Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
En Paulus zelf geloofde niet in de lichamelijke opstanding, begrijp ik.
jaapo schreef:Bij de Schriftlezing vanmorgen in mijn kerk, uit Mattheüs viel mij het weer op: De Opgestane Heer verscheen aan meerdere volgelingen en zij aanbaden Hem en kusten zijn voeten. Bij Johannes was de eerste getuige een vrouw: Maria Magdalena. Hij verscheen aan haar voor de anderen, maar mocht Hem niet aanraken. Thomas mocht dat weer wel en Jezus viel hem niet hard over zijn aanvankelijke twijfels. De Emmaüsgangers herkenden Hem aan de Maaltijd. Twee dagen eerder bij Jezus' sterven, gingen volgens Mattheüs de graven open en verschenen ontslapenen aan de mensen in de stad. De andere vertellers reppen daar niet over. Ook de Emmaüsgangers worden nergens anders genoemd. Bij Johannes verschijnt Jezus nog aan de volgelingen, als ze (weer) aan het vissen zijn. Daar hebben andere vertellers het ook niet over. En dan nog het meest verrassende: De apostel Paulus noemt geen enkele van deze gebeurtenissen (behalve, dat hij rept over een verschijning aan velen) en ziet het kennelijk allemaal als symbool voor onze eigen geestelijke kruisiging en opstanding. En Paulus zelf geloofde niet in de lichamelijke opstanding, begrijp ik. Vinden we het dan gek, dat vele gelovigen hun eigen, persoonlijke Opstandingsfeest vieren met Pasen? Mogen ook anderen hun eigen geloof ontlenen aan het Opstandingsverhaal, zonder dat dat direct bijbels is? (The Passion bijv.) Een beetje een warrig verhaal, misschien, maar ik wilde de gedachten die mij met Pasen altijd bestormen even met anderen delen. Toch heb ik weer een indrukwekkende paascyclus meegemaakt, vanaf Witte Donderdag. Wat je ook van de Opstandingsverhalen vindt, Hij leeft, dat is duidelijk. Toch?
ben db bd schreef:
Aangaande het nieuwe opstandingslichaam van de Heere Jezus, wat wij ook zullen krijgen, is niet zoveel uitgelegd door de theologie, (vanwege de overmatige vergeestelijkingen) maar geloof gewoon wat je in de Bijbel leest: het kan zich zichtbaar teletransporteren, (net als de engelen) is geestelijk maar tevens materieel; kan eten, is voelbaar, spreekt gewoon enz.
jaapo schreef:We zijn het er toch wel over eens, dat de vier evangeliën geen journalistieke reportages zijn, maar heilsgeschiedenis, gefundeerd op een persoonlijk geloof.
jaapo schreef:Op tal van plaatsen wijkt het Johannes-evangelie af van de andere drie. Maar in deze tijd moeten we ons maar bezighouden met het Opstandingsverhaal. Ik heb overigens dit nieuwe topic niet geopend om het Johannes-evangelie naast de andere te leggen (daar kun je wel 10 nieuwe topics over openen), maar met een andere bedoeling. Niettemin, bedankt voor de ook nu weer lezenswaardige reactie, Hettys.
jaapo schreef:Op tal van plaatsen wijkt het Johannes-evangelie af van de andere drie. Maar in deze tijd moeten we ons maar bezighouden met het Opstandingsverhaal. Ik heb overigens dit nieuwe topic niet geopend om het Johannes-evangelie naast de andere te leggen (daar kun je wel 10 nieuwe topics over openen), maar met een andere bedoeling. Niettemin, bedankt voor de ook nu weer lezenswaardige reactie, Hettys.
jaapo schreef:hettys: dat ben ik helemaal met je eens. Ik wil nog eens benadrukken, dat vele oprechte christenen door die verschillen toch allemaal anders tegen Christus aankijken en daarom ook een onderling sterk verschillend beleven van Pasen hebben.
Zoals we weten, kan dat en mag dat niet van rechtzinnige gelovigen. Je moet dogma's onderschrijven en geloven in het onfeilbare en ondeelbare Woord van God. Verschillen en tegenstrijdigheden worden domweg ontkend of simpelweg aanvullingen genoemd. Ik begrijp dat niet en wil het ook niet. Daarom wordt er op mij het etiket vrijzinnig geplakt, soms nog met kleine lettertjes daaronder: verloren of: geen christen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 333 gasten