Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 06 feb 2016 14:41

_Sjors_ schreef:Net zo als dat de evolutietheorie irrelevant is voor bepaalde (orthodoxe) geloofsovertuigingen!


Exact!

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor _Sjors_ » 06 feb 2016 14:45

kinpruik schreef:Exact!


Dus, morgen naar de dierentuin?
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 06 feb 2016 15:17

_Sjors_ schreef:Dus, morgen naar de dierentuin?


Jaa! :D :D

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor _Sjors_ » 06 feb 2016 15:44

U met uw visie, ik met de mijne. Ik blijf het toch een van de mooiste musea van Nederland vinden, ik heb ze allemaal bezocht en wil ze gerust nog eens allemaal bij langs.

Mag ik u vragen hoe u over het begrip "vrijheid" denkt?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 06 feb 2016 19:01

_Sjors_ schreef:U met uw visie, ik met de mijne. Ik blijf het toch een van de mooiste musea van Nederland vinden, ik heb ze allemaal bezocht en wil ze gerust nog eens allemaal bij langs.

Mag ik u vragen hoe u over het begrip "vrijheid" denkt?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.


Is het ook. Ik vind dierentuinen hartstikke leuk. Ben een aantal keer op safari geweest in Afrika en er zijn weinig dingen die zoveel indruk maken als die beesten in het wild. Zeg maar 'je' trouwens. ;)

Dat mag zeker. Ik denk alleen niet dat ik er al te veel nuttigs over kan zeggen. Ik ben geen filosoof van beroep. Een leuk grapje wat ik een keer hoorde ging ongeveer als volgt.

'Bestaat er zoiets als vrijheid?'
'Jazeker.'
'Waarom?'
'Omdat we geen keus hebben.'

Dit vond ik wel een leuk grapje wat vooral het paradoxale aan vrijheid uitdrukt. :P

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor _Sjors_ » 06 feb 2016 19:12

kinpruik schreef:Dat mag zeker. Ik denk alleen niet dat ik er al te veel nuttigs over kan zeggen. Ik ben geen filosoof van beroep. Een leuk grapje wat ik een keer hoorde ging ongeveer als volgt.

'Bestaat er zoiets als vrijheid?'
'Jazeker.'
'Waarom?'
'Omdat we geen keus hebben.'

Dit vond ik wel een leuk grapje wat vooral het paradoxale aan vrijheid uitdrukt. :P


Ervaar je geen vrijheid dan? Dat lijkt me toch een gevoel wat losstaat van filosofie. Het komt misschien paradoxaal over omdat je inderdaad geen keus hebt/ervaart. Als ik de evolutietheorie zo een beetje bekijk, dan lijken evolutionisten vooral slaaf van de natuurwetten. Dus in dat opzicht snap ik wel waarom je geen vrijheid ervaart.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 06 feb 2016 19:28

_Sjors_ schreef:
Ervaar je geen vrijheid dan? Dat lijkt me toch een gevoel wat losstaat van filosofie. Het komt misschien paradoxaal over omdat je inderdaad geen keus hebt/ervaart. Als ik de evolutietheorie zo een beetje bekijk, dan lijken evolutionisten vooral slaaf van de natuurwetten. Dus in dat opzicht snap ik wel waarom je geen vrijheid ervaart.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.


Ik ervaar zeker wel vrijheid. Zowel in het dagelijks leven als op een wat meer metafysisch niveau. We zijn natuurlijk allemaal min of meer 'slaven' van de natuurwetten, in de zin dat we eraan onderworpen zijn. We kunnen bijvoorbeeld niet even de zwaartekracht uitschakelen als we daar zin in hebben.
Wat we wel hebben is keuzevrijheid binnen een bepaald spectrum. Wat betreft evolutie; het is vooral het mechanisme wat verklaart waarom er zoveel bijzondere soorten zijn, met al hun specifieke karakteristieken. De evolutietheorie heeft dan ook absoluut geen zin als het gaat om bijvoorbeeld zingeving. Evolutie is vooral een nogal droog, mechanisch concept. Het is dan ook niet zo dat evolutionisten de ET gebruiken als zingeving, of het gebrek eraan.

johanterlouw

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor johanterlouw » 06 feb 2016 19:55

SCHEPPING = Gods werk

evolutie = duivels werk

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Cathy » 06 feb 2016 20:01

Schepping door middel van evolutie is Gods werk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 06 feb 2016 20:04

_Sjors_ schreef:Ervaar je geen vrijheid dan? Dat lijkt me toch een gevoel wat losstaat van filosofie. Het komt misschien paradoxaal over omdat je inderdaad geen keus hebt/ervaart. Als ik de evolutietheorie zo een beetje bekijk, dan lijken evolutionisten vooral slaaf van de natuurwetten. Dus in dat opzicht snap ik wel waarom je geen vrijheid ervaart.


Als jij van een flat af stapt of voor een aanstormende vrachtwagen, dan ben jij toch ook echt overgeleverd aan respectievelijk de zwaartekracht en het behoud van impuls. Ik zou beide activiteiten dan ook niet bepaald aanraden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2016 12:55

Omdat we het toch over dierentuinen hebben. Hoewel ze natuurlijk best amusant zijn, kan ik het slecht rijmen dat er dieren die intelligent zijn, die emoties hebben, waar je mee kunt communiceren*, die zo nauw aan onszelf verwant zijn, worden opgesloten en tentoongesteld om de mensenmassa's te vermaken.

Het doet me een beetje denken aan de tijd dat er dierentuinen waren waar je echte Afrikanen kon gaan bekijken.

*Leer een gorilla gebarentaal en je kunt er echt gesprekken mee voeren. https://www.youtube.com/watch?v=SNuZ4OE6vCk
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor kinpruik » 07 feb 2016 14:02

Mortlach schreef:Omdat we het toch over dierentuinen hebben. Hoewel ze natuurlijk best amusant zijn, kan ik het slecht rijmen dat er dieren die intelligent zijn, die emoties hebben, waar je mee kunt communiceren*, die zo nauw aan onszelf verwant zijn, worden opgesloten en tentoongesteld om de mensenmassa's te vermaken.

Het doet me een beetje denken aan de tijd dat er dierentuinen waren waar je echte Afrikanen kon gaan bekijken.

*Leer een gorilla gebarentaal en je kunt er echt gesprekken mee voeren. https://www.youtube.com/watch?v=SNuZ4OE6vCk


Ik begrijp je bezwaar, toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Dierentuinen zijn een goede bron van inkomsten voor het milieu en dierentuinen creëren een bepaalde awareness en verbondenheid met mensen die normaal nooit met dieren in aanraking komen. Daarnaast zijn dierentuinen vaak bezig met fokprogramma's om bepaalde soorten in stand te houden en eventueel weer uit te zetten. Een ander soort dierentuin waar ik een keer geweest ben is het Moholoholo Rehabilitation Centre in Zuid Afrika. http://www.moholoholo.co.za/ Hier vangt met ontsnapte dieren op uit safariparken en men probeert ze vervolgens weer uit te zetten in het wild. Voor omgerekend 10 euro kreeg je een rondleiding van 2 uur door dit centrum heen. De rondleidingen en het tentoonstellen van de dieren is een voor hun onmisbare bron van inkomsten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2016 17:10

kinpruik schreef:Ik begrijp je bezwaar, toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Dierentuinen zijn een goede bron van inkomsten voor het milieu en dierentuinen creëren een bepaalde awareness en verbondenheid met mensen die normaal nooit met dieren in aanraking komen. Daarnaast zijn dierentuinen vaak bezig met fokprogramma's om bepaalde soorten in stand te houden en eventueel weer uit te zetten. Een ander soort dierentuin waar ik een keer geweest ben is het Moholoholo Rehabilitation Centre in Zuid Afrika. http://www.moholoholo.co.za/ Hier vangt met ontsnapte dieren op uit safariparken en men probeert ze vervolgens weer uit te zetten in het wild. Voor omgerekend 10 euro kreeg je een rondleiding van 2 uur door dit centrum heen. De rondleidingen en het tentoonstellen van de dieren is een voor hun onmisbare bron van inkomsten.


In Afrika ligt het net even anders, maar ik heb het echt over de standaard dierentuinen (Artis, Zoo Antwerpen, etc). En dan klinkt het bovenstaande allemaal toch een beetje als excuus om het maar goed te praten dat we intelligente, emotionele dieren opsluiten voor ons amusement. Sea World is ook zo'n voorbeeld: wat daar allemaal niet aan leed is aangericht aan dieren die bijzonder intelligent zijn - moeders scheiden van pasgeboren kalveren, etc.

Zelfs als alles wat je schrijft waar is, weegt dat in mijn ogen niet op tegen wat het zegt over ons als mens en als rentmeester van de natuur. Ik bedoel, dezelfde dingen werden gezegd in de tijd dat we nog zwarten opsloten in dierentuinen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 07 feb 2016 19:39

Arendsoog schreef:Dat kun je vinden. Maar goed: het laatste gedeelte van Prediker 7, SV.
En ik vond een bitterder ding, dan de dood: een vrouw, welker hart netten en garen, en haar handen banden zijn; wie goed is voor Gods aangezicht, zal van haar ontkomen; daarentegen de zondaar zal van haar gevangen worden.
Ziet, dit heb ik gevonden, zegt de prediker, het ene bij het andere, om de sluitrede te vinden;
Dewelke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevonden: een man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder die allen heb ik niet gevonden.
Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben veel vonden gezocht.

De kanttekening op de Statenvertaling legt uit: Alsof hij zeide: Doch dit is een zekere zaak, dat het ganse menselijke geslacht, zo mannen als vrouwen, verdorven en zondig zijn, doch dat God, dewijl Hij den mens goed en naar Zijn beeld geschapen heeft, geen schuld daaraan heeft, maar de mens zelf, die zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid, daarin gebracht heeft.


uh. nou. Die kanttekeningen.. soms lijken die uitleggingen een beetje 'smoes' achtig. Er staat daar duidelijk dat de vrouw nog erger is dan de dood.

Of het speciaal een gedicht is, weet ik niet. Het is in ieder geval wijsheidsliteratuur, en geen historisch boek. Maar dat doet aan de waarheid van de algemene zaak niet per se af?

Zeker niet. Voor de schrijver zelf althans. Die drukt uit hoe hij over een bepaald iets denk n.a.v. ervaring. Anderen vinden misschien uit duizend mensen wel minder bittere vrouwen...
Het is gewoon een mening. Iemand geeft zijn mening over vrouwen.

]Nope, God heeft de mens met een volkomen vrije wil geschapen, zodat de mens Hem uit liefde kon dienen. Een slaafse, geprogrammeerde wil is geen liefde.
De dood zal niet meer zijn. (Openbaring 21:4) De straf op de zonde is de dood, dus lijkt me dat er niet meer gezondigd kan worden.


Ja, maar als de mens dan weer een vrije wil heeft, dan komt er, lijkt mij, onvermijdelijk een nieuwe zonde.

Het geloof maakt het verschil in de beoordeling van de daden. Al zal het Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn in de dag des oordeels dan Kapernaüm.

Dat vindt ik interessant. Dus je kunt je hele leven inzitten voor je medemens, of anderzijds voor de schepping, maar als je toevallig bent geboren als moslim telt het niet. Of je bent autist. Of je bent opgegroeid in een boeddhistisch klooster...

3. posse non peccare - kunnen niet zondigen - na de wedergeboorte, proces van heiligmaking. Al gelukt dat op aarde nooit.

>Dat is een bekende contradictie, komt volgens mij uit de brieven van Johannes. Ze kunnen niet zondigen, maar dat lukt niet....

Onder andere 1 Johannes 1, laatste gedeelte. Maar gelukkig ook het vervolg in 1 Joh. 2. Verder kun je denken aan Romeinen 7 laatste gedeelte en Galaten 5:17.


De tegenstelling in die brieven is nogal opvallend. Zie 1 Joh 3
https://bijbel.eo.nl/bijbel/1-johannes/3
Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,


Het noemen van teksten die het tegendeel beweren helpt ook niet echt.

Als men er van uit gaat dat de zondeval vrij snel (binnen een week na de schepping) geschiedde, valt dit probleem denk ik weg. Ook bestaat de visie dat dieren wel sterfelijk waren. Misschien hangt dit samen met het idee dat dieren geen ziel hebben o.i.d.


A. Dat is speculatie: er is, bijbels gezien, geen enkele aanwijzing over de tijd dat Adam en Eva in het paradijs woonden. misschien was het wel 4.5 miljard jaar.
B. Dat moet in elk geval de bedoeling van de schepping geweest zijn, voor mensen die dit letterlijk op willen vatten.
C. Als alleen de mensheid onsterfelijk zou zijn blijft het probleem hetzelfde.

Hoezo hebben dieren geen ziel?
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 07 feb 2016 20:27

kinpruik schreef:Ik begrijp je bezwaar, toch ben ik het er niet helemaal mee eens. Dierentuinen zijn een goede bron van inkomsten voor het milieu en dierentuinen creëren een bepaalde awareness en verbondenheid met mensen die normaal nooit met dieren in aanraking komen. Daarnaast zijn dierentuinen vaak bezig met fokprogramma's om bepaalde soorten in stand te houden en eventueel weer uit te zetten. Een ander soort dierentuin waar ik een keer geweest ben is het Moholoholo Rehabilitation Centre in Zuid Afrika. http://www.moholoholo.co.za/ Hier vangt met ontsnapte dieren op uit safariparken en men probeert ze vervolgens weer uit te zetten in het wild. Voor omgerekend 10 euro kreeg je een rondleiding van 2 uur door dit centrum heen. De rondleidingen en het tentoonstellen van de dieren is een voor hun onmisbare bron van inkomsten.


Mortlach schreef: In Afrika ligt het net even anders, maar ik heb het echt over de standaard dierentuinen (Artis, Zoo Antwerpen, etc). En dan klinkt het bovenstaande allemaal toch een beetje als excuus om het maar goed te praten dat we intelligente, emotionele dieren opsluiten voor ons amusement. Sea World is ook zo'n voorbeeld: wat daar allemaal niet aan leed is aangericht aan dieren die bijzonder intelligent zijn - moeders scheiden van pasgeboren kalveren, etc.

Zelfs als alles wat je schrijft waar is, weegt dat in mijn ogen niet op tegen wat het zegt over ons als mens en als rentmeester van de natuur. Ik bedoel, dezelfde dingen werden gezegd in de tijd dat we nog zwarten opsloten in dierentuinen.


Ik ben het op zich met jullie allebei wel eens. Een dierentuin heeft een duidelijke educatieve functie, er worden dieren gehouden die anders zouden uitsterven, maar er is inderdaad een vervelende kant.
We hebben een abonnement op Ouwehand om er met onze kleindochter naar toe te gaan. (alleen al vanwege de enorme indoor speeltuin) en dan baal ik wel van de haveloze kameel die daar op z'n vierkante meter staat te staan. Daarvoor is dat beest niet geboren. Het berenbos is wel weer heel goed aangelegd met een mooi hol voor elke beer en veel ruimte met een waterval. Er is info over de beren: ze zijn gered uit handen van dierenhandelaars en we weten hoe het met ze gaat. Je loopt over een brug over het bos heen en er is niet altijd een beer te zien.
Ik heb het gevoel dat er voor de mensapen ook genoeg binnen en buitenruimte is om een natuurlijke situatie te creëren voor een familiegroep. Maar dus niet voor alle dieren.

Het is ook moeilijk te beoordelen hoe het met de giraffen gaat en met de zebra's. Ze hebben het niet slecht, maar kunnen niet rennen. want ze hebben geen kilometers ruimte. anderzijds worden ze niet belaagd door leeuwen en krokodillen of hyena's.

Ze zien er prima uit. Dat zegt toch ook wat? en ze planten zich voort.

het verblijf van de leeuwen en tijgers moet opgedoekt worden. je ziet heel duidelijk een soort ijsbeer route die ze alsmaar afleggen. steeds hetzelfde rondje.

De ijsberen hebben dit jaar jongen gekregen. dat is wel heel leuk. het zijn nu pubers en ze doen echt bommetjes in hun zwembad, waar je dan weer onder water kunt kijken. Ik vraag me af of ze het op den duur, in hun volwassen leven naar de zin hebben, maar ja. in het poolgebied is er ook nog weinig te eten... Een ijsbeer jaagt. en dat gaat niet in Ouwehand. Maar je krijgt wel te eten. Op de noordpool zijn ijsberen aan het verhongeren.
Ook gif is geschapen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten