Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mullog » 18 aug 2016 08:36

Spreeuw schreef:Het menselijk lichaam is gecompliceerder dan het gestel van een dier.


Is gecompliceerder beter? Mijn favoriete voorbeeld is dan het menselijk oog versus het oog van de octopus. Wij mensen hebben een blinde vlek omdat de zenuwen door het oog naar de hersenen gaan. Bij de octopus lopen de zenuwen achter het oog langs, en deze heeft dus geen blinde vlek. Met mooie van evolutie is dat wij dan weer geen last hebben van die blinde vlek. De vraag die ik nog steeds niet beantwoord heb gekregen is waarom de schepper een beter ontwerp (dieren toch eerder gemaakt dan mensen?) niet bij ons heeft toegepast.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 09:05

Het is maar wat je onder gecompliceerd verstaat. God heeft wat dat betreft maar 1 bouwplan gehad. En hebben wij mensen dan wellicht de meeste genen? Zijn we daarom het meest gecompliceerd?
Wij hebben evenveel genen als:
Afbeelding

De zandraket.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2016 09:13

Mullog schreef:Ik begrijp de kwalificatie Toch blijft dit een abstract verhaaltje niet zo goed. Er zijn mathematische formules, constructies en modellen. Om enkele voorbeelden te noemen:...

...en er zijn weinig of geen creationisten die zich er in willen verdiepen, laat staan de consequenties aanvaarden.


Als refoweb ooit met een like-systeem gaat werken, is dit de eerste bijdrage die er een van me krijgt :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 09:14

@H2
verdiep je nou eens een uurtje in het schema ("outline") dat op deze link te vinden is:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Wil je dan beweren dat al deze aanwijzingen op wensdenken gebaseerd zijn? Werkelijk alles in de natuur wijst op evolutie en gemeenschappelijke afstamming. Er is meer onderzoek naar dit fenomeen gedaan dan naar zwaartekracht, maar die laatste neem je blindelings aan, terwijl eigenlijk niemand exact weet wat zwaartekracht is!
Zou het heel misschien mogelijk kunnen zijn dat jij een dubbele agenda hebt en de feiten niet wilt (kunt) accepteren?
Want geen uitleg zal jou volstaan of tevreden stellen. Jij wilt een soort voor je ogen zien veranderen.
Maar er worden overgangsvormen gevonden en uitgestorven diersoorten, er worden rudimentaire organen en atavismen gevonden, de geografische verspreiding van b.v. de buideldieren is te verklaren middels evolutie en tijd, vergelijkende embryologie wijst op evolutie, zo ook moleculaire genetica en de voorbeelden middels fokken en uiteraard genetische veranderingen zijn waargenomen. Alles, maar werkelijk alles wijst op evolutie.
De evolutietheorie zegt niets zonder onderbouwing, en komt niet met verhalen die op het hilarische af tegen ons gezonde verstand ingaan. Terwijl het zelfs voor een kind duidelijk is dat je geen leven kan blazen in een homp klei, laat staan dat er op die manier een volwassen man met een kant en klaar zenuwsstelsel en een werkend brein tevoorschijn komt, zijn genen en DNA en al die andere voorbeelden gewoon waar te nemen.

En slagroom op de taart: Waargenomen soortvorming: http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html
Laatst gewijzigd door heintje op 18 aug 2016 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2016 09:24

heintje schreef:Het is maar wat je onder gecompliceerd verstaat. God heeft wat dat betreft maar 1 bouwplan gehad. En hebben wij mensen dan wellicht de meeste genen? Zijn we daarom het meest gecompliceerd? .


Daarnaast, beargumenteer maar eens dat de huid van een Zeekat (Cuttlefish) minder complex is dan die van de mens. Klik hier en hier voor filmpjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 09:29

Alle nu levende (dier)soorten zijn overlevers! Winnaars in het biologische onpersoonlijke spel dat evolutie heet. Survival of the fittest werkt!
Dit ontkennen is absurd. Fouten in eventuele argumenten mag je proberen aan te tonen, maar het feit van evolutie ontkennen is jezelf ontkennen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2016 09:39

heintje schreef:@H2
verdiep je nou eens een uurtje in het schema ("outline") dat op deze link te vinden is:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Wil je dan beweren dat al deze aanwijzingen op wensdenken gebaseerd zijn? Werkelijk alles in de natuur wijst op evolutie en gemeenschappelijke afstamming. Er is meer onderzoek naar dit fenomeen gedaan dan naar zwaartekracht, maar die laatste neem je blindelings aan, terwijl eigenlijk niemand exact weet wat zwaartekracht is!


Het is wel grappig en veelzeggend, inderdaad, dat je vrij weinig (lees: geen) mensen hoort eisen dat we eerst verklaren wat zwaartekracht veroorzaakt voordat je er berekeningen mee maakt. Eerst graag de integratie van kwantumtheorie en relativiteit voordat je de baan van een ballistische kogel betrouwbaar mag uitrekenen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 09:42

Jij noemt het grappig, ik tranentrekkend. Triest wat een geloofsovertuiging met verstandige mensen kan doen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 18 aug 2016 12:46

Mortlach schreef:
Het is wel grappig en veelzeggend, inderdaad, dat je vrij weinig (lees: geen) mensen hoort eisen dat we eerst verklaren wat zwaartekracht veroorzaakt voordat je er berekeningen mee maakt. Eerst graag de integratie van kwantumtheorie en relativiteit voordat je de baan van een ballistische kogel betrouwbaar mag uitrekenen...


Scheve vergelijking omdat we gewoon berekeningen hebben die jouw visie op evolutie tegenspreken. Het is niet slechts zo dat men berekeningen eist om maar kritisch te zijn, het is in het debat gewoon zo dat men continu aantoont dat natuurlijke selectie mathematisch gezien alle data niet kan verklaren. Dat hebben we dus niet met betrekking tot de zwaartekracht.

Maar ik proef hier veel emotie want ik heb een waslijst aan academici genoemd in dit topic - zowel atheïst als theïst - die kritisch zijn op de evolutietheorie/darwinisme. Dat maakt het niet direct waar of zo, maar geef me dan eenzelfde waslijst m.b.t de zwaartekracht als je beweert dat die theorieën net zo sterk bewezen zijn. Ook negeerde je de uitgekomen voorspelling van Hugh Ross m.b.t de Cambrium dus deze opmerking:


Als refoweb ooit met een like-systeem gaat werken, is dit de eerste bijdrage die er een van me krijgt :-)


Daar spat de emotie vanaf. Zelf stug dingen negeren en ondertussen heel voldaan 'creationisten' (waar alles maar op 1 hoop wordt gegooid) precies daarop bekritiseren.
Laatst gewijzigd door Harmonica2 op 18 aug 2016 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 18 aug 2016 12:49

heintje schreef:Jij noemt het grappig, ik tranentrekkend. Triest wat een geloofsovertuiging met verstandige mensen kan doen.


Te triest voor woorden deze reactie Heintje. Kom je weer met je complottheorieën. En over je andere comment, ik hoef je linkje niet te zien want ik heb me gewoon verdiept in dit vraagstuk en heb hele boeken over evolutie gelezen. 9 van de 10 discussies reageer je niet inhoudelijk, ga je niet op de punten in, maar zit je als een kinderachtige zelfingenomen zeloot te doen alsof iedereen die jouw visie niet heeft een of ander virus in zijn hoofd heeft. Ik heb ontzettend veel gelezen over evolutie dus kom niet aan met je simplistische denkbeelden, en als je niet inhoudelijk wil of kan reageren zeg dan gewoon niets in plaats van continu allerlei debiele dingen te suggereren.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 18 aug 2016 13:21

Mullog schreef:

Ik begrijp de kwalificatie Toch blijft dit een abstract verhaaltje niet zo goed. Er zijn mathematische formules, constructies en modellen. Om enkele voorbeelden te noemen:
    Het aantal mutaties nodig om een bepaalde erfelijke eigenschap te laten ontstaan is geen exponentiële functie maar een logaritmische als je rekening houdt met (natuurlijke) selectie. Daarmee vermindert het aantal benodigde generaties dramatisch ( http://www.pnas.org/content/107/52/22454.abstract )
    De wet van Hardy-Weinberg of het hardy-weinbergtheorema (te vinden in de Wiki)


Ik doelde niet op het verhaaltje an sich maar woorden als 'snel' zijn gewoon abstract, die zou je kwantitatief uit moeten drukken. En Mortlach schreef ook al:

Aan de andere kant zijn er ook programma's die veel meer variatie voortbrengen dan de programmeurs verwachten op basis van de parameters.



Nou ja, wat je eigenlijk wilt is dat iemand alle factoren in de natuur eventjes modelleert. Dat lijkt me niet de meest redelijke verwachting. Wat je lijkt over te slaan, is dat evolutie niet slechts willekeurig is. Mutaties zijn dat wel, maar natuurlijke selectie is dat zeer zeker niet. Het gaat dus om de combinatie van willekeurig + niet-willekeurig.


Allereerst lijken jullie er vanuit te gaan dat die berekeningen worden gemaakt zonder rekening te houden met natuurlijke selectie. Die modellen zijn juist gemaakt om de verklarende kracht van natuurlijke selectie te analyseren, dus er wordt wel degelijk rekening mee gehouden. Ik heb al een keer de berekening van Ayala genoemd, die van John Barrow, Brandon Carter, and Frank Tipler (http://www.reasons.org/articles/16-step ... anced-life) dat zijn geen koekenbakkers of answers in genesis lui. Dat zijn mensen met een beter begrip van evolutie dan wie dan ook op dit forum dus het is naïef te denken dat ze geen rekening houden met natuurlijke selectie. Sterker nog, in de praktijk zijn de berekeningen vaak optimistischer, omdat vaak niet wordt meegenomen dat gunstige mutaties helemaal niet hoeven te blijven bestaan. Als er ergens een storm komt kan een hele populatie uitsterven en begin je dus weer helemaal opnieuw.
En wat betreft de modellen die we wel hebben: het is natuurlijk niet meer dan een hoopvolle indicatie en ik kan die uitkomsten ook makkelijk accepteren. Want zoals Mortlach al eerder aangaf werkt evolutie heel goed bij bepaalde populatie groottes. Maar precies om die reden zijn er gigantische mathematische en biologische problemen bij het begin waar er kleine populatiegroottes moeten zijn; sterker nog, alles zou van 1 gemeenschappelijke voorouder moeten afstammen.

Ik had het laatst al met een bevriende bioloog daarover, als je alleen al kijkt naar de problemen wat betreft geslachtsorganen, of evolutie vanaf de eerste gemeenschappelijke voorouder, die zijn echt alleen maar groter geworden. En in dit forum is vaak gezegd dat het ontstaan van de soorten losstaat van evolutie, maar dat is natuurlijk niet zo. Vanaf het allereerste begin moet evolutie door natuurlijke selectie in werking treden, dus het kan wel degelijk zo zijn dat kennis over de oorsprong van de soorten evolutie tegenspreekt. Dat zien we nu dus ook met de ontwikkelingen omtrent de Cambrium en Avalon explosies; veel te complexe organismen in veel te grote aantallen.

Daarnaast vraag ik mij af of een vergelijking met de zwaartekracht wet terecht is en geen geval van appels en peren met elkaar vergelijken. Zwaartekracht heeft een beperkt aantal parameters (massa, afstand, snelheid, tijd) terwijl evolutie een onbekend, lastig te definiëren, aantal parameters heeft. .


Totaal mee eens maar juist daarom is de kans dus ook veel groter dat de theorie dus niet overal klopt; het is gewoon een veel complexere theorie. Ik ben dus ook niet degene die die vergelijking wil maken, ik vind het onzin dat de evolutie net zo goed bevestigd is als de zwaartekrachttheorie.

is er allemaal, het is complex, nog in ontwikkeling (wat overigens voor alle wetenschappen geldt, zelfs de theologie) en er zijn weinig of geen creationisten die zich er in willen verdiepen, laat staan de consequenties aanvaarden.


Nou geef me dan een link? En begrijp me niet verkeerd, ik ben dus niet geïnteresseerd in een studie waaruit blijkt dat bij een bepaalde populatiegrootte er evolutie optreed, ik ben geïnteresseerd in mathematische modellen die een ander beeld suggereren dan de enorme hoeveelheid mathematische modellen die aantonen dat natuurlijke selectie bij lange na niet de biologische diversiteit kan verklaren. Want ik noem er hier maar 2 maar er zijn hele boeken geschreven vol met verschillende berekeningen van topbiologen en mathematici die keer op keer hetzelfde beeld geven.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 13:55

Harmonica2 schreef:Te triest voor woorden deze reactie Heintje. Kom je weer met je complottheorieën. En over je andere comment, ik hoef je linkje niet te zien want ik heb me gewoon verdiept in dit vraagstuk en heb hele boeken over evolutie gelezen. 9 van de 10 discussies reageer je niet inhoudelijk, ga je niet op de punten in, maar zit je als een kinderachtige zelfingenomen zeloot te doen alsof iedereen die jouw visie niet heeft een of ander virus in zijn hoofd heeft. Ik heb ontzettend veel gelezen over evolutie dus kom niet aan met je simplistische denkbeelden, en als je niet inhoudelijk wil of kan reageren zeg dan gewoon niets in plaats van continu allerlei debiele dingen te suggereren.

Complottheorieen? Waar gaat dit over? Ik heb het over cognitieve dissonantie als mensen omwille van hun geloofsovertuiging evolutie-feiten niet kunnen accepteren. Jij hebt je goed ingelezen zeg je. Leg mij eens uit dan waarom soorten niet kunnen veranderen?
Het heeft niets met complotten te maken, maar alles met de persoon zelf. Die accepteert feiten TOT op een bepaalde hoogte. En die hoogte wordt bepaald door het godsgeloof dat die persoon heeft. De katholiek zal een heel eind mee gaan in hetgeen de ET ons leert en zal ook accepteren dat we een gemeenschappelijke voorouder met de chimpansee delen. De orthodox gereformeerd gelovige echter...dat is een heel ander verhaal. Die kan en mag de ET niet accepteren. En met 'kan en mag' bedoel ik dan de geestelijke spreidstand waarin de gelovige zich bevind. De mens moet wel geschapen zijn naar Zijn evenbeeld en de mens MOET wel van Adam en Eva afstammen, want dat is wat oma, opa, papa, mama, de dominee, de juf en meester al vanaf de geboorte vertelt hebben. Juist zij zien die hele ET als een complot.
De pot verwijt m.a.w. de ketel...
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 14:12

John Barrow, Brandon Carter, and Frank Tipler
De bedenkers van het antropisch principe dat doorgaans op de kosmos wordt toegepast. Type de namen eens hierin: https://books.google.nl/books?id=1VMeCg ... er&f=false
en begin bovenaan te lezen. "Het antropisch principe, de planetaire versie"
Oorsprong van leven (uitermate onwaarschijnlijke gebeurtenis) moet je stikt gescheiden houden van de evolutie van dit leven zelf. Helaas is nu juist dit antropisch principe een prima alternatief voor de design-hypothese. Er zijn zo ontzettend veel planeten in het heelal, de kans dat erop 1 leven ontstaat wordt dan groter omdat die planeet exact goed t.o.v. een ster staat.

John Barrow meneer Carter en Frank Tipler: 3 vrindjes creationisten en DUS kan de ET niet correct zijn. En WEER wordt mijn kritiek dus onderstreep met voorbeelden van H2.
Dank je wel!

Als je wetenschappelijke namen wilt gebruiken, ga dan wel op zoek naar echte wetenschappers ZONDER verborgen agenda. Dit is inderdaad een complot. Een onwetenschappelijk subjectieve poging een zwaar gefundeerde theorie proberen onderuit te halen ten bate van een gods-overtuiging die moet blijven kloppen. Bottom-down "verklaringen"

Tranentrekkend triest!

p.s. Die bevriende bioloog, gelooft naar ik mag aannemen niet in God? :-oo

ps2: Nog even een aanvulling: http://dailyduck.blogspot.nl/2008/05/de ... ropic.html
The Definitive Debunking of the misuse of the Anthropic Principle to support Intelligent Design theory
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 18 aug 2016 15:04

heintje schreef:Complottheorieen? Waar gaat dit over? Ik heb het over cognitieve dissonantie als mensen omwille van hun geloofsovertuiging evolutie-feiten niet kunnen accepteren.


Ja en dat noem ik dus een complottheorie. De hele wereld heeft last van cognitieve dissonantie behalve Heintje en zijn stroming, dat zijn de verlichten. Sorry, maar ik vind dat echt kinderlijk naïef, arrogant en simpel. Zeker omdat er ook atheïsten zijn die kritisch zijn over de evolutietheorie (hoe verklaar je dat) en je kent me niet eens. Je weet helemaal niet hoe ik bij mijn standpunten over evolutie ben gekomen. Ik denk dat ik een stuk minder dogmatisch kan zijn dan atheïsten wat dit betreft, want het boeit me helemaal niet of evolutie waar is of niet. Mijn theïstische overtuigingen zijn veel meer gestoeld in de complexiteit van het universum dus ik kan gewoon in alle rust de data volgen waar het naartoe leidt.

ij hebt je goed ingelezen zeg je. Leg mij eens uit dan waarom soorten niet kunnen veranderen?


En dit is zo typerend. In je hoofd maak je een debiel cliché beeld van evolutie sceptici en dat gegeneraliseerde idee pas je dan zomaar toe op mij. Dit is niet mijn standpunt, is nooit mijn standpunt geweest en zal het ook nooit worden. Bizar dit, je hebt dus niks van mijn bijdragen in dit topic gelezen.

Het heeft niets met complotten te maken, maar alles met de persoon zelf. Die accepteert feiten TOT op een bepaalde hoogte. En die hoogte wordt bepaald door het godsgeloof dat die persoon heeft.


Nergens ontken ik feiten. Ik heb hier al tig keer gezegd dat ik erken dat er hele duidelijke aanwijzingen zijn met betrekking tot gemeenschappelijke afstamming. Maar zoals zo vaak in de wetenschap zijn er ook hele duidelijke aanwijzingen die dit tegenspreken en die negeer ik OOK niet. Ik noem even wat dingen die bijvoorbeeld wel door Mortlach steevast genegeerd worden:

Cambrium en Avalon explosie waren al een probleem: er is ontzettend weinig tijd tussen de Late heavy Bombardment en deze explosies en de problemen zijn alleen maar groter geworden (voorspeld door Hugh Ross). Dit plukte ik vrij recent van een atheïstische site http://www.iflscience.com/plants-and-an ... strangely/ dus zeker met de ontwikkeling van de discussie in je achterhoofd is dit een duidelijk probleem voor gemeenschappelijke afstamming en evolutie.

Daarnaast zijn het ook atheïstische coryfeeën die kritischer zijn op de oorspronkelijke modellen. Hier Craig Venter (een vriend van Dawkins) die tijdens een atheïstisch panel de tree of life ontkent zonder dat iemand hem durft tegen te spreken https://www.youtube.com/watch?v=zqaXVqmcDVI (hier het hele filmpje https://www.youtube.com/watch?v=xIHMnD2FDeY)

En quotes uit dit filmpje:

Lawrence Krauss: during this meeting I'm more and more convinced that maybe the mechanisms that have led to life have a reason, its not just random that DNA and RNA have the structure they do and including the set of amino acids they do for a real chemical and thermodynamic reasons


Chris Mckay: the directed panspermia maybe was tongue-in-cheek, but the notion that life could be ejected (...) by natural processes and spread which is just called regular panspermia is getting more serious attention now because when we study early life its looking more and more like life appears very early in earth history at a very complete and complex level


Iedereen die de geschiedenis van het ontstaan van leven heeft bestudeerd (wat maar weinigen doen onder het mom van het staat los van evolutie) weet dat ondanks een hoopvolle opleving rond de 20e eeuw de problemen gigantisch zijn geworden. Alle originele ideeën (oersoep, langzame evolutie, hele simpele levensvormen) zijn inmiddels naar de prullenbak. Dan nog mag je geloven dat het toch allemaal natuurlijk verklaard zal worden maar een beetje nuance en openmindedness is inmiddels meer dan op zijn plaats. Maar ja, ik verbaas me er niet over, want die open houding in wetenschap wordt altijd schromelijk overdreven; niemand vindt het leuk wanneer fundamentele denkbeelden ineens ter discussie staan, wetenschappers en atheïsten zijn net zo goed mensen.

De katholiek zal een heel eind mee gaan in hetgeen de ET ons leert en zal ook accepteren dat we een gemeenschappelijke voorouder met de chimpansee delen. De orthodox gereformeerd gelovige echter...dat is een heel ander verhaal. Die kan en mag de ET niet accepteren. En met 'kan en mag' bedoel ik dan de geestelijke spreidstand waarin de gelovige zich bevind. De mens moet wel geschapen zijn naar Zijn evenbeeld en de mens MOET wel van Adam en Eva afstammen, want dat is wat oma, opa, papa, mama, de dominee, de juf en meester al vanaf de geboorte vertelt hebben. Juist zij zien die hele ET als een complot.
De pot verwijt m.a.w. de ketel...


En dit bedoel ik dus. Dit verhaaltje kennen we nu wel, laat het vallen en ga eens inhoudelijk discussiëren. Ik heb ook een heleboel bijdragen in dit topic rond pagina 85, lees dat eens en ga dan inhoudelijk kritiek leveren, in plaats van je jij-wilt-het-gewoon-niet-inzien-want-het-past-niet-in-je-geloof evangelie.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 15:06

Ik vergat nog een leestip mee te geven: https://books.google.nl/books?id=X-_dD3 ... er&f=false
Ook de heren van het antropisch principe worden er in genoemd.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten