Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 mar 2019 16:02

Nu Mortlach inmiddels weer wedergekeerd is is het een goed moment om dit topic weer even aan te zwengelen. Is er de laatste tijd nog iets interessants dat we kunnen bespreken gebeurd?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2019 17:58

Volgens nieuw onderzoek kan er binnen 2 generaties een nieuwe soort ontstaan:

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 084320.htm

De Darwinvinken op de Galapagos blijven nieuwe inzichten opleveren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor GDK » 08 mar 2019 18:51

Mortlach schreef:Volgens nieuw onderzoek kan er binnen 2 generaties een nieuwe soort ontstaan:

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 084320.htm

De Darwinvinken op de Galapagos blijven nieuwe inzichten opleveren.


Ah. Wat interessant. Twee generaties vinkjes, dat is -pak hem beet- 4 jaar. Koren op de molen van de jonge aarde creationisten, zou ik menen?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2019 20:08

Tja, die weten alles wel in hun straatje te persen, dus waarom dit niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 16 mar 2019 14:47

Interessant artikel in het RD. (Zie hier.)

Het leest mijns inziens toch wel als een klaagzang. Ik heb even gekeken naar een bewering over de Duitse wetenschapper Günter Bechly. Volgens de artikelschrijver is hij zijn Wikipediapagina kwijtgeraakt:

    Toen Bechly vervolgens optrad in de documentaire ”Revolutionary” van de Amerikaanse intelligentdesignorganisatie Discovery Institute, was de beer los. Wikipedia schrapte de Engelstalige pagina van de Duitse hoogleraar. In april vorig jaar was de verwijdering definitief. De reden? Bechly zou te onbeduidend zijn als wetenschapper, stelde Wikipedia.

Het artikel bevat gelukkig de verwijzing naar de desbetreffende Wikidiscussiepagina en als ik die doorlees blijken er veel meer argumenten te zijn om de pagina te verwijderen dan de RD-artikelschrijver beweert. Opvallend.

Een ander zinssnede uit het RD-artikel vond ik ook interessant. Prof. Henk Jochemsen staat bekend als sceptisch tegenover de evolutietheorie en zegt over zijn relatie met de creationistische stichting De Oude Wereld: "Ik herken het bestuur daarvan als geestverwant met wie ik in gesprek wil blijven." Hoewel hij de ruimte krijgt een aantal bezwaren tegen de evolutietheorie uiteen te zetten, staat er ook:

    Wat prof. Jochemsen betreft, staat de evolutietheorie op veel punten best sterk. „Ze heeft het empirische bewijs grotendeels aan haar zijde. We moeten zo eerlijk zijn om toe te geven dat sommige biologische verschijnselen lastig te verklaren zijn zonder uit gaan van gemeenschappelijke afstamming.

Opvallend, toch? Als ik me de discussies in dit topic herinner worden er door creationisten toch vaak andere dingen beweerd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2019 15:01

van de RD-pagina: "de Amerikaanse journalist Ben Shapiro" LOL
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 16 mar 2019 15:07

Pcrtje schreef:Opvallend, toch? Als ik me de discussies in dit topic herinner worden er door creationisten toch vaak andere dingen beweerd.


Tja, als je methodologisch materialisme loslaat - natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken - dan kun je ALLES verklaren; de bekende "God did it!" Hoe je dit vervolgens zou moeten controleren, is een raadsel en ook de logische vervolgvraag "Waarom deed God dit dan precies zo" valt niet te beantwoorden of te onderzoeken. Je eindigt dus binnen twee stappen in een zwart gat.

Trouwens, ook de behoorlijk selectieve verontwaardiging is tekenend. Ja, natuurlijk zou niemand moeten worden bedreigd om wat ze geloven of willen uitdragen, zelfs Ken Ham niet. Maar nadat je dit stukje hebt gelezen, zoek voor de gein op YouTube even op wat voor "fanmail" Richard Dawkins allemaal van christenen ontvangt. Wat dat betreft is het dus nogal de splinter in het oog van een ander...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor ben db bd » 18 mar 2019 10:06

blz. 247, dat is veel? Hier zal dus inmiddels zeker meerdere malen een gen aangetoond zijn bij een dier of plant, welke absoluut niet bij een voorouder (en ook niet in een laboratorium) aanwezig is geweest. Op dat tonen bekeer ik mij direct, heb ik heel lang geleden al beloofd.
Want met dát bewijs is namelijk de evolutietheorie aangetoond als mogelijke wetmatigheid.
En dan praat ik natuurlijk niet over een gemuteerde gen, want van gedegenereerde genen (98% het zelfde in de praktijk, weten we nog?) ritselt het in de natuur. Zo zie ik bij het artikel over de galapagosvink dat die ook al zwart is. Ja, op zo'n geïsoleerd eiland schreeuwt het daarom, net als in mijn kippenhok waar ook steeds meer patrijskleurige kipjes zwart worden. (inteelt dus). En in mijn tuin lopen ook lieve zwarte konijntjes; heel hun mooie rood-bruine kleur kwijtgeraakt. Zo zag ik zelfs een witte pauw, dat is jammer? Die van ons niet hoor!
Nu ga ik eerst voor m'n nieuwe rijbewijs naar het gemeentehuis. Mag ik daarna hier een voorbeeld van een nieuwe gen genoemd zien?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2019 11:09

Een nieuw gen maar niet gemuteerd? Daar begrijp ik niks van. Je wilt dat een organisme ineens *poef* een volledig nieuw gen bevat uit het niets? Zie je zelf ook dat dat bewijs TEGEN evolutie zou zijn en niet bewijs voor?

Dat zie je trouwens best vaak. Uit onwetendheid of met opzet eist men bewijs dat zelfs als het al zou bestaan, juist het tegenovergestelde zou bewijzen. En dan met allemaal interessant klinkende termen zoals 'degeneratie' gaan gooien en waarden als 98%. want dan klinkt het net alsof je weet waar je het over hebt. Top, 2% van de mutaties is dus NIET 'degenererend'; zelfs als 75% van die 2% neutraal is, is dan meer dan voldoende voor natuurlijke selectie om mee aan de slag te gaan. Blij dat we dat in ieder geval eens zijn.

Ondertussen doet de bacterie die nylon kan verteren het bijzonder goed. Dankzij mutaties aan een bestaand gen, ja, want nieuwe genen komen niet zomaar uit de lucht vallen voor niet-creationisten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor ben db bd » 18 mar 2019 16:17

dank voor uw reactie, heer Mortlach. Ja, de pootjes van een hagedis kunnen degenereren tot 0, dan heb je een slang. Als een geslacht slangen pootjes zou willen krijgen, zou daar een gen voor nodig zijn welke dat aanstuurt. Dus zonder verrijking van genen, krijgen we geen hoger niveau in de ontwikkeling, wel een mutatie. Als we dat met elkaar eens zijn, is het probleem voor mij opgelost hoor.
Maar ik zal zeker wel eens verteld hebben dat ik op Visionair.nl een geelgroen kokertje zag, wat een oervorm was van wat eens een mens zou worden. Zo ook een vis welke eerst geen en later wel ribben had. Dat werd niet aangetoond in volgorde, dus kan het gewoon degeneratie, verval, zijn. Net als de ogen van vissen in donkere grotten, welke toch geen licht krijgen.
Het zwarte (verval van kleur) galapagosvinkje heeft nog wel een echte vinkensnavel zie ik, geschikt om zaden mee open te kraken.
Maar het 'vinkje' met dun snaveltje, wat ik ooit zag, had een gedegenereerd snaveltje. En ja, nu zou hij beestjes uit spleetjes kunnen peuteren, wat een voordeel kan zijn en dan graag evolutie wordt genoemd, omdat de diksnavelige dat niet kan.
Gezamenlijke voorouders is genetisch te controleren, maar o wat hoor ik veel onzin op Nat Geo Wild. Dat lijd ik echter graag, omdat de films steeds mooier worden, zoals auto's ook steeds geavanceerder worden, wat we ook evolutie noemen.
Maar één van de domme dingen vind ik op Nat Geo Wild dat ze zeggen dat het beest zich wilde ontwikkelen. En dat naar een vorm die het niet van te voren kon bedenken. Daar moet voor mij een hogere sturende intelligentie voor aanwezig zijn.
Op het topic van 'Dwars' heb ik een stuk van Romeinen 1 over zitten tikken; daar manifesteert die hogere Intelligentie zich, ... met gevolgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2019 16:38

ben db bd schreef:dank voor uw reactie, heer Mortlach. Ja, de pootjes van een hagedis kunnen degenereren tot 0, dan heb je een slang.


Nee, dan heb je een hagedis zonder pootjes.

Als een geslacht slangen pootjes zou willen krijgen, zou daar een gen voor nodig zijn welke dat aanstuurt. Dus zonder verrijking van genen, krijgen we geen hoger niveau in de ontwikkeling, wel een mutatie. Als we dat met elkaar eens zijn, is het probleem voor mij opgelost hoor.


Het probleem is dat ik totaal geen idee heb wat je met die termen bedoelt. 'verrijking' van genen? Ik durf zelfs niet met zekerheid te stellen wat jij precies met 'mutatie' bedoelt.

Het zwarte (verval van kleur)


Dat is wel een enorme versimpeling. Als een pigment 'vervalt', dan wordt iets wit/doorzichtig en niet zwart.

galapagosvinkje heeft nog wel een echte vinkensnavel zie ik, geschikt om zaden mee open te kraken.
Maar het 'vinkje' met dun snaveltje, wat ik ooit zag, had een gedegenereerd snaveltje. En ja, nu zou hij beestjes uit spleetjes kunnen peuteren, wat een voordeel kan zijn en dan graag evolutie wordt genoemd, omdat de diksnavelige dat niet kan.


Juist, en zo past elke populatie zich aan aan de omstandigheden en als die aanpassingen dusdanig zijn dat ze elkaar niet langer als soort herkennen en dus niet met elkaar kruisen, dan krijg je inderdaad 2 soorten. Op de Salomonseilanden is op dit moment een monarchenvliegenvanger bezig zich op te splitsen en bruine en zwarte soorten.

Gezamenlijke voorouders is genetisch te controleren, maar o wat hoor ik veel onzin op Nat Geo Wild. Dat lijd ik echter graag, omdat de films steeds mooier worden, zoals auto's ook steeds geavanceerder worden, wat we ook evolutie noemen.


Geen idee waar je het over hebt, maar auto's planten zich niet voort met overerving van eigenschappen.

Maar één van de domme dingen vind ik op Nat Geo Wild dat ze zeggen dat het beest zich wilde ontwikkelen. En dat naar een vorm die het niet van te voren kon bedenken. Daar moet voor mij een hogere sturende intelligentie voor aanwezig zijn.
Op het topic van 'Dwars' heb ik een stuk van Romeinen 1 over zitten tikken; daar manifesteert die hogere Intelligentie zich, ... met gevolgen.


Tja, je bent het hopelijk met me eens dat Nat Geo Wild niet het laatste woord is wat betreft wetenschappelijke kennis. Je ziet uiteraard zelf ook in dat het een zender is die mensen wil vermaken en onderwijzen en dat daarvoor wetenschappelijke striktheid niet bijzonder geschikt is. Eigenlijk net een beetje als met de Bijbel: je wilt het voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar maken, dus vertaal je de kennis op een manier die zo veel mogelijk mensen kunnen vatten. Zo'n beetje als zeggen dat de drie-eenheid een krukje met drie poten is. Dat snapt men. Maar je weet zelf natuurlijk ook wel dat het mysterie van de drie-eenheid in het echt wel iets ingewikkelder ligt.

Verder: nylon-verterende bacterie. Ik hoor je reactie graag. Plus ook graag wat je precies bedoeld met "nieuw gen maar geen mutaties"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2019 11:21

En ondertussen is er in China een nieuwe schatkamer aan fossielen gevonden van uit de Cambrische periode, ongeveer 500 miljoen jaar geleden, een nieuwe Burgess Shale, met nog meer vreemde, volledig onbekende diersoorten met tot nu toe onbekende bouwplannen. Sommige zijn volgens wetenschappers niet eens ergens bij in te delen, zo bizar zijn ze. Er zijn zelfs kwallen en andere weekdieren gefossiliseerd. Die dingen fossiliseren haast nooit, dus dat op zich is al ontzettend interessant.

Volkskrantartikel
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 22 mar 2019 13:44

Mortlach schreef:Verder: nylon-verterende bacterie. Ik hoor je reactie graag. Plus ook graag wat je precies bedoeld met "nieuw gen maar geen mutaties"


In the mid-1970s, bacteria were discovered in ponds with wastewater from a nylon factory. These bacteria (Arthobacter sp. K172) could digest the byproducts from manufacturing nylon, a man-made polymer that had never existed before it was produced in the 1940s. Thus, these bacteria must have acquired their ability to break down nylon in only a few decades.

How could they do this? In 2007, genetic analyses showed that mutations in a pre-existing gene in the bacteria, known as EII, produced a protein capable of breaking down nylon. The normal version of EII was found to break down a substance very similar to nylon. The mutations were essentially “tweaks” that allowed the bacteria to break down nylon and adapt and survive in a seemingly inhospitable environment.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2019 13:57

Arco schreef:In the mid-1970s, ...inhospitable environment.


Bronnetje is handig. AnswersinGenesis.org, zo blijkt. Wetenschappelijk uiteraard de 'bleeding edge' :-)

Ik vraag me dus ook direct af wat "a substance similar to nylon" precies betekent. Maar goed, het is dus inderdaad wat evolutie zou voorspellen: kleine variatie die een duidelijk voordeel oplevert, namelijk een nieuwe voedingsbron die ineens toegankelijk is, en dan gaat het verder wel goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 22 mar 2019 19:11

Mortlach schreef:Bronnetje is handig. AnswersinGenesis.org, zo blijkt. Wetenschappelijk uiteraard de 'bleeding edge' :-)

Ik vraag me dus ook direct af wat "a substance similar to nylon" precies betekent. Maar goed, het is dus inderdaad wat evolutie zou voorspellen: kleine variatie die een duidelijk voordeel oplevert, namelijk een nieuwe voedingsbron die ineens toegankelijk is, en dan gaat het verder wel goed.


Die kleine variatie is natuurlijk geen argument voor evolutie. De schepping is geen statisch geheel, maar een dynamische samenstelling van verschillende onderdelen. Een variatie is prima te rijmen met de schepping. Nylon mag qua samenstelling dan een nieuw product zijn, de scheikundige bouwstenen zijn niet onaards of niet-natuurlijk.

U vroeg om wat leesvoer?
https://creation.com/nylon-eating-bacteria-1
https://creation.com/nylon-eating-bacteria-2
https://creation.com/nylon-eating-bacteria-3
https://creation.com/nylon-eating-bacteria-4
https://creation.com/the-adaptation-of-bacteria-to-feeding-on-nylon-waste
https://creation.com/nylonase-update
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jedidjas en 25 gasten