The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: the passion

Berichtdoor MoesTuin » 04 apr 2015 22:13

Jammer dat het zo wordt uit vergroot door Speedy en Mona hierop doorgaat, maar ik spreek helemaal geen oordeel uit over Chaya haar staat.
Ik spreek enkel de hoop uit en geen oordeel.
Ik ken Chaya verder helemaal niet eens, dus wie ben ik....
Mocht het toch zo overgekomen zijn, dan bied ik hiervoor mijn excuses aan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: the passion

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2015 22:20

Ik zit nu even een stukje te kijken en vind het verrassend goed. Maria zingt loepzuiver, dus ik snap niet waar Chaya het vandaan heeft dat het vals zou zijn. Misschien kijk ik de rest later nog wel.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: the passion

Berichtdoor MoesTuin » 05 apr 2015 10:16

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: the passion

Berichtdoor naamloos » 05 apr 2015 12:06

De opmerking van Moestuin zal Chaya haar vast niet kwalijk nemen, zelf maakt ze met grote regelmaat gebruik van dergelijke oordelen.
Wat ik wel opvallend vind is dat Mona in Moestuins post een oordeel leest, terwijl ze pasgeleden in dominees antwoord over Opwekking geen oordeel las. (en die was van hetzelfde kaliber, alleen veel steviger) :-k :-k :-k
Chaya schreef:Nee dat is het erge, je kunt het niet ontlopen. Je kunt geen nieuwssite of serieus nieuwsprogramma lezen of bekijken, of dit soort akelige details worden groot uitgemeten.
Ik heb dit jaar niets van "the passion" gezien (wel van plan, maar het kwam er niet van), terwijl ik wel op de hoogte ben gebleven van het nieuws. Het is prima te ontlopen hoor wanneer je het echt niet zien wilt, je kiest zelf waar je naar kijkt.

Verder denk ik maar zo: mensen die niks met het geloof hebben maar toch gekeken hebben, die hadden hun tijd anders misschien wel veel minder nuttig doorgebracht dan nu. Wie weet wat het gaat uitwerken!
Wanneer mensen het evangelie doorgeven -hoe dan ook- dan kleven er altijd wel gebreken aan.
Echter is dat voor God nooit een verhindering geweest, dus waarom hier zo'n ophef over maken?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: the passion

Berichtdoor mona » 06 apr 2015 13:30

naamloos schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat Mona in Moestuins post een oordeel leest
En ik vind het opvallend dat MoesTuin zegt dat de beste opmerking die Chaya heeft gemaakt in dit topic, de reactie is dat ze er genoeg over gezegd heeft. Waarom zo zuur doen??
Verder geen onderbouwing waarom hij dat vind, maar alleen de losse kreet. Terwijl hij zelf (bijna) niet aan de discussie deelgenomen heeft. Ik vind dat niet netjes.

Verder, Moestuin wil geen oordeel geven over de mensen die mee gedaan hebben aan the Passion. Jezus ziet het hart aan.
Prima natuurlijk, want is helemaal waar. Van degene die de rol van Jezus heeft gespeeld is echter heel duidelijk dat hij niet geloofd, zie enkele postings terug, en dat is van meerdere spelers bekent.
Chaya geeft dat aan. Vervolgens zegt Moestuin dat hij hoopt dat Chaya de Heere Jezus kent, en als ze echt de Heere Jezus zou kennen, dan zou haar hart ook opengaan voor degenen die niet geloven. Met andere woorden: nu gelooft ze niet echt, want ze is zo duidelijk in haar stellingen.
MoesTuin schreef:Ik hoop Chaya, dat je de Heere Jezus persoonlijk zelf mag kennen in je hart en als je echt de Liefde van de Heere Jezus hebt mogen ervaren en leren kennen in en uit Hem
Dan gaat je hart ook open voor al die mensen die Hem nog niet kennen.

(De woordjes echt zijn door mij onderstreept en vet gemaakt)
En dát vind ik nu over het randje, want als je niet over anderen wilt oordelen, waarom dan wel over Chaya?

Ik begrijp uit Moestuins woorden dat hij het niet eens is met Chaya haar stevige stellingen.
Dat mag, maar het beste is om dan zelf wel met (voor jou) goede argumenten te komen, en niet met zure opmerkingen, en een vage veroordeling.

MoesTuin schreef:Jammer dat het zo wordt uit vergroot door Speedy en Mona hierop doorgaat, maar ik spreek helemaal geen oordeel uit over Chaya haar staat.
Ik spreek enkel de hoop uit en geen oordeel.
Ik ken Chaya verder helemaal niet eens, dus wie ben ik....
Mocht het toch zo overgekomen zijn, dan bied ik hiervoor mijn excuses aan.

Ik vergroot het niet uit Moestuin, ik geef alleen een reactie. Niet om vervelend te doen, maar zo kwam het op mij over.
Ik heb hierboven uitgelegd hoe dat kwam.
Je biedt je excusus aan, en die zijn natuurlijk geaccepteerd hoor!! :D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: the passion

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2015 14:15

Nu citeer je maar een halve zin van me, waardoor mijn punt gemist wordt.
Ik las ook wel oordeel in Moestuins post, dus dat ben ik wel met je eens. (en met wat je hier verder zegt ook)
Mijn verbazing gaat erover dat je in de ene post wel oordeel leest maar in een andere waar hetzelfde gebeurd niet: viewtopic.php?f=33&t=28840&start=45 Echter dat onderwerp is hier off topic dus laat verder maar.

Paulus deed niet zo moeilijk: Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: the passion

Berichtdoor MoesTuin » 06 apr 2015 15:36

ach, ik kreeg het idee dat Chaya enkel maar sprak over "the Passion", wat ze zelf niet eens gezien heeft. (dat schrijft Chaya zelf in haar postings)
Hoe moet je zulke reacties dan serieus nemen, vandaar mijn wrange reactie.
Hoe kan je dan erover praten, afgaande op anderen.
en wat ik vooral wil laten doorklinken nogmaals in dit topic
De Heere werkt op vele manieren, onderschat dat niet.
Dat is het belangrijkste wat mij betreft om te zeggen in dit topic.

dan het zijspoor:
Op zich als mij gevraagd zou worden, ken jij de Heere Jezus persoonlijk zelf en mag je Hem kennen in je hart en als je echt de Liefde van de Heere Jezus hebt mogen ervaren en leren kennen in en uit Hem, dan zou ik hier erg blij mee zijn en dit niet zien als een veroordeling van de staat van je geloof, vroegen we het maar vaker aan elkaar, zo raar is dat toch niet.
Het biedt juist gesprekstof om verder te spreken van Hem die mij liefheeft, ondanks mijn grote schulden en tekortkomingen, maar Hij heeft het overwonnen (duur betaald) en dat is niet goedkoop.

Ik ben de Heere God zo ontzettend dankbaar, dit te hebben mogen ontdekken, sinds nog niet eens zo heel lang, enkele jaren slechts, ervoor was mijn geloof een theoretisch onderdeel, erna ook niet meer, maar ik ben terug gepakt zeg maar, zeker niet in eigen kracht inderdaad, maar de Heere heeft mij vast gehouden, vast ook door de kracht van het gebed, zeg het maar, het is onbegrijpelijk.

(Maar ik besef nu des te meer dat dit niet geheel vanzelfsprekend is en dus heel gevoelig kan liggen bij mensen..... en wat voor mij vanzelfsprekendheid is geworden, is dat bij een ander niet, dat vergeet ik nog weleens helaas.)


Omdat ik geloof en weet dat ik mag me geborgen weten altijd, zonder beperkende voorwaarden bij mijn Heere en Heiland, mijn Redder en Verlosser wens ik dat van harte iedereen toe. (ook mensen buiten de kerkmuren, die in aanraking komen om bij dit topic te blijven "the passion" want hét kan!

Want ook nu nog in 2015 leven we in Genade tijd, Gods Geest van Genade waait over Nederland, de Wereld, in de huizen en harten van mensen van binnen en buiten de kerk en laat zich door niets en niemand tegen houden



https://www.youtube.com/watch?v=PRt0DfH1kcQ


Ruis, o Godsstroom der genade
in gemeent' en huis en hart!
Laat in U gezond zich baden,
wat gebogen gaat door smart!
Stroom, o Heil'ge Geest, terneder
op het uitgedroogde land;
en de bloemen bloeien weder,
haast verwelkt door zonnebrand.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: the passion

Berichtdoor mona » 06 apr 2015 17:48

MoesTuin schreef:De Heere werkt op vele manieren, onderschat dat niet.

Als ik ergens niet aan twijfel, is het dit. Ik ben er zelf een bewijs van.
MoesTuin schreef:Omdat ik geloof en weet dat ik mag me geborgen weten altijd, zonder beperkende voorwaarden bij mijn Heere en Heiland, mijn Redder en Verlosser wens ik dat van harte iedereen toe.

Dit is immers nooit een punt geweest in dit topic? Ik wens dat er velen tot bekering komen door de the Passion!
Het leven met de Heere is een wonderlijk, heerlijk leven. Ik hoop dat velen in Nederland dit leven in Christus mogen leren kennen, tot glorie van Hem.
Ook heb ik dat al eerder in dit topic gezegd.
Maar daarmee is dit evenement mijns inziens niet gerechtvaardigd.
Maar we hoeven de discussie niet nog een keer over te doen.

Sommigen vinden de Passion een kromme stok.
Anderen vind het een goed evangelisatie middel.
Als beide partijen nu op hun knieën gaan, om te vragen of God zijn koninkrijk in Nederland wil uitbreiden, en grote wonderen wil doen,
dan kunnen we toch 'samen op weg' gaan....
Dat samen bidden, daar geloof ik dus écht in!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: the passion

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2015 07:06

Ik denk dat beide partijen dat ook wel doen. Ik geloof ook in samen bidden. Maar ik weet niet of dat altijd leidt tot gelijkgestemdheid. Ik geloof ook in de diversiteit van God en Zijn kerk. En dat wat anderen doen misschien totaal anders is fan wat ik gewend ben, dat het kan botsen met de cultuur waarin ik ben opgegroeid, wat ik normaal vind. Maar als het goed is brengt bidden je altijd bij Uw wil geschiede. Niet wat ik wil. En niet mijn maatstaven, mijn cultuur enz zijn leidend maar die van God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: the passion

Berichtdoor mona » 07 apr 2015 10:19

http://www.volkskrant.nl/dossier-tv-rec ... ~a3943537/

Tja....

Marnix schreef: Ik geloof ook in de diversiteit van God en Zijn kerk.

Ik ook, zeker weten. Christenen leven overal op de wereld in hun eigen cultuur.
Maar de heiligheid van God is niet cultureel bepaald.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: the passion

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2015 10:40

Probleem is denk ik dat we gaan oordelen en daarbij onze eigen kaders gebruiken. En dat we zelf vooronderstellingen hebben wat wel en niet bij Gods heiligheid past.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: the passion

Berichtdoor learsi » 07 apr 2015 10:50

Het verhaal moet verteld worden, met woorden, maar als dat niet werkt, dan ook met beelden.


Als woorden niet werken dan ook met beelden?
De godsdienst van de Bijbel is een Woord-godsdienst. Geen beeld-godsdienst.
De Heere doet het met woorden.

Toen de kruisiging van onze Heere plaats vond, was het niet mogelijk om beeld- en geluid-opnames te maken.
Enkel een geschreven verslag was mogelijk.
Dat heeft de Vader zo gewild. (?)


Door de verkondiging(!) van het Woord deelt de Vader het leven uit.

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is door het Woord Gods.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: the passion

Berichtdoor learsi » 07 apr 2015 10:50

2x geplaatst
h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 07 apr 2015 10:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: the passion

Berichtdoor Gerard314 » 07 apr 2015 10:51

De EO passion als kitsch, de Matthäus-Passion als cultuur.
Wat overblijft is "de dood van de Zoon". Ben ik ook dit jaar weer heel stil van geworden.
Na afloop loopt iedereen gebogen, met de kraag omhoog, zwijgend de donkere stilte van de stad in.

https://www.youtube.com/watch?v=6ZfRREC9oqU

http://geloofsvoer.nl/2015/03/de-dood-van-de-zoon-2015/

http://www.voordekunst.nl/vdk/project/v ... an-de-zoon

http://www.broedgebied.nl/tag/dood-van-de-zoon/

https://nl-nl.facebook.com/dedoodvandezoon

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: the passion

Berichtdoor mona » 07 apr 2015 10:57

learsi schreef:Als woorden niet werken dan ook met beelden?
Goede vraag.
Brengt mij bij de volgende vraag: Is in evangelisatie alles geoorloofd, of zijn er grenzen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cicero en 119 gasten