Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 08 jun 2018 08:42

StillAwake schreef:Is dat zo?
Ik ken heel veel mensen die wel in evolutie geloven, maar dat zien als de manier waarop God de wereld geschapen heeft.
Kijk uit met het denken in al te strikte stereotypen...


Weet ik ook wel.
Maar het is wel degelijk zo dat “wetenschappers” en verkondigers van de ET de wereld rond hebben gereisd om een klimaat te creeren dat creationisme banaliseerde, marginaliseerde.
Er zijn veel creationistische zotten op hun pad gekomen, dat geef ik grif toe. Maar ook mensen die duidelijk wisten waarover ze bezig waren, maar die werden aan de kant geschoven. Of die werden naar een museum door verwezen. Dan zijn het die wetenschappers en verkondigers van de ET die persoonlijk begonnen te doen en die mentaliteit is door veel aanhangers van de ET geadopteerd. Weinigen zijn oprecht geinteresseerd, ze papegaaien na. Hoe nieuwer de generatie, hoe meer het individueel denken uitgeschakeld wordt. Hoe verder in tijd, hoe oppervlakkiger de geest. Het is een beetje verfilmd in the Hunger Games, hoe oppervlakkig die mensen daar in The Capitol zijn.

We kunnen er toch niet naast dat er een klimaat gecreerd is waaruit eindeloze discussies ontstaan zijn die ons als mens verdeeld hebben. En die verdeling wordt doelbewust in gang gestoken. Heers en verdeel. De mens is te beinvloedbaar. Meer dan de helft van de overtuigingen die een mens opbouwt zijn gebaseerd op wat ze horen van een ander, zelden wat ze zelf ervaren, laat staan in staat zijn te begrijpen waarover ze bezig zijn. Hun ego tentoon stellen, daar draait het om.
Zie maar hoe al deze progressief gezinde mensen pro vluchtelingen zijn, maar wellicht nooit een avondje stappen met hun vrouw door de stad (waar veel van die vluchtelingen samenkomen) waar ze tig overlast ervaren.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 08 jun 2018 09:32

Bruno schreef:Dan zijn het die wetenschappers en verkondigers van de ET die persoonlijk begonnen te doen en die mentaliteit is door veel aanhangers van de ET geadopteerd.
Zoiets?
Bruno schreef: De manier waarop aanhangers van de ET de wereld rondreisden en hun arrogantie tentoon stelde deed mij inzien dat ze duivelse plannen met ons voorhebben. Ze hebben zich goed ingestudeerd, maar vraag je dieper door op details gaan ze je persoonlijk uitmaken. Die mentaliteit is wereldwijd nageaapt door mensen die weigeren (of te dom zijn) voor zichzelf te denken.

Hun ego tentoon stellen, daar draait het om.
Of, zoals je vaak van creationisten hoort, zij die in de evolutie geloven hebben geen echt (zaligmakend) geloof in God. ](*,) ](*,) ](*,)
Bruno schreef: Meer dan de helft van de overtuigingen die een mens opbouwt zijn gebaseerd op wat ze horen van een ander, zelden wat ze zelf ervaren,
Meer dan de helft? Bijna alles wat we weten, of denken te weten, hebben we van anderen gehoord, jij net zo goed.
De een hecht alleen geen of meer waarde aan iets dan de ander, en dan krijg je verschil van mening.
Bruno schreef:Ze hebben zich goed ingestudeerd, maar vraag je dieper door op details gaan ze je persoonlijk uitmaken.
Jouw antwoord op een vraag van Mortlach: "Hou dat onnozel gedoe toch bij jezelf. Ben mannekes als jou echt spuugzat :)
Ik ben in discussie met StillAwake, en als je er alsnog wil tussen wringen?"

Ik heb al aardig wat discussies meegelezen, maar het zijn de creationisten die reageren op de manier die jij de evolutionisten verwijt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 08 jun 2018 09:34

Dat ik de discussie met Mortlach niet meer serieus neem is veel ruimer dan wat je hier wellicht gelezen hebt hoor.
Ik ben het na tijd inderdaad ook minder serieus beginnen nemen.
Waarom? Dan vond ik na weken tijd eindelijk die film, en dan gaat iedereen daarover heen alsof het niet gepost was. In die discussies liepen er veel misverstanden ja, die gaf ik later ook toe. Maar als men de tijd nam die film te zien, dan was alles rechtgezet. Men nam de tijd tot verdiepen niet. Er is over de inhoud van die film niet gesproken. Wat zin heeft het dan nog op de komma verder te vitten als de essentie geen aandacht meer krijgt naamloos?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2018 10:03

Bruno schreef:Dat ik de discussie met Mortlach niet meer serieus neem is veel ruimer dan wat je hier wellicht gelezen hebt hoor.
Ik ben het na tijd inderdaad ook minder serieus beginnen nemen.
Waarom? Dan vond ik na weken tijd eindelijk die film, en dan gaat iedereen daarover heen alsof het niet gepost was. In die discussies liepen er veel misverstanden ja, die gaf ik later ook toe. Maar als men de tijd nam die film te zien, dan was alles rechtgezet. Men nam de tijd tot verdiepen niet. Er is over de inhoud van die film niet gesproken. Wat zin heeft het dan nog op de komma verder te vitten als de essentie geen aandacht meer krijgt naamloos?


Je gaat er blijkbaar van uit dat ik die video (en heel veel soortgelijke video's!) niet heb gezien. Ik heb er ondertussen zo veel gezien dat ik de berg onzin van verre zie aankomen...

En tja, als jij verwacht dat ik een boek van 1000+ pagina's even snel voor je samenvat, wie is er dan niet serieus te nemen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 08 jun 2018 10:08

Onzin is toch gemakkelijk te weerleggen? Of bent U niet man genoeg om toe te geven dat die wetenschapper uit dat filmpje boven uw petje gaat? Dat jij niet kan weerleggen wat hij te zeggen heeft. Dat is een man met een master he, een master waarover hij spreekt dan nog wel. En jij?

Nochtans heb ik het willen herleiden naar een kwartiertje door meteen aan te geven dat de inhoud vanaf minuut 30 start.
Anyway, die film laat zien waarom ik jonge aarde creationist ben. Ik was dat niet alvorens ik eens kritisch begon te kijken naar al de leugens die men mij trachtte wijs te maken.

Ieder zijn geloof in deze tijden van misleiding. Niemand heeft uieindelijk de waarheid in pacht. Gij niet, ik niet.
Die ene discussie ging dan ook niet over het feit dat het een boek van 1000 pagina’s was. Ik vroeg je hoe dat boek relevant was bij wat Speedy beweerde. Maar dan ging ik te autistisch met woorden om. Frappant hoe Polen wel gepolariseerd mogen worden maar uitheemse culturen niet. Terwijl de Pool ons tig maal beschermd heeft tegen invasies van uitheemse culturen. Zeer vreemd deze tijden van misleiding.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2018 14:33

Bruno schreef:Onzin is toch gemakkelijk te weerleggen? Of bent U niet man genoeg om toe te geven dat die wetenschapper uit dat filmpje boven uw petje gaat?


Sorry, maar dat middelbare-schoolniveau haal ik nog net wel hoor.

Dat jij niet kan weerleggen wat hij te zeggen heeft. Dat is een man met een master he, een master waarover hij spreekt dan nog wel. En jij?


Nou, wauw, een titel. Ik ben echt onder de indruk. Er zijn tal van mensen met titels die toch de grootste onzin uitkramen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 08 jun 2018 15:09

Bruno schreef:Onzin is toch gemakkelijk te weerleggen? Of bent U niet man genoeg om toe te geven dat die wetenschapper uit dat filmpje boven uw petje gaat? Dat jij niet kan weerleggen wat hij te zeggen heeft. Dat is een man met een master he, een master waarover hij spreekt dan nog wel. En jij?
Ik besef dat je het tegen mortlach hebt, maar ik ben met Mortlach eens dat de "wetenschapper" in het filmpje mij bepaald niet overtuigd.
Zijn titel zegt me niet zoveel. Ik ben dr. ir. ing., maar wordt ook regelmatig tegengesproken, ook door jou ;-)
Bruno schreef:Nochtans heb ik het willen herleiden naar een kwartiertje door meteen aan te geven dat de inhoud vanaf minuut 30 start.
Anyway, die film laat zien waarom ik jonge aarde creationist ben. Ik was dat niet alvorens ik eens kritisch begon te kijken naar al de leugens die men mij trachtte wijs te maken.
Ook ik ben creationist, maar schaam me wel voor dit soort pseudowetenschappelijke mensen (Hovind en Hobrink zijn daar ook voorbeelden van).
Ik vermoed dat de meeste atheisten weer met dezelfde gevoelens van plaatsvervangende schaamte naar figuren als Dawkins kijken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2018 15:37

StillAwake schreef:Ook ik ben creationist, maar schaam me wel voor dit soort pseudowetenschappelijke mensen (Hovind en Hobrink zijn daar ook voorbeelden van).
Ik vermoed dat de meeste atheisten weer met dezelfde gevoelens van plaatsvervangende schaamte naar figuren als Dawkins kijken.


Hier wel in ieder geval. Het oude werk van Dawkins is echt geweldig (the Selfish Gene) maar tegenwoordig moet ik niks meer van hem hebben. En meer van de neo-atheistische kopstukken waar ik niks mee heb en wiens retoriek de zaak nou niet bepaald vooruit helpt.

Hobrink is fantastisch, trouwens. Dat boek van hem, Wetenschap en de Bijbel is echt een pareltje. Op een gegeven moment bewijst hij evolutietheorie zonder dat hij het zelf door heeft en ergens anders bewijst hij dat de Aarde 6 maanden oud is…
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 08 jun 2018 16:33

StillAwake schreef:Ik besef dat je het tegen mortlach hebt, maar ik ben met Mortlach eens dat de "wetenschapper" in het filmpje mij bepaald niet overtuigd.
Zijn titel zegt me niet zoveel. Ik ben dr. ir. ing., maar wordt ook regelmatig tegengesproken, ook door jou ;-)
Ook ik ben creationist, maar schaam me wel voor dit soort pseudowetenschappelijke mensen (Hovind en Hobrink zijn daar ook voorbeelden van).
Ik vermoed dat de meeste atheisten weer met dezelfde gevoelens van plaatsvervangende schaamte naar figuren als Dawkins kijken.

Blurgghhh het gaat er niet over of die film iemand overtuigd. Het gaat daarin over de maan en de condities op aarde. Ze passen volgens zijn uitleg niet in een oud model. Men kan dit enkel tegenspreken door een ego te kijk te zetten of vergelijkingen te maken?

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor sjaqi » 15 jun 2018 22:14

https://www.rd.nl/opinie/onderzoek-wijst-op-recente-oorsprong-mens-en-dier-1.1494499

Hoe schatten degene die hier wat meer verstand van hebben bovenstaand artikel op waarde? En dan natuurlijk niet zozeer het artikel zelf maar meer de genoemde onderzoeken?

In hoeverre zijn de genoemde onderzoeken in strijd met de huidige stand van de wetenschap op het gebied van de evolutietheorie?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2018 11:13

sjaqi schreef:https://www.rd.nl/opinie/onderzoek-wijst-op-recente-oorsprong-mens-en-dier-1.1494499

Hoe schatten degene die hier wat meer verstand van hebben bovenstaand artikel op waarde? En dan natuurlijk niet zozeer het artikel zelf maar meer de genoemde onderzoeken?

In hoeverre zijn de genoemde onderzoeken in strijd met de huidige stand van de wetenschap op het gebied van de evolutietheorie?


Ik zag dit een tijdje geleden al langskomen op Reddit en daar werd gehakt gemaakt van de conclusie. Ik ben de reacties aan het zoeken, maar iets terugvinden op Reddit is niet altijd even makkelijk.

Het is sowieso natuurlijk onzin omdat dinosaurussen bestonden en dat was echt wel iets langer geleden dan 100.000 jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Eury
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 dec 2007 07:24

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Eury » 16 jun 2018 12:57

@Sjaqi & Mortlach

Allereerst een link naar het originele artikel waarnaar Borger & Zoutewelle verwijzen:

https://www.researchgate.net/publicatio ... ne_species

Vervolgens het commentaar hierop van een bekende creationist, Todd Wood, die echter wel van mening is dat de evolutietheorie "zeer sterk staat!"

http://toddcwood.blogspot.com/2018/06/a ... e-age.html

Todd Wood is in elk geval heel veel voorzichtiger in zijn conclusies in vergelijking met het duo Borger & Zoutewelle!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2018 13:46

De reacties doen me denken aan de claims dat tijdens de Cambrische explosie zogenaamd alle 'bouwplannen' van moderne dieren ontstonden. Ja, technisch gezien klopt dat misschien, maar dan hebben we het over 'wormachtigen', 'geleedpotigen', 'chordata', 'ararchnidea' en niet zebra's en ijsberen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Cees02 » 13 aug 2018 19:59

Bruno schreef:Natuurlijk is de ET wel relevant. Want de ET zegt ons dat God ons niet geschapen heeft, maar dat het leven door louter toeval ontstaan kan zijn. De manier waarop aanhangers van de ET de wereld rondreisden en hun arrogantie tentoon stelde deed mij inzien dat ze duivelse plannen met ons voorhebben. Ze hebben zich goed ingestudeerd, maar vraag je dieper door op details gaan ze je persoonlijk uitmaken. Die mentaliteit is wereldwijd nageaapt door mensen die weigeren (of te dom zijn) voor zichzelf te denken.

Het is de manier waarop ze iets systematisch tewerkstellen, hoe subliminaal ze dat kunnen wegsteken.
Niets is wat het op het eerste zicht lijkt. Geen religie meer op scholen, geen ET, ... Leer kinderen zelf leren en stop toch als samenleving hen alles voor te kauwen.


Natuurlijke selectie is geen toeval.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 01 dec 2018 14:34

welling82 schreef:Stillawake, dat u van een soort bent wat bewust bij andersdenkenden zich verschuilend onder de noemer 'participatie' de gegeven middelen beoogd te verzieken mag mij duidelijk zijn. Zoals bij Lock&Stock.

Getuige overigens ook uw leugen en bedrog als ware u niet in staat om de betekenis en bedoeling uit de mij gegeven contributies op te maken. Het zou u beter staan wanneer u eenvoudig eerlijk toegeeft anderen op te jutten onder de valse noemer discussie.

Bespaart u mij verder uw pretentieuze, onwetenschappelijk en ronduit bespottelijke zogenaamde 'participatie'.

Jij wilde een voorbeeld van vooroordelen van jouw kant?
Jongen, je kent mij niet, mijn geschiedenis niet, mijn achtergrond niet, en toch weet je een enorm veroordelende lap tekst te produceren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten