niet "graad Kelvin" trouwens). De heetste plek in ons zonnestelsel is het hart van de zon, en daar is het een zwoele 15 miljoen Kelvin. Maar als je uranimum 1000 keer warmer maakt dat het hart van de zon, dan gebeuren er wat rare dingen met de halfwaardetijd. Echt een situatie die op natuurlijke wijze op aarde kan voorkomen, nietwaar?
Nou, bij Logos zullen ze ook niet beweren dat deze temperaturen en deze halfwaardetijden op aarde te verwachten zijn. Het argument is natuurlijk dat de halfwaardetijd wel degelijk anders dan constant kan zijn. (Blijkbaar bij bizar hoge temperaturen.) Een concreet voorstel onder welke omstandigheden de halfwaardetijden zodanig zijn dat ze passen in hun wereldbeeld wordt er dan helaas niet gegeven. Een halfwaardetijd van Uranium-238 van twee minuten is ook voor hen te snel.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2021 19:11

Pcrtje schreef:Nou, bij Logos zullen ze ook niet beweren dat deze temperaturen en deze halfwaardetijden op aarde te verwachten zijn. Het argument is natuurlijk dat de halfwaardetijd wel degelijk anders dan constant kan zijn. (Blijkbaar bij bizar hoge temperaturen.) Een concreet voorstel onder welke omstandigheden de halfwaardetijden zodanig zijn dat ze passen in hun wereldbeeld wordt er dan helaas niet gegeven. Een halfwaardetijd van Uranium-238 van twee minuten is ook voor hen te snel.


Maar nu hebben ze wel een variabele om naar de gewenste uitkomst toe te rekenen. Als je antwoord al vast staat - 6000 jaar - en je weet de functie waarmee de halfwaardetijd veranderen, dan kun je dus uitrekenen hoe heet het moet zijn geweest. Ik vermoed zo dat het nog steeds Aarde-verdampende temperaturen zullen zijn geweest, anders had een of andere kniebeschermers dit argument al lang gebruikt. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 07 jul 2021 20:18

Mortlach schreef:Als je antwoord al vast staat - 6000 jaar - en je weet de functie waarmee de halfwaardetijd veranderen, dan kun je dus uitrekenen hoe heet het moet zijn geweest.
Nu ben ik wel benieuwd. Weet jij toevallig wat de functie is? Zou die exponentieel zijn? Of toch lineair?

Mortlach schreef:Ik vermoed zo dat het nog steeds Aarde-verdampende temperaturen zullen zijn geweest, anders had een of andere kniebeschermers dit argument al lang gebruikt. :-)
Kniebeschermers? :P Autocorrectie? (Ik weet even niet zo snel welk woord je hier bedoelt. ;-) )
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2021 22:19

Lol @ kniebeschermers. Ik bedoelde "kwiebus".

Verder weet ik niet hoe die functie loopt, dat zou op zich wel interessant zijn. "Waaah, radiometrische datering is onbetrouwbaar! Maar niet te veel doorvragen want ons scenario is ook nog steeds onmogelijk "
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor ben db bd » 13 jul 2021 16:23

nou wil ik mij nergens mee bemoeien hoor jongens, :wink: maar heel de tijdfactor van deze aarde is geen constante.
Edoch als we dat zouden erkennen, dan stortte heel jullie wetenschap in, want dan waren gewoon de eerste verzen uit ons Bijbelboek Genesis al geen leugens. Overigens kunnen de ouderen onder ons dat toch ook reeds in hun eigen leven waargenomen hebben?
Zo las ik ergens in m'n Bijbeltje dat voor God de toekomst al geschiedenis is.
Wat zijn we toch ongelofelijk 'wetenschappelijk' arrogant, vind ik stiekem.
Niettegenstaande dat, nochtans desalniettemin wens ik jullie smakelijke voortzetting. Op naar de 1000 pagina's op dit topic. vr. gr., ben :-oo

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2021 16:48

ben db bd schreef:nou wil ik mij nergens mee bemoeien hoor jongens, :wink: maar heel de tijdfactor van deze aarde is geen constante.


Vertel...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Haaibaai » 13 jul 2021 16:57

Natrurlijk bestaat er evolutie maar niet wat ze de mensen willen laten geloven,voorts heel het Darwin verhaal is al zo achterhaald.
Evolutie men kan het waar nemen elke dag al zo in de straat.tip............ het dier die men vogels noemt.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Erik1960 » 13 jul 2021 16:59

Haaibaai schreef:Natrurlijk bestaat er evolutie maar niet wat ze de mensen willen laten geloven,voorts heel het Darwin verhaal is al zo achterhaald

Vertel…
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor ben db bd » 13 jul 2021 19:41

Haaibaai schreef:
Natrurlijk bestaat er evolutie maar niet wat ze de mensen willen laten geloven,voorts heel het Darwin verhaal is al zo achterhaald

Erik schreef toen: Vertel...

Decennia (geloof ik) geleden las ik het boek van onderzoeksjournalist Peter Scheele: 'Mutatie' (of zoiets)
U ziet dat het alweer een eind weggezakt is. Maar de essentie is mij bij blijven hangen, geloof ik.
Mutatie, foutief micro-evolutie genoemd, bestaat en valt voor 98% of zo onder 'degeneratie'. Ja, zo heette dat boek ook, weet ik weer.
Die mutatie kom ik zelf bij mijn groene grasparkieten dan ook in een veelvoud tegen. Als ze blauw worden, zijn ze de geelfactor kwijt geraakt. Als ze (de jongen) geel worden, zijn ze de blauwfactor kwijt geraakt en bij wit zijn ze alle kleurfactoren kwijt geraakt, enz, enz, enz.
Ze hebben er dus niks bij gekregen, maar zijn genen kwijt geraakt. Als een beest er nou genen bij zou krijgen, bijv. om ogen te krijgen als regenworm of pootjes als vis, dan is met recht sprake van evolutie. Dat was echter toen nog nooit aangetoond, waar nu wel ?????????????????
Kijk, auto's evolueren ook, en kleding ook, en zo alles wel, zoals we dat tegenwoordig noemen. Maar nieuwe genen ontstaan niet meer na de schepping. Of mijnheer Mortlach of zo gaat ons dat nu aantonen, met harde feiten uiteraard.
(hij mag mij niet laten aantonen dat dit nooit gebeurd is, uiteraard. Of iets wat daarnaar riekt).

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Erik1960 » 13 jul 2021 19:48

ben db bd schreef:Decennia (geloof ik) geleden las ik het boek van onderzoeksjournalist Peter Scheele: 'Mutatie' (of zoiets)
U ziet dat het alweer een eind weggezakt is. Maar de essentie is mij bij blijven hangen, geloof ik.
Mutatie, foutief micro-evolutie genoemd, bestaat en valt voor 98% of zo onder 'degeneratie'. Ja, zo heette dat boek ook, weet ik weer.
Die mutatie kom ik zelf bij mijn groene grasparkieten dan ook in een veelvoud tegen. Als ze blauw worden, zijn ze de geelfactor kwijt geraakt. Als ze (de jongen) geel worden, zijn ze de blauwfactor kwijt geraakt en bij wit zijn ze alle kleurfactoren kwijt geraakt, enz, enz, enz.
Ze hebben er dus niks bij gekregen, maar zijn genen kwijt geraakt. Als een beest er nou genen bij zou krijgen, bijv. om ogen te krijgen als regenworm of pootjes als vis, dan is met recht sprake van evolutie. Dat was echter toen nog nooit aangetoond, waar nu wel ?????????????????
Kijk, auto's evolueren ook, en kleding ook, en zo alles wel, zoals we dat tegenwoordig noemen. Maar nieuwe genen ontstaan niet meer na de schepping. Of mijnheer Mortlach of zo gaat ons dat nu aantonen, met harde feiten uiteraard.
(hij mag mij niet laten aantonen dat dit nooit gebeurd is, uiteraard. Of iets wat daarnaar riekt).

Ja, dat gesprek over schepping/evolutie kan ik me een beetje herinneren. Ik zeg bewust ‘een beetje’ want het leidt voor mij alleen maar af van de essentie van het scheppingsverhaal. Maar als er zo onverkort gesteld wordt dat het werk van Darwin achterhaald is, dan verwacht ik toch wel wat verdere toelichting.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten