Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2019 13:35

Volgens mij is hij alweer vertrokken nadat hij wat tegengas kreeg in het Nashville-onderwerp.

Maar ik bedacht me wel dat heel het bezwaar van creationisten (en dan met name evangelische Jonge Aarders) draait om één* (drog)argument, het argument ad consequentiam (beroep op het gevolg!) Sinds Copernicus het heliocentrisme ontwikkelde tot en met anno 2019, hoor je eigenlijk slechts 1 argument "Ja maar het Schriftgezag!" Cornelius stond rotsvast in dat kamp en ook de artikelen in het RD tegen evolutie staan er bol mee. "Evolutie kan niet waar zijn, omdat dat het Schriftgezag aantast." (Beroep op het gevolg dus). Alle andere redenaties zijn enkel 'window dressing', of pogingen het ene argument te verhullen.

*Als je de boel omdraait, wordt het een ad verecundiam, een beroep op autoriteit (De Bijbel zegt schepping, dus kan evolutie niet waar zijn).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 15 okt 2019 15:33

Ah, ja, ik zag ook pas later op de avond dat hij al vertrokken was. Dit aan jou gerichte bericht vond ik ergens ook wel weer grappig: hij neemt de Calimerohouding/slachtofferrol en beschuldigt jou van godslastering - terwijl ik die overigens niet zie. Jammer dat iemand die al anderhalf jaar op een universiteit doorgebracht heeft zulke denkbeelden kan hebben.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 15 okt 2019 15:41

Tja, het maakt voor mij nogal een verschil wat het onderwerp betreft. Over wetenschap is het leuk discussiëren en kun je je tenminste nog beroepen op feiten. Wat homoseksualiteit betreft, zijn er eigenlijk alleen maar meningen en ben ik het geduld verloren met mensen/meningen die niet-hetero mensen marginaliseren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor DeLange » 16 okt 2019 05:21

Mortlach schreef:Volgens mij is hij alweer vertrokken nadat hij wat tegengas kreeg in het Nashville-onderwerp.

Maar ik bedacht me wel dat heel het bezwaar van creationisten (en dan met name evangelische Jonge Aarders) draait om één* (drog)argument, het argument ad consequentiam (beroep op het gevolg!) Sinds Copernicus het heliocentrisme ontwikkelde tot en met anno 2019, hoor je eigenlijk slechts 1 argument "Ja maar het Schriftgezag!" Cornelius stond rotsvast in dat kamp en ook de artikelen in het RD tegen evolutie staan er bol mee. "Evolutie kan niet waar zijn, omdat dat het Schriftgezag aantast." (Beroep op het gevolg dus). Alle andere redenaties zijn enkel 'window dressing', of pogingen het ene argument te verhullen.

*Als je de boel omdraait, wordt het een ad verecundiam, een beroep op autoriteit (De Bijbel zegt schepping, dus kan evolutie niet waar zijn).

Voor mij is het meer zo: ons geloof was er al en vervolgens kwam de wetenschap dat verklaart hoe van het vroegste leven het latere leven kan ontstaan en dat is dan logischer wijs evolutie. Echter wordt dat dan een nieuwe theorie naast het geloof wat al bestond. En meer valt er niet over te zeggen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2019 14:16

https://www.nature.com/articles/d41586-019-03061-x

Nieuwe inzichten wijzen erop dat genen veel vaker dan we dachten 'spontaan' ontstaan, d.w.z. 'de novo' of niet afgeleid van een reeds bestaand gen. Dit idee legt een bom onder de creationistische gedachte dat DNA niets 'nieuws' zou kunnen maken, of, gruwel, geen nieuwe informatie kan genereren. Blijkt dat dat dus veel vaker voorkomt dan we dachten en dat er nog voldoende te onderzoeken valt aan DNA.

Een verder punt dat dit een beetje raakt, is dat mutaties in absolute aantallen veel vaker voorkomen dan mensen denken. Uit een oude briefwissel tussen professor Lenski (van het beroemde 20-jaar ondertussen 30 jaar lopende e-colie experiment en Conservapedia:
https://rationalwiki.org/wiki/Lenski_affair

P.S. Did you know that your own bowels harbor something like a billion (1,000,000,000) E. coli at this very moment? So remember to wash your hands after going to the toilet, as I hope your mother taught you. Simple calculations imply that there are something like 10^20 = 100,000,000,000,000,000,000 E. coli alive on our planet at any moment. Even if they divide just once per day, and given a typical mutation rate of 10^-9 or 10^-10 per base-pair per generation, then pretty much every possible double mutation would occur every day or so. That’s a lot of opportunity for evolution.


Ik kan de quote even niet vinden, maar ik las ook laatst dat in een bepaalde groep bacterieën ELKE mogelijke puntmutatie ook elke dag ergens wel voorkomt. Als je dus weer eens ergens leest dat een bepaalde mutatie niet kan voorkomen, herinner je dan dat ELKE punt en dubbelmutatie ELKE dag wel een keer voorkomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 21 okt 2019 16:51

Interessant! Dank voor het delen! Vanavond zal ik er even voor gaan zitten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 24 okt 2019 14:04

Ik heb ook nog een artikel voor jou, Mortlach! Zie hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2019 17:55

Pcrtje schreef:Ik heb ook nog een artikel voor jou, Mortlach! Zie hier.


Ik las hier laatst wat over. Echt super-interessant wat ze allemaal kunnen tegenwoordig, hoewel ik dan ook wel weer begrepen heb dat dit vooral een 'stap in de goede richting is' maar dat de echte therapeutische toepassingen nog wel even op zich laten wachten. Maar denk je eens in: een genetische aandoening in utero kunnen voorkomen, of zelfs na de geboorte door een massa virussen te maken met als enige taak alle cellen 'besmetten' en alsnog de genetische code aanpassen. Mensen zullen wel weer gaan klagen dat het voor God spelen is, want daar kun je je klok op gelijk zetten. Ik denk liever aan de patiënten die momenteel nog aan ongeneeslijke aandoeningen lijden die wellicht in de toekomst kunnen worden geholpen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor K80 » 12 dec 2019 13:49

Heeft eigenlijk helemaal niets met evolutie te maken, maar de vraag en antwoord op de vraag van meteoriet inslagen op de aarde kwam me wat vreemd over.
Nu lijkt het net of de dampkring alles tegen houd wat uit de ruimte komt.
Terwijl bijvoorbeeld in 2013 in Rusland nog een flinke meteoriet inslag geweest is.
Daarnaast zijn er nog vele bekend, die het aardoppervlak hebben getekend.
Volgens de wetenschap is de grote krater in Mexico waar een grote inslag is geweest, de oorzaak van het uitsterven van de dinosauriërs.

De ruimte wordt door middel van satellieten en telescopen afgezocht of er grote meteorieten op de aarde afkomen.
Een jaar geleden kwam er nog een grote langs op 192.000km van de aarde. Dit lijkt dichtbij, maar is eigenlijk juist dichtbij. De maan staat verder weg.
Stel dat een grote meteoriet inslaat op onze planeet, kan dat het einde van het leven op aarde betekenen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor irmo » 12 dec 2019 14:33

K80 schreef:Heeft eigenlijk helemaal niets met evolutie te maken, maar de vraag en antwoord op de vraag van meteoriet inslagen op de aarde kwam me wat vreemd over.
Nu lijkt het net of de dampkring alles tegen houd wat uit de ruimte komt.
Terwijl bijvoorbeeld in 2013 in Rusland nog een flinke meteoriet inslag geweest is.
Daarnaast zijn er nog vele bekend, die het aardoppervlak hebben getekend.
Volgens de wetenschap is de grote krater in Mexico waar een grote inslag is geweest, de oorzaak van het uitsterven van de dinosauriërs.

De ruimte wordt door middel van satellieten en telescopen afgezocht of er grote meteorieten op de aarde afkomen.
Een jaar geleden kwam er nog een grote langs op 192.000km van de aarde. Dit lijkt dichtbij, maar is eigenlijk juist dichtbij. De maan staat verder weg.
Stel dat een grote meteoriet inslaat op onze planeet, kan dat het einde van het leven op aarde betekenen.



Is dat een probleem voor jou?

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor K80 » 12 dec 2019 15:00

Nou, ik blijf graag leven hoor. Maar als het zo is, dan is het maar zo. Dus geen probleem voor mij.

Daarnaast als hij inslaat is niet gelijk alles dood. Wel natuurlijk in de directe omgeving.
Er zal zeer veel puin de lucht ingaan, wat uiteindelijk het zonlicht tegenhoud. Daar door gaat het (meeste) leven dood. Alles koelt af en krijg je weer een ijstijd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor irmo » 12 dec 2019 18:25

K80 schreef:Nou, ik blijf graag leven hoor. Maar als het zo is, dan is het maar zo. Dus geen probleem voor mij.

Daarnaast als hij inslaat is niet gelijk alles dood. Wel natuurlijk in de directe omgeving.
Er zal zeer veel puin de lucht ingaan, wat uiteindelijk het zonlicht tegenhoud. Daar door gaat het (meeste) leven dood. Alles koelt af en krijg je weer een ijstijd.


het zal wel een zooitje zijn ja. Maar aan de andere kant, misschien worden er hier en daar dan eindelijk mensen wakker.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2020 15:17

In de vragenrubriek een vraag over de Oerknal. Bij de vraag kan niet worden gereageerd, dus doe ik het hier maar.

Ik wil beginnen met de opmerking dat er wordt gevraagd naar de Oerknal, maar het antwoord enkel rept over evolutie, wat toch echt twee verschillende zaken zijn die - helaas - door veel mensen vaak op een hoop worden gegooid. Maar goed, dat laten we even voor wat het is.

Hoe zijn mensen op het idee van een oerknal gekomen? Dat wil ik hier graag even uitlichten.

Ene meneer Hubble - ja, daar is de telescoop naar vernoemd - was een belangrijke sterrenkundige die ontdekte dat het heelal aan het uitdijen is. Hij zag namelijk dat sterrenstelsels 'roder' waren zou moeten. Dit heeft weer te maken met het dopplereffect. Dat kent iedereen, als je een auto of ziekenwagen hoort langskomen, dan klinkt de sirene eerst hoog zo lang de ziekenwagen je nadert, en als hij voorbij is en van je vandaan rijdt, klinkt de sirene een stuk lager. Dat komt omdat de geluidsgolven eerst worden samengedrukt en daarna uitgerekt omdat de geluidsbron beweegt. In extreme gevallen zoals bij straaljagers gaat de geluidsbron zo hard dat alle geluidsgolven zich gaan opstapelen en dan hoor je de bekende 'sonic boom', de knal wanneer de jet door de geluidsbarrière gaat.

Licht is ook een golfverschijnsel en is dus ook onderhevig aan het dopplereffect. Alleen kun je licht natuurlijk niet horen, maar wel zien. En wanneer een lichtbron op je af komt, zijn de golven samengedrukt en is het licht blauwer; als de lichtbron van je af beweegt, zijn de golven uitgerekt en is het licht roder. En hoe 'roder' het licht, hoe harder de lichtbron van je af beweegt. Dit fenomeen staat bekend als 'roodverschuiving'.

Nu, terug naar Hubble. Die ontdekte dus dat sterrenstelsels roder zijn dan zou moeten, wat betekent dat ze van ons af bewegen. Dat is op zich niet zo heel spannend, maar wat hij merkte is dat de snelheid waarmee sterrenstelsels bewegen direct verband houdt met de afstand. Dat wil zeggen, als een sterrenstelsel 2 keer zo ver van ons af staat, gaat het ook 2 keer zo hard. 4 keer zo ver? Dan ook 4 keer zo hard. Dit is zo universeel dat Hubble er een wet in wist te ontdekken: afstand = snelheid x een constante.

Hubble wilde zelf geen conclusies verbinden aan zijn ontdekking. Hij hield zich wat dat betreft expliciet op de vlakte en presenteerde alleen zijn gevonden gegevens. Maar andere wetenschappers trokken die conclusies natuurlijk wél. Als iets dat 2 keer zo hard gaat, 2 keer zo ver weg is, dan betekent dat dat het ooit op dezelfde plek is begonnen.

Als je 2 auto's hebt die met constante snelheid rijden, de ene 50 km en de andere 100 km per uur; en je weet dat de ene auto 50 km bij je vandaan is en de andere 100 km, dan weet je dat die twee auto's een uur geleden samen op jouw locatie zijn vertrokken. Aangezien er geen mechanisme bekend is dat sterrenstelsels kan afremmen of versnellen, weten we dat die met een constante snelheid bewegen en dus dat ooit alle sterrenstelsel op dezelfde plek hebben gezeten.

Dat is dus de oerknal. Als je de klok helemaal terugdraait naar het begin van de tijd, zit alle energie/materie/ruimte van het universum op een oneindig dicht kluitje. Dat volgt onherroepelijk uit de ontdekking die Hubble, die in ieder geval christelijk is opgevoed, destijds heeft gedaan. Dat heeft verder niets te maken met het willen ontkennen van God, maar het volgt gewoon uit de gegevens.

Die eerste onvoorstelbaar kleine fractie van een seconde is natuurlijk ontzettend interessant en een enorme uitdaging om te onderzoeken. Je mag er verder natuurlijk over geloven wat je wilt, maar de theorie is puur gebaseerd op de gegevens en niet op ideologie/theologie. Is het lastig voor te stellen? Ja, uiteraard, maar daarom is het nog niet onwaar en het heeft over het algemeen geen sier om anderen onzuivere motieven toe te dichten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor K80 » 16 mar 2020 20:34

Bedankt voor de samenvatting!

Viel me ook gelijk op dat er in het antwoord 0,0 iets wordt ge zegt over de oerknal, maar alleen maar over de evolutie theorie.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor K80 » 19 mar 2020 10:27

Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten

cron